Universal four 4DM herättely

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

01 Tammi 2024, 17:27

Tuusaaja kirjoitti: 01 Tammi 2024, 17:15 Paljonko oli muuten pakkasta kun tätä ongelmaa alkoi ilmaantua? Ja mitä öljyä koneessa?
10W-30 delvac
-15'C kieppeillä alkaa esiintyä.

Tukkoisella sihdillä ja vanhalla pumpullahan mittari meni ihan nollaan samoilla ilmoilla. Nyt sentään säilyy kohtuulliset paineet.
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

01 Tammi 2024, 17:36

Se sihdin putsaus tässä varmaan suurin apu tähän vaivaan oli.
Nämä öljypohjat ja sihdit on kyllä melko liejussa yleensä näissä vanhoissa koneissa.
Ja eihän näitä vanhoja koneita pakko enää ole paukkupakkasilla käyntiin laittaa :)
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

01 Tammi 2024, 17:46

Sihti oli todella tukossa. Siellähän oli muurahaisyhdyskunta, kuten kirjoittelin aiemmin.
En väheksyisi öljypumpunkaan osuutta. Vanhassa pumpussa oli akselilla reipas välys eli ilmavuoto. Se kyllä huonontaa imutehoa silloin kun paksu öljy ei meinaa nousta.

Jos tommonen ufo-mallin suodatin kulkeutuu käsiin niin tiedä vaikka kesällä vaihtaisinkin.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

03 Tammi 2024, 21:24

Tuli vaan mieleen ihan harrastuksen nimissä, että kun on kerran sortunut lohkolämmittimeen niin miksi ei sitten myös öljypohjan lämmittimeen.
Sillähän varmaan koko jäykän öljyn ongelma olisi ratkaistu, että samalla kun jäähdytysjärjestelmän vettä lammitetään niin myös öljyn lämpötila nousisi vaikka parikymmentä astetta.
Noita öljypohjan kylkeen "liimattavia" lämmitimiähän on tarjolla vaikka kuinka. Saman roikan perään molemmat....
Viimeksi muokannut Nelitahtari, 05 Tammi 2024, 18:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

04 Tammi 2024, 20:57

Kyllä tuosta varmasti apua ja hyötyä ois.
Nämä liimattavat säteilylämmittimet ois hyvinkin sopivia tuohon tarkotukseen ja nuhvin alumiinipohja johtaa lämmönkin hyvin öljyihin.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

13 Tammi 2024, 08:40

Ajatus jalostuu sanoista tekoihin.

Laitoin tommosen tilaukseen kun löytyi sopivasti.
Kuvien perusteella aika iso ja suora luovutuspinta-ala.
Sitte vaan joko kylkeen tai pohjaan kiinni.

Kylkeen saisi helpommin kun vääntelisi 2-3mm levystä öljypohjan pulttien alle tulevan L-raudan joka painaa vastuksen kylkeen kiinni.
Pohjassa se olisi parempi mutta silloin olisi melkein tehtävä koko öljypohjan alta puolelta toiselle kulkeva panta.
Liitteet
Defa414894.jpg
Defa414894.jpg (19.59 KiB) Katsottu 1770 kertaa
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

13 Tammi 2024, 14:24

Tarviiko tuo välttämättä pantaa? Joskus noita on tullu vastaan ja ovat olleet kiinni pelkällä liimalla ja ovat pysyneet.
Pohjassa on kyllä suoraa pintaa eikä tyhjennys roppukaan ois tiellä, ite kallistuisin laittamaan sinne.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

13 Tammi 2024, 18:15

Defan paketissa mukana tuleva tuubi ei käsittääkseni ole liimaa vaan lämpöä johtavaa tahnaa.
Lämpöä johtavaa liimaakin on kyllä myynnissä.

Eipä toisaalta olisi kummonen homma taivutella vaikka 2mm alumiinilatasta sellainen puolelta toiselle kulkeva panta, joka painaa lämmittimen pohjaa vasten. Riittää kun se on päistä yhden pultin alla.

