10/42 vm.66. Universal Three vm. 61

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

18 Maalis 2020, 22:27

Oliko vesipumppu orkkis vaiko tarvike ?
Ihan hiton pieni rakohan siinä termarikotelon - vesipumpun välissä on.
Vesipumppu on myös taustastaan ihan saakelen lähellä kannen päätyä ......
Itte eräässä tapauksessa joutunut hiontahommiin, että edes sen 0.5mm jää rakoa väleihin.......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

19 Maalis 2020, 08:36

Vesipumppu oli alkuperäinen, sisähilut olen tuohon vaihtanut.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

19 Maalis 2020, 12:32

Tuskin siinä oikeen muuta vaihtoehtoa on, joskus ajan saatossa ehkä ollut auki - oikottu parikymppiä, sittemmin taas joskus ehkä ollut auki - taas sama juttu, oikottu parikypää.
Koululla kunnostettaessa, ehkä 0.2-0.5mm pois, niin alkaakin kaikkineen jo olla hieman liikaa tavaraa poistettu, ja kotelo vastaa pumppuun jo ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

19 Maalis 2020, 17:19

1973 kun nuhvi tuli meille, niin tässähän meni nesteet pakoputken kautta taivaan tuuliin, Tuolloin nuhvin huoltomies Oulusta hommas käytetyn tilalle, en muista koneistivatko, uskoisin niin. Toistamiseen kunnostettu Raahen mootorikoneistamossa muistaaksen 2005 - 2010.
Nyt sitten putkien vaihdon jälkeen tuli tuo ongelma.

Selvä merkkihän tuossa on. Tänää mittasin kyseisen raon vaihdetusta kannesta 0.045 mm, rälläköinnistä huolimatta, kantamaan olis tämäkin jäänyt.

Eipä lähtenyt nesteet kiertämään, ei pumpulla tehostettuna, eikä ilman pumppua. Pitänee otta kannesta suoraan lähtö lämmittäjälle.
Vanhalla "väärin" toteutetulla systeemillä toimi ilman pumppuakin, jotta sillälailla.
Liitteet
IMG_3140.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

07 Touko 2020, 15:42

Häiritäänpä täältäkin tätä foorumin hiljaisuutta :wink:
Vähän 61:sen nuhvin hydrauliikan päivitystä, kohtuuhyvin nosti, mutta takakuormaajaa sai 7 km matkalla nostaa muutaman kerran ylös.

https://karit1.kuvat.fi/kuvat/NFFIELD+U ... G_3171.JPG > Oikealle muutama kuva, kuvissa kommentteja.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

30 Maalis 2021, 07:41

Tälläinen tapaus sattui eilen, alkuperäinen fiiperi tilalle. Yksi jusapen tekemä nylon laippa jemmassa, voisin heittää vaikka pihassa pörrääviä harakoita ja naakoja.
Liitteet
30.03.2021 Nuhvin Alkuperäinen ja nyloninen laippa .JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

01 Huhti 2021, 22:57

Moron !
Harvemmin tällä foorumilla nykyän käyn edes kirjautumatta ( erinäisistä syistä mitä täällä on ) , mut kun nyt tulin kuikuilemaan.

Joskus juu tein nuita pari-kolme, ja itseppä halusit puoliväkisin ostaa, kutakuinkin materiaalihinnalla.
Sanoin kyllä, että en ole noita itse vielä koekäytellyt, mut silti halusit "kokeiluun " sellaisen.
Joten siittä on ihan turha sitten kitistä ja itkeä perään.
JA taas "haukkua" ja "mollata" toista.
Vittu, Pattijoen Paronijääräpää vois kyllä hieman katsoa peiliinkin joskus, ja miettiä.
Että mitä kirjoittaa ja mihin, sekä miten.

Mutta eipä sillä, ei siellä eräällä toisellakaan paikkakunnalla niin merkillistä arvostustani ole ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

02 Huhti 2021, 07:50

jusape kirjoitti:
01 Huhti 2021, 22:57
Moron !
Harvemmin tällä foorumilla nykyän käyn edes kirjautumatta ( erinäisistä syistä mitä täällä on ) , mut kun nyt tulin kuikuilemaan.

Joskus juu tein nuita pari-kolme, ja itseppä halusit puoliväkisin ostaa, kutakuinkin materiaalihinnalla.
Sanoin kyllä, että en ole noita itse vielä koekäytellyt, mut silti halusit "kokeiluun " sellaisen.
Joten siittä on ihan turha sitten kitistä ja itkeä perään.
JA taas "haukkua" ja "mollata" toista.
Vittu, Pattijoen Paronijääräpää vois kyllä hieman katsoa peiliinkin joskus, ja miettiä.
Että mitä kirjoittaa ja mihin, sekä miten.

Mutta eipä sillä, ei siellä eräällä toisellakaan paikkakunnalla niin merkillistä arvostustani ole ....
Huom jusape ! En kitise enkä itke sinun tekemien nylonisten " fiiperilaippojen" perään, totesinpahan vain. "Yksi jusapen tekemä nylon laippa jemmassa, voisin heittää vaikka pihassa pörrääviä harakoita ja naakoja."
Tuo nylonlaippa joka särkyi ei ole "kyläseppien" tekemä, koska näkyy olevan rautavahvike laipan sisällä, joten valamalla tuo on jossain tehty.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

02 Huhti 2021, 19:24

Ne kiekot, mitä tein, oli pyöreästä metritavaran nylontangosta tehtyjä.
Niissä en ainakaan ole havainnut mitään metallia sisällä olevan.
Itselle jäi nyt hieman epäselväksi, oliko tuo jokin muun tuote, vaiko mun tekemä ??????
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

02 Huhti 2021, 20:37

jusape kirjoitti:
02 Huhti 2021, 19:24
Ne kiekot, mitä tein, oli pyöreästä metritavaran nylontangosta tehtyjä.
Niissä en ainakaan ole havainnut mitään metallia sisällä olevan.
Itselle jäi nyt hieman epäselväksi, oliko tuo jokin muun tuote, vaiko mun tekemä ??????
kari t kirjoitti:
30 Maalis 2021, 07:41
Tälläinen tapaus sattui eilen, alkuperäinen fiiperi tilalle. Yksi jusapen tekemä nylon laippa jemmassa, voisin heittää vaikka pihassa pörrääviä harakoita ja naakoja.
kari t kirjoitti:
02 Huhti 2021, 07:50

Tuo nylonlaippa joka särkyi ei ole "kyläseppien" tekemä, koska näkyy olevan rautavahvike laipan sisällä, joten valamalla tuo on jossain tehty.
Eikös tuosta käy täysin selville ettei tuo rikkoutunut laippa ole sinun tekemä :?:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

03 Huhti 2021, 07:58

Palataanpas itse asiaan.
En tiedä johtuiko laipan särkyminen ruiskupumpusta, ruiskupumpun säätötangon jumiutumisesta , vaiko aiheuttiko laipan särkyminen ruiskupumpun säätötangon jumiuttumisen.

Vaihdoin laipan, niin eipä suostunut nuhvi lähtemään käyntiin, sammutusvipu liikui hervottomasti eikä pakkosyötökään mennyt päälle. Oletin että pysäytinkotelossa olis jotain häikkää, kun kotelokaan ei ollut kunnolla kiinni, kotelo auki ja ylimmäinen kiinitysruuvi oli kotelon pohjalla, varmistin että säätötanko liikkui esteetömästi, laitoin ruuvit kunnolla kiinni ja pumppu paikoilleen, lähti käyntiin. Hetken aikaa kävi ja taas sammui kuin saunalyhty.

Pumppu uudellen irti tarkenpaan tutkimiseen, sivuluuku auki ja kas kummaa, ylimmäisen ruuvin mutteri säätöharukan ja rungon välissä. ( kuva 1) Pumppu paikalleen, ei taaskaan savun savua, pumpusta ruiskuputket irti, eipä ruiskautellu polttoainetta nytkään. Taas pumppu irti ja alipainesäätimen kotelo auki ja säätötangon liikumisen tutkimiseen, sieltähän se vika löytyikin, määrätyssä asennossa säätötanko jumittui sammutusasentoon.

