285 1978 synchro laatikolla

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

25 Heinä 2009, 22:24

UniversalDM4 kirjoitti:
Warpu kirjoitti:285 ollu syksystä saakka työnalla (välillä ollut tietty kaikkee muuta)
työtunteja on tullu reilusti. (tänään viimeksi), nyt vaihelaatikossa (synchro) ei ole muuta kuin keskilaakerin pesä, viimenään on perävälityksen osat ja pääsee kasaileen mutta vielä on paljon ennenkuin pääsee ajamaan ekan koeajon 8)
Jaa :wink: Mukava kuulla, että projekti on edistynyt! Vaihdoitko Synchrotoosan, vai oliko jo ostettaessa?
kone oli tullessaan synchro laatikolla. vaihdettu joskus melko uutena
takuuseen vanhan 10 vaihteisen laatikon katkettua mettäkuormaajakäytössä.

tuosta laatikon vaihdosta joka oli toteutettu nerokkaasti aihetukin sitten
lisätöitä: koneessa olleen kattokuormaajan takia laatikkoa ei oltu saatu
normaalisti taaksepäin niinpä ratkaisuksi oli molemmat runkopalkit
poltettu pillillä poikki jotta laatikko sopi putoamaan alaspäin,
takaisin laitettaessa oli sitten hitsattu runkopalkit miten sattuu josta
aiheutu kytkinakselille reipas linjaheitto ja viimenään sylkäs booriholkin
pois paikoiltaan niinpä kone oli jäänny seisomaan 1989 :roll:

eikä se hauskuus siihen loppunu voimanottoakseli kun oli katkennu
niin tappi oli hitsattu takaisin reilulla puolen sentin heitolla tuloksena
väljäksi hakkautunut perän kuori :?
voimanottoa avatessa löyty perästä iso hampaanpala joka paljastu
pienestä vetopyörästä puuttuvaksi no eihän siinä mitään mutta 6 syl
synchro loota on kohtalaisen harvinainen eikä lautaspyöräparia
tunnu löytyvän mistään :x nyt on sitten venytetty 4 syl akselia 19 mm
ja hankittu repullinen uusia laakereita :)
vielä pitäis kasata voimansiirto, paikata kopin lattiasta 0,5 m2 reikä,
rakentaa hydrauliikka, siistiä koppia, kaikki sähköt, rakentaa
polttoainesäiliö (vanha oli katolla)+ kaikkea pientä... 8)

kone on sentään saatu jo käyntiin, syyläristä nousi kauran jyviä
liekkö hiirellä ollu pesä vesipumpun paikalla :lol:
taakse on satutettu 20,8x38 renkaat ja eteen 9x20 jotta toivottoman
hitaan huippunopeden sais ees päälle kolmenkympin 8)
Viimeksi muokannut Warpu, 25 Heinä 2009, 22:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

25 Heinä 2009, 22:50

Jopas on ollut hommaa kerrakseen. Itse usein on ja tullut harmiteltua, kun huonoilla "tilapäis"korjauksilla on aiheutettu lisävahinkoja, joita sitten joutuu korjailemaan :evil:
Hyvä, että kone käy jo, se antaa aina projektille uutta intoa ja motivaatiota. Odotellaan innolla, että saat 285:n valmiiksi, ehkä jo äestyshommiin :wink:
Viimeksi muokannut UniversalDM4, 25 Heinä 2009, 23:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

25 Heinä 2009, 22:57

moottorista uupu keinuvipuakselisto kokonaan tilalle on viritelty 3 ja 4
osista paketti. oikea 6 akseli on edelleen puutoslistalla
lisäksi puuttu vesipumppu ja tuulettajan siivet 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

25 Heinä 2009, 23:07

Warpu kirjoitti:moottorista uupu keinuvipuakselisto kokonaan tilalle on viritelty 3 ja 4
osista paketti. oikea 6 akseli on edelleen puutoslistalla
lisäksi puuttu vesipumppu ja tuulettajan siivet 8)
Vesipumppuja saa ainakin uusia ostaa esim.IKH:lta, Leypartilta tai Marjakankaalta, sehän nelosista tuttua mallia. Keinuvipuakselin löytäminen voi olla vaikeaa, purettuja kuutosleukkuja ei taida Suomessa montaa olla, kun alkuperäinen koko katraskaan ollut kaiketi kuin n.20o yksilöä.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

25 Heinä 2009, 23:23

UniversalDM4 kirjoitti:
Warpu kirjoitti:moottorista uupu keinuvipuakselisto kokonaan tilalle on viritelty 3 ja 4
osista paketti. oikea 6 akseli on edelleen puutoslistalla
lisäksi puuttu vesipumppu ja tuulettajan siivet 8)
Vesipumppuja saa ainakin uusia ostaa esim.IKH:lta, Leypartilta tai Marjakankaalta, sehän nelosista tuttua mallia. Keinuvipuakselin löytäminen voi olla vaikeaa, purettuja kuutosleukkuja ei taida Suomessa montaa olla, kun alkuperäinen koko katraskaan ollut kaiketi kuin n.20o yksilöä.

joo uus vesipumppu löyty kotoontakin
keinuvipuakselii kyselin aikani ei kait lähes missään
6 synchroloota onkin sitten vielä harvinaisempi, suomessa n. 25 vaihettu aikanaan takuuseen ja 2 kpl tuotu alunperin synchrona 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

25 Heinä 2009, 23:28

Warpu kirjoitti:
UniversalDM4 kirjoitti:
Warpu kirjoitti:moottorista uupu keinuvipuakselisto kokonaan tilalle on viritelty 3 ja 4
osista paketti. oikea 6 akseli on edelleen puutoslistalla
lisäksi puuttu vesipumppu ja tuulettajan siivet 8)
Vesipumppuja saa ainakin uusia ostaa esim.IKH:lta, Leypartilta tai Marjakankaalta, sehän nelosista tuttua mallia. Keinuvipuakselin löytäminen voi olla vaikeaa, purettuja kuutosleukkuja ei taida Suomessa montaa olla, kun alkuperäinen koko katraskaan ollut kaiketi kuin n.20o yksilöä.

joo uus vesipumppu löyty kotoontakin
keinuvipuakselii kyselin aikani ei kait lähes missään
6 synchroloota onkin sitten vielä harvinaisempi, suomessa n. 25 vaihettu aikanaan takuuseen ja 2 kpl tuotu alunperin synchrona 8)
Oletko kysynyt Viitasalolta, Nousiaisista? Muistaakseni joskus kertoi, että noita Synchroja vaihdettiin ihan uutuden villityksen vuoksi paljon... Loimaalla ovat myös Leukkuihin vaihdelleet 9-vaihteisia.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

25 Heinä 2009, 23:49

viitasalo on tainnu jäähä väliin :)
mutta tällä hetkellä pahin tarve saattaa olla ohi kun on satutettu 4:sen
osat. ei oo tosin mikään helppo sovitus kun ei akselinpäätä edes näy
laakerin sisästä mutta nyt on sorvattu erikoismutteri ja jatkettu akselia :P
kutosen laatikko on n. 19mm pidempi ja varustettu tiheämmällä
perävälityksellä kuin 4set joten nyt on isojen pyörien kanssa mahdollista
4kympin nopeus 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

26 Heinä 2009, 07:49

Aika pienille tuntuu oman rojektin murheet äskeistä lukiessa
Tänks Warpu, kyllä mulla on helppoa
Tosin mikäs ongelma se sinunkaan on, ammattilainen asialla... :D
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

26 Heinä 2009, 08:43

jamppi kirjoitti:Aika pienille tuntuu oman rojektin murheet äskeistä lukiessa
Tänks Warpu, kyllä mulla on helppoa
Tosin mikäs ongelma se sinunkaan on, ammattilainen asialla... :D
Niin, kyllähän sitä minäkin ihmettelin, että eikös tuo vaimollesi tuleva 272 ole vielä aika helppo projekti, pientä siistimistä ja uutta maalia :wink: Veikkaan, että kun tilaustyönä naiselle tehdään, niin tulee joko pinkki tai violetin värinen leukku, tai onkos se sitten jo leukkuli :lol:
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

26 Heinä 2009, 23:01

:lol: :lol: :lol: 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

28 Heinä 2009, 20:03

:shock: Olipa hyvä että kutosleukku löysi tiensä tuollaiselle tosinuffistille kuin Warpu :D 8) . Siinä olisi moni äkkinäisempi tai asiasta ymmärtämätön kyläseppä sormi suussa.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

24 Elo 2009, 21:35

ja kuvia projektin varrelta
http://kuvablogi.com/nayta/2207754/ 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

24 Elo 2009, 21:49

miten nuo banjonpuolikkaat näyttää ihan ford tuotannolta? county :?: :?: :?:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

24 Elo 2009, 21:54

nuhvi63 kirjoitti:miten nuo banjonpuolikkaat näyttää ihan ford tuotannolta? county :?: :?: :?:
ovat countyn tekemät ja kaiketi jonkunverran yhtenevät fordin kanssa
jossain mm mainittiin jarrulevyjen olevan samat 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

24 Elo 2009, 21:56

no ilmankos,en ihan harhoja nähnyt. vaihteisto on kuitenkin leyland-nuffield osastoa sentään. miten tuo peräreppu eroaa neloskoneisista?
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Vastaa Viestiin