onko siivalle vielä käyttöä

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

käyttöä?

on
10
32%
ei
21
68%
 
Ääniä yhteensä: 31
Avatar
forssoni
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 529
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 18:10
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

06 Helmi 2008, 18:53

paikalla se on mutta käyttöä ei oo. Joskus suunniteltu että ottais pois ja laittais pumpun siihen kylkeen :idea:
majuri vm.1956, sillä mennään vaikka kuuhun

http://kuvablogi.com/blog/13067/
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

18 Helmi 2008, 19:23

vähemmän on siivalla käyttöä,meitin 460 kun lähtee napista käyntiin,vaan onpa aikoinaan saant teijon karhu-puimakone kyytiä,kun nosti kylmäkoskelaisen vivun ylös,oli kuulemma syöttäjällä ja säkinvaihtajalla kiire ,vaan työnsi nuhvikin lakua ku voimaa pyydettiin... :lol: :lol: :lol:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
rattoristi
Vitos -nuffisti
Viestit: 34
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 18:22

18 Helmi 2008, 20:56

juu paljokin käynnistelivät remmipallosta majoria kokeiltiin kerran köysi piti kiertää hyvin pallolle muuten luisti ..ennen hamppuköys ollu parempi tuota puimakonetta pyörittivät jotkut takarattan päältäkin
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

19 Helmi 2014, 20:52

:!: Tuosta omasta keskustelusta tein johtopäätöksiä, onko kenelläkään käytössä vielä niitä kamalia sirkkeleitä joita pyöritettiin siivapyörällä. Saisi nuhvista täyden klapikoneen jos halkoja takana ja edessä sirkkeli :lol:
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

19 Helmi 2014, 21:36

kolmetonnine kirjoitti::!: Tuosta omasta keskustelusta tein johtopäätöksiä, onko kenelläkään käytössä vielä niitä kamalia sirkkeleitä joita pyöritettiin siivapyörällä. Saisi nuhvista täyden klapikoneen jos halkoja takana ja edessä sirkkeli :lol:
Puurunkoinen siiva-sirkkeli löytyy :) Käytössä tosin ei ole ollut, kun löytyy samaan hommaan hieman nykyaikaisemmat (ts. turvallisemmat) laitteet. Mutta kyllä ensikesänä tulen koittamaan tätäkin.

Nuffin siivalla on kyllä pyöritelty ainakin puimakonetta sekä pärehöylää, mutta pärehöylästä tuli vähän liian raju urakkamalli vaikka nuffi tyhjäkäynnillä hyrskytteli.. Myös pyörivää massaa olisi saanut olla enemmän. Leylantin perään kötösteltiin nostolaitemallin siivapyörä, rehusilppurin kulmavaihteella. Siinä sattui hyvät kierrokset pärehöylälle.

Siivakäyttöiset laitteet toimii kyllä hyvin, kunhan vaativahko montteeraus (linjaus+maahan kiinnitys+kiristys) on saatu tehtyä niin pyörittäjälle kuin pyöritettävälle. Kuperat siivapyörät antaa vähän anteeksi linjausvirheitä, suorat ei niinkään. Ja siirappia pitää olla paljon käsillä :lol:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
tv43
Nuhvitietäjä
Viestit: 200
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 17:08
Paikkakunta: Tampere

19 Helmi 2014, 21:39

Kun aikoinan hankin nuhvin joka ei ollut käyntikunnossa . Sanoivat jokus hinaamalla
käynnistäneensä . Yritin pikkuvalmetilla pyörittää , hihna siivalta toiselle . Ei riittänyt
valmetin voimat kun muutamaan pyörähdykseen . Vikakin aikoinaan löytyi , oli
edellinen huoltomies laittanut syöttöpumpun puolikierrosta vikaan . Sitä vain olen
Ihmetellyt jos kävi jotenkin hinaamalla .
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

19 Helmi 2014, 21:42

Oli jäänyt vanha valssimylly menemättä sulattokuormaan, johtuen yhteydestä suurehkoon kuusen. Ei romumies ollut nähnyt havujen alta sitä :D

Siinä olis aksila miltei suorilla, ja siivapyörä valmiina jos askartelis oikein teräksestä. Eihän siinä mitään järkeä ole mutta.. Olis vanhanaikainen. Täällä on puimakoneet sun muut laitettu kiertoon kun vanha riihi on laitettu tietoisesti maantasalle parikymmentä vuotta sitten. :oops:
50v nuffilla
Nuhvitietäjä
Viestit: 290
Liittynyt: 14 Loka 2013, 19:13
Konekalustoani: 4/60-Ukko-Mestari 64 10/42 66 MF 165 DEUTZ 6-koneella VALTRA
Paikkakunta: Keski-suomen akseli

19 Helmi 2014, 22:35

Kyllä sitä ennenvanhaan oltiin köydellä käynnistämässä nuffia.
Akku kun alkoi loppua, eikä uutta saanu ensihätään, niin eiku köysi remmisiivan ympärille ja käyntiin!
Ei siinä joutanu työturvallisuus asioita fundeeraamaan...ja kun oppi sen köyden lataamaan oikein, ni ei siinä mitään.
Hyvä varuste, se hihnapyörä, vaikka ei enää juurikaan käyttöä ole, paitsi jos innostuis laittamaan pärehöylän kuntoon...
NuffiPekka
Nuhvitietäjä
Viestit: 407
Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
NLCF r.y jäsen Nro: 218
Paikkakunta: Perho

19 Helmi 2014, 23:50

Kyllä tuo remmisiivakäynnistys on ihan tuttua touhua, tosin parin vuosikymmenen takaa huonompien ja kalliimpien akkujen aikaan. Samoilta ajoilta on myös viimeisimmät varsinaiset lattahihakäytötkin, kenttäsirkkelin pyöritykset ja sen tosi "turvallisen" pilkkomasirkkelin käyttö. Kolmosnuffissa on hihnapyörä sekä "irtona" yksi joka olisi tarkoitus laittaa tuohon KKK neloseen siinä vaiheessa kun sitä laittelisi vähän alkuperäisempään kuosiin. Kaivurissa eli 460 / Riukuvammaksessahan tuo hydraulipumppu ottaa voimansa tuosta kyseisestä hihnapyörän ulosotosta. :D
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
sepi-n
Kutos -nuffisti
Viestit: 61
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 11:43

20 Helmi 2014, 08:20

Ei ole enää, mutta -60-70-ja vielä -80 luvullakin oli käyttöä siivapyörälle. Kiersin puimassa Teijo 52 kakkosella puimassa monen kylän puinnit, isolle puimakoneelle oli kysyntää se kun nieli viljaa sen minkä syöttäjä jakso mättää sen kitaan. Pehkun puhaltaja kulki mukana jolla pehkut puhallettiin asiakkaan haluamaan paikkaan. Puintihan oli suht.koht. mukavaa sivutulohommaa. Siivapyöräkäyttööhän oli myös viljan jauhatuksessa, päreen höyläyksessä. kirvespilkkojan pyörityksessä,ja myös perunan varsien tuhoomissessa. Se kirves pilikkoja oli varsinainen "tappokone", halako piti syöttää siihen silleen että ei näyttänyt "pelekoonsa" sille "hirviölle" ,muuten se ois suattana viskata ukon vaikka mihin iliman suuntaan.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

20 Helmi 2014, 10:37

Tämähän uudelleennosto kirvoitti mukavasti tekstiä. Eli siis mieluummin siiva paikoillaan kuin ilman :)

Keksin muuten laitteen jota sillä voisi pyörittää, lajittelija vuodelta 38. Ej Leino salosta valmistanut, hankkijan myymä.
Tämä on vain sähkömoottorille muutettu.. Mutta on pirun hyvä laitos ollut. Saa hyvin tehtyä kylvösiementä..
Täytyykin laittaa kuvia joskus näkösälle tästä. :)
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

20 Helmi 2014, 13:43

Vaikkei fyysistä käyttöä olisikaan, niin "nostalgista" ja menneiden aikojen muistelua paikoillaan ollessa....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

20 Helmi 2014, 18:22

Siinähän se paikoillaan on,kulkua haittaamassa :)
Ei ole tullut otettua poiskaan,se jotenkin kuuluu kokonaisuuteen 8)
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
10/60 TenSpeed
Nuhvitietäjä
Viestit: 353
Liittynyt: 12 Huhti 2007, 09:01
NLCF r.y jäsen Nro: 008
Paikkakunta: Kontiolahti

20 Helmi 2014, 23:24

nuhvi63 kirjoitti:vähemmän on siivalla käyttöä,meitin 460 kun lähtee napista käyntiin,vaan onpa aikoinaan saant teijon karhu-puimakone kyytiä,kun nosti kylmäkoskelaisen vivun ylös,oli kuulemma syöttäjällä ja säkinvaihtajalla kiire ,vaan työnsi nuhvikin lakua ku voimaa pyydettiin... :lol: :lol: :lol:
Vaekka on vanaha juttu niin puintihommissa tuota siivaa käytettään, harrastemielessä, mutta eenyt sentään nuinn, kyllä siellä kierrokset pitäs pyssyy n.1100 r/min. johan tuolla mänöllä jyvätkii rikkouuntuu ja enempi niitä jyvijä taetaa olla siellä rajjauksiin ja ruumenuksien puolella kun säkissä vaekka puhallusta pienentäs.
NUFFIELD 10/60 vm -65
DAVID BROWN 25D VM-54
FERGUSON TEF-20 vm -55
FIAT+HYMAS KAIVURI vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm -70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
+ muut ns, kolhoosi koneet
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

21 Helmi 2014, 13:56

10/60 TenSpeed kirjoitti:
nuhvi63 kirjoitti:vähemmän on siivalla käyttöä,meitin 460 kun lähtee napista käyntiin,vaan onpa aikoinaan saant teijon karhu-puimakone kyytiä,kun nosti kylmäkoskelaisen vivun ylös,oli kuulemma syöttäjällä ja säkinvaihtajalla kiire ,vaan työnsi nuhvikin lakua ku voimaa pyydettiin... :lol: :lol: :lol:
Vaekka on vanaha juttu niin puintihommissa tuota siivaa käytettään, harrastemielessä, mutta eenyt sentään nuinn, kyllä siellä kierrokset pitäs pyssyy n.1100 r/min. johan tuolla mänöllä jyvätkii rikkouuntuu ja enempi niitä jyvijä taetaa olla siellä rajjauksiin ja ruumenuksien puolella kun säkissä vaekka puhallusta pienentäs.[/quo

Tässä tapauksessa oli kyseessä ennemminkin kokeilu,ja pappavainaa ei ollut tuolloin paikalla,hän ei olisi tarkkana miehenä suvainnut tuollaista jyvien haaskuuta.
Halusivat veljekset vaan testata miten voima riittää :) :)
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Vastaa Viestiin