mikaelin remontti nuffield 4/60

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 111
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kolme 460 nuffia
Paikkakunta: Kittilä

08 Helmi 2020, 23:09

nuhvi63 kirjoitti:
08 Helmi 2020, 22:23
Tukeva pukki siulla👍👍
Tuosta on hyvä jatkaa.
Onko muu traktori kunnossa :?:
Koska mulla ei ole kunnollista remonttitilaa, kyhasin parin neliön lämmitettävän tilan tuohon liiterin kupeeseen ja tuolla pukkikelkalla vetasen sitten koneen ulos. Toinen 4/60 kone hyvässä kunnossa ja muutekin hyvä kunnoltaan päällisinpuolin, sen koitan kesällä entistää jotenkin. Talvella irto-osia kunnostan ja pohjamaalaan siihenkin kuten tähän nuffiin mikä on meneillään. Kesäaikana sitten ulkona viimeistelen ne lopullisesti. Ferku vuodelta-84 https://aijaa.com/ZXqulO kunnostin jo aijemmin. 3-nuffi vielä kiinnostaa jos jostain sellaisen löydän.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 4211
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

10 Helmi 2020, 19:18

Nätiksi olet Massikan laittanut 👍
Laitahan Nuhveistakin kuvia kun alat laittelemaan 8)
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 111
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kolme 460 nuffia
Paikkakunta: Kittilä

11 Helmi 2020, 00:08

nuhvi63 kirjoitti:
10 Helmi 2020, 19:18
Nätiksi olet Massikan laittanut 👍
Laitahan Nuhveistakin kuvia kun alat laittelemaan 8)
Kyllä kuvia laitan sitten :) . Tuli vain tuo ongelma öljynsuodattimen kannat. Kuvassa molempien nuffien osat https://aijaa.com/xjA4ir kyse tuosta oikean puoleisesta kanavasta, onko tulo vaiko meno öljylle. Alimmassa osassa ei ollut mitään kanavassa mutta oikeassa oli "hiluja"
Kanavassa sellainen lieriö jousi ja kannallinen tappi, tapin onnistuin jo kavottamaan :( Onko välttäviä nuo osat ollakkaan, kai ne öljyn saannille luulisi mitään vaikuttavan? https://aijaa.com/OvFN3Y
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 9480
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

11 Helmi 2020, 12:54

Se jousi ja tappi on ikäänkuin takaiskuventtiili, ettei öljy valuisi pumpun kautta pois suodattimesta, kun kone pidempään seisoo.
Itellä tapana kyllä varsinkin TurboNuffissa sammutin päällä startata sen aikaa, että öljynpaineet alkaa nousta.
Tosin samaa teen noiden parin muunkin nuffin kanssa, kun saattavat välillä seisoa käyttämättömänä kuukaisia - talviaikaan sen yli puol vuotta ...
Tosin KKK-nuffi ei viimevuonna ollut kertaakaan käynnissä ..... Kolmonen taasen oli parissa tapahtumassakin mukana ( Paukepäivät ja OKRA )
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 111
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kolme 460 nuffia
Paikkakunta: Kittilä

11 Maalis 2020, 22:00

Nyt nuo ilmatkin lämmenneet, kaverit käväs kylässä ja tuumailtiin jos nuffin kone nostettas yhessä paikalleen. Mielenkiinnolla siksikin onnistuiko remontti :) Nyt olis millä saan nokkamutterin sopivan tiukalle kiini. Asentaessa laitoin sen 200 nm kiini, voisko sen sitten vaihde päällä kiriä lopulliseksi, ei kai hajota mitään? Miten sitä ruukataan yleensa kiriä ja eikai siihen momenttiavainta tartte vain järkeä käyttäen kiini.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 4211
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

11 Maalis 2020, 23:00

Juu ei se tarvi missään järettömässä momentissa olla.
Vaihde ja käsijarru päälle ja kiristys. Muista kääntää se lukituspelti sitten mutterin syrjään kiinni.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 9480
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

12 Maalis 2020, 21:52

Oliko jokin 360Nm ohjearvo ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 111
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kolme 460 nuffia
Paikkakunta: Kittilä

13 Maalis 2020, 10:45

jusape kirjoitti:
12 Maalis 2020, 21:52
Oliko jokin 360Nm ohjearvo ?
Sitäluokkaa taitaa olla 34Kpm. Miten ruukataan putsata jäähdytystilat koneessa? Joku meinasi että soodavedellä käyttää konetta. Tahtoo tulla nesteiden tyhjennyksen yhteydessä sellaista likaöljymäistä kalvoa sankonpinnalle. Tuskin öljyä menee nesteitten sekaan, käyttelen tuota toista nuffia jossa kyllä kone on kunnossa. Sitten tuohon remonttikoneeseen vaihtoivat suuttimien nokat siitä ei mulle kyllä kerrottu mihin paineeseen asensivat. You tubessa jossa opastit suuttimien huoltoa ja rakennetta oliko se jotan 160-170 paine. Onko sellainen lukema hyvä tuohon nuffiin katsottuna ikään nähden?
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 9480
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

13 Maalis 2020, 12:22

Olikos se jokin 175 Nuffin paineet ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 111
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kolme 460 nuffia
Paikkakunta: Kittilä

15 Maalis 2020, 22:18

mikael kirjoitti:
11 Maalis 2020, 22:00
Nyt nuo ilmatkin lämmenneet, kaverit käväs kylässä ja tuumailtiin jos nuffin kone nostettas yhessä paikalleen. Mielenkiinnolla siksikin onnistuiko remontti :) Nyt olis millä saan nokkamutterin sopivan tiukalle kiini. Asentaessa laitoin sen 200 nm kiini, voisko sen sitten vaihde päällä kiriä lopulliseksi, ei kai hajota mitään? Miten sitä ruukataan yleensa kiriä ja eikai siihen momenttiavainta tartte vain järkeä käyttäen kiini.
https://aijaa.com/Fq03CU
Tänään se mikaelin remonttikone nostettiin paikoilleen. Ilimauksen kanssa hieman oma saikkautensa. Kone käy nätisti, hyvin lähtee käyntiin. Enemmälti uskalla vaan on sitten ajettava kuumaksi ja jälkikiristys kansipulteille. Hyvin on remontti onnistunut ainakin nyt siltä näyttää :)
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 4734
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

18 Maalis 2020, 18:29

Mitenkäs kävi öljynpaineitten kanssa, sinähän vaihdoit myös öljypumpun :?:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. Projekti nuhvit 3/42 ja 10/60. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho merkkinen pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 111
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kolme 460 nuffia
Paikkakunta: Kittilä

18 Maalis 2020, 22:33

kari t kirjoitti:
18 Maalis 2020, 18:29
Mitenkäs kävi öljynpaineitten kanssa, sinähän vaihdoit myös öljypumpun :?:
Kyllä hyvin pellaa öljypumppu kuten tuossa toisessakin nuffissa. Mutta sitten taas mieliharmi molemmissa nuffeissa oli syöttöpumput kuivina :( , enkä hoksannut tarkistaa kun nuo hommasin syksyllä. Toinen niistä oli ollut käytössä ja tää minkä koneen remppasin seisonut kymmenkunta vuotta ja tätä nyt vain koekäyttelin. Samoin toinenkin ollut käyttämättä, koska sen koitan remontteerata päällisipuolin kunnolliseksi. Minkälaista öljyä nuihin syöttöpumppuihin yleensä käytetään? Onkohan pumput kärsineet miten kun on öljyttä käytetty? :cry:
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 9480
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

19 Maalis 2020, 00:24

Moottoriöljyä, ihan tavan 10w-30 tai 15w-40.
Jos "vähän kuivana" ollut, on hyvä vaihtaa öljyt vaikka 1/2h -2h käyttötunnin välein, muutamaankin kertaan.
Tilavuus 4-cyl minimecissä n.2dl , ylimääräiset tulee ylivuotoputkesta kyllä pois, jos se kanava on avoinna.
Jossain olen ylivuotoputkea vähän kääntnyt / taivuttanut, että öljypinta pumpussa olisi hieman ylempänä
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 111
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kolme 460 nuffia
Paikkakunta: Kittilä

26 Maalis 2020, 12:53

Remontti jatkuu keväisessä säässä, renkaat vaihtoon ja ruosteet veke. Rapsuttamalla entinen maali pois ja uutta maalia tilalle. https://aijaa.com/OhnP6Z, https://aijaa.com/VPtPAJ, https://aijaa.com/rhZPO4. https://aijaa.com/QpLUE6, https://aijaa.com/j2hFDM
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 4211
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

26 Maalis 2020, 21:28

En uskonut ennen kuin kokeilin että helpoin tehdä rengastöitä kun vanne on traktorissa kiinni 👍👍😎
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Vastaa Viestiin