Projekti: 3DL -61 #2
Valvoja: automies560
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 223
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
- Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
- NLCF r.y jäsen Nro: 3
- Paikkakunta: Laihia
Noniin tuonne toiseen topiciin kerkesinkin laittamaan ensimmäiset kuvat uusimmasta ostoksesta;toisesta 61 vm kolmosesta,jonka hain tiistaina 25.3 tuosta 15 km päästä Mustasaaresta.
Tiistain ne ekat kuvat:
1,2,3,4,5
Keskiviikon parempia kuvia päivänvalossa:
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13
Torstai iltana näky olikin jo ihan eri vaikka traktorille ei tehty vielä mitään
Nyt eilen (pe 28.3) otin nuhvin sisälle heti kun olin toisen kolmosen ajanut pihalle..
Tänään (la 29.3) otin ja laitoin aluksi etulamput takaisin kiinni.
Sitten itse pääongelmaan, pumpun pyörittäjäakseli on hieman heikossa hapessa. Tästä johtuen fiiberin jakopään puoleinen kiristävä panta oli päässyt löysälle ja ruiskutushetki pieleen. Otin tänään irti pumpun ja tarkastelin akselia. Tässä muutama kuva:
Akselin holkin kolo
Säätölevyn holkin ura
itse holkki
Mitähän kannattaisi tehdä ettei pääsisi pyörimään uudelleen?
Saako tuota akselia irti muuten kuin aukaisemalla jakopään?
Tiistain ne ekat kuvat:
1,2,3,4,5
Keskiviikon parempia kuvia päivänvalossa:
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13
Torstai iltana näky olikin jo ihan eri vaikka traktorille ei tehty vielä mitään
Nyt eilen (pe 28.3) otin nuhvin sisälle heti kun olin toisen kolmosen ajanut pihalle..
Tänään (la 29.3) otin ja laitoin aluksi etulamput takaisin kiinni.
Sitten itse pääongelmaan, pumpun pyörittäjäakseli on hieman heikossa hapessa. Tästä johtuen fiiberin jakopään puoleinen kiristävä panta oli päässyt löysälle ja ruiskutushetki pieleen. Otin tänään irti pumpun ja tarkastelin akselia. Tässä muutama kuva:
Akselin holkin kolo
Säätölevyn holkin ura
itse holkki
Mitähän kannattaisi tehdä ettei pääsisi pyörimään uudelleen?
Saako tuota akselia irti muuten kuin aukaisemalla jakopään?
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Hitsaamalla ja viilalla ja koneviilalla noita on korjattu
Ompa joku hitsannutkin laipan kiinni
Kuparista tehty sopiva palikka kiilan tilalle ja reunat umpeen
Ompa joku hitsannutkin laipan kiinni
Kuparista tehty sopiva palikka kiilan tilalle ja reunat umpeen
Mukana kuin peräpukama!
Ompa päässyt akseli kulumaan, täyttäminen ja koneistus kunnolla tehtynä vaatii akselin irrottamisen. Kiintonaiseksi hitsaaminen ei oikein ole minun etiikan mukaista. Yleensä turhan helposti käydään tekemään sellaisia korjauksia jotka ovat sitten ikäviä jatkossa.
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
ja vielä kolmannen polven poikamies
Sama tauti oli meijjänkin pikkunuhvissa syksyllä...
Korjasimma sen väliaikasesti niin että laitettiin uus kiila ja vasaroitiin tuota akselia niin että se kiila oli tiukka... mutta meillä oli sentäs tuo laipan ura ihan kunnossa oleva.
tuo mutikka ei lähe irti ennenkun jakopään aukaset
Korjasimma sen väliaikasesti niin että laitettiin uus kiila ja vasaroitiin tuota akselia niin että se kiila oli tiukka... mutta meillä oli sentäs tuo laipan ura ihan kunnossa oleva.
tuo mutikka ei lähe irti ennenkun jakopään aukaset
Nuffi= King of the road
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 223
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
- Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
- NLCF r.y jäsen Nro: 3
- Paikkakunta: Laihia
Ei ole oikein tällä rintamalla mitään uutta tapahtunut pientä riisumista lukuunottamatta
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 223
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
- Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
- NLCF r.y jäsen Nro: 3
- Paikkakunta: Laihia
Päivitystä,
hain viimeviikolla Alajärveltä osia, nyt olis ehjä syöttöpumpun akseli+ sen kotelo. pitää vaan laakerit ja stefa vaihtaa niin voi ruveta vaihtamaan paikalleen..
hain viimeviikolla Alajärveltä osia, nyt olis ehjä syöttöpumpun akseli+ sen kotelo. pitää vaan laakerit ja stefa vaihtaa niin voi ruveta vaihtamaan paikalleen..
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 223
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
- Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
- NLCF r.y jäsen Nro: 3
- Paikkakunta: Laihia
noniin, nyt on saatu taas jotain aikaiseksi.
Jakopää on purettu auki että saan uuden pumpun akselin vaihdettua. Kuvassa akseli joka tulee kiinni.
Samalla 1 ja 2 kuva koneen alapuolelta ja puretuista osista..
Jakopää on purettu auki että saan uuden pumpun akselin vaihdettua. Kuvassa akseli joka tulee kiinni.
Samalla 1 ja 2 kuva koneen alapuolelta ja puretuista osista..
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 223
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
- Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
- NLCF r.y jäsen Nro: 3
- Paikkakunta: Laihia
No niin taas on konetta tutkittu.
tästä kuvasta masteri huomasikin että hiukan tuon toisen rattaan merkit heittävät toisistaan, ja että alempi ketjunkiristäjä/ohjain puutuu kokonaan, itse en huomannut ennenkuin masteri huomautti...
Ja sitten äsken tutkiessani tarkemmin huomasin että samaisesta rattaasta on katkennut pieneltä alueelta 10 piikkiä ja muutenki aika huono on tuo ratas
olisiko jollain ehjää ratasta myydä:?:
tästä kuvasta masteri huomasikin että hiukan tuon toisen rattaan merkit heittävät toisistaan, ja että alempi ketjunkiristäjä/ohjain puutuu kokonaan, itse en huomannut ennenkuin masteri huomautti...
Ja sitten äsken tutkiessani tarkemmin huomasin että samaisesta rattaasta on katkennut pieneltä alueelta 10 piikkiä ja muutenki aika huono on tuo ratas
olisiko jollain ehjää ratasta myydä:?:
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 223
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
- Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
- NLCF r.y jäsen Nro: 3
- Paikkakunta: Laihia
Noniin, tilannepäivitys. Tänään otin ja purkasin jakopään.
Uusi ratas tuli hankittua Alajärveltä. Ja töistä tuli otettua materiaalia ja tehtyä väliaikainen ketjuohjain.
ohjain 1
ohjain 2
ohjain 3
Materiaalia en tiedä, töissä käytetään apujigien valmistamiseen.
Sitten sain vaihdettua sen akselinjonka takia otin koko höskän auki..
Seuraavaksi jakopää kasaan. ja rautalangalla varmistus noihin muttereihin vielä ja kansi kii...
Öljypohjan pohja putsattu..
Seuraavat kuvat onkin jo lähes valmiista.. syyläri ja startti kii, niin ja öljyt ja vedet niin saa kokeilla
1
2
3
Huomenna ehkä saakin jo testattua ekaa kertaan käyntiin tätä vekotesta..
Uusi ratas tuli hankittua Alajärveltä. Ja töistä tuli otettua materiaalia ja tehtyä väliaikainen ketjuohjain.
ohjain 1
ohjain 2
ohjain 3
Materiaalia en tiedä, töissä käytetään apujigien valmistamiseen.
Sitten sain vaihdettua sen akselinjonka takia otin koko höskän auki..
Seuraavaksi jakopää kasaan. ja rautalangalla varmistus noihin muttereihin vielä ja kansi kii...
Öljypohjan pohja putsattu..
Seuraavat kuvat onkin jo lähes valmiista.. syyläri ja startti kii, niin ja öljyt ja vedet niin saa kokeilla
1
2
3
Huomenna ehkä saakin jo testattua ekaa kertaan käyntiin tätä vekotesta..
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
No niin, sehän käy nätisti.
Projektin jatkumista odotellaan
Projektin jatkumista odotellaan
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 223
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
- Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
- NLCF r.y jäsen Nro: 3
- Paikkakunta: Laihia
Tänään ajelin hiukan aamulla koneella ja tämä on ihan erilainen ajaa kun tuo toinen, menee tasaisesti ja ei hae kokoajan..
muutamia huomiota, joita täytyy korjailla ennen talvea:
1. Eturenkaat vaihtoon, halkeamia molemmissa ja ei käytännössä pintaa ollenkaan, lisäksi maastoauton kumi vuotaa.
2. Toinen etupyöränlaakeri väljä, kokeilla kiristää..
3. Jarrut jumittaa ja ei ota kunnolla, auki ja huoltaa..
4. Vaihteistoöljyt aikas mustat, syytä vaihtaa..
Lisäksi pitää kokeilla nostolaitteen toimivuus lana perässä. Sekä täytyisi hommata ehkä jopa lumiketjut, jollen sitten laita toisesta kolmosesta 28" takavanteita, joihin löytyisivät hyvät ketjut. Ovat vaan tällähetkellä kiinni massikassa.
Mutta uusia kuvia tästä 8 kuvaa eteenpäin
muutamia huomiota, joita täytyy korjailla ennen talvea:
1. Eturenkaat vaihtoon, halkeamia molemmissa ja ei käytännössä pintaa ollenkaan, lisäksi maastoauton kumi vuotaa.
2. Toinen etupyöränlaakeri väljä, kokeilla kiristää..
3. Jarrut jumittaa ja ei ota kunnolla, auki ja huoltaa..
4. Vaihteistoöljyt aikas mustat, syytä vaihtaa..
Lisäksi pitää kokeilla nostolaitteen toimivuus lana perässä. Sekä täytyisi hommata ehkä jopa lumiketjut, jollen sitten laita toisesta kolmosesta 28" takavanteita, joihin löytyisivät hyvät ketjut. Ovat vaan tällähetkellä kiinni massikassa.
Mutta uusia kuvia tästä 8 kuvaa eteenpäin
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
yks pikku vinkki. jos ajat vähänkään muualla kuin tiellä,niin ota tuo urakkanuppi pois,säästyy sormet... siisti paketti muuten tuo siun kolmonen!
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
miks toi irti pitää ottaa? Itellä ei nuhvissa ole, mutta muissa koneissa en tulisi ilman toimeen.nuhvi63 kirjoitti:yks pikku vinkki. jos ajat vähänkään muualla kuin tiellä,niin ota tuo urakkanuppi pois,säästyy sormet... siisti paketti muuten tuo siun kolmonen!
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
tehostamaton ohjaus lyö käsille,tuota nuppia en sen takia suosittele. on miullakii leukussa ja voortissa nuppi,nuhviin sitä ei voi laittaa eikä siitä ole siinä mitään hyötyäkään,päinvastoin!
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.