272 synchro jarrut ja sähkö,sekä öljynpaine

Vieraspalsta: tänne voi kirjoittaa ILMAN REKISTERÖITYMISTÄ!
Also in English, också på Svenska ja Suomeksi!

Valvoja: automies560

2x Aloittelijaa

18 Syys 2019, 18:35

465 nuhvin seuraksi hankittiin 272 synchro. Hankintaa valmisteltiin pari vuotta ja piti välttää pommit ja myyntimaalatut. Ei onnistunut ja nyt kiiltävä leukku pihalla. Olis voinut pestä ennen maalausta!!!!!

Oma vika.

Minkälaisella työkalulla pääsee jarrun säätömutteriin käsiksi? Lyhyt hylsy kantaa kierretankoon,j a pitkä ottaa kiinni sylinterin ilmausruuviin.Onko pakko ottaa työsylinteri pois edestä? Viittaako pitkä vapaan kierretangon osuus loppuun ajettuihin kitkapintoihin? Lyhyet valot puuttuu, kaikki ok vaihtokytkimelle asti. Onko avattavissa? Öljynpaine kylmänäkin vain muutama milli vihreällä puolella mittarissa. Öljynä 15w30, kannattaako avata öljypohja ja tutkia ylipaineventtiili pumpulta? Öljypohjan tulpan magneetissa oli reilusti lastua,eli öljynvaihdosta lienee aikaa. Ei kai tuo magneettiin tarttuva aines voi olla muualta, kuin jakopään hammaspyriltä? Mikä on vihreä johto jossa naarasabiko starttimoottorin luona johtokimpussa? Roikkuu irtonaisena,ekä löydä puolisoa.
mämitääntiedä
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1022
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

19 Syys 2019, 09:43

Masipalstalta suora lainaus..262 jarruista

"Jarrujen säätö tapahtuu 19 mm nylokkimutterista, joka on jarruja vetävän tangon kierteellä. Eli siinä kun työsylinteri painaa vipua eteenpäin, niin seuraa siittä ylöspäin niin semmoisten levyjen välissä se kierretanko ja se säätömutteri näkyy. Se tanko menee suoraan sisään jarrupönttöön, suojakumi siinä tyvessä.

Tietenkin Leylandulla hampparit on suunnitelleet se hytin palkin sopivasti linjalle, eli suoralla hylsyllä ja jatkovarrella siihen ei oikein hyvin pääse vaan iitse olen käyttänyt Hero-hylsysarjan hoikkaa murrosnivelosaa hylsyn ja jatkovarren päässä.

Ohjehan on nostaa pyörä ylös, kiertää kiinni sitä mutteria kunnes juuri ottaa jarru kiinni ja löysätä kierros. Itse pitäisin hiukan löysempänä.

Käsijarrumekanismissa on omat säätöruuvit, käsijarruvipu etuasennossa pitää olla pieni välys siinä vetotangon mutterin ja jarruvivuston välissä. Ettei se käsijarru missään tapauksessa jätä jarrua hiukan kiinni.

-SS-"


:D
2x Aloittelijaa

19 Syys 2019, 19:32

Juu, noi on luettu jo, eli vaikuttaa siltä,että jos normihylsy ei riitä, on pinnat loppuun ajettu.Onneksi Marjakankaan paketti kuistilla, ja siellä uudet pinnat . Jos vain sateet lakkais ja sormet ei olisi kohmeessa,niin purkuhommiin.Mutta kiitos,että joku vastaa, ei tarvii tyhjiin huutaa.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 4135
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

19 Syys 2019, 19:49

Jakopään rattaat ei murene, metallihilu on jostain muualta, suosittelen ottamaan öljypohjan auki ja kattomaan kk sekä runkolaakerien kunnon.
Valonvaihtajan rakennetta en tunne, ylimääräinen johto startin luona vois liittyä äänitorvelle.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Håll fast i ratten om traktorn stjälper,hoppa ej!
2x aloittelijaa

22 Syys 2019, 16:23

Tänään irroitettu pyörä ja avattu oikean jarrukotelon kansi. Ulomman jarrulevyn sisempi pinta kadonnut kokonaan muuttuen jauhoksi. Ilmeisesti sen takia säätömutteri kierretty niin pohjaan,ettei normihylsy yllä. Löysätty käsijarruvivuston kannatuslevyn 4 pulttia,ja laskettu systeemiä senverran,että pääsi irrottamaan työsylinterin.Nyt pääsi jo pitkällä hylsyllä avaamaan säätömutterin kokonaan.Tarttuessani levittäjään ulostautui 2 jousta ja kuulat ulos.Jouset selvästi venähtäneet. Kovan taistelun jälkeen sain levittäjän tulemaan ulos, kanitti jarrukoteloon,ja säätömutterin tanko ahdisti viimeiseen asti.
Niitattu levyyn uudet pinnat ja kiristetty sisemmän levyn niitit (pinnat oli vielä hyvät) , koottu puhdistettu levitin uusilla jousilla ja saatu jarrukotelon sisukalut paikoilleen ja kansi kiinni. Jarrusylinterin tappi katkennut joskus, hitsattu, mutta murtunut uudestaan ja taipunut mutkalle. Myös palautusjousen kiinnityslipare murtumassa poikki. nämä hitsaukseen ennenkuin pääsee jatkamaan.

Olispa tuosta hytistä joskus iloakin, tässä kohdassa lähdetään miinukselta liikkeelle!

HM
Vieras

03 Tammi 2020, 14:17

Nyt on koneella levitetty 6 kuutiota soraa peräkauhalla ja eka polttopuukuorma ajettu. lämmintä hyttiä osaa jo arvostaa! Lasinpyyhkijän moottori vaan polttaa sulaketta,tarvii avata sekin.

Ensimmäisellä 10 km siirtoajolla yllätti orbitroliohjauksen öljyn lopahtaminen kesken matkan. Aika jännä peli nuhviin verrattuna,kun ei mitään mekaanista yhteyttä ratin ja pyörien välissä. Hitaasti,mutta kuitenkin päästiin perille.

Moottoriöljyn paine nousi hiljalleen mittariasteikon puoliväliin suodattimen vaihdon jälkeen (ilmeisesti päävirtasuodatin kyseessä?) Ensiksi nousi vain vähän,mutta muutaman ajotunnin aikana parantui pikkuhiljaa,ihmeellistä!

Seuraavalla pidemmällä siirtoajolla moottori sammui ilmeiseen polttoaineen puutteeseen. 4/65 ehdittiin jo valjastaa leukun eteen, mutta poika kokeili ja leukku käyntiin! Siitä peräkkäin tontille ja osoittautui,että tankin pohjalta hanan suodatin sahattu poikki ja irtonaisena tankin pohjalla. Siis se umpipääty sahattu poikki! Siirtopumppu ja hienosuodatin aivan täynnä ruostesakkaa.

Seuraavaksi hämmästeltiin kippiliitintä,on kyketty rinnan painesuodattimen kanssa repun vasemmalle puolelle. Onko tämä tavallista? Eli nostaa varret ensin ja sitten nousee kippi.

Kiitollisena kaikista neuvoista
HM
P.S. jäsenmaksukin maksettu
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1453
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

10 Tammi 2020, 13:40

Kippiliittimen paikka on repun oikealla puolella samassa kohtaa. Sitä käytetään nostolaitevivun viereisellä pallopäisellä vivulla. Vasemmalta puolen siitä kohtaa otetaan tarvittaessa paine nostolaitteen apusylinterille.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Vastaa Viestiin