Nuffield 10/60 -67 +Perkins V8.510

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

26 Tammi 2009, 20:38

Melkein sanosin, että ota vanhasta vain nokkapala. Surettaa jos alat entistä runkoa pätkimään, se olisi varmasti arvokkaampi/käyttökelpoisempi/halutumpi kokonaisena.

Anna vain ropelin olla koneessa kiinni :wink:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

31 Tammi 2009, 17:00

Mullahan on kanssa tuo nufvi vähän vaiheessa, se kun meni poikki ukkomestarin alla. Moottorin ja katkenneen rungon olen myynyt jo pois, koska moottorikin oli halki, en kokenut tarvitsevani niitä.

Olen suunnitellut jotakin nuffille, sitten kun kiireet hellittää.

Alustavasti olen miettinyt samanlaista runkoa sivuille takaronkista asti, kuin Velun kaivurissa on. Noissa sivurungoissa voi olla tuppisovitteet Volvon tuppejen jaolla, jolloin saisin ukkomestarin takaisin tarvittaessa, ja kaikki muutkin tuppein sovitettavat laitteeni.

Kytkimelle asti tulisi runko leveänä, ja siinä se kaventuisi moottorin sivuille kuten Valtrassakin. Runko voi olla ainakin 300 mm korkea. Ohjaamon saisi samalla tavalla kuten siinä kaivurissakin, "tiiiviisti" rungon päälle kumityynyjen varaan. Olisi jämerän näköinen.

Itse vaihdelaatikko tuettaisiin entisen kytkikopan tilalta levystä leikatulla kappaleella jossa olisi pulttijako nuffin vaihdelaatikolle ja sivuilta levy olsi hitsattu sivupalkkeihin/runkoihin. Näihin saisi samalla vaikka etukuormaajan sovitteet näppärästi, joihin saisi vaikka keulapainokin varsien päähän kuormaajan tavoin.

Moottorin voisi laittaa vaikka kumityynejen varaan. Se yhditettäisiin nuffin vaihdelaatikkoon kardaanilla, jolloin linjaus ei olisi kuin millin tarkkuudella. :) Tarviikohan nuffin kytkinakseli lisäksi tukilaakeria?

Moottori vaan on kysymysmerkki. Haluaisin että se ei olisi kovin suuri ja tehokas, vaan pieni ja vääntävä sekä pieni ruokainen, ja kenties omalla vaihteistolla, ehkäpä jopa nesteveto, koska tällä ei olisi tarkoitusta ajaa maantiellä.

Myöhemmin ehkä vetävä etuakseli.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

31 Tammi 2009, 17:29

ois hiluxin 2.2 dieseli jouten,jos kiinnostaa
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Velu

31 Tammi 2009, 20:09

Erillinen runko on minusta hyvä ajatus. Valtrassa on tosiaan oma runko, johon traktori on kiinnitettyä. Rungossa on sitten kiinni etukuormaaja ja kaivuri. Kun tassut ja kuormaajan kauhan painaa maahan, ei kaivaessa traktoriin kohdistu rasituksia.

Moottori ei tietenkään saisi olla hirveän iso. Kaivuuhommissa tuntuu polttoainetta palavan. Olen itsekin tullut siihen tulokseen, että ojametrille tulee kyllä hintaa, vaikka itse omalla koneella tekee. Sellainen juttu on kyllä tullut todettua, että kyllä sitä voimaakin tarvitaan. Aikaisemmassa kaivurissa, joka oli James 600 ja Valmet 864 yhdistelmä, oli voimat aika tarkalla, jos joutui mäkiä ylös ajamaan, samoin pehmeässä liikuttaessa pieninkin vaihde tahtoi olla liikaa. 80 SAE-heppaa ei tahtonut riittää, savumerkkejä tuli jätettyä tiukissa paikoissa. Tässä nykyisessä 102hv, 9000kg paino pitää siitä huolen, että kone sammuu pienimmälläkin, ennen kuin rengas sutii, varsinkin jos kauhalla yrittää auttaa samalla. Se vähän haittaa pehmeällä. Vastamäessä paino myös tuntuu, vastameässä mummotkin ajaa polkupyörällä ohi, vaikka tämä on kovalla vaihteistolla.

Tuohon edellisen pohjalla suosittelisin moottoriksi pikkukuutosta. Volvon 5,5 litraista saa muutamalla satasella. Siinä on nättikäyntinen moottori, johon on halvat osat, joka käynnistyy hyvin, kulutus on kohtuullinen, polttoainejärjestelmä on Boschin tekemä ja se antaa tarvittavaa lisäpainoa kaivuriin. Scaniallakin on hyviä koneita, mutta pienin taitaa olla 7-litrainen. Itse asiassa nuo ruotsalaiset moottorit on niin edullisia, että vaikea on löytää samaan hintaan toimivaa traktorin moottoria.
Velu

31 Tammi 2009, 20:23

Sitten vähän tostä omasta projektista.

On tässä ollut vähän muutakin puuhaa, mutta nuhviakaan ei ole unohdettu. Vaihteiston etupuolelle poltatin plasmaleikkurilla laipan 15mm levystä. Levyyn porasin Ø14mm reiät. Tuumamitoitus ja milliset pultit kohtaavat onneksi tuossa koossa sopivasti, joten laippa on tuossa tiukasti.

Kuva
Kuva

Tuosta olisi sitten tarkoitus huomenna jatkaa RHS 120x60x5 palkilla. Pienempikin olis varmaan riittänyt, mutta tuo koko sopii laipan mittoihin ja pulttaukseen paremmin. Kuorma-auton rungon hylkäsin lähinnä mittojen takia - 270mm U-on liian korkea, jäykkyyttäkin olisi joutunut miettimään, RHS:llä pääsee vähemmällä. Vanhaa runkoa ei tässä touhussa tarvita. Etuakseli ja keinun laakerointi on nuhvissa oma kokonaisuutensa, jonka pulttasin irti rungosta. Tuo paketti istutetaan aikanaan uuteen rungoon. Nuhvi tuntuu olevan oikea tee-se-itse- miehen traktori. :wink:


Tuossa moottori olisi noin suunnilleen oikealla paikallaan. Kävin jo ensi tyypitkin ottamassa. 8)
Kuva
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

31 Tammi 2009, 21:04

kun tuo kone on noinkin järeä niin oliskos mahdollista käyttää
pelkkää lohkoa runkona, etuakselikiinnitys öljypohjan kiinnityspinnasta tai
mikä siinä nyt olis tarpeeksi kestävä
Takaahan tuolla levysysteemillä sais koneen kyllä tarpeeksi tukevasti kiinni
Mukana kuin peräpukama!
Velu

31 Tammi 2009, 21:35

Ei onnistu se. Kyllä tuo on autonmoottori. Öljypohjassa ei ole kiinnityspintaa ja se on melko ohutta alumiinivalua. Etupäänkorvakot on jakopäänkopassa kiinni ja koppa on ohutta valua.

Moottorin traktoriversiossa tuo kyllä onnistuisi. Siinä on topakkaa valua oleva öljypohja, jossa on etupinnassa valmiit pultinreiät etuakselille. Sillä tavalla se itseasiassa massikan keulalla onkin. Tämä kuorma-autoversio on tosiaan eri maata.

Tässä on käytännön vaihtoehdot, joko tehdä kantava öljypohja, kuten Peter Truedssonin Majorissa tai erillinen runko. Nuhvin tapauksessa taitaa olla helpoin tehdä erillinen runko moottorin ympäri. Tuleehan siitä sillä tavalla enemmän nuhvetin näköinenkin.
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

01 Helmi 2009, 12:10

Tuota, olisiko 5 mm seinämävahvuutena ohuenlainen?

Tuossa Volvossahan on U-palkista runko kuten majorissakin, jossa vahvuus 6mm ja Volvossa 8 tai 10mm, korkeus 120mm ja 160mm.

Itse laittaisin ainakin 8mm:sestä. Siihen tulee kovat rasitukset, voi ratketa hitsauksesta.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

01 Helmi 2009, 12:17

Kyllä 5mm on jo vahvaa tuon kokoisena putkena
Tosin itse oli sin hitsannu levystä palkin, siinä on mahdollisuus tehdä juuri
sellanen kuin on tarvis
Nuo kiinnitys kohdat kannattaa kuitenkin minusta tehdä vahvikelappuihin
eikä suoraan putkeen
Mukana kuin peräpukama!
Velu

02 Helmi 2009, 08:53

Väittäisin, että 5mm seinällä kestää. Onhan siinä U-palkkiin verrattuna seiniä kaksinkertainen määrä. Tietysti pitää rakenne tehdä järkeväksi ja tehdä vahvistukset oikeisiin paikkoihin.

Ohjauslaitteen alta nyt ainaki täytyy vahvistaa. Samoin kytkinkopan kohtaan tulee sisäpuolelle vahvistusta. Suunnittelin tehdä ohjauslaitteen alle vähän kotelutyyppistä rakennetta. Se antaa mukavasti jäykkyyttä.

Katotaan, mitä tästä syntyy. Pääsin jo puoliväliin rungon teossa. Pitää viikonloppuna laittaa etuakseli kiinni, ja tehdä ohjauslaitteen alle vähän vinotukia.
Velu

08 Helmi 2009, 18:56

No nyt on rälläköity ja hitsattu, välillä ilman suojalaseja ja sitten käyty lääkärissä silmää puhdistamassa ja jatkettu hommia suojalasit ja merirosvolappu päässä. :wink:

Tällaista on saatu aikaan.

Kuva
Tuohon laitan poikkituen samasta profiilista. Moottorin kiinnikkeitä pitää tehdä ennen sitä. Samalla varmaan tulee kiinnityslaput etuakselista poikittaistukeen.

Kuva
Kuva

Oli tarkemmin ajatellen vähän huono ajatus laittaa rhs-putki poikittain. Eihän se noin kestä. Poikittaisten putkien sisään ajattelin hitsata laput vinojen palkkien kohdalle vahvikkeeksi. Luulisi sen riittävän. Mietin myös, jos polttoleikkauttaisi tuohon alle sopivan esimerkiksi 8mm levyn vaikkapa vaihteiston laipasta starttiin asti. Saa neuvoa.

Kuva
Vähän keulan ilmettä. BMC-merkki pitäisi varmaan vaihtaa niihin perkinsin olympiarenkaisiin. :wink:

Kuva
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

08 Helmi 2009, 19:04

Hyvin etenee rojekti.

Juu, nyt sun on etittävä se perkinsin logo tuohon keulalle 8)

Mitäs olet velu mieltä, jos siirrettäsi topicki tuonne rojektit osioon??
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

08 Helmi 2009, 19:08

Siistiä työtä on Velu tehnyt
Noissa aina käy niin että homman edetessä tulee uusia ajatuksia
mutta aina ei voi palata ja alottaa alusta
Mulle tuli kuvia kattoessa mieleen tuon putkirunkon jäykkyys
kiertymistä vastaan sillä pituutta on jonkin verran
Ei muuten mutta jos kiertymistä tulee niin saattaa kytkinakselin holkki olla kovilla
Saisko koneen alle jonkinlaista poikkitukea laitettua
Voihan olla että on turhaa mutta tuli vain mieleen :?
Mukana kuin peräpukama!
Velu

08 Helmi 2009, 19:21

Rojekteihin vaan. Meinasin sitä tässä itsekin ehottaa, mutta oli niin monta juttua kirjotettavana.

Rungon jäykkyys tulee varmaan joskus testattua, kun ajaa eturenkaan niin korkean möykyn yli, että etuakselista loppuu kallistusvara. Pitäisi siis sekin ottaa huomioon tekovaiheessa. Moottorin kohdalle ei poikittaistukea saa millään. Moottorin eteen tulee kyllä tuki tuosta samasta profiilista kuin runkokin. Takapuolellahan on ohjauslaite runkoa jäykistämässä. Ohjauslaite tulee runkoon pulteilla kiinni kuten alkuperäisessäkin. Moottorin takapuolelle jonkinlaisen poikkituen saa ja sellainen pitänee varmaan myös laittaa.

Kytkinakseli pitäisi myös hommata. Jostain olisi saatava noihin Fargon levyihin sopiva pitkäboorinen kytkinakseli, tämä kun on kaksilevykytkimellä. Sehän on sitten helppo risteyttää nuhvin kytkinakselin etupäähän.

Kuva
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

09 Helmi 2009, 00:30

jos jostain löytys jyrsinkoneen kuljettaja niin ei olis
kovin arvokas homma tehä kokonaan uus kytkinakseli 8)
ite joskus teetin "kytkinakselin" puimuriin ja hyvin on
pelannu :)
nuo boorit näytti sen verta yksinkertasilta jotta
onnistunee ilman malliakseliakin 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Vastaa Viestiin