Voi tuossa pistorasia virityksessä olla jotakin hyvääkin Mietitäänpä että tulis kopin irroitus jotakin remppaa varten esim:vaihdelaatikko Ei tarvitse kuin töpseli irti ,niin helpottaa sähköasennusta sitten kasaus vaiheessaLeukkumies kirjoitti: No on kyllä ollut todellinen seppä asialla, sanattomaksi vetää 7-napaisen pistorasiankin pistokkeineen voi näköjään löytää traktorin kojelaudan takaa.
Kannattaa kysyä osia ohjaamoon Järviseudun Traktorista Alajärveltä.
Leyland 472S -81 ja toisestakin projektista...
Valvoja: automies560
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Varmaankin asia on juuri niinkuin kari t sanoi.kari t kirjoitti:Voi tuossa pistorasia virityksessä olla jotakin hyvääkin Mietitäänpä että tulis kopin irroitus jotakin remppaa varten esim:vaihdelaatikko Ei tarvitse kuin töpseli irti ,niin helpottaa sähköasennusta sitten kasaus vaiheessaLeukkumies kirjoitti: No on kyllä ollut todellinen seppä asialla, sanattomaksi vetää 7-napaisen pistorasiankin pistokkeineen voi näköjään löytää traktorin kojelaudan takaa.
Kannattaa kysyä osia ohjaamoon Järviseudun Traktorista Alajärveltä.
Q- ohjaamon sähköt laittelin kuntoon, niistä vanhoista liittimistä ei ole juurikaan sähköjä uusiessa hyötyä, kun niihin ei käy edes tavan "abikot" urospuolelle. On tosiaan sitä varten, että kopin saa nostettua irti ilman, että sähköjohtoja tarvitsisi repiä irti kauempaa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Mitäs liittimiä siellä käytetään jos ei sopivia löydy??Nuffieldmaster kirjoitti: Q- ohjaamon sähköt laittelin kuntoon, niistä vanhoista liittimistä ei ole juurikaan sähköjä uusiessa hyötyä, kun niihin ei käy edes tavan "abikot" urospuolelle..
Mukana kuin peräpukama!
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Siellä on semmoset isot leveät liittimet, klik ja ne on kiinni. Vaativat reunoista puristamisen, että saa irti. Metsäkoneissa tapaa joskus sellaisia myös. Liittimiä ei saa purettua ehjänä, joten johtojen uusiminen on hankalaa, eikä niitä löydy joka marketista. Esim. monitoimiviiksen tilalle olisi ollut helppo laittaa vain kinnaskatkaisimia ja yhdistää siihen leveään lattaliittimeen abikot tökkäämällä, mutta perskuta, ne on millin ahtaat... muuten ihan abiko liittimen näköiset ja pituiset. Sekin siis piti ohittaa...jamppi kirjoitti:Mitäs liittimiä siellä käytetään jos ei sopivia löydy??Nuffieldmaster kirjoitti: Q- ohjaamon sähköt laittelin kuntoon, niistä vanhoista liittimistä ei ole juurikaan sähköjä uusiessa hyötyä, kun niihin ei käy edes tavan "abikot" urospuolelle..
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Olisko kyseessä ollut se leveämpi liitin 6,35
Ne ryhmäliittimet saa kyllä purettua ja niihin saa uusia liitin osia
Ne ryhmäliittimet saa kyllä purettua ja niihin saa uusia liitin osia
Mukana kuin peräpukama!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1470
- Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
- Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
- NLCF r.y jäsen Nro: 267
- Paikkakunta: JUUKA
kyllähän se tosiasia on että jokkainen liitos tuo lissee ongelmii ja selevänä esimerkkinä voen kertoo valamet 502-705 ja kopin seinässä olevat liittimet,on välillä tiskovalot mittari taalussa ja valomerkki myös
aja millä ajat mutta majorilla loput
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Ei kyseessä oli "normaalia" abikoa noin millin vielä kapeampi liitin, tai oikeammin nasta.jamppi kirjoitti:Olisko kyseessä ollut se leveämpi liitin 6,35
Ne ryhmäliittimet saa kyllä purettua ja niihin saa uusia liitin osia
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Noita moninapaisia ryhmäliittimiähän löytyy ainakin Wurthin valikoimista, jos haluaa tehdä helposti irrotettavan nipun. Jokin sellainen ajatus tuossa minun koneessakin on varmasti ollut, mutta onhan perävaunupistoke julmetun kokoinen kojetaulun alle asennettavaksi vaikka se piiloon jääkin. Noh, uusiksi nuo sähköt menee joka tapauksessa.
Mutta nyt mulla olisi pari kuvaa Jehusta, kun joku niitä kaipaili. Niitä oli aika paljon että jos joku kohta erityisesti kiinnostaa niin kysykää.
Tässä on Jehu ekan isomman puukuorman kanssa ku olin saanu sen sellaiseen kuntoon että pysty testailemaan:
Nosturiauto on tarpeeton kun on Jehu. Nuo muut kuvassa näkyvät vehkeet on MF360, Vectra ja Datsun King Cab 4x4 jota minulla ei enää ole.
Tässä sitten kuva kun remppasin moottoria. Syöttöpumppu meni vaihtoon ku se ei antanu ainetta nelossylinteriin. Ammattikoululta löytyi ole hyvä -hintaan valmetin pyöräkoneen pumppu, joka toimii. Muutenkin polttoainepuoli tuli käytyä läpi, uusia osia myös vedenerotin joka oli otettu pois ja uudet suutinkärjet. Kuvassa näkyy myös lämppärin puhallin jonka sovelsin King Cabin puhaltimesta, alkuperäisen puuttuessa. Kyllä hönkii!
Hytin parissa tuli ehkä eniten työtunteja. Tässä kuvassa olen purkamassa vaihteiston sivukoppaa pois. Ei muuten ollu liikaa tilaa! Siksi piti saada se pois kun vapaa-asennon anturia käyttävä lipare oli taipunut eikä anturi toiminut.
Tässä on sitten kuormavaunun jarrut. Ne ei oikein hyvin toimineet ja syy selvisi kun avasin rummut. S-akseli täysin jumissa. Noita ei oltu tuskin koskaan huollettu.
Myöhemmin laitan vielä kunnostuksen jälkeen -tyyppisiä kuvia. Nyt pitää lähteä yövuoroon töihin.
Mutta nyt mulla olisi pari kuvaa Jehusta, kun joku niitä kaipaili. Niitä oli aika paljon että jos joku kohta erityisesti kiinnostaa niin kysykää.
Tässä on Jehu ekan isomman puukuorman kanssa ku olin saanu sen sellaiseen kuntoon että pysty testailemaan:
Nosturiauto on tarpeeton kun on Jehu. Nuo muut kuvassa näkyvät vehkeet on MF360, Vectra ja Datsun King Cab 4x4 jota minulla ei enää ole.
Tässä sitten kuva kun remppasin moottoria. Syöttöpumppu meni vaihtoon ku se ei antanu ainetta nelossylinteriin. Ammattikoululta löytyi ole hyvä -hintaan valmetin pyöräkoneen pumppu, joka toimii. Muutenkin polttoainepuoli tuli käytyä läpi, uusia osia myös vedenerotin joka oli otettu pois ja uudet suutinkärjet. Kuvassa näkyy myös lämppärin puhallin jonka sovelsin King Cabin puhaltimesta, alkuperäisen puuttuessa. Kyllä hönkii!
Hytin parissa tuli ehkä eniten työtunteja. Tässä kuvassa olen purkamassa vaihteiston sivukoppaa pois. Ei muuten ollu liikaa tilaa! Siksi piti saada se pois kun vapaa-asennon anturia käyttävä lipare oli taipunut eikä anturi toiminut.
Tässä on sitten kuormavaunun jarrut. Ne ei oikein hyvin toimineet ja syy selvisi kun avasin rummut. S-akseli täysin jumissa. Noita ei oltu tuskin koskaan huollettu.
Myöhemmin laitan vielä kunnostuksen jälkeen -tyyppisiä kuvia. Nyt pitää lähteä yövuoroon töihin.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Ja lisää kuvia... Viime kesänä raivausjätteitä kuljetin:
Tässä on sitten ehostettu kojetaulu odottamassa asennusta. Keskellä on paineilmajarrujen mittari, sen alla ahtopainemittari ja "Seis", summeri soi ja kirkas valo palaa jos jompikumpi varoitusvalo syttyy. Selinhän niihin monesti ollaan Kiekkamittarin sain eräästä 565 valmetista kun tuon alkuperäinen oli niin pahasti sökö ettei siitä saanu korjattua kunnollista.
Tässä toiselta puolen. Niputin johdot pirtin pöydällä valmiiksi siten että paketti tarvitsi koneessa vain tökätä paikoilleen.
Työvalojen katkaisijat, merkkivalot ja mankka:
Ja kaiuttimet sekä sisätuuletin. Tuo flekti on kääntyvää mallia, auttaa syksyllä kummasti laseja pysymään kirkkaina kun ilma kiertää kopissa.
Tässä vielä hyvä yleiskuva valmiista hytistä. Verratkaa tuohon projektiaikaiseen! Istuin oli ennen saabin penkki ja se vaihtui uuteen tarkoituksenmukaisempaan. Kuvassa pilkottaa myös työkalulaatikko jonka kansi muodostaa alas laskettaessa vänkärille istuimen.
Tuohon koneeseenhan on telat molempiin päihin mutta mulla ei oo nyt kuvaa jossa ne olis paikallaan. Kiinnostuneille kerrottakoon vielä, että tuo on kolmesta erikokoisesta Jehusta tietääkseni suurin, perustuu Valmet 1102 maataloustraktoriin, valmistaja Rovaniemen Konepaja ja tämä yksilö vm. -74. Hydrauliikka on ikäisekseen monipuolinen mm. kuormavaunussa on nesteveto napamoottorein. Jos jollakulla on Jehuista kuvia tai muuta informaatiota niin olisin kiinnostunut.
Tässä on sitten ehostettu kojetaulu odottamassa asennusta. Keskellä on paineilmajarrujen mittari, sen alla ahtopainemittari ja "Seis", summeri soi ja kirkas valo palaa jos jompikumpi varoitusvalo syttyy. Selinhän niihin monesti ollaan Kiekkamittarin sain eräästä 565 valmetista kun tuon alkuperäinen oli niin pahasti sökö ettei siitä saanu korjattua kunnollista.
Tässä toiselta puolen. Niputin johdot pirtin pöydällä valmiiksi siten että paketti tarvitsi koneessa vain tökätä paikoilleen.
Työvalojen katkaisijat, merkkivalot ja mankka:
Ja kaiuttimet sekä sisätuuletin. Tuo flekti on kääntyvää mallia, auttaa syksyllä kummasti laseja pysymään kirkkaina kun ilma kiertää kopissa.
Tässä vielä hyvä yleiskuva valmiista hytistä. Verratkaa tuohon projektiaikaiseen! Istuin oli ennen saabin penkki ja se vaihtui uuteen tarkoituksenmukaisempaan. Kuvassa pilkottaa myös työkalulaatikko jonka kansi muodostaa alas laskettaessa vänkärille istuimen.
Tuohon koneeseenhan on telat molempiin päihin mutta mulla ei oo nyt kuvaa jossa ne olis paikallaan. Kiinnostuneille kerrottakoon vielä, että tuo on kolmesta erikokoisesta Jehusta tietääkseni suurin, perustuu Valmet 1102 maataloustraktoriin, valmistaja Rovaniemen Konepaja ja tämä yksilö vm. -74. Hydrauliikka on ikäisekseen monipuolinen mm. kuormavaunussa on nesteveto napamoottorein. Jos jollakulla on Jehuista kuvia tai muuta informaatiota niin olisin kiinnostunut.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Hieno peli kieltämättä On toki hiukka erilainen metsäkone joilla itse olen tottunut ajelemaan
Eikös jehujen suurin ole 1123, eli sillä comprex moottorilla varustettu. 1203 valmetiin pohjautuen?
Pienin sitten se 512 eli 502 perustuva.
Millaiset pumput tuossa on? Hammasratas vai mäntäpumppu?
Kyllä tommonen menis ittelläkin
Eikös jehujen suurin ole 1123, eli sillä comprex moottorilla varustettu. 1203 valmetiin pohjautuen?
Pienin sitten se 512 eli 502 perustuva.
Millaiset pumput tuossa on? Hammasratas vai mäntäpumppu?
Kyllä tommonen menis ittelläkin
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Tuonne ilmaisesti tuosta runkoaisan takaa noustaan kyytiin? en ole ennen lähempää tutustunut jehuun, muutakuin joskus autolla ohi ajaen nähnyt sellaisen.
Onkos tuossa runkolukkoa, meinaan kun tuo kuormain on tuolla korkeuksissa, että kuinka helposti nostaa toisen puolen tassua ilmaan?
Tuossako on etupäässä mekaaninen veto? mitenkäs sitten tuo takapään nesteveto suhteutetaan etupään menoon?, vai onko siinä joku nestekytkin joka tasaa noita nopeuseroja?
Pirteät on hytissä värit
Onkos tuossa runkolukkoa, meinaan kun tuo kuormain on tuolla korkeuksissa, että kuinka helposti nostaa toisen puolen tassua ilmaan?
Tuossako on etupäässä mekaaninen veto? mitenkäs sitten tuo takapään nesteveto suhteutetaan etupään menoon?, vai onko siinä joku nestekytkin joka tasaa noita nopeuseroja?
Pirteät on hytissä värit
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Ohjausta, etutelien säätöä, telojen kiristystä, tukisylinterejä ja aisan jatkoa käyttää moottorin oma kaksirivinen pumppu. Keulasäiliössä on kolme- tai nelirivinen hammaspyöräpumppu ilmeisesti, se käyttää kuormaajaa ja perävetoa. En ole tuohon hydrauliikkapuoleen pahemmin syventynyt kun se melkolailla toimii, tosin max paineet ei nouse kuin vähän yli 100 barin että joku paikka varmaan falskaa. Tai sitten pitäisi säätää sitä venttiilihässäkkää joka on siinä säiliön kyljessä, minulla ei vain riitä siihen tietotaito eikä vielä tähän päivään mennessä ole tullut minkäänlaisia jehun kirjojakaan vastaan.Nuffieldmaster kirjoitti:Millaiset pumput tuossa on? Hammasratas vai mäntäpumppu?
Joo, tuossa yhdessä kuvassa näkyykin aukinainen ovi, tai se oikeastaan koko kopin takaseinä avautuu. Poikittain toimivaa runkolukkoa ei ole, mutta ei tuo kovin herkkä sivuttain ole kallistelemaan, kuitenkin painoa on niin paljon. Sen sijaan keulaa joskus raskasta nostaessa kohottelee, ja siihen vaivaan tuossa onkin nuo tukisylinterit jotka voi tarvittaessa lukita. Etupäässä on normaali mekaaninen vaihteisto, ainoastaan vetopyörästöt on normaalia valmettia järeämmät ja hitaammat, joten tuo ei kulje kuin noin 20km/h. Nestevedossa on yksi kiinteä nopeus eteen/taakse ja se on sovitettu hitaaseen ykköseen/peruutukseen. Napojen välissä on venttiilihässäkkä joka käsittääkseni on eräänlainen hydraulinen tasauspyörästö.Kontio kirjoitti:Tuonne ilmaisesti tuosta runkoaisan takaa noustaan kyytiin? en ole ennen lähempää tutustunut jehuun, muutakuin joskus autolla ohi ajaen nähnyt sellaisen.
Onkos tuossa runkolukkoa, meinaan kun tuo kuormain on tuolla korkeuksissa, että kuinka helposti nostaa toisen puolen tassua ilmaan?
Tuossako on etupäässä mekaaninen veto? mitenkäs sitten tuo takapään nesteveto suhteutetaan etupään menoon?, vai onko siinä joku nestekytkin joka tasaa noita nopeuseroja?
Alunperinhän tuo kone on ollut keltainen mutta joskus maalattu punaisella. Eipä sekään huono väri ole, ja moni onkin kysyny ku on kattonut hyttiin että "pitääkö kengät ottaa pois jos tänne menee?"
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Tuota punaista väriä ihmettelinkin. Viimoset jehut on kyllä olleet punaisia, mutta muistikuvani mielestä ne ovat myös muotoiltu erikseen.
Kyllä paineet on hukassa jos vain 100 bar tulee
Jos olisit lähempänä, niin tulisin konettasi ihmettelemään...
Kyllä paineet on hukassa jos vain 100 bar tulee
Jos olisit lähempänä, niin tulisin konettasi ihmettelemään...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.