Projekti: 3DL -61 #2

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

22 Syys 2008, 20:57

Todellakin :D Omaperänen idea ollut tällä maasepällä, nämä taitavat olla uniikit tottatosiaankin.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
jukeskinen
Kutos -nuffisti
Viestit: 63
Liittynyt: 11 Touko 2008, 23:36
Paikkakunta: Jaala/kymenlaakso

23 Syys 2008, 05:51

Jopa jotakin,kaikkea oon nähny mutta nyt tuli jo pohjat :shock:
Noilla kun kengität kolmosen niin kyllä pitäs hirnahtaa :lol:
Universaalia toimintaa.
Nuffield DL3
Nuffield DM4
Ford Transit 2.4 D -82
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

23 Syys 2008, 07:59

nuilla ketjuilla kun ajelloo viikonloppuna tiellä ja pahassa rapulassa nuapuri suattaa jäläkiä katellessa arvella että kylläpä hevoset on tykännä kävellä nuhvin pyörän jäläkiä myöten ja vieläpä vierekkäin :oops:
aja millä ajat mutta majorilla loput
PetriH
Ylläpitäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
NLCF r.y jäsen Nro: 3
Paikkakunta: Laihia

10 Loka 2008, 17:55

On tullut hankittua muutama kones tähän perään, Sampon 2-siipiset aurat ja tuntemattomat piikkiäkeet.


Sampot
1 2 3 4 5 6 7 8

Äkeet
1 2 3 4 5

että tommosia, sampoista tuli hiottua siivet ja heti testimään, toimivat jotenkin ensikertalaisella kesti hetken ennenkuin tuli edes jonkinnäköistä jälkeä.

Äkeitä kokeilin äsken ja kyllä niillä jotain taitaa tehdä...

Seuraavaksi täytyy ottaa jarrut käsittelyyn, talveksi tarttee saada kuntoon
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

10 Loka 2008, 18:32

PetriH kirjoitti:On tullut hankittua muutama kones tähän perään, Sampon 2-siipiset aurat ja tuntemattomat piikkiäkeet.

että tommosia, sampoista tuli hiottua siivet ja heti testimään, toimivat jotenkin ensikertalaisella kesti hetken ennenkuin tuli edes jonkinnäköistä jälkeä.

Äkeitä kokeilin äsken ja kyllä niillä jotain taitaa tehdä...
Äkeet näyttävät Kronos merkkisiltä, mutta liekkö?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
forssoni
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 529
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 18:10
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

10 Loka 2008, 19:00

Nuffieldmaster kirjoitti:
PetriH kirjoitti:On tullut hankittua muutama kones tähän perään, Sampon 2-siipiset aurat ja tuntemattomat piikkiäkeet.

että tommosia, sampoista tuli hiottua siivet ja heti testimään, toimivat jotenkin ensikertalaisella kesti hetken ennenkuin tuli edes jonkinnäköistä jälkeä.

Äkeitä kokeilin äsken ja kyllä niillä jotain taitaa tehdä...
Äkeet näyttävät Kronos merkkisiltä, mutta liekkö?
nyt tohdin sanoa että kronos. :wink:
majuri vm.1956, sillä mennään vaikka kuuhun

http://kuvablogi.com/blog/13067/
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

11 Loka 2008, 12:51

juu,kronoksen äes on,miulla on tuollanen 2,5metrinen,maksoi koko pullon viinaa...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
PetriH
Ylläpitäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
NLCF r.y jäsen Nro: 3
Paikkakunta: Laihia

04 Huhti 2009, 12:17

Noniin, talvi tuli käytettyä lumien aurauksissa. Ei edes ketjuja tarvittu kun pitoja löytyi muutenkin.

Mutta nyt hieman isompaan huoltoon. Ostaessani jo kuulin että oikean takapyöränlaakerista tai sieltäpäin kuului kauhea jurina. Otin nyt nuhvin talliin kästittelyyn. Tarkoitus vaihtaa takapyöränlaakeri ja stefa.

Viikolla aloitinkin ottamalla renkaan,lokasuojan,astinlaudan ja jarrurummun irti.Sekä päästin perästä öljyt pois.

