Leyland 285 -77

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Patinaa vai uutta maalia?

Ulkonäkö pidettävä sellaisenaan
0
Ei ääniä
Uutta maalia pintaan
6
100%
 
Ääniä yhteensä: 6
frostspring
Nelos -nuffisti
Viestit: 25
Liittynyt: 03 Heinä 2010, 18:30
NLCF r.y jäsen Nro: 147

19 Tammi 2019, 09:57

Aloitan tähän 285 projektia ja alkuvaiheessa projekti alkaa tilannearviolla, tiedonkeräyksellä, jne.
(korjausohjeet latasinkin jo jäsensivuilta - kiitos!)

Tämä Leyland on seisonut >10 v. ulkona ja ulkosäilytys on saanut aikaan sitä nykynuorison haluamaa patina (teen samalla mielenkiinnosta gallupin ulkonäöstä).
Tarkoitus on kuitenkin entisöidä tämä yksilö ajan kanssa mahdollisimman alkuperäiseksi.
Alkuperäistämistä auttaa, ettei puuttuvia osia juurikaan ole ja Leyland on suorapeltinen ja muutenkin varsin originaalina säilynyt nimenomaista patina lukuunottamatta.
Myös historiatieto tästä 285:sta on tervetullut (Heikkilän Sahaus Oy:n (Paimio) aiemmin omistama, ennen vuotta 2009).

Kone hävittää nesteet myyjän mukaan ja siihen lienee vaihdettu kokonainen yksi sylinteriputki jossakin aiemmassa remontissa.
Eli koneeseen 6/98 DT saa ehdottaa hyvää korjaussarjaa. Agrilinen korjaussarjoista olen lukenut negatiivista palautetta. Englannista korjaussarjoja näyttää löytyvän kohtuuhintaan.
(en ole kokeillut konetta vielä käyntiin)

Mikä erottaa teknisesti koneet 6/98 DT (285:ssa olevan, 85 hv) ja 6/98 NT (2100:ssa olevan, 100 hv)?

Muun tekniikan toimivuudesta en osaa vielä sanoa mitään, mutta lisää vikoja varmasti löytyy (kytkimen ja jarrujen sylinterit (kaikki kumiosat luultavasti hapertuneet), orbitooli, voimansiirto, nostolaite,...)
Liitteet
285-2.PNG
285-1.PNG
Nuffield 6DM KKK BMC OEF 5.7
Leyland 245, 285
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 921
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

19 Tammi 2019, 10:05

frostspring kirjoitti:
19 Tammi 2019, 09:57

Tämä Leyland on seisonut >10 v. ulkona ja ulkosäilytys on saanut aikaan sitä nykynuorison haluamaa patina (teen samalla mielenkiinnosta gallupin ulkonäöstä).

Mikä erottaa teknisesti koneet 6/98 DT (285:ssa olevan, 85 hv) ja 6/98 NT (2100:ssa olevan, 100 hv)?
Minulle myyjä kertoi että pellit on hiottu ja hänellä oli maalit ostettu jo valmiiksi. Siitä patina.
Moottorit samanlaiset kummassakin. Teho ero tulee syöttöpumpusta.
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 921
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

19 Tammi 2019, 10:12

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 4430
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

19 Tammi 2019, 11:04

Minulle myyjä kertoi että olis tulossa kansiremontti koska vedet ja öljyt menee sekaisin.
Itse olettaisin ja kerroinkin myyjölle että mahdolisesti sylinteriputkien alapään tiivisteet vuotaa.
Peltiosista mainitsi että on suorapeltinen, hiomisesta ei maininnut, mutta kun on maalit jo hiottu niin uutta maalia pintaan.
Enempi keskusteltiin 245:sesta.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. Projekti nuhvit 3/42 ja 10/60. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho merkkinen pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 921
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

19 Tammi 2019, 11:50

Epäilen jotta alakerta menee remppaan ja kampiakseli syö euroja. Harvemmin pääsee kansiremontilla.
Osia saa hyvin IKH:lta, Marjakankaalta...ei välttämättä tarvitse kauempaa etsiä.

O-renkaita epäilen ja kavitaatiota.
Konehan oli seissyt luojatietääkuinkauan..en saanut selvää.
frostspring
Nelos -nuffisti
Viestit: 25
Liittynyt: 03 Heinä 2010, 18:30
NLCF r.y jäsen Nro: 147

19 Tammi 2019, 15:15

Lainaan aiempaa kirjoitusta 2100 viestiketjusta:
mämitääntiedä kirjoitti:
31 Tammi 2018, 06:25
Universaalin vanha kirjoitus.
"Varmaankin kaikissa 285 ja 2100 - tyypin Leylandeihin, jotka ovat olleet Kone-Viitasalon "huoltoalueella" (eli Varsinais-Suomessa), on rakennettu lisätuki moottorin takapäähän. Kummankin puolen on säädettävä kumitassu moottorin takapään korvien alla pystysuunnassa, jolloin ei pääse tulemaan sellaista tilannetta, että moottorin takapää tippuu liian alas kannatin kumien haperruttua omistajalta jääden huomioimatta."
Löytyykö tuollaisesta parannuksesta kuvaa?

Tästä kumipuslasta ilmeisesti kyse?
https://www.charnleys.com/part/leyland_ ... nting-bush
art Number: 592636 / 83H655
£31.19

Engine mounting bush.
592636 has now superseded to the current number 83H655
Fitted to Leyland Heavyweight 285 and 2100 models. (4 per tractor)
Always check these when renewing the clutch and check engine mounting bolts especially on the left hand side as these can also break.
For Leyland 485 - 4100 see Part Number - 116625
Viimeksi muokannut frostspring, 19 Tammi 2019, 15:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuffield 6DM KKK BMC OEF 5.7
Leyland 245, 285
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 9311
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

19 Tammi 2019, 15:15

Moottorin takapäässähän kansitasoon on meistattu joko NT6/98 tai DT6/98 , muuta teknistä eroa noissa ei ole kuin syöttöpumppu, nestepää eri kokoisilla elementeillä.
Syöttöpumpun numeroista selviää sitten onko 85 tai 100hv pumppuversio

Ite n.3v sitten myin 2100 mallin rikkinäisen 6/98 koneen ( 3-sylinterin kk katkennut, leikannut kiinni ja kurkannut kyljestä ulos katkaisten nokka-akselinkin ja puhkoen pääöljykanavan ) , jonka syöttöpumpun numeroista selvis että se 100hv pumppu oli otettu toiseen, 285 koneeseen ja se 285-mallin pumppu laitettu tilalle .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71 -65 ,460+KKK-62,460Turbo-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12-90,Scoopmobile type HP-53,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68?

www.konekansa.net
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 921
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

20 Tammi 2019, 06:04

frostspring kirjoitti:
19 Tammi 2019, 15:15

Löytyykö tuollaisesta parannuksesta kuvaa?

Tästä kumipuslasta ilmeisesti kyse?
https://www.charnleys.com/part/leyland_ ... nting-bush
art Number: 592636 / 83H655
£31.19
Löytyy kuva jos huomenna otan.

Nuo puslat ovat niitä normi moottorikumityynypuslia takapäähän.
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 921
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

20 Tammi 2019, 06:05

jusape kirjoitti:
19 Tammi 2019, 15:15
Moottorin takapäässähän kansitasoon on meistattu joko NT6/98 tai DT6/98 , muuta teknistä eroa noissa ei ole kuin syöttöpumppu, nestepää eri kokoisilla elementeillä.
Mulla sitten vissiin vaihdettu nestepää :roll:
frostspring
Nelos -nuffisti
Viestit: 25
Liittynyt: 03 Heinä 2010, 18:30
NLCF r.y jäsen Nro: 147

20 Tammi 2019, 09:42

Polyuretaanistahan tuollainen murheenkryyni pitää korvattavan :)
https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/624695
Alla kuvakaappaus alkuperäisestä kumipuslasta:
Liitteet
Engine mount bush.PNG
Nuffield 6DM KKK BMC OEF 5.7
Leyland 245, 285
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1817
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

21 Tammi 2019, 22:15

285 6/98DT ja 2100 6/98NT moottoreissa eroina erilaiset suutinkärjet, erilailla säädetty ruiskutuspumppu ( sisuksien tarkemmasta eroavaisuudesta ei ole kunnollista tietoa) ruiskutuspumppuja on ainakin 4 erilaista versiota olemassa, erilainen ruiskutuksen ajoitus josta seuraten eri vauhtipyörä 6/98NT ja DT koneissa.
sinänsä itse moottorin pusla ei ole ongelma vaan sitä kannattelevan pultin pettäminen jolloin 3 pultin varassa tuenta ei enään ole hyvä.
kutosen runkoon ei ole suositeltavaa hitsata mitään kiinni koska hitsaaminen muuttaa aina rungon muotoa ja saa aikaan kytkinakselille linjausheittoa.
Mäntä on molemmissa moottorivaihtoehdoissa sama 98NT moottorin 5 rengasurainen mäntä 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
frostspring
Nelos -nuffisti
Viestit: 25
Liittynyt: 03 Heinä 2010, 18:30
NLCF r.y jäsen Nro: 147

22 Tammi 2019, 16:10

Netistä selvisi nuo DT ja NT lyhenteetkin:
https://www.thenuffieldandleylandtracto ... 204100.PDF
New 98 Series engine incorporating many new features to improve reliability, power and fuel economy
6 = No of cylinders
98 = Bore in mm
D = Derated
N = Normal rating
T = Tractor


https://fi.wikipedia.org/wiki/Leyland_(traktori)
Isoin muutos olikin täysin uudet Leyland 285 ja 2100 sekä niiden harvinaisiksi jääneet nelivedot 485 ja 4100. Ne olivat Leylandin päänavaus uuteen traktorikokoluokkaan 85-100 hevosvoimaa. Moottoreina käytettiin 98 sarjan kutosia 6/98NT 100 hv ja 6/98 DT 85 hv. Traktoreissa oli County Commercial Cars ltd:n valmistamat taka-akselit planeetta-alennusvaihteineen ja märin levyjarruin, nelivetomallien tekniikka oli myös peräisin County:ltä. Kytkin oli 12" hydraulihallintainen kuten jarrutkin. Moottorit tuettiin kumityynyin rungosta melun ja värinöiden vähenemiseksi. Leylandin uudet kutoset olivat ensimmäinen traktori, jossa oli pilaripakoputki. Pakoputki kulki traktorin alta nousten vasemman C pilarin takaa ylös ollen poissa kuljettajan katsealueesta. Myös tehtaan kehittelemä ohjaamo oli täysin uusi ajanmukaisine sivuhallintakonsoleineen, tasalattioineen ja riippupolkimineen. 285 ja 2100 oli todella suuri taidonnäyte vähillä tuotekehitysrahoilla tapahtuneeseen traktorimalliston uudistukseen. Emoyhtiössä traktoripuolta ei juuri noteerattu sen pienen koon takia. Leyland 285 ja 2100 olivat suomessa parina vuonna myydyimmät kuusisylinteriset traktorit.
Nuffield 6DM KKK BMC OEF 5.7
Leyland 245, 285
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 921
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

22 Tammi 2019, 18:03

Warpu kirjoitti:
21 Tammi 2019, 22:15
kutosen runkoon ei ole suositeltavaa hitsata mitään kiinni koska hitsaaminen muuttaa aina rungon muotoa ja saa aikaan kytkinakselille linjausheittoa.
Tästä voi olla montaa mieltä.
Viitasalo esim ja jokunen engl.jälleenmyyjä ovat tehneet korjauksia ja olleet sitä mieltä että olisi pitänyt tuki laittaa jo valmistusvaiheessa.
frostspring
Nelos -nuffisti
Viestit: 25
Liittynyt: 03 Heinä 2010, 18:30
NLCF r.y jäsen Nro: 147

01 Helmi 2019, 14:16

Tälläinenkö siitä pitäisi tulla :)
(ei Syncro)
Liitteet
285.jpg
Nuffield 6DM KKK BMC OEF 5.7
Leyland 245, 285
Mikalah
Mini -nuhvisti
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Maalis 2016, 21:41
Konekalustoani: Nuffield 3, Leukku 2100

11 Huhti 2019, 10:17

Onkos tämä edistyny ?
Vastaa Viestiin