Sivu 13/15

Re: Nuffield 10/60 -67 +Perkins V8.510

Lähetetty: 20 Syys 2011, 20:30
Kirjoittaja Velu
Jarruongelma on nyt ratkaistu. Olivat vain liian hyvässä kunnossa. Hioin kuulien kuoppia pyöreäpäisellä pirran terällä hieman syvemmiksi, että kuula joutuu nousemaan jyrkemmälle osalle monttua ennen kuin jarru ottaa, ja jarrut alkoivat pelata kuin ajatus. Ennen toimenpidettä jarru otti heti, kun kuulat paisuttivat vähänkin levyjä.

Nyhvi selvisi parin tunnin siirtoajosta ja kyntöpäivästä kiitettävästi. Nopeus riitti juuri ja juuri uudemman kaluston matkassa, tosin kasikone sai käydä melkein rajoittimessa. Ajomatkalla alkoi kertojan rattaat pyriä mielessä ja kun perillä vielä testasin aitoa kylmäkoskelaisella ollutta 10/60 nuhvia, niin palatessa ne vasta rattaat mielessä pyörikin. :D Samalla reissulla ostin nuhviin maalauskelpoiset lokasuojat ja lokasuojien myötä ajatus hiemen isommasta rengastuksestakin sai uutta pontta.

Alle suunnittelin 16.9-34 kumeja, mittauksen perusteella halkaisija on parin sentin tarkkuudella sama kuin nykyisissä 13,6-36. Samalla etupäähän voisi vaihtaa jotkin 8-10 tuumaa leveät kumit, että keula hieman nousee - nykyiset auton renkaat eivät kovin hyvältä näytämuutenkaan.

Kertojan hankinnan ajattelin hoitaa niin, että sen voisi tehdä uustuontona kun saatavuus ja kestävyyskin (kasikoneen perässä) vähän heikkoa. Suunnittelua ja koneistusta se vaatii, mutta ajattelin lähteä liikkeelle pienen kuorma-auton askista otetuilla rattailla. Voisi tehdä samalla vaikka vinoilla rattailla, ei tulisi turhia ääniä. Nyt on aika monta rojektia tulilla, joten tätä kerjojarojektia en kovin suurella vauhdilla aio viedä eteenpäin.

Re: Nuffield 10/60 -67 +Perkins V8.510

Lähetetty: 21 Syys 2011, 11:57
Kirjoittaja jokke
:wink:

Asiapuhetta.. :!:

Ei ainakaan mitään "vihapuhetta" kuten muodissa tänäpäivänä on :lol: :lol:

Re: Nuffield 10/60 -67 +Perkins V8.510

Lähetetty: 21 Syys 2011, 13:30
Kirjoittaja Velu
Hyvä kun ollaan samoilla linjoilla. :) Olisikohan johonkin tiettyyn merkkiin tai malliin kohdistuva arvostelu sitten sitä vihapuhetta. Jos vaikka erehtyisi sinisien hitaudesta jotain sanomaan. :lol:

Voisi tässä alkutunnelmissa vähän kartoittaa sopivia vaihteistoja. Kokoluokkahan olisi varmaan pulla-autojen askit. Pikkukuorkkien vaihteistojen välityssuhteita ja vinkkejä rikkinäisistä askitarjokkaista voisin ottaa vastaan. Askistahan pitää löytyä välitykset 1:1 ja 1:1,5, vai pitäiskiköhän sen nopeutuksen olla 1:1,8, menisi vielä leppoisammin tiellä? Sikäli kun asiaa on tässä pähkäilty, niin vinoilla hampailla ja synkroilla sen voisi tehdä, kun kerran tehdään.

Re: Nuffield 10/60 -67 +Perkins V8.510

Lähetetty: 21 Syys 2011, 15:53
Kirjoittaja jamppi
Ei passaa olla kovin paljoa ylentävä välitys kun tavan koneilla ajavilla tulee eteen voiman puute :twisted:

Katoitkos tuolta minun rojektiosiosta nuo 18,4-34 kumit mitkä laitoin omaani
Sopi mainiosti lokasuojan sisään ja antoi rutkasti katu-uskottavuuta lisää :D

Re: Nuffield 10/60 -67 +Perkins V8.510

Lähetetty: 21 Syys 2011, 19:53
Kirjoittaja Velu
Ilmankos ne täälläpäin nuo kertojatraktorien omistajat aina innostuu kun ruvetaan kuutoskoneista puhumaan. :)

Voipi se 1,5 olla aika sopiva, kun ei tässä huippuja olla hakemassa ja tämä nuhvi on jatkuvasti kevyessä työkäytössä. Kertojan kanssa uskaltaisi paremmin vedättää kuorman kanssa mäkeen, kun pysyy momentit kurissa.

On muuten jampilla aika pullukat alla. :D Saattaisivat passata tähänkin, tässä kun on vielä 20cm vakiota pitempi keula. Lopullinen koko riippuu varmaankin siitä kummat sattuu vastaan tulemaan. Mitenkän muuten 36 tuuman keskiöt istuu 34 tuuman vanteeseen, jos satun paripyörät ostamaan?

Tämä nuhvi on kesällä tehnyt ahkerasti hommia. Nuhvi on hoitanut äestyksen, sahan pyörityksen ja niittosilppurin vetämisen. Kaikista hommista selvittiin kunnialla tai oikeastaan erittäin hyvin. Nittosilppurinkaan edessä ei voima loppunut, vaikka paksussa heinässä savua tuli jo molemmista putkista 8) . Sahan pyörityksessä paljastui myönteinen yllätys, 200 pölkyn sahausurakassa paloi ainetta vain 5l/h!.

Kunhan saan tähän möhkömmän rengastuksen ja välitykset kohdalleen, niin tarvikaanko sitä enää muun värisiä koneita mihinkään. :lol:

Tässä on tilanne nyt, vertailukohtana Valmetin 16,9-34:
Kuva
Kuva

Re: Nuffield 10/60 -67 +Perkins V8.510

Lähetetty: 22 Syys 2011, 06:22
Kirjoittaja jamppi
36:set keskiöt kävi hyvin noihin 34:siin kehiin, kiinnikkeitä joutu hieman madaltamaan

Re: Nuffield 10/60 -67 +Perkins V8.510

Lähetetty: 22 Syys 2011, 08:57
Kirjoittaja kari t
Kymppi kuuskymppisen saa kulkemaan reilut 50 km/ h ilman kkk:jaakin :wink: Eräs nuhvisti, vai sanoisinko " pelle peloton " Ylivieskasta on vaihdellut vaihdelaatikkoon hammaspyöriä ja nuhvi kulkee tuon reilut 50:ntä :wink:
Ainut ongelma esiintyy siinä vaiheessa kun löysää kierroksia niin laatikosta kuuluu vinkaisu, joten kyseiset pyörät eivät liene aivan sopivia :wink: meinas vielä tuossa alkukesästä että asentaa vielä kkk:jankin kyseiseen nuhviin, ei ole soitellut, liekkö kokeillut.
Samaisella kaverilla on erään tuttuni kkk:ja ollut lainassa jo vuoden päivät, on suunitellut uustuotantoa, mutta ei ole löytynyt sopivia hammaspyöriä ja uusien valmistus maksaa tonnin verran :wink:

Re: Nuffield 10/60 -67 +Perkins V8.510

Lähetetty: 22 Syys 2011, 09:05
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Kymppiin kuivajarruisen synchro-leukun vähennyspyörästön rattaat niin nopeutuu 30:stä->38 km/h laskennallisesti.

Siihen loikkari vielä keulille niin kulkee :D

Tätä on ollut englannissa varusteena leylandeissa, mutta vitonen tietääkseni lukittu pois. Nämä on myyty 272H jne. malleina.

Re: Nuffield 10/60 -67 +Perkins V8.510

Lähetetty: 26 Syys 2011, 11:18
Kirjoittaja Velu
Ei tehdä sentään liian nopeaa. Siihen englannin sisarmalliin, on visiin se muutos tehty. Sikäläisillä sivuilla luki mitatuiksi huippuiksi 42 mailia tunnissa, se vaatinee perkinsin huippukierroslukua, eli 3000r/min. Tällä kun on tarkoitus päästä myös hitaasti, eikä nopeammat vetopyörästöt ainakaan laatikon rasituksia vähennä. Kertoja laatikon edessä puolestaan vähentää laatikon vääntörasitusta huomattavasti.

Löysin nuhviin renkaat. Taurus 16.9-34 Fordin vanteilla. Pitää vielä hommata nuhvin keskiöt, jotka sovittaa noihin vanteisiin. Keskiöitä saa tarjota. Sitten vain hiekka ja maalikylpy ja maalattujen lokasuojien kanssa paikalleen.

Eivät kyllä ehdi millään tämän syksyn kynnöille, mutta hyvä sinällään, että rengasrojektin saa tehdä valmiiksi asti, ilman että nuhvi joutuu pois rivistä. Kertojarojektiakin on hieman edistetty.

Re: Nuffield 10/60 -67 +Perkins V8.510

Lähetetty: 26 Syys 2011, 22:17
Kirjoittaja Warpu
niin yllättävää kuin onkin niin 272H malli on aikanaan kehitetty juurikin
kyntämistä varten, tuo tiheämpi alennuspyörästö kun ei ole rakenteeltaan
yhtä vahva kuin vanha rumpujarrullinen taikka synchroissa käytetty (molemmissa
sama välitys, synchron osat sattuu kymppivaihteiseen) 8)

Re: Nuffield 10/60 -67 +Perkins V8.510

Lähetetty: 10 Loka 2011, 09:15
Kirjoittaja Velu
Pientä askartelua.
https://picasaweb.google.com/1006104099 ... field10180" onclick="window.open(this.href);return false;

Toinen vanne jo paikallaan. Korvakot olivat vanteessa pareittain, joten joka toinen piti rälläköidä irti. Keskiötä piti myös pienentää 7mm, että se sopi paikalleen. Pitäisi vielä hitsata irtileikatut korvakot oikeille paikoilleen, mutta sitä ei taida kannattaa tehdä sisuskumin ollessa paikallaan. Sitten vain hiekkakylpy ja maalia.

Kellottelin tuota vannetta ja näkyy säteisheitto olevan 2,5mm. Normi taisi olla 3mm, eikä tuota ajossa tuntenut. Antaisiko olla, vai pitäisikö vielä yrittää keskittää tarkemmin?

Re: Nuffield 10/60 -67 +Perkins V8.510

Lähetetty: 10 Loka 2011, 10:19
Kirjoittaja jusape
Tuo heitto taitanee olla vähän siinä ja siinä, Ei kenties kyllä ajossa tunnu vielä suuremmallakaan nopeudella

Re: Nuffield 10/60 -67 +Perkins V8.510

Lähetetty: 10 Loka 2011, 11:20
Kirjoittaja jamppi
Sentti ei haittaa, pienempi on jo turhan tarkkaa :mrgreen:

Re: Nuffield 10/60 -67 +Perkins V8.510

Lähetetty: 25 Marras 2011, 14:20
Kirjoittaja Velu
Vähäsen on taas touhuttu. Fordin vanteet on nyt nuhvin väriset.

https://picasaweb.google.com/1006104099 ... 0802098210" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Nuffield 10/60 -67 +Perkins V8.510

Lähetetty: 25 Marras 2011, 16:19
Kirjoittaja nelosnuhvi
Siistiä jälkeä viimeisenpäälle tehtynä :!: