Nuffield 10/60 -67 +Perkins V8.510
Valvoja: automies560
Minä ole pitänyt boorin tekoa kovinkin haasteellisesna (=kalliina) Pitääpä kysellä vähän sitkäin. Silloin voisi suoraa pistää nuo omat levynsä kytkimeen ja homma olisi sillä selvä.
Kaverilla on tekeillä 361:sestä pieni runko-ohjattu metsätraktori, ja hän teki uuden rungon 20mm vahvasta 200mm korkeasta lattaraurasta, taivuttamalla prässillä latan rungon muoroon ja laittoi siihen koteloa tarpeen mukaan, sekä kaikki ohjaamon ja muiden komponenttejen kiinnikkeet.
Tälläisessa rungossa on monenlaisia vääntöjä, eikä sitä voi tehdä liian vahvaksi. Tästä esimerkkinä vanhat kaivurit; ne on ratkenneet aina jostakin, kun mennään äärirajoilla koko ajan.
Toinen kaverini on laittanut kutosmajoriin rungon 25mm * 140mm levystä vahvikkein. Komea kun on prässännyt mutkat runkoon mitä on tarvinnut.
Mitä pidempi runko on, sitä suurempi kiertymä siinä on. Esimerkkinä majori, jonka apurunko on heikko verrattuna nuffiin sekä Volvoon, ja majorin tyyppivika onkin moottorin etulevyn vääntyminen ja sieltä öljyn vuotaminen tiivisteen välistä. Tuolla etulevyllä moottori kiinnittyy apurunkoon jakopään alta. Etukuormaajalla ja etulevyllä sen saa väännettyä, Coyntuihin siihen on saanut vahvistusta muistaakseni.
Tälläisessa rungossa on monenlaisia vääntöjä, eikä sitä voi tehdä liian vahvaksi. Tästä esimerkkinä vanhat kaivurit; ne on ratkenneet aina jostakin, kun mennään äärirajoilla koko ajan.
Toinen kaverini on laittanut kutosmajoriin rungon 25mm * 140mm levystä vahvikkein. Komea kun on prässännyt mutkat runkoon mitä on tarvinnut.
Mitä pidempi runko on, sitä suurempi kiertymä siinä on. Esimerkkinä majori, jonka apurunko on heikko verrattuna nuffiin sekä Volvoon, ja majorin tyyppivika onkin moottorin etulevyn vääntyminen ja sieltä öljyn vuotaminen tiivisteen välistä. Tuolla etulevyllä moottori kiinnittyy apurunkoon jakopään alta. Etukuormaajalla ja etulevyllä sen saa väännettyä, Coyntuihin siihen on saanut vahvistusta muistaakseni.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Ihan normaalin ammattitaidon omaava koneistaja kykenee boorit akseliin tekemään. 35 Ferguun tehtiin joskus kytkinakseli, kun laitettiin eri merkkinen moottori.Velu kirjoitti:Minä ole pitänyt boorin tekoa kovinkin haasteellisesna (=kalliina) Pitääpä kysellä vähän sitkäin. Silloin voisi suoraa pistää nuo omat levynsä kytkimeen ja homma olisi sillä selvä.
Toki runko olisi ollut mukava tehdä hyvinkin paksusta aineesta. Se on vain raudan hinta melko kova nykyään. Eikä sitä rautaa ihan jokapaikassa taivutellakaan. Nyt tulee RHS:stä. Pitää vain yrittää laittaa sitä rautaa oikeisiin paikkoihin, että tuli jäykkä rakenne.
Vaihteiston laipasta starttiin asti polttoleikkautan sopivan levyn ja hitsaan sen runkoon kiini. Kytkimen kohtaan voi tulla vielä poikittaispalkki, samoin moottorin etupuolelle. Sitten vain runko irti ja hitsaamaan. Nuo hitsithän ei pidä juuri mitään, jos niihin ei teen ensin kunnon seivejä.
Pidin boorihommaa kovinkin hankalana, mutta niin vain kaveri lupautui akselia töiden jälkeen tekemään. Akseli siis saataneen.
Sattui sikäli jännästi, että tuon moottorin kytkinlevyissä on sama boori kuin nuhvissakin. Se ei kuitenkaan auta mitään, koska moottorissa on kaksoiskytkin ja nuhvin boori on siten lyhyt. No ompa kuitenkin malli.
Vaihteiston laipasta starttiin asti polttoleikkautan sopivan levyn ja hitsaan sen runkoon kiini. Kytkimen kohtaan voi tulla vielä poikittaispalkki, samoin moottorin etupuolelle. Sitten vain runko irti ja hitsaamaan. Nuo hitsithän ei pidä juuri mitään, jos niihin ei teen ensin kunnon seivejä.
Pidin boorihommaa kovinkin hankalana, mutta niin vain kaveri lupautui akselia töiden jälkeen tekemään. Akseli siis saataneen.
Sattui sikäli jännästi, että tuon moottorin kytkinlevyissä on sama boori kuin nuhvissakin. Se ei kuitenkaan auta mitään, koska moottorissa on kaksoiskytkin ja nuhvin boori on siten lyhyt. No ompa kuitenkin malli.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tuo "tommi" taitaa olla tuolla RR:lla töissä, vai oletko Siellähän tuota rautaa löytyy,ja jos sotevana tekee niin ei maksa kuin korkeintaa kahvikupin verran,jos taivuttaa jonkin tutun kautta
Elkää Ruukkilaiset repikö pelihousuja
Elkää Ruukkilaiset repikö pelihousuja
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
tommi on freelanceri, eikä ole ruukilla.
Ja sotevakin siellä nykyjään kiellettyä, koska jääpi setäsijoittaja pian ilman kivaa.
Täällä pikkukylällä meillä on sattunut somasti, kun on naapurissa koneistamo ja toisessa metallipaja puristimineen, ja kun tuttuja ovat niin on mukavaa kun saa apua.
Eräs konsti on noissa rakenneasioissa käyttää Hardoksia tai muuta suurlujuusterästä. Usein rakenteenkilohinta on lopulta sama, koska sitä tarvii vähemmän. Samalla painoa kertyy vähemmän.
Ja sotevakin siellä nykyjään kiellettyä, koska jääpi setäsijoittaja pian ilman kivaa.
Täällä pikkukylällä meillä on sattunut somasti, kun on naapurissa koneistamo ja toisessa metallipaja puristimineen, ja kun tuttuja ovat niin on mukavaa kun saa apua.
Eräs konsti on noissa rakenneasioissa käyttää Hardoksia tai muuta suurlujuusterästä. Usein rakenteenkilohinta on lopulta sama, koska sitä tarvii vähemmän. Samalla painoa kertyy vähemmän.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
No niin. Akseli on tekeillä samoi levyt poltettavana. Nyt vain odotellaan, saan jotai osia ehkä viikonlopuksi tai sitten menee ensi viikkoon...
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Olisko tästälaatikosta apua?http://www.nettikone.com/718280 Tuo ilmoitettu teho saattaisi viitata V8 koneeseen...Fargo ja Dodge olivat muutenkin samoja vehkeitä eri nimellä....Jos tosta saisi toisen pään kytkinakseliin ja sen hitsaisi nuhvin kytkinakseliin?
En tiedä, kävisikö tuo. Samalta tuo boori näytti.
Ehdotin minäkin sitä hitsaushommaa, jos hommaisi boorit ja hitsaisi kiinni, mutta luottokoneistaja sanoi, että tekee samalla vaivalla koko akselin, ei tarvitse hitsata ja kestää varmasti. Mitäpä minä vastustelemaan, kyllähän se minulle kelpaa. Tuollaisen karkean boorin teko on kuulema helppo homma.
Ehdotin minäkin sitä hitsaushommaa, jos hommaisi boorit ja hitsaisi kiinni, mutta luottokoneistaja sanoi, että tekee samalla vaivalla koko akselin, ei tarvitse hitsata ja kestää varmasti. Mitäpä minä vastustelemaan, kyllähän se minulle kelpaa. Tuollaisen karkean boorin teko on kuulema helppo homma.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Nuista samoista booreista tuli mieleeni, kävisikö sinne nuhvin ja kasin väliin vielä joku muu välitys kuin kkk? esim. sähköohjattu puolittaja tms
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Samaa oon miettinyt minäkin jo vuoden verran.
