Nuffield 10/60 -67 +Perkins V8.510

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Velu

20 Syys 2011, 20:30

Jarruongelma on nyt ratkaistu. Olivat vain liian hyvässä kunnossa. Hioin kuulien kuoppia pyöreäpäisellä pirran terällä hieman syvemmiksi, että kuula joutuu nousemaan jyrkemmälle osalle monttua ennen kuin jarru ottaa, ja jarrut alkoivat pelata kuin ajatus. Ennen toimenpidettä jarru otti heti, kun kuulat paisuttivat vähänkin levyjä.

Nyhvi selvisi parin tunnin siirtoajosta ja kyntöpäivästä kiitettävästi. Nopeus riitti juuri ja juuri uudemman kaluston matkassa, tosin kasikone sai käydä melkein rajoittimessa. Ajomatkalla alkoi kertojan rattaat pyriä mielessä ja kun perillä vielä testasin aitoa kylmäkoskelaisella ollutta 10/60 nuhvia, niin palatessa ne vasta rattaat mielessä pyörikin. :D Samalla reissulla ostin nuhviin maalauskelpoiset lokasuojat ja lokasuojien myötä ajatus hiemen isommasta rengastuksestakin sai uutta pontta.

Alle suunnittelin 16.9-34 kumeja, mittauksen perusteella halkaisija on parin sentin tarkkuudella sama kuin nykyisissä 13,6-36. Samalla etupäähän voisi vaihtaa jotkin 8-10 tuumaa leveät kumit, että keula hieman nousee - nykyiset auton renkaat eivät kovin hyvältä näytämuutenkaan.

Kertojan hankinnan ajattelin hoitaa niin, että sen voisi tehdä uustuontona kun saatavuus ja kestävyyskin (kasikoneen perässä) vähän heikkoa. Suunnittelua ja koneistusta se vaatii, mutta ajattelin lähteä liikkeelle pienen kuorma-auton askista otetuilla rattailla. Voisi tehdä samalla vaikka vinoilla rattailla, ei tulisi turhia ääniä. Nyt on aika monta rojektia tulilla, joten tätä kerjojarojektia en kovin suurella vauhdilla aio viedä eteenpäin.
jokke
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 644
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 06:39
Konekalustoani: Nuffield M4 -51 Nuffield Universal -58 Nuffield 460/ Ukkomestari -63 Nuffield 460 KKK -64 Nuffield 10/60-64 Eka-Nuffield 10/60 -67 Nuffield 4/65 -69 Nuffield 3/45 -69 Major Roadless Manuel -59 David Brown 880 -70 Austin ka-auto WFK 100 -65
NLCF r.y jäsen Nro: 9

21 Syys 2011, 11:57

:wink:

Asiapuhetta.. :!:

Ei ainakaan mitään "vihapuhetta" kuten muodissa tänäpäivänä on :lol: :lol:
Velu

21 Syys 2011, 13:30

Hyvä kun ollaan samoilla linjoilla. :) Olisikohan johonkin tiettyyn merkkiin tai malliin kohdistuva arvostelu sitten sitä vihapuhetta. Jos vaikka erehtyisi sinisien hitaudesta jotain sanomaan. :lol:

Voisi tässä alkutunnelmissa vähän kartoittaa sopivia vaihteistoja. Kokoluokkahan olisi varmaan pulla-autojen askit. Pikkukuorkkien vaihteistojen välityssuhteita ja vinkkejä rikkinäisistä askitarjokkaista voisin ottaa vastaan. Askistahan pitää löytyä välitykset 1:1 ja 1:1,5, vai pitäiskiköhän sen nopeutuksen olla 1:1,8, menisi vielä leppoisammin tiellä? Sikäli kun asiaa on tässä pähkäilty, niin vinoilla hampailla ja synkroilla sen voisi tehdä, kun kerran tehdään.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

21 Syys 2011, 15:53

Ei passaa olla kovin paljoa ylentävä välitys kun tavan koneilla ajavilla tulee eteen voiman puute :twisted:

Katoitkos tuolta minun rojektiosiosta nuo 18,4-34 kumit mitkä laitoin omaani
Sopi mainiosti lokasuojan sisään ja antoi rutkasti katu-uskottavuuta lisää :D
Mukana kuin peräpukama!
Velu

21 Syys 2011, 19:53

Ilmankos ne täälläpäin nuo kertojatraktorien omistajat aina innostuu kun ruvetaan kuutoskoneista puhumaan. :)

Voipi se 1,5 olla aika sopiva, kun ei tässä huippuja olla hakemassa ja tämä nuhvi on jatkuvasti kevyessä työkäytössä. Kertojan kanssa uskaltaisi paremmin vedättää kuorman kanssa mäkeen, kun pysyy momentit kurissa.

On muuten jampilla aika pullukat alla. :D Saattaisivat passata tähänkin, tässä kun on vielä 20cm vakiota pitempi keula. Lopullinen koko riippuu varmaankin siitä kummat sattuu vastaan tulemaan. Mitenkän muuten 36 tuuman keskiöt istuu 34 tuuman vanteeseen, jos satun paripyörät ostamaan?

Tämä nuhvi on kesällä tehnyt ahkerasti hommia. Nuhvi on hoitanut äestyksen, sahan pyörityksen ja niittosilppurin vetämisen. Kaikista hommista selvittiin kunnialla tai oikeastaan erittäin hyvin. Nittosilppurinkaan edessä ei voima loppunut, vaikka paksussa heinässä savua tuli jo molemmista putkista 8) . Sahan pyörityksessä paljastui myönteinen yllätys, 200 pölkyn sahausurakassa paloi ainetta vain 5l/h!.

Kunhan saan tähän möhkömmän rengastuksen ja välitykset kohdalleen, niin tarvikaanko sitä enää muun värisiä koneita mihinkään. :lol:

Tässä on tilanne nyt, vertailukohtana Valmetin 16,9-34:
Kuva
Kuva
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

22 Syys 2011, 06:22

36:set keskiöt kävi hyvin noihin 34:siin kehiin, kiinnikkeitä joutu hieman madaltamaan
Mukana kuin peräpukama!
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

22 Syys 2011, 08:57

Kymppi kuuskymppisen saa kulkemaan reilut 50 km/ h ilman kkk:jaakin :wink: Eräs nuhvisti, vai sanoisinko " pelle peloton " Ylivieskasta on vaihdellut vaihdelaatikkoon hammaspyöriä ja nuhvi kulkee tuon reilut 50:ntä :wink:
Ainut ongelma esiintyy siinä vaiheessa kun löysää kierroksia niin laatikosta kuuluu vinkaisu, joten kyseiset pyörät eivät liene aivan sopivia :wink: meinas vielä tuossa alkukesästä että asentaa vielä kkk:jankin kyseiseen nuhviin, ei ole soitellut, liekkö kokeillut.
Samaisella kaverilla on erään tuttuni kkk:ja ollut lainassa jo vuoden päivät, on suunitellut uustuotantoa, mutta ei ole löytynyt sopivia hammaspyöriä ja uusien valmistus maksaa tonnin verran :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

22 Syys 2011, 09:05

Kymppiin kuivajarruisen synchro-leukun vähennyspyörästön rattaat niin nopeutuu 30:stä->38 km/h laskennallisesti.

Siihen loikkari vielä keulille niin kulkee :D

Tätä on ollut englannissa varusteena leylandeissa, mutta vitonen tietääkseni lukittu pois. Nämä on myyty 272H jne. malleina.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Velu

26 Syys 2011, 11:18

Ei tehdä sentään liian nopeaa. Siihen englannin sisarmalliin, on visiin se muutos tehty. Sikäläisillä sivuilla luki mitatuiksi huippuiksi 42 mailia tunnissa, se vaatinee perkinsin huippukierroslukua, eli 3000r/min. Tällä kun on tarkoitus päästä myös hitaasti, eikä nopeammat vetopyörästöt ainakaan laatikon rasituksia vähennä. Kertoja laatikon edessä puolestaan vähentää laatikon vääntörasitusta huomattavasti.

Löysin nuhviin renkaat. Taurus 16.9-34 Fordin vanteilla. Pitää vielä hommata nuhvin keskiöt, jotka sovittaa noihin vanteisiin. Keskiöitä saa tarjota. Sitten vain hiekka ja maalikylpy ja maalattujen lokasuojien kanssa paikalleen.

Eivät kyllä ehdi millään tämän syksyn kynnöille, mutta hyvä sinällään, että rengasrojektin saa tehdä valmiiksi asti, ilman että nuhvi joutuu pois rivistä. Kertojarojektiakin on hieman edistetty.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

26 Syys 2011, 22:17

niin yllättävää kuin onkin niin 272H malli on aikanaan kehitetty juurikin
kyntämistä varten, tuo tiheämpi alennuspyörästö kun ei ole rakenteeltaan
yhtä vahva kuin vanha rumpujarrullinen taikka synchroissa käytetty (molemmissa
sama välitys, synchron osat sattuu kymppivaihteiseen) 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Velu

10 Loka 2011, 09:15

Pientä askartelua.
https://picasaweb.google.com/1006104099 ... field10180" onclick="window.open(this.href);return false;

Toinen vanne jo paikallaan. Korvakot olivat vanteessa pareittain, joten joka toinen piti rälläköidä irti. Keskiötä piti myös pienentää 7mm, että se sopi paikalleen. Pitäisi vielä hitsata irtileikatut korvakot oikeille paikoilleen, mutta sitä ei taida kannattaa tehdä sisuskumin ollessa paikallaan. Sitten vain hiekkakylpy ja maalia.

Kellottelin tuota vannetta ja näkyy säteisheitto olevan 2,5mm. Normi taisi olla 3mm, eikä tuota ajossa tuntenut. Antaisiko olla, vai pitäisikö vielä yrittää keskittää tarkemmin?
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

10 Loka 2011, 10:19

Tuo heitto taitanee olla vähän siinä ja siinä, Ei kenties kyllä ajossa tunnu vielä suuremmallakaan nopeudella
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

10 Loka 2011, 11:20

Sentti ei haittaa, pienempi on jo turhan tarkkaa :mrgreen:
Mukana kuin peräpukama!
Velu

25 Marras 2011, 14:20

Vähäsen on taas touhuttu. Fordin vanteet on nyt nuhvin väriset.

https://picasaweb.google.com/1006104099 ... 0802098210" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

25 Marras 2011, 16:19

Siistiä jälkeä viimeisenpäälle tehtynä :!:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Vastaa Viestiin