Mullahan on tuo hitsattu öljypohja, joten suoraa pintaa on kyllä.

Kuva
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

14 Tammi 2024, 10:52

Nelitahtari kirjoitti: 13 Tammi 2024, 18:15 Lämpöä johtavaa liimaakin on kyllä myynnissä.
Ei sitä niin vaan ollutkaan tarjolla ja hinta on ihan posketon jos jostain saa.
Etralla on 3M:n lämpöä johtavaa epoksia ja myyntierä on 12 tuubin pakkaus. Hintaa ei kerrota.
Maailmalta näyttää saavan yhtäkin tuubia 70-100 dollarin hintaan :lol:

Taidan tehdä vaan alumiinipannan ja laittaa Defan tahnaa väliin. Köyhän on pakko säästää....
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

21 Tammi 2024, 17:43

Tästä se lähtee sano Koskelan Jussi....

Panta tulee niin päin, että mutterit on alapäin. Ruuveilla kiristetään sitten silitysrauta pohjaa vasten.
Liitteet
Panta.jpg
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

19 Helmi 2024, 15:21

Tämmönen siitä sitten tuli.
Empä tajunnutkaan kuinka paljon öljypohja sotkeentui kesällä kun maalailin runkoa ja moottoria.
No, ehän se tuolta mihinkään näy.
Liitteet
53537913002_04a4313beb_c.jpg
53537912347_c1b1bdb534_c.jpg
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

20 Helmi 2024, 09:52

Hyvin hoitaa lämmitin virkansa.
Tunti roikassa -5'C kelissä. Kannen lämpö 10-15'C letkulämmittimen ansiosta ja öljy noin 20'C samassa ajassa.

Mutta ihmettelen vaan öljypohjan rakennetta. Miksi siellä jakopään alapuolella on sellainen erillinen kaukalo joka ei tyhjene propun kautta. Sinne oli jo yhden vuoden vähillä käyttötunneilla kertynyt parin millin moskahyytelökerros.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

28 Maalis 2024, 19:43

Jatkokehittelin vähän Nuhvin sähköpääkeskusta kiirastorstain ratoksi.
Valojen sähköt on releen takana ja virtalukon ohjauksessa.
Samoin startin ohjaus releellä, joten solenoidin virta ei kuormita virtalukkoa.
Valoille ja releohjauksille laitoin sulakkeet.

Neljän sulakkeen askista keksin käyttöä vain kahdelle. Mitähän vielä keksisi?
Liitteet
Fuse box.jpg
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

30 Maalis 2024, 09:55

Takavalodilemmaa...

En ole vieläkään saanut aikaiseksi asentaa niitä.

Olikos niin, että fourissa ei ole tehtaan jäljiltä takavaloja vaan ne on myyty lisävarusteena?
Varaosana saa kylläkin kiinnitysrautoja ja ilmeisesti uustuotantolamppuja.

Ostin jo toissakesänä hätäpäissäni tommoset yleismallin lokasuojavalot. Ne vaan vaativat tolkuttoman ison kiinntysreijän tai sitten pitää askarrella erillinen kiinnitysrauta.

Ehdotuksia takavalosaagaan?

Kuva
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

30 Maalis 2024, 12:24

Tuolta löytyy forin parkkivalot. LAMPPU KIINNIKE JA KANSI. NUFFIELD SIVUVALAISIN. Tuo harmaja täys susi, lasikupu ei hyvä.
https://www-charnleys-com.translate.goo ... _tr_pto=sc
Seuraavalta sivulta: Nuffield Aura lamppusaria.
https://www-charnleys-com.translate.goo ... _tr_pto=sc
Seuraavalta sivulta:
https://www-charnleys-com.translate.goo ... _tr_pto=sc
SIVUVALAISIN - NUFFIELD. Tämä parempi, molemmat on minulla käytössä , NUFFIELD HÄTÄVALAISIN.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin