Leyland 804 SQMS -81

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka/Ristijärvi

11 Touko 2020, 18:57

"Long time no see"

Viime viikonloppuna saatiin Leyland viimeinkin hammaslääkäriin ja selvisi peikon tekemät tuhot. Voimanoton väliakseli täytyy etsiä ehjä, mutta tuo viimeisen kuvan hammasratas onneksi löytyi taannoin hankkimastani kuutosleukun osakasasta. Laitetaanhan kuvia kansalle kun varsinkaan näitä keltaisen purkukuvia ei ole liian usein tarjolla. :D

Nyt sitten kaikki vihjeet on tervetulleita, mitä tuonne peräosastolle kannattaa tässä vaiheessa tehdä kun auki on. Tasauspyörän helojen tarkistus ja nostomulikan sokka onkin jo tiedossa asialistalta. Varmaankin tiivisteiden vaihtoa?

Vaatiiko erikoisavaimen jos haluaa ulostulevan akselin irrottaa perärepusta, siinä on sellainen sakaramutteri? Mitään selvää vuotokohtaa tuossa ei ole ollut, mutta öljystä kosteana vähän koko ulosoton seutu.

20200509_165659-1.jpg
20200509_165709-1.jpg
20200509_180647-1.jpg
20200509_180540-1.jpg
20200509_180721-1.jpg
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 369
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

13 Touko 2020, 07:28

Onkohan ainoat hammaspeikon tuhot nuo takahampaat? pelkään että etuhampaista puuttuu
hammas, joten kokeilisin vieläkin pyörittää ulosotonkytkin auki sieltä perärepun tumpista mikä
vähän tulee ulos sieltä vaihteiston ala-akselilta.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka/Ristijärvi

14 Touko 2020, 13:15

Tarkoitat pudotusrattaita, joita itsekin alkuksi tässä epäilin? Enpä tullut ajatelleeksi koko asiaa, täytyy nyt kokeilla pyöritellä.
Toivottavasti on ehjät, koska ne eturattaat täytyy olla eri välityksellä kuin tavallisessa yhden nopeuden ulosotossa, tuo vaihdelaatikko on alentava eli 1000 kierrosta tulee suoraan läpi ja osia siten hankalampi löytää etupäähänkin. Arvaan että kuuspyttyisissä on eri pituinen vielä tuo akseli vaikka muuten tuo aski olikin samanlainen.

Tätä ei nyt olla nopealla aikataululla niputtamassa vaikka osat löytyisikin, tarkoitus on korjailla hydrauliikan vuotoja ja parannella letkutuksia kun nyt kopin lattia on auki. Myös jarrut ajattelin kurkata kun niissä oli sitä haukkaamisongelmaa, sitä varten täytynee koppi irrottaa ja kohottaa takapäästään, kun näytti tilat melko ahtailta.

Googlella löytyi muuten tämä: https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuott ... k-varaosia
Onko nuo oikeita varaosia Leylandissa olevaan Kontakin lohkoon?
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 369
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

17 Touko 2020, 12:15

Onkohan sulla tullut ajatusvirhe noitten nopeuksien suhteen, kun mun muistikuva on
sellainen, että aivan samat rattaat siellä keulalla on, vaikka tuhannen kierroksen perä onkin.
Jarrujen sieppaaminen tuntuu oudolta näissä öljykylpy jarruissa, ettei ole päässeet kuivuun
jos kone seisonut pitkään, näissähän levyt on öljypinnan yläpuolella ja voitelun hoitaa mitättömän
näköinen pumppu siellä tasuspyörästön takana, siittä kannatta katsoa, että se toimii eli on kunnolla
kiinni ja jousi ehyt ja mäntä liikkuu, nuot jarrut on lähes ainoa paikka mitä ei ole tarvinnut milloinkaan
sepiä.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka/Ristijärvi

22 Touko 2020, 15:35

Ei ole ajatusvirhettä tullut. Tarkistin asian, ja tosiaan akseli pyörittää tumppia joko suoraan, tai rattaiden kautta siten että sisäänmenoakseli käyttää ala-akselin suurempaa pyörää ja edelleen pienempi pyörä tumppiratasta.
Onneksi etupään pudotusvaihde vaikuttaisi kuitenkin ehyeltä, käsin pyöritellessä ei mitään jumeja tuntunut.

Jatketaan tarvittavien osien hankkimisella.
Tasauspyörien helat lienee silloin hyvät jos niissä pikkurattaissa ei väljää tunnu?
Jarrujen öljypumppu on kunnossa, tarkistin sen jo aikanaan kun traktorin ostin että öljyä tuli putkista jos ne päästi auki. Epäilen, että levyt on kuluneet loppuun kun säätö on liki loppuun pyöritetty mutta sen asian tarkistan vielä tässä jahka ensin yksi kohde on saatu kasaan.

Nostan esille aikaisemman kysymykseni. Löytyisikö mistään lainaksi erikoistyökalu LC 187, joka tarvitaan laippa-akselin lukkomutterin avaamiseen? Ilman sitä ei saa vaihdettua akselin stefaa. Vaihtaisin sen nyt varmuuden vuoksi, kun perä on levällään. Vai joutuuko työkalun tekemään itse? Mutterin kiristysmomentti on 200Nm, joten tuurnalla paukuttaminen ei tunnu fiksulta.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka/Ristijärvi

20 Kesä 2020, 14:17

Britanniasta saapui laatikollinen osia, joten palasin tämän pariin ja tuli purettua tuo ulostuloakseli. Mutteri aukesi melko vaivatta amerikkalaisilla putkipihdeillä, kun vaan osan sai tuettua työkoneen rakenteisiin jotta sai rauhallisen väännön pitkällä jatkovarrella. :D
20200620_115049.jpg
Laakerin lukituksen avaus
20200620_140817.jpg
Osat purettuna
Kuvista näette rakenteen. Varsinainen öljyvuoto on tapahtunut laipan ja repun liitoksesta, ja mietin nyt kun siellä näkyisi olevan tuollainen koneistettu ura ala-akselin aukon ympärillä, niin riittääkö se tiivistämiseen kun pesee laipat ja täyttää uran sekä liitospinnat Loctite 510 liimalla, jota luonnollisesti tätä varten ostin? Joskus tämä on auki ollut, sinistä silikonia oli edellinen asentaja käyttänyt, myös repun tiivistykseen :roll: Mutta tuossa urassa oli jotain punertavaa, kovettunutta ainetta.
20200620_140916.jpg
Repun puoli
Samalla vaihtuu o-rengas ulosoton kytkentävivun akselille. Vivun asento on syytä merkitä meistillä ennen irrotusta.
20200620_141035.jpg
Kytkentävipu
Uusia tiivisteitä on aina ilo katsella. O-rengas tiivistää stefan holkin reppuun. Tuota huoparengasta joka on heti ensimmäisenä pto-laipan takana, ei ollut paikallaan ollenkaan. Urassaan oli pelkkää moskaa.
20200620_150047-1.jpg
Tarvittavat tiivisteet
Seuraavaksi kootaan tämä osuus, ja kiristetään laippa liiman kanssa jonka jälkeen täytyy taas reppu kääntää toisin päin, jotta pääsee kokoamaan hammaspyörästön. Heittokellokin täytynee kaivaa kaapista siinä vaiheessa.
Vastaa Viestiin