Nuffield 10/60 -67 +Perkins V8.510
Valvoja: automies560
Antaahan se tuosta holkistakin aavistuksen anteeksi.
Omassa hahmotelmassani on käynyt mielessä Velun ehdotus runko-ohjauksestakin, ja toinen nuffin perä edessä... lautaspyörä käännettynä toiselle puolelle.
Omassa hahmotelmassani on käynyt mielessä Velun ehdotus runko-ohjauksestakin, ja toinen nuffin perä edessä... lautaspyörä käännettynä toiselle puolelle.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Tällaista tänään. Kytkimen sain kasaan ja akseliakin soviteltua.
Rungon alapuolelle hitsailin 15mm levyt, tai siis melkein hitsasin. Homma on vielä vaiheessa, koska kävi kuten hitsareille yleensä viikonloppuna käy ja piti lähteä langan ostoon. Nyt sitä olisi 15kg lisää. Rungon alapuoelle tuli siis 15mm levyt. Levyt on valmiiksi leikattu oikeaan muotoon, joten ne olivat suoraan sopivat. Poikittaisten RHS:n päktien sisään hitsasin 8 milliset laput.
Rungon alapuolelle hitsailin 15mm levyt, tai siis melkein hitsasin. Homma on vielä vaiheessa, koska kävi kuten hitsareille yleensä viikonloppuna käy ja piti lähteä langan ostoon. Nyt sitä olisi 15kg lisää. Rungon alapuoelle tuli siis 15mm levyt. Levyt on valmiiksi leikattu oikeaan muotoon, joten ne olivat suoraan sopivat. Poikittaisten RHS:n päktien sisään hitsasin 8 milliset laput.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Kylläpäs tulee jäsäkkä runko nuffiin vai mikähän siintä tullenee Nuffield/Perkins v8.510
Kaikesta tähän asti nähdystä näkee ,että on ammattimies asialla
Velulla on homma hanskassa eikä ole hanskat hukassa
Kaikesta tähän asti nähdystä näkee ,että on ammattimies asialla
Velulla on homma hanskassa eikä ole hanskat hukassa
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Ei olla nuhvia kastettu vielä, olkoon nyt vaikka 10/170. Keksitään sitten parempi nimi, jos on tarvista.
Alkaisi tuo kone olla jo vähän kiinni. Yksi korvakko on enää tekemättä. Jätin korvakoita tehdessä parin millin säätövaran, että saisi tuota akselia linjattua. Siksi tuo pellin palanen on tuolla välissä.
Ensi viikonlopuksi jäi sitten viimeisen korvakon teko, linjaus ja etuakselin kiinnityksen teko.
Siinäpä onkin sitten se ongelma. En ole vieläkään keksinyt helppoa ja hyvää tapaa linjata moottoria vaihteistoon. Virallisestihan tuollaisessa saisi olla vain 0,1mm heitto.
Alkaisi tuo kone olla jo vähän kiinni. Yksi korvakko on enää tekemättä. Jätin korvakoita tehdessä parin millin säätövaran, että saisi tuota akselia linjattua. Siksi tuo pellin palanen on tuolla välissä.
Ensi viikonlopuksi jäi sitten viimeisen korvakon teko, linjaus ja etuakselin kiinnityksen teko.
Siinäpä onkin sitten se ongelma. En ole vieläkään keksinyt helppoa ja hyvää tapaa linjata moottoria vaihteistoon. Virallisestihan tuollaisessa saisi olla vain 0,1mm heitto.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Minä käytin korkona vaihdeakselin keskipistettä mutta sulla se ei välttämättä toimi
kun ei tiedä onko runko täysin suora
Minä kyllä väittäsin että parinkaan millin heitto ei pilaa sitä
Tee suoralla viivaimella kohdistusmerkki etukehdon päälle ja linjaa sillä
kun ei tiedä onko runko täysin suora
Minä kyllä väittäsin että parinkaan millin heitto ei pilaa sitä
Tee suoralla viivaimella kohdistusmerkki etukehdon päälle ja linjaa sillä
Mukana kuin peräpukama!
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Vaihdelaatikkohan siinä sitten hajoaa, jos kone ja laatikko ei ole suorassa. Esimerkiksi eräästä Dodgesta meni monta vaihteistoa, kun oli itse asennettu välilaipalla dieselmoottori ja linjaus epäonnistunut. Oli kuulemma ollut n.2mm virhettä...jamppi kirjoitti:Minä käytin korkona vaihdeakselin keskipistettä mutta sulla se ei välttämättä toimi
kun ei tiedä onko runko täysin suora
Minä kyllä väittäsin että parinkaan millin heitto ei pilaa sitä
Tee suoralla viivaimella kohdistusmerkki etukehdon päälle ja linjaa sillä
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Ei varmana haittaa nuhvissa väljän holkin kanssa mitään
Lähes kaikki nuhvit mitä olen kattonu niin keulakiinniikkeestä kuluneet
runko kuopallle ja linjaus pielessä
Silti ne vain puksuttaa
Kiinteällä kytkinakselilla tilanne on toinen
Lähes kaikki nuhvit mitä olen kattonu niin keulakiinniikkeestä kuluneet
runko kuopallle ja linjaus pielessä
Silti ne vain puksuttaa
Kiinteällä kytkinakselilla tilanne on toinen
Mukana kuin peräpukama!
Jotkut löysää nuffissa moottorin kiinnityspultteja kaivurissa tahallaan että runko pääsee elämään siten että lohko ei rasitu. Olettekos kuulleet? Tällöin kytkinakseli joustaa holkista melkoisesti. Sillä tavalla oli moottori irti minunkin nuffissa valmiiksi ostaessa, enkä sitä kiristänänyt koskaan. Holkkia en muista oliko kuinka kulunut, mutta itse akselin boori on hiukan väljä. siihen muuten sopii suoraan Wärtsilä niittokoneen nivelakselin pienempi pää, onko se ferkun ulosoton kanssa sama kenties?
Mutta tietysti parasta olisi saada se mahdollisimman suoraan.
Mutta tietysti parasta olisi saada se mahdollisimman suoraan.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Kiitokset linjausvinkeistä. Warpu antoi minulle linjaamisen lyhyen oppimäärän puhelimessa ja heittokellon kanssa touhuten sain akselin aika hyvin linjaan.
Sain hitsattua korvat niin, että kytkinakselin suoruutta mitatessa kello näytti 015mm heittoa ja moottorin suuntaa mitatessa jäi 0,05mm. Aika näyttää mihin suuntaan linjaus muuttuu, kun tuolla aletaan ajella.
Kylläpä ihan mukavasti helpotti kun sai moottorin paikalleen ja juuri sille paikalle kuin sen kuuluukin olla. Nyt alkaakin sitten helpommat hommat. tuon parissa.
Sain hitsattua korvat niin, että kytkinakselin suoruutta mitatessa kello näytti 015mm heittoa ja moottorin suuntaa mitatessa jäi 0,05mm. Aika näyttää mihin suuntaan linjaus muuttuu, kun tuolla aletaan ajella.
Kylläpä ihan mukavasti helpotti kun sai moottorin paikalleen ja juuri sille paikalle kuin sen kuuluukin olla. Nyt alkaakin sitten helpommat hommat. tuon parissa.
Rojekti jatkui painelaakerin sovittelulla. Nimim. ukki järjesti painelaakerilla holkin ja vieläpä sopivasti viikonlopuksi. Nuhvin oma painelaakerin akseli ei tietenkään käynyt vaan sitä piti lyhentää sillä seurauksella, että seuraavaksi piti sorvauttaa uusi akseli, joka olikin sitten juuri oikeanlainen. Siirsin vain käpälät entisestä akselista uuteen ja hitsillä kiinni.
Ohjauslaitteen saattoikin nyt nostaa paikalleen. Kaikki sopi aika hyvin paikalleen, tosin kytkinpolkimelta tulevaan takoa piti hieman taivuttaa. Kytkinkin alkoi toimia ihan ensiyrittämällä.
Vaikuttaa, että akutkin saa ihan entiseen paikkaansa.
Vaikka viikonlopun aikaansaannokset sopivat helposti parille riville. Niin varsinkin tuo painelaakerin kanssa touhutessa kului aika ihan mukavasti Vaati useamman yrityksen, ennen kuin kaikki oli niin kuin pitikin.
Seuraava homma olisi laittaa jäähdytin paikalleen. Sitä ennen tarvitsisin kuitenkin pätkän silikoniletkua, tai muuten pitää hitsata yksi letkulähtö moottorista uudelleen. Kajaanista ei muuten saa silikoniletkua.
Ohjauslaitteen saattoikin nyt nostaa paikalleen. Kaikki sopi aika hyvin paikalleen, tosin kytkinpolkimelta tulevaan takoa piti hieman taivuttaa. Kytkinkin alkoi toimia ihan ensiyrittämällä.
Vaikuttaa, että akutkin saa ihan entiseen paikkaansa.
Vaikka viikonlopun aikaansaannokset sopivat helposti parille riville. Niin varsinkin tuo painelaakerin kanssa touhutessa kului aika ihan mukavasti Vaati useamman yrityksen, ennen kuin kaikki oli niin kuin pitikin.
Seuraava homma olisi laittaa jäähdytin paikalleen. Sitä ennen tarvitsisin kuitenkin pätkän silikoniletkua, tai muuten pitää hitsata yksi letkulähtö moottorista uudelleen. Kajaanista ei muuten saa silikoniletkua.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Voi pertskeen jehvakka jotta on jytäkän näköinen nuhvi
saadaankos me milloin videota asiasta?
saadaankos me milloin videota asiasta?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Hyväpä taitaa tulla.
Ja hyvän näköinen.
Kiitos Velulle kun jaksaa kuvata iloksemme!
Ja hyvän näköinen.
Kiitos Velulle kun jaksaa kuvata iloksemme!
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Katotaan videoasiaa sitten, kun nuhvi murahtelee ja sattuu joku kameran omistava kaveri käymään kylässä. Videota on kyllä varmaan loppukeväästä luvassa. Mukavahan näitä kuvia on lisäillä. Kuvista kun on sekin hyöty, että on helppo suunnitella viikon aikan projektia eteen päin ja hommata viikonlopuksi tarvikkeita valmiiksi.
Omasta mielestä tuntuisi projeti nyt olevan hyvällä mallilla, edellyttäen ettei tarvitse jo tehtyjä hommia parsia. Loppu on sellaiseta näpertelyä. Viikonloppuna ajattelin ruveta putkitöihin ja pistää jäähdyttäjän paikalleen.
Jäähdyttäjään liittyen. Perkinsi tarvitsisi tuulettajan siivet ja tehokkaat sellaiset. Viikolla en yleensä käy nuhvin luona, joten itse en pääse heti mittailemaan. Paljonko siis mahtaisi olla nuhvin tuulettajan siipien halkaisija? Jäähdyttjän kennon mitat voisi myös valintaa helpottaa. Suunnitelmissa olisi hommata mersun V8:sta alumiinisiivet.
Omasta mielestä tuntuisi projeti nyt olevan hyvällä mallilla, edellyttäen ettei tarvitse jo tehtyjä hommia parsia. Loppu on sellaiseta näpertelyä. Viikonloppuna ajattelin ruveta putkitöihin ja pistää jäähdyttäjän paikalleen.
Jäähdyttäjään liittyen. Perkinsi tarvitsisi tuulettajan siivet ja tehokkaat sellaiset. Viikolla en yleensä käy nuhvin luona, joten itse en pääse heti mittailemaan. Paljonko siis mahtaisi olla nuhvin tuulettajan siipien halkaisija? Jäähdyttjän kennon mitat voisi myös valintaa helpottaa. Suunnitelmissa olisi hommata mersun V8:sta alumiinisiivet.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tässäpä "Velulle" nuo kaipaamasi mitat:Siipien halkaiaia 41 cm,tunnelin halkaisia 42 cm, kennon mitat 62x44 cm ,ilman korkkia. Kyllä tulee muhkean näköinen nuffi Tuohonko laittaa vielä leveämmät taka ja etupyörät,niin kelpaa kylilla hurjastella
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !