10/42 vm.66. Universal Three vm. 61

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8920
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

05 Tammi 2018, 21:58

Joskus tuli eräs käytetty ö-pumppu postitse, oli nalkannut kunnolla, rattaan kiilakin katkennut jumista, sisuksissa 3-4mm kokoisia liuskamaisia raudankappaleita ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5080
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

12 Tammi 2018, 16:57

Löytyihän se syylinen tuohon jakopään ketjun hypäämiseen muutaman hampaan yli. Jakoketjun kiristimestä salpajousi tuusan nuuskana, muutama lyhyt jousenpätkä löytyi päätylevyn sisästä. Ei uskois että noin pienellä osalla on noinkin suuri merkitys.
Liitteet
IMG_1563.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8920
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

12 Tammi 2018, 18:45

Eipä se paljon muuta tarvii ..... Jos kiristimen lukitus ei pidä, niin ei ihmekkään, josko pomppii ajoituksen metikköön ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5080
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

18 Tammi 2018, 15:35

Eipä löydy raahen kaupoista lähelekää tuon kokoista jousta, pituus 15,50 mm x 6,50 x 0,50 mm.
En uskalla enään laitaa hyllyssä olevaa vanhaa jousta, joka on jo hieman kulunut / kirkastunut alapuoleltaan, tieten vähän löystynytkin.
Laitoin kyselyn https://www.jurvanjousi.com/" onclick="window.open(this.href);return false; katsotaan löytyykö varastosta vai joutuvatko tekemään.
Laakeritilauksessa vähän ongelmia, tilasin kk 0,30 rl 0,20 maurille tuli kk 0,20 rl 0,30, odotellaan edeleen, ajelaan tarvitaessa 10 /42:sella :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5080
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

19 Tammi 2018, 14:05

Olipahan tuuria tuon jousen kanssa. Yksi kappale oli varastossa. Ei nyt sataprosentisesti samanmittainen mutta tuon laitan paikoileen. Aika hintavahan tuo on, mitä väliä kun rahalla saa ja saa koneen kuntoon :wink:

d=0,6mm Langan vahvuus : Alkuperäinen 0.50 mm
Du=6,25mm Jousen ulkohalkaisia : 6.50 mm
Lo=16,45mm Vapaa pituus : 15.50 mm
N=6,5 Kokonaiskierrosmäärä : 7
 
Tämä olisi 12,4e, sis alv. + postikulut
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5080
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

27 Tammi 2018, 16:26

Koitelee, mut ei hylkää........ meniaan, tuokin 10/42:nen. Eilen lähdin lumitöihin, muutaman kilometrin ajon jälkeen, nuhvi sammui kuin saunalyhty, no ajattelin että poltoainejärjestelmässä vettä / jäätymisongelma. Aikansa odotteli, mentiin parikilsaa, sama homma, kolme kertaa teki tuon seitsemän kilometrin matkalla.
Sitte lumitöihi, pari tuntia pelas moiteetta, sama homma taas, samui kuin saunalyhty. Rupesin tutkimaan poltoainejärjestelmää sakkakupista lähtien, polttoaine harmaata vedensekaista, hana kiini, sakkakuppi pois paikaltaan, muutaman tipan tiputti poltainetta harvakseltaan. Sakkakupin sihti ruostetöhnää täynnä. Tankin ja sakkakuopin välinen putkikin napsahti poikki kun vähän väänsin ja meinasi että kokeilen puhaltaa auttaisko se, jäi yritykseksi.
Onneksi oli veteranimajalla muurauspalju, pohjaproppu tankista irti, noin 25 litraa vaaleanruskeaa polttoainetta paljuun. Tankin sihti tukossa ruostetöhnästä.
Varikon hyllystä putki tilalle, poltoainetta 30 l tankiin, hana auki. EI JUMALAUTA, ei tipan tipaa tullut putkesta läpi. Tänään sitten polttoaineletkua / lemmareita varaosaportista, tankin tyhjenys lapposystemillä. Letkulla liitin putken, putki paikoileen, tankkaus, ilmaus ja käyntiin. pelas hienosti ainakin 7 km matkan kotia. Maanantaina uudet polttoainesuodatimet ja tankki täyteen poltoainetta.
Noin yhdeksänvuotta siten pesin tankin puhtaaksi. Nuhvi ollut kesäkäytössä, talvisin ei ole tullut pidetyä tankkia täynnä.
Nyt noin 15 h ollut ns. tosi töissä, ruosteet ironeet tankista, vettä myös poltoainessa.

Mitäs tästä opimme: Kanataa pitää kesänuhveissakin talvisin tankki täynnä poltoainetta, eihän sitä koskaan tiedä milloin joutuu ottamaan kesänuhvin talvikäytöön.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8920
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

27 Tammi 2018, 18:43

Kyllähän se aina talvea vasten kannattaa seisomaan jäävä kone tankata täyteen, mitä pienempi ilmatila tankissa, sitä vähemmän kondenssia tapahtuu.
Tai sitten tarvii olla ilmanpitävä korkki, ettei pääse hengittämään, eli tankki ei saa korvausilmaa .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5080
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

27 Tammi 2018, 18:49

Itse asiassa, tuo tankin korkkin vaihto kävikin tänään mielessä, ei voi sanoa että olis tiivis.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8920
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

27 Tammi 2018, 21:28

En tiedä mikä mun turbonuffin korkkia riivaa, mut jos kunnolla kiinni laittaa ja ajelee vaikka silleen että 5 litraa on ainetta mennyt puolitankillisesta ainetta, niin korkkia avatessa aika imusuhaus kuuluu.... Talvisäilytykseen kyllä hyvä korkki, mut ajeluiden aikaan on pidettävä puolikiinni-asennossa....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5080
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

29 Tammi 2018, 16:45

IMG_1584.JPG
Tänään haettu Maurilta vähän tarvikkeita.
Pallo muljahtanut pois pesästään. Onneksi Maurilta löytyi tuohonkin tarvittavat varaosat.
Liitteet
IMG_1582.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5080
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

31 Tammi 2018, 17:07

Voi vittu saatana näitä kesäkäytössä olleita nuhveja :twisted: Neljän kieppeillä tänään yritin lähteä majalle vähäisiä lumia kolaileen, ei jumalauta nostolaite nostanut yhtään. Kuumailmapuhaltimella aikansa tohotin, nostihan se kerran ylös, toisen kerran kun yritin, ei jumalauta äänen ääntä päästänyt hydraulipumppu, ajattelin, ja vitut, kyllä huomenna rupeat nostamaan :twisted:
Aamulla laitan 3 kw rakenuslämittimen perseen alle, annan olla iltapäivään asti, niin eiköhän tuo saatana rupea sitten nostamaan :lol:
Pakkasta aamulla 13 astetta, nyt 11 astetta, kyllä tuon pitäis vielä tuollaisilla keleillä pelata.
Minähän laitoin tähän 10/42:seen leukun pumpun ja sen kantisen suodatimen, mutta eikait sen pitäis vaikutaa, varmaan vain vettä kehitänyt vuosien saatossa.
Teboilin monitrat 10/30:set laatikossa. Tuossa mikä nyt on koneremontissa samat öljyt oleet laatikossa ainakin 13 v, kertakaan ei ole jäätymisongelmaa ollut :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

31 Tammi 2018, 18:54

No nyt on Karilla hermo pinnassa kun noin ärräpäät lentää :lol:

Junalautoja saatavana Perkjärven asemalta :mrgreen: :mrgreen:

Eiköhän tuo jo vapuksi helpota...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

31 Tammi 2018, 23:43

Pitikö tässä jakopää mitään ääntä ennen ketjun hyppäämistä?
Minullahan kuuluu 3DL:stä jotain ylimääräistä jakopäästä siitä tuunatun laahaimen kohdilta. Ääni ei ole merkittävästi muuttunut koko aikana. Laahaimeenhan vaihdoin silloin sen liukupinnan. Ajattelin alkuun, että jos siinä oli vähän terävä kulma, niin ketju ääntää sellaista vasten välillä, mutta olisi se jo varmaan kolosen itselleen hinkannut ja ääni olisi pienentynyt. Tuli vaan mieleen, että jos se on kiristimessä minullakin jousi poikki. Kyllä kiristin kiristyi jousella, mutta voihan se kai olla jousivikainen silti ja ponneton siitä syystä. Täytyy varmaan kesällä ottaa auki jakopää.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5080
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

01 Helmi 2018, 09:45

En tiedä tuliko jakopäästä, mutta sellainen kilinää, niinkuin olis ollut joku jossain löysällä, muistuttava ääni kuului täysillä kieroksilla ajaessa, tyhjäkäynnillä ja paikalaan täysillä kieroksilakaan ei kuulunut mitään ääniä. Nyt kun olen koneen purkanut en ole mitään löysällä olevaa löytänyt. Pitää vielä tarkemmin tutkia jakopään koppa löytyiskö sieltä mitään jälkiä.

Enpä taida tänään tuota 10/42:sta rueta etes tulille laitamaan, pakkasta 16,5 astetta.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

01 Helmi 2018, 13:29

Minulla ääni ei kuulu tyhjäkäynnillä, eikä kovemmilla kierroksilla. Mutta kevyellä kaasulla ääntä kuuluu. Voisi kuvitella, että ketju värisee niillä kierroksilla sopivasti. Yhdestä lähialueen vanhan papan 3DL:stä hajosi myös moottori kiristimen petettyä jollain tapaa. Ilmeisesti ketju hyppäsi yli ja hajosi venttiilit. Ehkä minunkin kannattaisi ainakin tarkistaa se kiristin. Olen ajatellut kilvittää 3DL:n ja siinäkin mielessä olisi hyvä saada äänen lähde selvitettyä, koska ei ole kiva lähteä maantielle, jos koneesta kuuluu ylimääräisiä ääniä.
Vastaa Viestiin