onko siivalle vielä käyttöä
Valvoja: automies560
kuinka monella on vielä käytössä jonkilaisia laitteita joita käytetään laakahihnalla?
Meillä joskus tarvihtoo puhaltaa pehkua ylisille ja ei tästä ole kun pari vuotta, silloin vielä puitiin puimakonella joku satakunta seipäällistä
http://www.youtube.com/watch?v=6zuvgSdgQwE
Meillä joskus tarvihtoo puhaltaa pehkua ylisille ja ei tästä ole kun pari vuotta, silloin vielä puitiin puimakonella joku satakunta seipäällistä
http://www.youtube.com/watch?v=6zuvgSdgQwE
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1546
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Varsinaisesti ei ole käyttöä, mutta on olemassa hihnavetoinen betonimylly joka kaipais remonttia ja siksi ei ole käytössä.
On tullut käytettyä tasosekotinta koska siihen on hyvä kuormata aineet.
Muuten ihan kiva video ja on hauskaa huomata että jossakin on vielä maataloutta ja vanhaa kalustoa käytössä
On tullut käytettyä tasosekotinta koska siihen on hyvä kuormata aineet.
Muuten ihan kiva video ja on hauskaa huomata että jossakin on vielä maataloutta ja vanhaa kalustoa käytössä
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Hihnapyörä oli ennen varsin tarpeellinen, nykyisin betonimylly ja kiviparimylly pyörivät satunnaisesti. Hihnapyörään olen nähnyt laitettavan mitä eriskummallisempia keksintöjä, on perunanvarren murrskainta, sirkkelin nivelakselia, hydrauliikkapumppua, kiilahihnakäyttöä ym.
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
ja vielä kolmannen polven poikamies
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Nämä kun ei ole uskon asioita
Meillä kotona oli aikoinaan nuhvi ja äitini kertoman mukaan kun akut oli mitä oli ja isäni oli reissuhommissa niin kone piti käymään saada että sai jauhot jauhettua
Kuumat vedet sisään ja toinen starttaamaan ja äitini kiskoi lisää vauhtia siivasta remmillä
Voidaan tietysti sanoa että eihän sitä siivasta käynnistetty mutta minusta tuo on kuitenkin naiselta aika teko
Meillä kotona oli aikoinaan nuhvi ja äitini kertoman mukaan kun akut oli mitä oli ja isäni oli reissuhommissa niin kone piti käymään saada että sai jauhot jauhettua
Kuumat vedet sisään ja toinen starttaamaan ja äitini kiskoi lisää vauhtia siivasta remmillä
Voidaan tietysti sanoa että eihän sitä siivasta käynnistetty mutta minusta tuo on kuitenkin naiselta aika teko
Mukana kuin peräpukama!
Kyllä olen laittanut ihan käyntiin ilman akun tuomaa apua, ja lähteeMTM kirjoitti:Pahan päivän varalle on tallessa molemman sortin hihnapyörät. "Remmisiivu" on myös kätevä apukäynnistin.
Oletteko käynnistäneet Nuhvin hihnapyörällä??
Kyllä lähtee lämpimällä ilmalla yhdellä miehellä nelos Nuffi siivasta narusta nykäisemällä käyntiin. Tietenkin pitää olla mies jolla on edellytykset omiin mielipiteisiin. Kerran on laitettu linja-auton 12. litran kuutos mahuri Leyland veneen ankkuriköydellä käyntiin. Pantiin köyttä turbiinin ympäri ja miehissä kiskaistiin sivulta käyntiin. Tapahtuma on tallennettu VHS-kasetille ja on kuvattu tositilanteessa Karesuvannossa.
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
ja vielä kolmannen polven poikamies
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1470
- Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
- Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
- NLCF r.y jäsen Nro: 267
- Paikkakunta: JUUKA
zetkalla pyöritetään vieläkin puimakonetta millon sattuu olemaan seiväs viljaa et tarpeellinen kapistus joskus
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1546
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Kyllä mekin joskus aikoinaan velipojan kanssa käytettiin hihnapyörää apuna kun akku oli heikko.Tammi kirjoitti:Kyllä lähtee lämpimällä ilmalla yhdellä miehellä nelos Nuffi siivasta narusta nykäisemällä käyntiin. Tietenkin pitää olla mies jolla on edellytykset omiin mielipiteisiin. Kerran on laitettu linja-auton 12. litran kuutos mahuri Leyland veneen ankkuriköydellä käyntiin. Pantiin köyttä turbiinin ympäri ja miehissä kiskaistiin sivulta käyntiin. Tapahtuma on tallennettu VHS-kasetille ja on kuvattu tositilanteessa Karesuvannossa.
Ja eikös tuo kuutoskone ole muutenkin helpompi pyörähtämään käyntiin kuin esim. kolmonen joka lähtee nuhvissakin huonommin käyntiin kylmästä kuin nelonen.
Mulla seisoo tuossa pihassa vanha volvo B57 jossa on koneena TD 70B ja siellä oli huonot henkilöauton akut olleet koko talven paikallaan ja kokeilin sitä keväällä käyntiin ja lähtihän se kun oli heikosti pyörähtänyt kolme kierrosta.
Ja ihmeellistä oli kyllä sekin että jarrupaineetkin oli pysyneet kuudessa kilossa, eli pääsi heti liikkeelle
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
En ole mutta äitini on Shocked
Minä en epäile asiaa voiman puolesta, vaan siksi, että naiset ovat yleensä varovaisempia ja viisaampia tällaisissa asioissa. Siinä kun sattuu horjahtamaan, naru olemaan ranteen ympärillä tms, tms, niin tulee helposti hirmuinen vahinko. Tarkkana saa olla kytkimen käyttäjä / starttaajakin. Puimakoneen tms:n remmillä käyntiin pyöräyttäminen onkin jo "helppoa".
Minä en epäile asiaa voiman puolesta, vaan siksi, että naiset ovat yleensä varovaisempia ja viisaampia tällaisissa asioissa. Siinä kun sattuu horjahtamaan, naru olemaan ranteen ympärillä tms, tms, niin tulee helposti hirmuinen vahinko. Tarkkana saa olla kytkimen käyttäjä / starttaajakin. Puimakoneen tms:n remmillä käyntiin pyöräyttäminen onkin jo "helppoa".
Työn iloa ja onnistumisen riemua vahvalla kotimaisella.
Totta, kuutoskone lähtee käynttiin helpoimmin. Kolmosessa on kierroksella vähemmän työtahteja ja nykäisystä tulee liikevaraltaan pidempi.
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
ja vielä kolmannen polven poikamies