Nyt tänään otin sitten vetokoukun ja takakankun irti.Onneksi oli nosturi apuna.

- Kankku irti.
- Peräkotelon pohjakurat.
- Ison rattaan lukite. Ei ole ekaa kertaa auki...
- Ratas irti
- Akseli irti kankusta
- Jarruosat irti
- Ratas
- irroitettuja osia
- Akseli laakeri irroitettuna. Ei ollut hirveän lujassa..
- Itse laakeri
- Stefan kunto 1
- Stefan kunto 2
- Jarrurummun kunto eipä ole viimeaikoina hirveästi kengät ottaneet rumpuun... taitaa olla jarrujenkunnostuskin vielä edessä..
- Akselin holkin pinnassa ei ole isoja uria, mutta kyllä kynnellä tuntee kuitenkin. Toinen kuva

Kysymys iltapäivään, löytyykö laakerita ihan laakerikaupasta vai onko Leypart tavaraa, entäs nuo stefat?
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

05 Huhti 2009, 00:43

laakereita ja stefoja löytyy hyvinvarustetuista laakerikaupoista
ja sisä & ulkokehä on eri numerolla 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
PetriH
Ylläpitäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
NLCF r.y jäsen Nro: 3
Paikkakunta: Laihia

31 Touko 2009, 13:38

No niin taas päivitystä, traktori on ollut nyt jo tovin kasassa. Ei vaan ole kerinnyt päivittämään.

Edellisistä kuvista jatkaen..

Tilailin Leypart:sista stefat ja huovat taka-akseleille sekä stefat jarruakselille.

Eli otin akselin irti kankusta ja vaihdoin stefat ja huovan, laakerista ei löytynyt vikaa.. No myöhemmin selvisi että ääni kuului vanteesta, oli pultit kehällä löysällä :oops: , mutta pääasia että sain stefat vaihdettua. Kasaaminen meinasi tyssätä sisäpään mutteriin, kun ei millään mennyt muutamaa kierrosta enempää takaisin kierteille. lopulta hankin uuden mutterin, mutta ei ollut vika siinä. Piti viedä akseli koneistamolle,jossa saivat kierteet kuntoon. Pienestä oli kiinni, mutta oli kauan joutunut sorvailemaan että sai liikkumaan normaalisti.

No tämän jälkeen sain tämän puolen kasaan ja siirryin toiselle puolelle.

Tässä kuva purettuna.
Tuli lattialle n 2 l öljyistä vettä tuolta kankun sisältä,siksi sahanpurua.

Jarrutpitää jossain vaiheessa uusia, on pintaa vielä jonkin verran..
Jarruakselin stefa oli saanut vähän siipeensä, uusi stefa odottaa asennusta.

Oli syytäkin vaihtaa stefat, oli kuorruttanut aika hyvin sekä akselin että vanteen. Nyt ei juuri ollut vuotanut, mutta koska tarkoitus vaihtaa peräöljyt niin eipä olisi hetkenpäästä pitänyt.

No akselia purkaessa tuli sitten toinen vastaankäyminen, laakeria irroittaessa onnistuin hajottaamaan laakerin.

No laakerin löysin nuhvi.netin myyntipastan kautta. Kasasin traktorin heti laakerin saatua, meni n. 3 tuntia.Öljyiksi valitsin Teboil Monitran, jota hain paikallisesta autotarvikeliikkeestä 160e/60l.. hieman kallista, mutta pitää paikallista tukea.

No traktori tuli kuntoon ja olen jo ajanutkin muutaman pidemmän matkan.

Mm perjantaina 29.5. meillä oli töissä wanhojen ajoneuvojen päivä missä nuhvi oli esillä (nuhvi.net mainos nokalla :) )
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
PetriH
Ylläpitäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
NLCF r.y jäsen Nro: 3
Paikkakunta: Laihia

26 Elo 2011, 20:15

Parin vuoden jälkeen päivitetään taas. Tällekin annettu hieman tekohengitystä 50-vuotisjuhlien kunniaksi.

Traktori tuli purettua atomeiksi ja hiekkapuhallettua sekä maalattua kauttaaltaan. Lisäksi jarrut sai uudet pinnat ja kytkinlevy tuli vaihdettua uuteen. Lisäksi vesipumppu vaihdettiin ja asennettiin uusi termostaatti vanhan jumittuneen tilalle. Leypartilta toissa vuonna osteut pisaralamput asennin paikalleen ja muutamia stefoja tuli vaihdettua. Sekä toinen nostolaitteen vipu oli vääntynyt tuntemattomasta syystä,joten se vaihdettiin toiseen. Tämän lisäksi tuli ohjaukseen vaihdettua ohjausakseli ja se "matoruuvi". Ohjauksen nivelet vaativat myös uudet suojakumit.

Värinä on NEXA:n TurboPlus värikoodilla 16-0590.

Kuvat tästä eteenpäin tästä kyseisestä projektista.
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
Nuhvikalle
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 594
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
Paikkakunta: Kuusamo

26 Elo 2011, 21:00

Kylläpä siinä on taas upea nuffi saatu valmiiksi.
Kaikesta näkee, että ei ole yhdenillan juttuja, kun ruvetaan tekemään täydellistä työtä.
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

26 Elo 2011, 22:33

PetriH kirjoitti:Parin vuoden jälkeen päivitetään taas. Tällekin annettu hieman tekohengitystä 50-vuotisjuhlien kunniaksi.

Traktori tuli purettua atomeiksi ja hiekkapuhallettua sekä maalattua kauttaaltaan. Lisäksi jarrut sai uudet pinnat ja kytkinlevy tuli vaihdettua uuteen. Lisäksi vesipumppu vaihdettiin ja asennettiin uusi termostaatti vanhan jumittuneen tilalle. Leypartilta toissa vuonna osteut pisaralamput asennin paikalleen ja muutamia stefoja tuli vaihdettua. Sekä toinen nostolaitteen vipu oli vääntynyt tuntemattomasta syystä,joten se vaihdettiin toiseen. Tämän lisäksi tuli ohjaukseen vaihdettua ohjausakseli ja se "matoruuvi". Ohjauksen nivelet vaativat myös uudet suojakumit.

Värinä on NEXA:n TurboPlus värikoodilla 16-0590.

Kuvat tästä eteenpäin tästä kyseisestä projektista.
Mikä sen sinun kuutoskuulapään tämän hetkinen tila on? Joko se on valmistunut?
PetriH
Ylläpitäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
NLCF r.y jäsen Nro: 3
Paikkakunta: Laihia

16 Loka 2011, 17:41

Tänään meinasin perunapellon kääntää, mutta tulin toisiin aatoksiin kun katsoin öljynpainemittaria. Mittari näytti 0 ja 30 välille,joten ajoin nuhvin talliin ja käännin pellon fergulla. Otin nuhvista öljypohjan irti ja purkaisin pumppua vähän. Otin öljysihdin ja ylipaineventtiilin irti. Öljysihti näytti tältä, likainen öljy pääsee ainakin tuolta juuresta sisälle.
Pesin venttiilin bensassa, kuten korjaamokäsikirja neuvoi ja sitten kasasin takaisin.
Kokeilin puhaltaa venttiilin läpi suulla ja sieltä vuoti hieman ilmaa läpi.
Huomasin että se pää on kulunut toispuolisesti, kuten kuvistakin saattaa näkyä.
Ylipaineventtiilin "mäntä" on tämän näköinen 1, 2, 3.

Pitäisikö tuo olla täysin pitävä kun se on jousivoimalla pohjassa?
Voisikohan tuota hioa tasaisemmaksi, vai muuttuuko avautumispaine samalla?

Onko jollakin myydä ehjää ylipaine venttiiliä, jos tuo täytyy vaihtaa toiseen.
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

16 Loka 2011, 18:25

Kai sen suhteellisen tiivis pitäis olla :?:
Tosin pieni vuoto tuskin haittaa :?: kun pumpulta tulee kuitenkin aika paljon öljyä.
Eli tuotto riittää kyllä vaikka hieman vuotaisikin :?:
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin