Leyland 472S -81 ja toisestakin projektista...

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

29 Joulu 2009, 17:11

Olisko siis jopa parempi, jos säiliö olisi sen verran alhaalla että sen vuotolinja perään olisi vähän ylämäkeen? Onhan leukussa ainakin se kannen paluureikä sen verran iso ettei se rajoittaisi virtauksia. Silloin ei olisi tarvetta porailla ylimääräisiä reikiä peräkoteloon. Ja nokkapumppu saisi varmasti tavaraa 8)
Minulla jää entisestä kuormaajasta 3-karainen lohko ylimääräiseksi, sen ajattelin asentaa ulkopuolisen hydrauliikan hallintaan ja keulapumpun alaisuuteen.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

30 Joulu 2009, 01:48

mulla tuli ensiks mieleen jotta säiliöltä vuotolinja menis alamäkeen perään
mutta ihan yhtähyvinhän sen luulis toimivan ylämäkeen ja vois olla simppeli sijoittaa 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

30 Joulu 2009, 03:04

Warpu kirjoitti:miksei vois toimiakkin, ylivuoto sais sit olla kohtalaisen jouheva
jotta ei aiheuta säiliöön ainakaan alipainetta 8)
Tätä kohtaa en jälkeenpäin ajatellen täysin ymmärrä, käsittääkseni epäjouheva paluulinja aiheuttaisi vain virtausvastusta loppupelissä painepuolelle :?:
Eikö kuvaamassani järjestelyssä tärkeintä ole vain se, että säiliöstä pääsee ylimääräinen öljy vapaasti perään, olipa se ylä, tai alamäkeen?
Säiliöhän voi olla umpinainen, öljyn täytönhän vois tehdä vaikka sen paluulinjan kautta. Olisi siinä varmaan hyvä olla jonkinlainen tarkistussilmä oljyn tasolle. :D

Ulkonäkömielessä säiliön sijoitus kopin alle olisi paras, siellä on luultavasti tilaa koska sekuran lattia on niin korkealla, kopin alareuna on starttimoottorin yläreunan tasalla. Ja kun kuormaajan tuenta takasiltaan kulkee taka-akselin alapinnan tasolla, niin siihenhän jää melkoinen tyhjä tila. :idea:
Minkä kokoinen siitä säiliöstä muuten kannattaa tehdä, jos ajatellaan että kovin isoja ulkoisia sylintereitä ei tarvitse käyttää, mikäli kippikärrylle saa toimimaan koneen oman kippiventtiilin?
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

31 Joulu 2009, 02:43

tossa alipainejutussa oli ideana tilanne kun säiliöstä tuleva ylivirtaus
loppuu ja alkaa vetämään takaisinpäin säiliöön eli kun tehdään
esim kuormaimen nostoliikettä jolloin öljyä menee enemmän kuin tulee.
hydrauliikassa yleensä ois hyvä olla reippaan kokoiset säiliöt, mutta
yleensä tila rajoittaa. minkäsverran nykyiseen säiliöön menee öljyä? 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

31 Joulu 2009, 04:19

Niin justiin joo, nyt tajusin :D Kyllähän se pumppu melkoisesti hörppää tavaraa sieltä varsinkin kierroksilla, ja erillistä huohotinta ei voi tehdä ainakaan, jos säiliö on alempana kuin ylivuotoputken pää.
Noissa ketjun alussa olevissa kuvissahan näkyykin se nykyinen säiliö pumppuineen, ei kai se kovin iso ole kun keulan levyinen, ja alapinta on viistetty edestä ylöspäin, lisäksi päällä on pumpulle tehty syvennys. Hassusti asennettu, kun nykyisen kuormaajan poikkipalkki laskeutuu säiliön varaan, eikä mene niin alas kuin sylintereissä olisi varaa.

Tiedä mitä tuossakin traktorissa on joskus ollut kiinni, kun säiliön alapuolellla on varsin järeät tapin korvakot hitsattuna runkoon.
Minulla on siihen jo toinen keulapainoteline tallissa, sellainen johon ei ole hitsailtu ylimääräisiä. Jos entistä säiliötä ei saa sopimaan uuteen paikkaan niin siinä on jollekin valmis säiliö leukun keulaan ;)

Kai siihen kopin alle laittaessa tilavuutta saa, jos malttaa muotoilla sen kunnolla. Minulla sattuu olemaan neliömetri 2mm vahvuista levyä, onko tarpeeksi vahvaa säiliön tekoon? Metsäänhän tällä koneella ei ole tarkoitus.. 8) voi siihen toki tehä erillisen panssarin sitten.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

01 Tammi 2010, 13:47

luulis 2mm kestävän riippu toki vähän säiliön muodosta mutta
voihan sisälle laittaa tukia, tässä systeemissä kun kuitenkin
tulee pieniä paineenvauhteluita +/- niin ei sitten notku kupeet :) 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

17 Maalis 2010, 18:34

Tänään lähti tuo ylimääräiseksi jäänyt sininen etukuormaaja uudelle omistajalle. Sen merkki oli muuten Skopolift, ja tulee kuulemma 272:n keulalle. :)
Jos jollakin on kiinnostusta tuota Vilske 1300:sta kohtaan, (kuvia tämän viestiketjun ensimmäisellä sivulla) ni sekin joutaisi nyt oikeastaan jo myydä, en vain ole virallisesti kaupannut kun en ole sitä vielä päästänyt traktorista irti. Ne aisathan siinä ois, pikakiinnitteinen lumikauha ja sylinterit jotka ei vuoda. Voi laittaa yv:tä jos on kiinnostusta. Oikein innokkaalle kai saatan päästää kuormaajan irti nyt talvellakin, muuten en koske koneeseen ennen kesää. :D
Viimeksi muokannut Kerkänmatti, 19 Joulu 2011, 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

23 Maalis 2010, 20:30

Kerkänmatti kirjoitti:en koske koneeseen ennen kesää.
Leukku herätetty talviunesta. Roikassa se oli toki pari tuntia, mutta akun johto vain kiinni, ja käyntiin kuin palmun alta! :D Ei niin itsestään selvää ku kone on loppukesästä asti seisonut. 8) Vaati hieman heijaamista että lähti liikkeelle metrin kinoksesta...
Loppuviikolla irrottelen vanhan Vilskeen siitä pois. Noin se vain vaikuttaa kun alkaa iltaisin riittää valoisaa aikaa ja pakkanenkaan ei pure.
Timppasavosta
Vitos -nuffisti
Viestit: 58
Liittynyt: 24 Maalis 2008, 19:15
Paikkakunta: Syvänniemi, Itä-Suomi

27 Maalis 2010, 07:32

Siitä se lähtee, hyvä se on aloittaa aikanaan niin ei lopu se kesä niin äkkiä... Kun ei se kuitenkaan mihinkään riitä!
Ford Mondeo 2.0 TDCi 140hv STW -08 Titanium Business
Colorado Red

Ford Transit 2.0 TDDi 100hv "matkailuauto" -02, ajomäärä +680 tkm
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

27 Maalis 2010, 22:49

Kesä on tosiaan niin lyhyt, ja tekemistä niin paljon. Voi vaan kyllä olla, että tuohon leukkuun perehtyminen jää vielä, on muitakin asioita tärkeysjärjestyksessä edellä. Sitten kun aikaa liikenisi, vaatii vielä sen innostuksen ryhtyä tekemään. :D
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

09 Huhti 2010, 10:23

Viikolla tehtyä:
http://www.aijaa.com/v.php?i=6033526.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=6033561.jpg

Ruma etukuormaaja siis poistettu. Keulasäiliö jäi vielä paikoilleen, keulapalan vaihto sen verran iso homma.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

09 Huhti 2010, 11:02

Sieltähän kuoriutu alta tosi komea yksilö :shock:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

09 Huhti 2010, 14:20

Nuffieldmaster kirjoitti:Sieltähän kuoriutu alta tosi komea yksilö :shock:
No jaa, just tuo puoli jolla on haalistumaton sivupelti. :lol: liekö joskus vaihdettu. Vanteissa hyvä maali, hyvät isot renkaat. Kyllähän se kuvissa aina hyvältä näyttää.. :roll:
Avatar
pa_turpeinen
Nuhvitietäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 07 Maalis 2010, 07:23
Konekalustoani: case ih 4230 mx pro -98 valmet 361d -62 comanche bull2 300cc 4x4 -08 ja paljon työlaitteita 50 luvulta 90 luvulle ja lisää haetaan koko ajan
Paikkakunta: pudasjärvi

12 Huhti 2010, 09:22

yhäkö vanha kuormaaja on myynnisä, hinta tuotuna pudasjärvelle?
ei riemulla rajaa ku saa leukulla ajaa
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

12 Huhti 2010, 22:58

pa_turpeinen kirjoitti:yhäkö vanha kuormaaja on myynnisä, hinta tuotuna pudasjärvelle?
Laitoin yv:tä.
Ja muillekin tiedoksi että on kyllä edelleen myynissä jos jotakuta se kiinnostaa.
Vastaa Viestiin