Onneksi oli kaksi ruiskumumppua jaemmassa, toisen testaus ruiskuttaako kunnolla, ruiskutti. Kalvon tarkistus, sekin näytti olevan kunnossa.
Pumppu paikoilleen, pumpun ilmaus, starttaus, kas kummaa sehän lähti käyntiin ja vieläpä hyvinkin nöyrästi.

Lieneekö ennen kuulumaton tapaus tuo säätötangon jumiutuminen tällä tapaan, en ainakaan minulle ei aiemmin moista ole tullut vastaan.
31.03.2021. Kolmosnuhvin ruiskupumppu.JPG
01.04.2021. Nuhviin ruiskupumpun vaihto..JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

14 Touko 2021, 17:47

Hydraullikan paluulinja 10/42:seen. Puuilosta löytyi sopivasti kaksi supistusnippaa, hydrauli kaksoisnippa ja letku oli jo olemassa. Omasta mielestä, ei pahannäköinen systeemi.
Liitteet
14.05.2021. Kymppinelikakkoseen hydrauliikan paluulinja..JPG
14.05.2021. Kymppinelikakkoseen hydrauliikan paluulinja.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

27 Helmi 2022, 09:29

Parin viikon takaisesta keskusteluista vähän vinkkiä nykytilanteeseen.

"Minulla sama ongelma 10/ 42: sessa. Kymmenkunta vuotta sitten entisöin, koneeseen jäi vaihtamatta sylinteriputket / männät. 2017 oletin että kannentiiviste meni, vaihdoin varmuudeksi myös uudet sulinteriputket, viime syksynä rupes kuplimaan jäähdyttäjässä, nytkin tänään kun tein lumitöitä sylkäisi muutaman kerran nesteitä ylivuotoputkesta, välillä lisäsin nesteitä.
Eilen tilasin kannentiivisteen, simmilevyt putkiin ja alapään o-renkaat, alkuviikosta kun osat tulee niin kone remonttiin. Katsotaan onko putket oikeissa koroissaan, jos ei ole niin simmilevyläää varmistan että putket tulee varmasti oikeisiin korkoihin suhteessa lokin tasopintaan, aiemmin ole luottanun jo edesmennen nuhvi/ leukkujen huoltomieheen.
Sylinteriputken ulkonema 0,08-0,15 mm kymppimalleissa."

23.12.2017 vaihdoin 10/42:seen sylinteriputket, tuon jälkeen tunteja kertynyt mittariin 236 h.
Nyt perjantaina 25.2. ei enään jaksanut pyöräyttää konetta / lähteä käyntiin, vaikka buusterilla annoin lisävirtaa. Arvelinkin että on nestettä pytyssä. Eilen sitten kettinkitaljaa hyväksikäyttäen nuhvi talliin.
Kansi pöydälle ja kurkistelemaan sylinteriputkia, kolmospytyssä nestettä ihan riitävästi. Löytyihän sieltä selvä halkeama putkestakin, kynnellä kokoeilemalla tunsi heti ratkeiman, ei tarvinnut tunkeutumisaineella tastata.

Sylinteriputket oikeissa koroissa, kannentiivisteessäkään ei mitään palamisen merkkejä.
Tänään sitten putken irroitus ja maanantaina Marjakankaalle putken kera.

https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Kymppi+ne ... G_1694.JPG < vasenpaan.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

27 Helmi 2022, 15:57

Elikkä tuollainen tapaus. Eipä ole aiemmin omalle kohdalleni sattunut noin selvää tapausta.
Liitteet
IMG_1712.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
janne.kosonen
Kutos -nuffisti
Viestit: 69
Liittynyt: 22 Helmi 2021, 18:48
Konekalustoani: Leyland 384

27 Helmi 2022, 17:28

Enpä ole ennen nähny pituus suunnassa haljennutta putkea yleensä kauluksen alapuolelta murtuuvat poikkisuuntaan
Vastaa Viestiin