Leyland 472S -81 ja toisestakin projektista...
Valvoja: automies560
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Hei kaikki nuffifoorumilaiset!
Minä nyt ajattelin ottaa varaslähdön projektiin ja kertoa mistä lähdetään. Itse traktori seisoo vielä tuolla lumihangessa ja projekti käynnistynee "joskus", kunhan naapurissa oleva vanha kivinavetta ja iso lato on siivottu ja rempattu projektointitilaksi jonne koneen voi kaikessa rauhassa sitten purkaa.
Leukun ostin projektikuntoisena syksyllä 2007, kyllä sillä ajamaan pystyi ja pystyy, mutta sanomista on aika monessa kohdassa, ja koneeseen on tehty asennuksia jotka suorastaan hirvittävät. Kevättalvella tein malliksi lumitöitä jotta mahdolliset piilevät viat tulisivat esille, ja löytyihän niitäkin.
Suunnitelmissani olisi tehdä tuosta ennen kaikkea lumityökone, kunnostaa läpikotaisin, maalata oikeisiin väreihin ja moottorikin saa föönin kylkensä. Pilkuntarkka entisöinti ei siis ole kysymyksessä, vaan kunnostaminen alkuperäisyyden hengessä ja pienillä parannuksilla.
Pahimpia puutteita:
-Etukuormaajan kiinnitys on heiveröinen, eli ed. om. omatekemät runkosovitteet menee uusiksi
-nelivedon hammaspyörissä on vaurio, kolisee nopealla alueella ajaessa
-polkimet on jotkin ihme itse tehdyt mekaaniset lattian läpi
-useita pikkuvikoja
Jos huonoa niin on jotain hyvääkin:
+moottori on remontoitu ja sen jälkeen ajettu noin 1000h
+renkaat on uudet
Kuvia laitan myöhemmin. Tämä projekti siis alkaa tiedon ja osien hankkimisella, ja onhan hyvin suunniteltu jo puoliksi tehty. Kun aikanaan saan koneen kunnolla työn alle, pyrin pitämään täällä päiväkirjaa eri vaiheista ja otan kuvia.
Minä nyt ajattelin ottaa varaslähdön projektiin ja kertoa mistä lähdetään. Itse traktori seisoo vielä tuolla lumihangessa ja projekti käynnistynee "joskus", kunhan naapurissa oleva vanha kivinavetta ja iso lato on siivottu ja rempattu projektointitilaksi jonne koneen voi kaikessa rauhassa sitten purkaa.
Leukun ostin projektikuntoisena syksyllä 2007, kyllä sillä ajamaan pystyi ja pystyy, mutta sanomista on aika monessa kohdassa, ja koneeseen on tehty asennuksia jotka suorastaan hirvittävät. Kevättalvella tein malliksi lumitöitä jotta mahdolliset piilevät viat tulisivat esille, ja löytyihän niitäkin.
Suunnitelmissani olisi tehdä tuosta ennen kaikkea lumityökone, kunnostaa läpikotaisin, maalata oikeisiin väreihin ja moottorikin saa föönin kylkensä. Pilkuntarkka entisöinti ei siis ole kysymyksessä, vaan kunnostaminen alkuperäisyyden hengessä ja pienillä parannuksilla.
Pahimpia puutteita:
-Etukuormaajan kiinnitys on heiveröinen, eli ed. om. omatekemät runkosovitteet menee uusiksi
-nelivedon hammaspyörissä on vaurio, kolisee nopealla alueella ajaessa
-polkimet on jotkin ihme itse tehdyt mekaaniset lattian läpi
-useita pikkuvikoja
Jos huonoa niin on jotain hyvääkin:
+moottori on remontoitu ja sen jälkeen ajettu noin 1000h
+renkaat on uudet
Kuvia laitan myöhemmin. Tämä projekti siis alkaa tiedon ja osien hankkimisella, ja onhan hyvin suunniteltu jo puoliksi tehty. Kun aikanaan saan koneen kunnolla työn alle, pyrin pitämään täällä päiväkirjaa eri vaiheista ja otan kuvia.
Viimeksi muokannut Kerkänmatti, 29 Elo 2010, 10:42. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Onnea nelivetoleukun hankinnan johdosta, kaikilla ei sellaista olekkaan... Mitenkäs se neliveto sitten voi kolistella nopealla puolella vaan??? Jos etuakselistossa vikaa, niin eikös se sitten kolistelisi sekä hitaalla, että nopealla puolella.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Kiitos. Tämähän on ollut haave jo pikkupojasta asti. Tuo on viimeisiä sinisiä leylandeja, ja sillä hyvällä Sekuran hytillä joka on jo melko linjakas ja ergonominen. Mulla on kans semmonen 8 vuotta uudempi verku, mutta kun leukun ajaa siihen viereen niin kyllä se vain tuoreemmalta näyttää.UniversalDM4 kirjoitti:Onnea nelivetoleukun hankinnan johdosta, kaikilla ei sellaista olekkaan... Mitenkäs se neliveto sitten voi kolistella nopealla puolella vaan??? Jos etuakselistossa vikaa, niin eikös se sitten kolistelisi sekä hitaalla, että nopealla puolella.
Mutta itse asiaan.. Niin koneen edellinen omistaja sanoi että sieltä on vaihteistosta lohjennut hammasrattaasta pari hammasta, siitä mistä voima otetaan etuakselille, siis etuperässä tai navoissa ei vikaa ole, ja kuulemma etuakseli on myös puslitettu.
Se ääni on sellainen klok-klok-klok ja kuuluu siis vaihteistosta. Se ei kuulu kuin nopeimmalla alueella selvästi, ja jos nelivetoa vaihtaa päälle-pois ni se jonkinverran vaikuttaa. Tuosta syystä minä en sillä ole turhia ajellut ettei tule lisävahinkoja... Pitää se vaihteistokin sitten varmuuden vuoksi avata ja kattoa mitä se on syönyt, kun tuntuu ettei synkronointikaan ole ihan täydessä terässä.
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Eikös se ollut niin, että sinisiä leukkuja on Sekuran konttorilla varustettuna myyty vain Suomessa... ja täälläkin vaan 1980/81. Eli aika harvinainen vehje sullaKerkänmatti kirjoitti:Kiitos. Tämähän on ollut haave jo pikkupojasta asti. Tuo on viimeisiä sinisiä leylandeja, ja sillä hyvällä Sekuran hytillä joka on jo melko linjakas ja ergonominen. Mulla on kans semmonen 8 vuotta uudempi verku, mutta kun leukun ajaa siihen viereen niin kyllä se vain tuoreemmalta näyttää.UniversalDM4 kirjoitti:Onnea nelivetoleukun hankinnan johdosta, kaikilla ei sellaista olekkaan... Mitenkäs se neliveto sitten voi kolistella nopealla puolella vaan??? Jos etuakselistossa vikaa, niin eikös se sitten kolistelisi sekä hitaalla, että nopealla puolella.
Mutta itse asiaan.. Niin koneen edellinen omistaja sanoi että sieltä on vaihteistosta lohjennut hammasrattaasta pari hammasta, siitä mistä voima otetaan etuakselille, siis etuperässä tai navoissa ei vikaa ole, ja kuulemma etuakseli on myös puslitettu.
Se ääni on sellainen klok-klok-klok ja kuuluu siis vaihteistosta. Se ei kuulu kuin nopeimmalla alueella selvästi, ja jos nelivetoa vaihtaa päälle-pois ni se jonkinverran vaikuttaa. Tuosta syystä minä en sillä ole turhia ajellut ettei tule lisävahinkoja... Pitää se vaihteistokin sitten varmuuden vuoksi avata ja kattoa mitä se on syönyt, kun tuntuu ettei synkronointikaan ole ihan täydessä terässä.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Eihän noita paljoa ainakaan täälläpäin näe. Naapuripaikkakunnalla oli kerran Seo:n pihalla Sekura-kopillinen 482, mutta sitä malliahan ei muulla hytillä ole vissiin ainakaan suomeen tuotu. No, oli miten oli niin mukava se on semmoisella koneella ajaa jota ei joka mutkassa tule samanlaista vastaan.UniversalDM4 kirjoitti:Eikös se ollut niin, että sinisiä leukkuja on Sekuran konttorilla varustettuna myyty vain Suomessa... ja täälläkin vaan 1980/81. Eli aika harvinainen vehje sulla
edit:
Tuntui muuten ihmeen joutuisalta leukku kun sillä ajelin. Nyt kun laskeskelin ohjekirjan taulukkoa apuna käyttäen niin sehän kulkee noilla 14.00-34 renkailla ja 2600 kierroksilla 38,61 km/h
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Sehän onnistuikin sitten kerralla!
Ja lisää...
Tässä on kuva viime kesän heinätöistä kun 75% kylän Leukuista oli samalla pellolla. Vedin paalainta nelivetoisella, tuo kärryn edessä oleva 270 ei ole minun:
Tässä toisessa kuvassa näkyy taustalla myös edellinen ja samalla ensimmäinen suurempi kunnostusprojektini, Valmet Jehu 1120 metsätraktori:
Ja lisää...
Tässä on kuva viime kesän heinätöistä kun 75% kylän Leukuista oli samalla pellolla. Vedin paalainta nelivetoisella, tuo kärryn edessä oleva 270 ei ole minun:
Tässä toisessa kuvassa näkyy taustalla myös edellinen ja samalla ensimmäinen suurempi kunnostusprojektini, Valmet Jehu 1120 metsätraktori:
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Hienoja kuvia. Näitä voisi lähettää myös nuffigalleriaan
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Savustetaankohan minut täältä nuffi-foorumista pois jos laitan valmetin kuvia?valmet kirjoitti:Pistähän jehusta lisää kuvia Tuli semmosella armeijassa ajeltua
Miksei. Kenelle ne galleriaan menevät pitikään lähettää?Nuffieldmaster kirjoitti:Hienoja kuvia. Näitä voisi lähettää myös nuffigalleriaan
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Ei todellakaan savusteta. Sana on vapaa ja toivommekin, että keskustelua myös muiden traktorimerkkien parissa käytäisiin!Kerkänmatti kirjoitti:Savustetaankohan minut täältä nuffi-foorumista pois jos laitan valmetin kuvia?valmet kirjoitti:Pistähän jehusta lisää kuvia Tuli semmosella armeijassa ajeltua
Miksei. Kenelle ne galleriaan menevät pitikään lähettää?Nuffieldmaster kirjoitti:Hienoja kuvia. Näitä voisi lähettää myös nuffigalleriaan
Galleriakuvat tulevat minulle liitetiedostoina: nuhvi@nuhvi.net
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Minäpä katselen paremmalla ajalla koneelta jehun projektikuvia kun niitä aika paljon on, ja laitan muutamia tähän ketjuun kun ei tuosta leukusta nyt kuitenkaan vielä uutta asiaa ole.
Nyt pitää lähteä kattoon kuinka hyvin raketit lentävät myrskytuulessa.
Hyvää uutta vuotta kaikille tasapuolisesti!
Nyt pitää lähteä kattoon kuinka hyvin raketit lentävät myrskytuulessa.
Hyvää uutta vuotta kaikille tasapuolisesti!