10/42 vm.66. Universal Three vm. 61

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Örfliitti
Nuhvitietäjä
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 08:58

29 Maalis 2010, 08:17

sompio kirjoitti:Tuohompa sanoisin niin, ette tällä meiningillä saadaan kohta tavalisten traktori harrastajien toiminta tosi tiukkaan valvontaan ja koko toiminta loppumaan. Elikkäs hommahan on karkaamassa käsistä. Oliskos meittin clubilla mahdollisuus vaikuttaa asian saattamisesta oikeillle raiteille.
Jos nyt Sompion ajatus oli se, että traktorien koneenvaihdoille täyskielto mahdollisimman äkkiä Suomessa, niin mutkistanee tuo EU:kin vielä sitä asiaa! Masterin pitäisi ilmeisesti ottaa yhteyttä aivan "rysselin" direktiivibyroon asti? Jutun läpimenoa vauhdittaisi varmaan, jos saisi vielä asialle puoltavat lausunnot Suomen ja Euroopan Traktoriurheiluliitoista, koska tuolla pullinkipuolella varsinkin on paljon näitä konemodifioituja traktoreita. Nuffield Instituutin lausunto olisi myös erittäin tärkeä, hengittäväthän katsojat valtavasti tämmöisten tuunattujen traktoreitten pakokaasuja, joissa syöttöä on usein lisätty, jopa takuuehtojen vastaisestikin, lähes kaikki alkuperäiset säädöt ylittämällä!

Vanhojen maataloustraktoreitten koneenvaihtodirektiivin läpimenoa rasittaa ehkä sekin, että esim. autoihin tehokkaampia koneita on vaihdettu jo kautta aikojen Suomessakin! EU-aikana tämä asia tuli virallisestikin hoidettuna vielä entisestään helpommaksi!

Kuten hyvin myöskin tiedämme, olivat traktoreitten maahantuojat Suomessakin jo "silloin takavuosina" myös itse väsäämässä tehokkampia ja paremmin kulkevia traktoreita omista merkeistään!

Itse arvostan näitä Sompion pelästyttämiä tee-se-itse koneenvaihtajia teknisesti erittäin osaavina ammattimiehinä ja varsinkin ns. kädentaitajina! Valitettavan moneltahan rajoittuu nykyään kädentaidot lähes pelkästään persustan raapimiseen! :lol:

Pieni lisäys: Poliisihan käytti myöskin V8-koneilla terästettyjä kiinniottotraktoreita, kuvassa yksi tallenne Porin liepeiltä:


Kuva
Viimeksi muokannut Örfliitti, 30 Maalis 2010, 06:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

29 Maalis 2010, 15:52

Minä kyllä ymmärrän mitä sompio tarkoittanee noilla lausunnoillaan mutta
jos ajatellaan että moottorinvaihto traktorin on liian lujaa kulkeva ja sitämyötä
vaarallinen niin johan samaan kategoriaan tarvii lisätä kaikki kylmäkoskelaisetkin
Mutta eikös kuitenkin ole niin että vaikka näitä pirun nopeita traktoreita on
niin melko nätisti ollaan oltu eikä olla yritetty provosoida virkavaltaa
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

29 Maalis 2010, 21:39

Niin sellaista se on, niin kauan kun on ollut polttomoottorilla kulkevia vehkeitä olemassa, on niitä viritelty. Jo legendaariseen T-Fordiin sai erilaisia virityspalikoita ostaa... 1950-luvulla monissa Sisuissa ja Vanajissa vedettiin rautalangan avulla pakkosyöttönappi pohjaan jo muutenkin maksimiin säädetyssä syöttöpumpussa, että auto ressukka jaksaisi mennä ylikuormalla ylämäkiä ylös. Sitten koneet suurenivat, jatkettiin pankkoja, ja suurennettiin kärryjä. Traktoreihin asennettiin isompia moottoreita jopa piirimyyjien toimesta! Nuffeihin laitettiin BMC:n kuutosia ja Majoreihin Traderin kutosia. Suomalainen sikukas luonne on sellainen, se ottaa kaikesta aina hiukan enempi irti, mitä valmistaja, niin tehoissa kuin kuorman koossa :wink: Itsellekin tuli mieleen eräs tapaus jokusien vuosien takaa kun hulttiot ajoivat viretyllä mopedilla toinen takatarakalla, en tohtinut moista katsella vaan vapautin hetkellisesti BMC:n kuutosen oriit ja vaihdoin pitkästä kepistä nuhvissa menovaihteen päälle ja jätin moiset lainsuojattomat taakse. Vaarallisia sellaiset mopeedilla hurjastelijat!
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

29 Maalis 2010, 22:46

Örfliitti kirjoitti:
sompio kirjoitti:Tuohompa sanoisin niin, ette tällä meiningillä saadaan kohta tavalisten traktori harrastajien toiminta tosi tiukkaan valvontaan ja koko toiminta loppumaan. Elikkäs hommahan on karkaamassa käsistä. Oliskos meittin clubilla mahdollisuus vaikuttaa asian saattamisesta oikeillle raiteille.
Jos nyt Sompion ajatus oli se, että traktorien koneenvaihdoille täyskielto mahdollisimman äkkiä Suomessa, niin mutkistanee tuo EU:kin vielä sitä asiaa! Masterin pitäisi ilmeisesti ottaa yhteyttä aivan "rysselin" direktiivibyroon asti? Jutun läpimenoa vauhdittaisi varmaan, jos saisi vielä asialle puoltavat lausunnot Suomen ja Euroopan Traktoriurheiluliitoista, koska tuolla pullinkipuolella varsinkin on paljon näitä konemodifioituja traktoreita. Nuffield Instituutin lausunto olisi myös erittäin tärkeä, hengittäväthän katsojat valtavasti tämmöisten tuunattujen traktoreitten pakokaasuja, joissa syöttöä on usein lisätty, jopa takuuehtojen vastaisestikin, lähes kaikki alkuperäiset säädöt ylittämällä!

Vanhojen maataloustraktoreitten koneenvaihtodirektiivin läpimenoa rasittaa ehkä sekin, että esim. autoihin tehokkaampia koneita on vaihdettu jo kautta aikojen Suomessakin! EU-aikana tämä asia tuli virallisestikin hoidettuna vielä entisestään helpommaksi!

Kuten hyvin myöskin tiedämme, olivat traktoreitten maahantuojat Suomessakin jo "silloin takavuosina" myös itse väsäämässä tehokkampia ja paremmin kulkevia traktoreita omista merkeistään!

Itse arvostan näitä Sompion pelästyttämiä tee-se-itse koneenvaihtajia teknisesti erittäin osaavina ammattimiehinä ja varsinkin ns. kädentaitajina! Valitettavan moneltahan rajoittuu nykyään kädentaidot lähes pelkästään persustan raapimiseen! :lol:

Pieni lisäys: Poliisihan käytti myöskin V8-koneilla terästettyjä kiinniottotraktoreita, kuvassa yksi tallenne:


Kuva
Venäjällä miliisillä Belaruksia:

http://www.englishrussia.com/images/car ... cing/8.jpg

ja ompa niitä poliisi massikoitakin:

http://www.elanadeis.com/wp-content/upl ... ractor.jpg

vai oliko IMT?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

10 Huhti 2010, 08:26

Leukun keulapala asennettuna 10/42:seen http://kuvablogi.com/nayta/2544807/ Kyllä on oiva lisälaite, myös etuakselin remonttia tehdessä :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Velu

10 Huhti 2010, 15:52

Nyt tuli itsekin lukaistua tämä aihe läpi ja täällähän puhutaan minustakin.

Kumpikin minun kasikoneellinen traktori kulkee maksimissaan yhtä lujaa kuin alkuperäisellä koneella. Ainoa ero on, että nämä jaksavat pitää sen maksiminopeuden kuskin niin halutessa, vaikka olisikin vähän kuormaa. Hurjastelu ei näillä kuitenkaan onnistu, vaan nopeus pysyy laillisena kaasu pohjassakin. Kylmäkoskelaisen omistajat pääsevät siis kyllä halutessaa on ohi.

Pelkkä moottorin vaihto ei tee traktorista laitonta tai arveluttavaa. Samoja vaihtojahan on tehneet maahantuojat ja konepajat jo silloin kun nämä koneet olivat uusia. Pullinkikoneet on sitten erikseen ja niillä ei kukaan ole tiellä ajamassa.

Kannattaa muistaa, ettei traktorin moottorin iskutilavuudesta ja sen kasvattamisesta ole samanlaisia sääntöjä, kuin autossa. Itse asiassa iskutilavuudesta ja tehosta ei ole mitään säännöksiä. Moottorin kierrosluku ei sen sijaa juuri kärsi kasvaa, kun silloin rakenteellinen nopeus kasvaisi ja sitten olisi virkavallan kanssa vaikeuksia.

Olisiko siinä ideaa, että kasattaisiin 60- ja 70 lukujen traktoreita koskevia määräyksiä näkyviin jonnekin klubin sivuille? Sieltä voisi sitten jokainen käydä helposti tarkistamassa, vaikkapa millaiset heijastimet tai takavalot kuuluu omassa koneessa olla tai muita harrastekoneista koskevia säädöksiä. Muiden lakitestien seasta niiden kaivaminen kun on kovin työlästä ja tiedon puute aiheuttaa aina huhuja ja monenlaisia käsityksiä.

No nyt kuin on tuo koneiden laillisuus ja kunnia tullut puolustettua, niin onhan tässä muutakin.

Hyvä kun käynnistysnäytös kelpasi. Täällä on tosiaan ollut tapana savustaa aina vieraat. :lol:

Näkyy Karinkin tallissa kesä pikku hiljaa lähestyvän. Kohta pääsee nuhvikin kesähommiin.
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 930
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

10 Huhti 2010, 16:28

Täytynee minunkin oikoa vähän syntynyttä kuvaa lausumastani. Ensinnäkään se ei kohdistunut kehenkään henkilöön vaan siinä otin kantaa yleisellä tasolla virkavallan lehdessä esittämään huoleen traktoreitten käytöstä tieliikenteessä annettujen sääntöjen vastaisesti.
Jos me kerholaisina annamme sellaista esimerkkiä että, Nuffield traktorit kulkevat yli sallittujen nopeuksien on seuraus oletettavasti se että, kun poliisit näkevät tienpäällä Nuhvin niin on lapanen heti pystyssä ja syyni alkaa. Elikkä ollaan kohta virkavallan silmätikkuina.
Näissä merkeissä kevätmieltä kaikille. :P 8)
Velu

10 Huhti 2010, 16:41

Kyllä minä sen noin ymmärsinkin ja sompio on asiassa aivan oikeassa. Valotinkin oman kaluston nykytilaa, ettei synny kellekään väärää käsitystä.

Tiedän toki traktoriyksilöitä, joilla kyllä pääsisi hieman lujempaa kuin laki sallii. Ovat kuitenkin sellaisilla omistajilla, jotka käyttävät nopeusvaran siten, että ajelevat leppoisasti ja taloudellisesti maltillisilla kierroksilla suurinta sallittua nopeutta.

Olen asiaa itsekin hieman miettinyt, kun joskus on niitä suuria nopeuksia kehuttu nettipalstoilla. Se on virkavalta sellaista, että jos se ottaa traktorimiehet silmätikukseen, niin sitten ei ole nää kellään hauskaa eikä helppoa.

Kiitosta. Kevätmieltä sompiollekin. Sitä näissä piireissä luultavasti riittääkin, kun koneista otetaan kevään ensisavuja tai siis eihän nuhvit savuta, korkeintaan tuoksuvat ja silloinkin hyvälle.


:lol:
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

10 Huhti 2010, 18:59

"Näkyy Karinkin tallissa kesä pikku hiljaa lähestyvän. Kohta pääsee nuhvikin kesähommiin".

Kyllähän täälläkin kesä lähestyy tohisten :lol: 10/42:sen etuakselin remppaa jatkettiin tänään.
Tänään kävin myös herättelemässä sen nopean neliveto nuffin ja 4/65:sen henkiin talviunilta, hyvin lähti käyntiin molemmat, vaikka akut olivat koko talvven paikoillaan.

Kyllä kannattaa laittaa jokin suoja pakoputken päähän talveksi :o 4/65:sesta oli unohtunut suoja pois, sotki konepeltin aika pahasti, ei voi kuvitella kuinka paljon noi pienestä reijästä vettä menee koneseen talven mittaan :o
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

28 Huhti 2010, 18:26

Tänään sain korjaamolta etuakseliston, teetin ns. täyskorjauksen, kuluneet olkatapit täytehitsattiin, sorvattiin,kehdon saranatappi tehtiin uusi, kaikki mahdolliset kulumat korjattiin ja puslat uusiksi.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

28 Huhti 2010, 18:28

Tuliko millaisia kustannuksia? Missä firmassa teetit?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

28 Huhti 2010, 19:11

Sataeuroa maksoi, minusta ei paha :wink:, AUTO- JA KONEKORJAUS E. HEIKKILÄ teki kunnostuksen, puslat Jussilta, hintaa en muista ja kuittikin hukassa.
Puslien kuitti löytyi nuhvin istuimelta 116 €
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

03 Touko 2010, 18:46

Etuakseli paikoillaan :wink: Kolmiotukeen ottaa raidetangon lukkoleuka vähän kiinni, olisko mahdollista että olis ohjausvipu vähän vääntynyt :evil:

Testasin nostolaitteen, ei jaksanut tyhjäkäynnillä nostaa lumikauhalla olevaa farmi kuormaajaa.

Peräreppu pois ja hydrailipumppu hajalle :wink: http://kuvablogi.com/nayta/2561731/" onclick="window.open(this.href);return false; Tiivisteet vähän huonossa kunnossa, voisko tuohon laittaa normaalit pyöreät tiivistee, tietääkö kukaan minkä takia pitää tiivisteitten olla noin monella mutkalla :?:
Vetopään puslat kuluneet samoinkuin välilaipoissa jonkinverran raatia, kapeahanpaisen ratasparin puslat hyvät.
Huomenaamulla pumppu lähtee Heikkilän Erkin korjaamolle :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

03 Touko 2010, 18:54

tiiviste varmaan liijan pitkä kun mutkalle männöö ostettava varmaankin lyhempi :lol: :?:
aja millä ajat mutta majorilla loput
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

03 Touko 2010, 19:44

Ei ole tiiviste liian pitka , reiän ympärillä on noin millin korkuinen olake ja sen ympärillä valkoisesta muovista muotoiltu välikappale jolla on saatu tiiviste mutkalle :shock:
Ajattelin korvata tuon valkoisen muoviosan toisella o-renkaalla.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin