Sivu 1/15

Nuffield 10/60 -67 +Perkins V8.510

Lähetetty: 29 Joulu 2008, 09:49
Kirjoittaja Velu
Tällainen Nuffield on siis tullut hankittua.

Tässä koneessa on siis vikana se, että moottori sotkee nesteet ja öljyt. Moottoriin en puutu vielä tässä vaiheessa sen enempää.

Nuffieldin kunnostus alkoi nyt Joulun aikaan kopin pois nostamisella ja hinaamisella halliin.

Tuossa vähän kuvia, en itse esiinny kuvissa
.
http://kuvablogi.com/nayta/1653992/

Tämä yksilö on ilmeisesti ollut ihan asiallisella pidolla. Vaihteistoöljy oli vielä öljyn väristä, eikä harmaata. Samoin ohjausvaihteesta on hieman tihkunut öljyä ja ohjaus on kevyt, eli sitäkin on huolettu.

Huomasin muuten, että nuhvissa on thermostart-laite. Onkohan se ollut ihan vakiovaruste? Kovin tehdastekoisesti se imusarjaan oli laitettu.

Lähetetty: 29 Joulu 2008, 15:44
Kirjoittaja nuffi59
Onnittelut Velulle nuffikaupasta ja kun riittävästi aikaa ja rahaakin projektiin sijoittaa, niin lopputulos palkitsee tekijänsä! :shock:
Sinisen kopin olet onneksi ottanut heti pois, niin ei aiheuta sen enempää happovaivoja nuffiporukalle. :lol:

Ei muuta, kuin sitten kuvia tulemaan homman edetessä.

Lähetetty: 29 Joulu 2008, 16:51
Kirjoittaja kari t
Huomasin muuten, että nuhvissa on thermostart-laite. Onkohan se ollut ihan vakiovaruste? Kovin tehdastekoisesti se imusarjaan oli laitettu.

En tiedä onko ollut vakiona :?: Minullakin on tuossa 4/65:ssa ko.laite :wink: mutta on tarvike laatikossa :?: Edellinen omistaja oli poistanut sen käytöstä :?: Käsittääkseni sillä syötetään startatessa pilottia :wink: että lähtis paremmin käyntiin pakkasilla :?:

Sinisen kopin olet onneksi ottanut heti pois, niin ei aiheuta sen enempää happovaivoja nuffiporukalle.

Koppi tullaan maalamaan punaiseksi ja laitetaan tuohon 4/65:sen päälle :lol: Sittenpä nähdään aiheuttaako happovaivoja :wink: Vaikka kyllähän tuo velun nuffin ostokin näyttää jollekin noita happovaivoja aiheuttavan :lol:

Lähetetty: 29 Joulu 2008, 18:11
Kirjoittaja Joonas Potkonen
kari t kirjoitti:Huomasin muuten, että nuhvissa on thermostart-laite. Onkohan se ollut ihan vakiovaruste? Kovin tehdastekoisesti se imusarjaan oli laitettu.

En tiedä onko ollut vakiona :?: Minullakin on tuossa 4/65:ssa ko.laite :wink: mutta on tarvike laatikossa :?: Edellinen omistaja oli poistanut sen käytöstä :?: Käsittääkseni sillä syötetään startatessa pilottia :wink: että lähtis paremmin käyntiin pakkasilla :?:

Sinisen kopin olet onneksi ottanut heti pois, niin ei aiheuta sen enempää happovaivoja nuffiporukalle.

Koppi tullaan maalamaan punaiseksi ja laitetaan tuohon 4/65:sen päälle :lol: Sittenpä nähdään aiheuttaako happovaivoja :wink: Vaikka kyllähän tuo velun nuffin ostokin näyttää jollekin noita happovaivoja aiheuttavan :lol:
Thermostart on kauppanimike ns. imusarjahehkulle, on kait ollut keskolainen lisävaruste jo 10 aikaan. Ei ole tehdasasenteinen.

Se Kari T:n mainitsema eetterin syöttölaite on taas eri, samoin kuin se pumpattava KI-gass kylmäkäynnistyslaite.

Lähetetty: 29 Joulu 2008, 20:28
Kirjoittaja jamppi
Mullakin on semminen pilottilaite kolmosessa
Se vain on käsikäyttönen :D :D

Lähetetty: 30 Joulu 2008, 19:59
Kirjoittaja Velu
Tässä olisi pari kuvaa siitä liekkitulpasta. Toisessa näkyy liekkitulpan säiliö. Näkyvät osanneen asentaa tuon ihan oikein, eli siis siten että tulppa saa oikeasti polttoainetta.

Kuva


Kuva

Lähetetty: 02 Tammi 2009, 11:56
Kirjoittaja nuffield 342
Itellä on samallalailla hehku 10/60 nuhvissa tosin putkea siihen ei mene putkenpaikalla on kierrekorkki ja nuhvin maaleissa koko paketti. on varmaan ollut alunperin (ei ole maalatu jälkeenpäin) ihmettelen vain että eivät ole viitsineet laittaa sitä toiminta kuntoon... :roll:

Lähetetty: 02 Tammi 2009, 17:53
Kirjoittaja Velu
Sehän kannattaa laittaa ilman muuta toimintaan. Vaikutus on kylmäkäynnistykseen, kuin olisi 20 astetta lämpimämpää.

Pilottipumppua on muuten ainakin Perkinsin V8:iin. saanut Start Pilot VISO-F -laitteen nimellä.

Kun tässä näitä kylmäkäynnistyslaitteita on nyt lueteltu, niin pistetään vielä yksi laita. Volvoissa on imusarjassa sähkölämmitteinen vastus. Tehontarve on jotain älytöntä ja hehkutusaika on 50s. Yhden sellaisen pelastin romukasasta. On tehokkaan tuntuinen. Käsiä voi lämmitellä vaikka vähän kauempanakin siitä vastuksesta.

Tuossa nuhvi on tallin suojissa. Joku tarkkanäköinen, mutta ei tiukkapipoinen, voi nähdä kuvassa myös nuhvin vaihtomoottorin. Tiukkapipoisille ei hiiskuta asiasta vielä mitään. :lol:

Kuva

Lähetetty: 06 Tammi 2009, 17:23
Kirjoittaja Velu
Tuli tänään panostettua vähän nuhviinkin.

Valmistelin nuhvin siihen kuntoon, että lauantainan nostan ohjauslaitteen pois ja nostan moottorin peräkärrylle. Mukava oli nuhvia purkaa. Ruuvit olivat sopivalla kireydellä ja kannatkin olivat ehjiä. Sanoisin, että tämä kone on viettänyt tähän astisen elämänsä osaavissa käsissä.

Aikaisemmin en ole nuhvista ohjaislaitteen koppaa pois nostanut, mutta eikös se tuosta nouse tankin kanssa ihan suosiolla?


Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Lähetetty: 06 Tammi 2009, 17:57
Kirjoittaja jamppi
Helppo on kytkinkoppa ottaa pois
Ohjausvarren ja kytkimen tangon joudut irrottamaan
Sähköjohdoista tuossakaan ei näytä vastusta olevan :lol:

Lähetetty: 06 Tammi 2009, 18:19
Kirjoittaja Velu
No sitten vaikuttaa hyvältä. Ohjausvarresta otin jo pultin pois, jätin vielä varren paikalleen, jos tuon tuosta ulos hinaisi nostoa varten. Kytkimestä otin sen luukun pois ja irrotin tangon päästä sen tapin.

Sähköt oli tosi helpot purkaa, nips naps ja laatikkoon :lol: Alkuperäinen lämpömittari ei ilmeisesti toimi ja öljynpainemittari näytti painetta jo nyt. Ei taida tuosta mittaristosta paljoa iloa olla. Tuntimittarista puuttui vaijeri, toimineeko sekään. Muuten oli mittarit kyllä hyvin siistin näköisiä, mutta vaikuttaa vähän siltä, ettei käyttökelpoista ole kuin valokatkaisija. Kierroslukumittarin voisi laittaa kuorma-autosta, mutta sitten nuhvista tulee kyllä 24volttinen. Eipä tuota vielä taida kannattaa miettiä, vielä on monta mutkaa matkassa ennen sähköjä.

Muilta osin vaikuttaa, ettei peräpää tarvisisi miranolremonttia kummempaa kunnostusta. Varsin hyvätä näyttää päällepäin., eikä öljyäkään vuoda, vaikka sitä siellä on. Sittenhän se oikeasti selviää kun käy koeajolla.

Lähetetty: 06 Tammi 2009, 19:08
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Minun silmiin pisti erikoisesti tuo kuusilapainen potkuri. Katoppas velu onko se "kasattava", niin että siitä saa lapapareja pois?

Lähetetty: 07 Tammi 2009, 14:47
Kirjoittaja Velu
Kyllä se kuusilapainen tuuletin on yhdestä kappaleesta tehty, ei ole purettavaa mallia. Olisiko masterilla tarvista noille siiville?

Nyt on nuhvikin sitten moottoriton. Vanhan kone on peräkärryssä ja uusi odottaa ... no uusi odottaa vielä montaakin juttua.

Aika kätevästi kävi noiden siirtely kuormaimella. Nostin ohjauslaitteen vielä paikalleen, on helpompi siirrellä ja mittojakin pitää vielä ottaa.

Kuva
Kuva

Lähetetty: 26 Tammi 2009, 15:35
Kirjoittaja Velu
Moottoriprojekti jatkuu nyt siis tässä topicissa nuhviprojektina.

Hieman jo moottoria mallailtiin paikalleen. Ei se siihen sovi, tai sopiihan se, mutta eturunko menee pitkälti uusiksi. Moottori on sen verran leveämpi, ettei se sovi tuonne väliin ja lisää pituuttakin on saatava.

Kuva
Kuva


Kuivat tyypit olisi jo voinut ottaa, mutta empä ehtinyt. Pälkähti päähän, että tuohan pitää katkaista, että saa tehtyä pahvimallin rungon jatkamiseen tarvittavasta laipasta.

Suunnittelin tuota homma jatkaa siten, että teen vaihteiston etupuolelle, ohjauslaitteen alle laipan, jota lähden hitsailemaan uutta runkoa U-palkista. Kunnollista U-palkkia puolestaan saan kuorma-auton rungosta. Vanhasta rungosta voisi ehkä käyttää etuosan. Moottorin voi sitten rihdata linjaan tuohon rungon päälle samalla kun tekee sille kiinnikkeet. Homma jatkuu kunhan saan polttoleikkautettua sopivan laipan 15-25mm levystä. Tämä on siis suunnitelma. Ehdotuksia otetaan aina vastaan.
Kuva
Pakoputkien kiinnitysmutterit olivat tässä muuten messinkiset. Päältäpäin sitä ei erottanut, mutta kun sisään katsoi, niin messinkiähän ne olivat. Olivat muuten niitä hyvin harvoja osia, jotka tässä koneessa eivät olleet ruostuneet kiinnni. Nämä mutterit irtosivat itse asiassa erittäin helposti.

Lähetetty: 26 Tammi 2009, 16:23
Kirjoittaja ahven
kun ehotuksii kerta suapi antoo niin tiältä tulloo yks ehotus elikkä laettasin 5mm rhs palakista 100/150 rungon jatkeen koska eppäilen kuormurin palakin antavan periks elikkä notkuvan ja siitä se ee kone tykkee kun ei oo kumityynyin piällä,ja se laeppakkii kunnon lootua eekä peltii joka on alle 10mm tässä tappaaksessa. työn illoo ja hyvät suunnitelmat ovat kuin valamiiks tehty.kyllä se siitä hyvä tulloo :idea: