Nuffield 10/60 -67 +Perkins V8.510
Valvoja: automies560
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1546
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Todella hyvältä näyttää, ainakin tähänmennessä
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Aivan oikein. Nelosellahan tuossa ajellaan suurin osa, viimeisessä on sitten viitonen, puolittaja hitaalla. Suurimmalla en ehtinyt kokeilla, kun loppui se polttaine. Ei tuossa hommassa hajonnut edes mitään, vaikka täysillä kokeilin välillä vedättää ja puolittaja hitaallahan on laatikossa suurin vääntö. Kaipa tuo vaihteisto sitten kestää. Pitänee ehkä laittaa, ennen kovempia urakoita, laatikkoon ehkä GL-5-luokan yleisöljy, tai ehkä puraista luontoni ja laittaa sellaista ihmeainetta öljyn sekaan. Pintapainetta voi vaihteiston osissa ajoittain olla moninkertainen määrä alkuperäiseen verrattuna. Kertojakin pitäisi varmaan hommata, nythän tuo ei kule kuin sen 40km/h.
Jostain syystä karhin kanssa ei ollut ollenkaan sellaista väkisin kiskomisen meininkiä kuin kolmipyttyisellä Valmetilla.
Koeajolla huomasi, että rengastus kaipaa isontamista. Etupään renkaat käyvät vähän pieneksi ja takarenkaatkin voisivat vähän leveämmät olla.
Projektia tuossa siis vielä riittää.
Jostain syystä karhin kanssa ei ollut ollenkaan sellaista väkisin kiskomisen meininkiä kuin kolmipyttyisellä Valmetilla.
Koeajolla huomasi, että rengastus kaipaa isontamista. Etupään renkaat käyvät vähän pieneksi ja takarenkaatkin voisivat vähän leveämmät olla.
Projektia tuossa siis vielä riittää.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Tuttua on tuo rojektin laajeneminen
Nälkä kasvaa syödessä, mutta se vain on siinä parasta
Ahdintahan tuo jäi kaipaamaan
Nälkä kasvaa syödessä, mutta se vain on siinä parasta
Ahdintahan tuo jäi kaipaamaan
Mukana kuin peräpukama!
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
epäilisin jotta tuossa laatikossa on hidas alue kaikkein vahvin se kun on 5 vaihteella täysin suora ja H onkin sitten jo ylentävä/kertova
ei muuta kun taakse 20,8x38 ja eteen 9x20 saa vauhtia ja vetokykyä
38 vanne on melko helppo porailla 36 keskiön kanssa yhteensopivaksi.
9x20 löytyy venäläisenä ihan eturenkaan näköisenäkin
ei muuta kun taakse 20,8x38 ja eteen 9x20 saa vauhtia ja vetokykyä
38 vanne on melko helppo porailla 36 keskiön kanssa yhteensopivaksi.
9x20 löytyy venäläisenä ihan eturenkaan näköisenäkin
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Tässä on vissiin samansukuinen masiina ahdettuna http://www.youtube.com/watch?v=fBTwXwkzqygjamppi kirjoitti:Tuttua on tuo rojektin laajeneminen
Nälkä kasvaa syödessä, mutta se vain on siinä parasta
Ahdintahan tuo jäi kaipaamaan
Moottoria pitäisi vielä vähän säädellä. Aina vain pukkaa sinistä kitkua. Savu tulee selkeästi polttoaineesta, kylmänä saattaa lentää polttoainetta pakoputkestakin. Ihme peli. Kaikki on muka oikein, pumpun ajoituksenkin tarkistin ja on tarkaalleen ohjearvossa, niin kun sen pitääkin, kun en ole siihen koskenut. Muuten toimii hyvin ja käynnistyy herkästi.
Pitää varmaan seuraavaksi kokeilla muuttaa ajoitusta johonkin suuntaan ja katsoa onko sillä mitään vaikutusta.
Pitää varmaan seuraavaksi kokeilla muuttaa ajoitusta johonkin suuntaan ja katsoa onko sillä mitään vaikutusta.
Eipä ollut vika ajoituksessa. Pitkällisten tutkimusten, masinistipalstalla suoritetun pähkäilyn ja numeroiden selailun tuloksenan tulin siihen tulokseen, että minulle on myyty väärät suuttimen kärjet. Tähän moottoriin sopii kärki numerolla Delphi: V5621616, BDLL150S6573-S, 5621616 BOSCH: DLLA150S796, 0 433 271 402 Kärjistä tekee erikoisen se, että suuttimet on tässä moottorissa puolikierrosta eri päin kuin normimoottoreissa (Polttoaineputken nippa suuttimessa osoittaa moottoriinpäin), siksi myös kärjen poraukset on tehty juuri toiseen suuntaan kallelleen. Kärkien vaihdon suhteen selvitellään tilannetta.
Nyt kun on taas toiveita saadan moottori toimimaan, aloin viritellä myös muuta. Laittelin motonetista hintaan 4,60€ hankitun päävirtakytkimen paikalleen. Aloin myös puuhata kierroslukumittaria ja sovittelin induktiivisen anturin lukemaan hammaskehän hampaita.
Sopivan mallinen kierroslukumittari löytyi Sisusta. Sille täytyy olla induktiivinen anturi, joka lukee hammaskehän hampaita. Sopivan anturin löysin mersusta. Näkyihän tuo Sisun mittari toimivan kun kytkin sen mersun johtoihin, joten anturi on yhteensopiva mittarin kanssa. Vielä tarvitaan jännitteen korotin, jolla tehdään 24V jännite mittaria varten. Se löytyi edullisimmin tilaamalla läpärin autolaturin, hinta 8€.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5530
Nyt kun on taas toiveita saadan moottori toimimaan, aloin viritellä myös muuta. Laittelin motonetista hintaan 4,60€ hankitun päävirtakytkimen paikalleen. Aloin myös puuhata kierroslukumittaria ja sovittelin induktiivisen anturin lukemaan hammaskehän hampaita.
Sopivan mallinen kierroslukumittari löytyi Sisusta. Sille täytyy olla induktiivinen anturi, joka lukee hammaskehän hampaita. Sopivan anturin löysin mersusta. Näkyihän tuo Sisun mittari toimivan kun kytkin sen mersun johtoihin, joten anturi on yhteensopiva mittarin kanssa. Vielä tarvitaan jännitteen korotin, jolla tehdään 24V jännite mittaria varten. Se löytyi edullisimmin tilaamalla läpärin autolaturin, hinta 8€.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5530
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
mites sattuu hammasmäärät välillä sisu - perkins vaikka on kait
tuossa mittarissa jonkinmoinen trimmeri
ite virittelin äskettäin ekanuhviin vdo kieppari tuntimittari yhdistelmän
on kätevä keksintö kun toimii 12-24v voi lukea esim. induktiivista
anturia, tai laturin pulssia. nuhviin otin laturilta tiedon ja kalibroin
optista mittaria apuna käyttäen. hintaa komeuella on tosin 150
mitähän sisun mittari tekis kahellatoista
tuossa mittarissa jonkinmoinen trimmeri
ite virittelin äskettäin ekanuhviin vdo kieppari tuntimittari yhdistelmän
on kätevä keksintö kun toimii 12-24v voi lukea esim. induktiivista
anturia, tai laturin pulssia. nuhviin otin laturilta tiedon ja kalibroin
optista mittaria apuna käyttäen. hintaa komeuella on tosin 150
mitähän sisun mittari tekis kahellatoista
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Sitä en ole testannut. Olin silloin niin täpinöissäni, kun sisun mittarin mersun johtoihin yhdistin ja se vieläpä näytti ihan oikein, että asia tuli mieleen vasta myöhemmin.
Kunhan saa viriteltyä yhden sisun mittarin nuhviin toimimaan, niin tarkoitus olisi laittaa sama patentti myös Ursukseen.
Kunhan saa viriteltyä yhden sisun mittarin nuhviin toimimaan, niin tarkoitus olisi laittaa sama patentti myös Ursukseen.
Suutinasian selviämistä odotellessa jatkoin kierroslukumittarin rassaamista. Anturia piti siirtää hieman lähemmäs hammaskehää. Pitäisi olla hyvinkin lähellä, mutta näkyy toimivan vielä parin millin välykselläkin. Laiska kun olen, niin välys myös jäi pariin milliin.
Muille kierroslukumittariharrastajille voin valottaa tukimusten tuloksia sen verran, että sen signaalin saa tosiaan myös laturista. Induktiivinen anturi pukkaa sellaista maksimissaan 20 voltin pulssia, joka hampaan kohdalla. Itse asiassa pulssi tulee kun hammassa osuu anturin kohdalle ja kun hammas poistuu anturin kohdalta, eli pulsseja tulee kaksi jokaisesta hampaasta. Vastaavaa pulssia saa myös laturin W-liittimestä, mutta sen taajuus on paljon pienempi. Hammaskehältä tulee melkein kymmenen kertaa suurempi taajuus, joten mittari näyttää paljon vähemmän.
Tuon toisen mittarin kohtalo olisi nyt mietittävänä. Olisikohan sen kunnostaminen kallis homma? Siihen reikään voisi laittaa jonkin toisenkin mittarin, mutta mistä saada mittari, jossa on sekä lämpö- että öljynpainemittari? Kapilaariputki on siitä on tietenkin poikki. Toimisikohan se, jos juottelisi siihen kapilaariputkeen uuden pään ja laittaisi sinne sitä nestettä, eetteriä kai siellä on?
Muille kierroslukumittariharrastajille voin valottaa tukimusten tuloksia sen verran, että sen signaalin saa tosiaan myös laturista. Induktiivinen anturi pukkaa sellaista maksimissaan 20 voltin pulssia, joka hampaan kohdalla. Itse asiassa pulssi tulee kun hammassa osuu anturin kohdalle ja kun hammas poistuu anturin kohdalta, eli pulsseja tulee kaksi jokaisesta hampaasta. Vastaavaa pulssia saa myös laturin W-liittimestä, mutta sen taajuus on paljon pienempi. Hammaskehältä tulee melkein kymmenen kertaa suurempi taajuus, joten mittari näyttää paljon vähemmän.
Tuon toisen mittarin kohtalo olisi nyt mietittävänä. Olisikohan sen kunnostaminen kallis homma? Siihen reikään voisi laittaa jonkin toisenkin mittarin, mutta mistä saada mittari, jossa on sekä lämpö- että öljynpainemittari? Kapilaariputki on siitä on tietenkin poikki. Toimisikohan se, jos juottelisi siihen kapilaariputkeen uuden pään ja laittaisi sinne sitä nestettä, eetteriä kai siellä on?
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tuollahan noita mittareitakin näyttäs olevan http://www.nettikone.com/786487 toisessa kuvassa näyttäs olevan hintakin 150 €.
Onkohan leypartilla ?
Onkohan leypartilla ?
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Varmasti on, samasta paikkaa tulevat nuo osat eli englannista.kari t kirjoitti:Tuollahan noita mittareitakin näyttäs olevan http://www.nettikone.com/786487 toisessa kuvassa näyttäs olevan hintakin 150 €.
Onkohan leypartilla ?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Vähän samantyylinen kuin Velun nuffi http://farm4.static.flickr.com/3418/396 ... 45ab8f.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3529/396 ... 0b4b2e.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3529/396 ... 0b4b2e.jpg
Komia on. Vielä on omassa hommia paljon edessä.
Jännitteenkorotin on ilmeisesti hukkunut matkalle. Pistin postia Kiinaan, että etsivät minun jännitteen korottimen tai laittavat uutta tulemaan.
Mukava on kyllä Nuhvilla ajella kun kone pelaa. Pakkasesta en ole kuin kerran -15:sta raskinut kasia kokeilla ja silloinkin sitä piti vähän lämmitellä ennen starttia. Vaihdekeppi on tosi jäykkä pakkasella, vaatii kahden käden jämäkän otteen. Nostolaite toimii heti käynnistyksestä. Hyvin tuntuu kesälaadulla kulkevan, kuski hyytyy ennen konetta. Ilmeisesti lämpimän oranssilla värillä on osuutta asiaan, kun nuo kylmän siniset eivät kulje.
Jännitteenkorotin on ilmeisesti hukkunut matkalle. Pistin postia Kiinaan, että etsivät minun jännitteen korottimen tai laittavat uutta tulemaan.
Mukava on kyllä Nuhvilla ajella kun kone pelaa. Pakkasesta en ole kuin kerran -15:sta raskinut kasia kokeilla ja silloinkin sitä piti vähän lämmitellä ennen starttia. Vaihdekeppi on tosi jäykkä pakkasella, vaatii kahden käden jämäkän otteen. Nostolaite toimii heti käynnistyksestä. Hyvin tuntuu kesälaadulla kulkevan, kuski hyytyy ennen konetta. Ilmeisesti lämpimän oranssilla värillä on osuutta asiaan, kun nuo kylmän siniset eivät kulje.