Sähköisiä vaihtoehtoja olen kaksi mielestäni sopivaa keksinyt. Mekaanisisa en tiedä, mutta mitäpä sitä enää sellaista laittamaan. Nykyäänhän kaikissa on pikavaihteet.
Vakiokoneen kanssa voisi käyttää Lay Cockin ylivaihdetta, joka löytyy takaveto Volvoista. Väännönkeston pitäisi juuri riittää ja ulkomittojen puolesta se sinne sopisi. Sitten olisi nuhvissa pikavaihde, painallus sähkönapista ja jo rupeisi maisemat vaihtumaan. Välityssuhde taisi olla 0,76:1, eli ihan hyvää kyytiä sillä pääsisi. Olisi jopa historiallisesti siinä mielessä korrekti patentti, että vaihdetta on tehty varmaan jo 60-luvulta lähtien. Joku olisi siis tuollaisen voinut soveltaa sinne jo uutena.
Toinen, mitä olen miettinyt isompii koneisiin, olisi rakentaa automaattivaihteiston osista pikavaihde. Vaikkapa mersun askinplaneettapyörästö ja kytkinpakka. Kuoret sille pitäisi tehdä ja laittaa öljypumppu vaikka hihnavetoiseksi keulalle. Väännönkestoa noissa löytyy yli 600Nm tosikäytössäkin, joten kestää traktorikäytössäkin.
Kuka ehti ensin toteuttaa.
Kuorma-auton puolittajaa en ole vielä tutkinut millainen olisi soveltaa. Tosin tallin nurkalle jo F88:n rikkinäisen vaihteiston kuskasin. Voisi siitä tutkia millainen se puolittaja oikeasti on.
Tähän rojektiin en ole vielä tuollaista ajatellut laittaa. Tosin on ollut mielessä, että jossain vaiheessa voisi sinne ohjauslaitteen alle jotain mielenkiintoiseta rakentaa. Nopeuttava puolittaja tuossa välissä vähentäisi huomattavasti vaihteistoon tulevaa vääntömomenttia ja lisäsisi siten tässä tapauksessa kestoikää. Siitähän ei ole vielä mitään varmuuttaa, miten nuhvin loota kestää perkinsin vääntöä.
Sähköisiä vaihtoehtoja olen kaksi mielestäni sopivaa keksinyt. Mekaanisisa en tiedä, mutta mitäpä sitä enää sellaista laittamaan. Nykyäänhän kaikissa on pikavaihteet.
Vakiokoneen kanssa voisi käyttää Lay Cockin ylivaihdetta, joka löytyy takaveto Volvoista. Väännönkeston pitäisi juuri riittää ja ulkomittojen puolesta se sinne sopisi. Sitten olisi nuhvissa pikavaihde, painallus sähkönapista ja jo rupeisi maisemat vaihtumaan. Välityssuhde taisi olla 0,76:1, eli ihan hyvää kyytiä sillä pääsisi. Olisi jopa historiallisesti siinä mielessä korrekti patentti, että vaihdetta on tehty varmaan jo 60-luvulta lähtien. Joku olisi siis tuollaisen voinut soveltaa sinne jo uutena.
Toinen, mitä olen miettinyt isompii koneisiin, olisi rakentaa automaattivaihteiston osista pikavaihde. Vaikkapa mersun askinplaneettapyörästö ja kytkinpakka. Kuoret sille pitäisi tehdä ja laittaa öljypumppu vaikka hihnavetoiseksi keulalle. Väännönkestoa noissa löytyy yli 600Nm tosikäytössäkin, joten kestää traktorikäytössäkin.
Kuka ehti ensin toteuttaa.
Kuorma-auton puolittajaa en ole vielä tutkinut millainen olisi soveltaa. Tosin tallin nurkalle jo F88:n rikkinäisen vaihteiston kuskasin. Voisi siitä tutkia millainen se puolittaja oikeasti on.
Tähän rojektiin en ole vielä tuollaista ajatellut laittaa. Tosin on ollut mielessä, että jossain vaiheessa voisi sinne ohjauslaitteen alle jotain mielenkiintoiseta rakentaa. Nopeuttava puolittaja tuossa välissä vähentäisi huomattavasti vaihteistoon tulevaa vääntömomenttia ja lisäsisi siten tässä tapauksessa kestoikää. Siitähän ei ole vielä mitään varmuuttaa, miten nuhvin loota kestää perkinsin vääntöä.
Velulla on mielenkiintoinen projekti menollaan ja työtunteja saa varmasti paljon menemään, vaan sehän harrastuksissa on tarkoituskin.
Kun ei ole peukalo keskellä karvasta kämmentä ja ajatusta mukana suunnitellessa, niin hyvä tulee!
Kun ei ole peukalo keskellä karvasta kämmentä ja ajatusta mukana suunnitellessa, niin hyvä tulee!
Paljon elämässä säästää kun Nuffilla päästää
Tulee hieno projekti.
Mitenkähän jos automaatti olisi vaikka minun hahmotelmassani valmiina moottorin jatkeena? Joku linja-auton moottori, tai missä niitä olisi pystymoottoreissa?
Jos automaattilaatikko olis mukana, jäisi silloin kytkimen sovittamien pois kokonaan. Parilla ristikolla kardaani ja moottori kumityynyillä runkoon. Tietysti tulisi aika pitkä...
Mitenkähän jos automaatti olisi vaikka minun hahmotelmassani valmiina moottorin jatkeena? Joku linja-auton moottori, tai missä niitä olisi pystymoottoreissa?
Jos automaattilaatikko olis mukana, jäisi silloin kytkimen sovittamien pois kokonaan. Parilla ristikolla kardaani ja moottori kumityynyillä runkoon. Tietysti tulisi aika pitkä...
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Kyllähän näissä aikaa menee, mutta koskaan ei saa olla kiire, eikä oikeastaan aikatauluakaan. Silloin se ei enää ole mukavaa. Vapaapäivinä kun muutaman tunnin pakertaa, niin se jo riittääkin hetkeksi.
Kyllähän se automaatti siellä toimisi, mutta väännön kesto pitää ottaa huomioon. Jos automaatissa on pikkupykälä, niin varsinaiseen vaihteistoon tulee moninkertainen moottorin vääntö. Onneksi automaateissa on myös sellaisia, joissa ainakin suurin pykälä on nopeuttava. Tuohon sinun suunnitelmaan on minusta paras pistää runko-ohjaus. Silloinhan siitä välikardaanista on oikeasti hyötyä
Jotain on projektin eteen tänäänkin syntynyt. Levyt tuli polttoleikkauksesta ja tällainen customosa valmistui myös.
Sittempä seuraa taas uusi pähkinä. Kohtapuoliin olisi homma siinä vaiheessa, että moottori pitäisi linjata, samalla kun tekee korvakot. Olisi ihan mukava saada nuo tarkasti linjaan.
Kyllähän se automaatti siellä toimisi, mutta väännön kesto pitää ottaa huomioon. Jos automaatissa on pikkupykälä, niin varsinaiseen vaihteistoon tulee moninkertainen moottorin vääntö. Onneksi automaateissa on myös sellaisia, joissa ainakin suurin pykälä on nopeuttava. Tuohon sinun suunnitelmaan on minusta paras pistää runko-ohjaus. Silloinhan siitä välikardaanista on oikeasti hyötyä
Jotain on projektin eteen tänäänkin syntynyt. Levyt tuli polttoleikkauksesta ja tällainen customosa valmistui myös.
Sittempä seuraa taas uusi pähkinä. Kohtapuoliin olisi homma siinä vaiheessa, että moottori pitäisi linjata, samalla kun tekee korvakot. Olisi ihan mukava saada nuo tarkasti linjaan.
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
siittä linjauksesta selviää mittakellolla
kannattaa varmaan sijotella korviin vähän extra välilevyjä
niin on varaa tarvittaessa säätää
kannattaa varmaan sijotella korviin vähän extra välilevyjä
niin on varaa tarvittaessa säätää
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um