Nuhvi3sen kanssa ketostelua

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

RustLighter
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 03 Joulu 2023, 13:57
Konekalustoani: Nuffield universal3 1959(Fiat 3.7L "kalja-auton" mosa)

05 Joulu 2023, 12:44

Elikkäs tommonen konevikanen saapui perheeseen jotai 25vuotta sitten, ja sillä sitä opettelin ajamaan traktoria, jäi sittemmin mulle kun isälle tuli leyland. vehkeessä on aikalailla tekemistä mm:
-Lisähydrauliikan ulosotto pitäs laittaa
-tehdä uusi kojelauta+ katkaisimet+ mittareita
-lisää valoja
-kaasuvivuston tuunausta
-sammutus/pakkosyöttövivun teko
-koppi loppuun asti umpeen, ja lämmityslaite
-paksumpi ratti
-leveämmät takakumit+ jääketjut
-Turbo+välijäähy
-uusi laturi hajonneen tilalle W-liittimellä et saa kiekkarin
-vakioflektin tilalle sähköflekti ja anturi(että edes joskus lämpeis)
yms yms paljon muuta

kyseessä tosiaan 3nuhvi vm59, jossa fiiatin "kalja-auton" 3.7L nelosdiesel moottorina, on pelannut hyvin viimevuoden lumentyönnössä ja linkouksessa, mut tekemistä tosiaan oisi vaikka ja kuin, ainakin suunnitelmia, avokkaan päällä on joku massikan/valtran/zetorin sekasikiö koppina :D. Tästä lähetään.

Varmaan todella moni muukin kysynyt mutta nyt alustavasti kysyn, että miten saada tuo nostolaitteen jumiminen pakkasella loppumaan, aina joutuu tohoa näyttään et saa toimimaan ja muutaman minuutin päästä alkaa taas, eli vettä peräöljyssä kaiketi? ja jäätää sen? Vaihan kyllä suosiolla peräöljyt kokonaan kuhan siihen on aikaa ja paikka, paljonkohan tuonne menee ainetta? Mitä muuta kannattaa tehä samalla kun tyhjentää? Viimeiseksi, linkkiä sellaiseen litkuun mitä sinne kannattaa laittaa kiitos :D
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

05 Joulu 2023, 12:55

RustLighter kirjoitti: 05 Joulu 2023, 12:44 Varmaan todella moni muukin kysynyt mutta nyt alustavasti kysyn, että miten saada tuo nostolaitteen jumiminen pakkasella loppumaan, aina joutuu tohoa näyttään et saa toimimaan ja muutaman minuutin päästä alkaa taas, eli vettä peräöljyssä kaiketi? ja jäätää sen? Vaihan kyllä suosiolla peräöljyt kokonaan kuhan siihen on aikaa ja paikka, paljonkohan tuonne menee ainetta? Mitä muuta kannattaa tehä samalla kun tyhjentää? Viimeiseksi, linkkiä sellaiseen litkuun mitä sinne kannattaa laittaa kiitos :D
Täällä on paljon viisaampia vastaajia mitä minä mutta tähän en malta olla kommentoimatta.
Sama vaiva oli itselläkin ja öljyjen vaihtaminen ei auttanut.
Sinne vetoakseleiden koteloihin jää puoli ämpärillistä vanhaa vesivelliä joka ei tule mistään propusta pois.
Uudet öljyt saastuu saman tien.
Mulla tosin on fouri mutta eikös kolmosen rakenne ole samanlainen?

Katsos tuosta: https://www.youtube.com/watch?v=-Xzyt2Mycds
RustLighter
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 03 Joulu 2023, 13:57
Konekalustoani: Nuffield universal3 1959(Fiat 3.7L "kalja-auton" mosa)

05 Joulu 2023, 13:00

epäilinkin vähän tota et jää tonne koteloihin evästä, tarviaakohan takakoppaa avata vai saisko vetarit pois tuolta ilmanki?
RustLighter
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 03 Joulu 2023, 13:57
Konekalustoani: Nuffield universal3 1959(Fiat 3.7L "kalja-auton" mosa)

05 Joulu 2023, 14:49

Ettei tollases hommas ois mitään heittää jotai putsausainetta öljyn sekaan, ja sitten rojut ulos? :?:
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

05 Joulu 2023, 14:57

Nelitahtari kirjoitti: 05 Joulu 2023, 12:55
RustLighter kirjoitti: 05 Joulu 2023, 12:44 Varmaan todella moni muukin kysynyt mutta nyt alustavasti kysyn, että miten saada tuo nostolaitteen jumiminen pakkasella loppumaan, aina joutuu tohoa näyttään et saa toimimaan ja muutaman minuutin päästä alkaa taas, eli vettä peräöljyssä kaiketi? ja jäätää sen? Vaihan kyllä suosiolla peräöljyt kokonaan kuhan siihen on aikaa ja paikka, paljonkohan tuonne menee ainetta? Mitä muuta kannattaa tehä samalla kun tyhjentää? Viimeiseksi, linkkiä sellaiseen litkuun mitä sinne kannattaa laittaa kiitos :D
Täällä on paljon viisaampia vastaajia mitä minä mutta tähän en malta olla kommentoimatta.
Sama vaiva oli itselläkin ja öljyjen vaihtaminen ei auttanut.
Sinne vetoakseleiden koteloihin jää puoli ämpärillistä vanhaa vesivelliä joka ei tule mistään propusta pois.
Uudet öljyt saastuu saman tien.
Mulla tosin on fouri mutta eikös kolmosen rakenne ole samanlainen?

Katsos tuosta: https://www.youtube.com/watch?v=-Xzyt2Mycds
Minulla 10/42:sessa sama ondelma vaikka olen puhdstanut kaikki mahdolliset mm, vaihdelaatikon pohjan puhaltanut paineilmalla / pensa seoksella, akselikotelot ottanut irti peräkopasta puhdistanut samalla systeemillä.
Minulla kuitenkin tuossa nuhvissa leylandin suodattmet, tämä varmaan aiheuttaa sen että jouduin lämmitelemään kuumailmapuhaltimella perämurikan hydraulikka pumpun seutua.

Viime vuosina olen varautunut seuraavasti: Takakuormaajaa käytän lumitöissä, kun tulen keikalta kippaan kauhan nurin päin, seuraavan kerran kun lähden, nostan kauhan ylös, nostolaitehan tuossakin nostaa kerran ylös kylmillä öljyilläkin, ajan muutaman kilometrin ja kas kummaa nostolaite toimii kuten pitääkin.

Minulla on tapana pitää nuhvit nuhveina eikä mitään sekasikiöitä ole tapana harrastaa, toki yhdessä nuhvissa on nyt leukun koppi.

Vaihdelaatikon ja voimansiiron öljymäärä 53 litraa, itse käytän teboilin monitraa 10 - 30:tä taikka 10 - 40:tä kumpaa sattuu olemaan saatavilla.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
RustLighter
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 03 Joulu 2023, 13:57
Konekalustoani: Nuffield universal3 1959(Fiat 3.7L "kalja-auton" mosa)

05 Joulu 2023, 15:03

kari t kirjoitti: 05 Joulu 2023, 14:57
Nelitahtari kirjoitti: 05 Joulu 2023, 12:55
RustLighter kirjoitti: 05 Joulu 2023, 12:44 Varmaan todella moni muukin kysynyt mutta nyt alustavasti kysyn, että miten saada tuo nostolaitteen jumiminen pakkasella loppumaan, aina joutuu tohoa näyttään et saa toimimaan ja muutaman minuutin päästä alkaa taas, eli vettä peräöljyssä kaiketi? ja jäätää sen? Vaihan kyllä suosiolla peräöljyt kokonaan kuhan siihen on aikaa ja paikka, paljonkohan tuonne menee ainetta? Mitä muuta kannattaa tehä samalla kun tyhjentää? Viimeiseksi, linkkiä sellaiseen litkuun mitä sinne kannattaa laittaa kiitos :D
Täällä on paljon viisaampia vastaajia mitä minä mutta tähän en malta olla kommentoimatta.
Sama vaiva oli itselläkin ja öljyjen vaihtaminen ei auttanut.
Sinne vetoakseleiden koteloihin jää puoli ämpärillistä vanhaa vesivelliä joka ei tule mistään propusta pois.
Uudet öljyt saastuu saman tien.
Mulla tosin on fouri mutta eikös kolmosen rakenne ole samanlainen?

Katsos tuosta: https://www.youtube.com/watch?v=-Xzyt2Mycds
Minulla 10/42:sessa sama ondelma vaikka olen puhdstanut kaikki mahdolliset mm, vaihdelaatikon pohjan puhaltanut paineilmalla / pensa seoksella, akselikotelot ottanut irti peräkopasta puhdistanut samalla systeemillä.
Minulla kuitenkin tuossa nuhvissa leylandin suodattmet, tämä varmaan aiheuttaa sen että jouduin lämmitelemään kuumailmapuhaltimella perämurikan hydraulikka pumpun seutua.

Viime vuosina olen varautunut seuraavasti: Takakuormaajaa käytän lumitöissä, kun tulen keikalta kippaan kauhan nurin päin, seuraavan kerran kun lähden, nostan kauhan ylös, nostolaitehan tuossakin nostaa kerran ylös kylmillä öljyilläkin, ajan muutaman kilometrin ja kas kummaa nostolaite toimii kuten pitääkin.

Minulla on tapana pitää nuhvit nuhveina eikä mitään sekasikiöitä ole tapana harrastaa, toki yhdessä nuhvissa on nyt leukun koppi.

Vaihdelaatikon ja voimansiiron öljymäärä 53 litraa, itse käytän teboilin monitraa 10 - 30:tä taikka 10 - 40:tä kumpaa sattuu olemaan saatavilla.


Nosiis tää on mun enon ja isän rakentelema, oli pakko aikanaan saaha traktori hommiin, ja sen mukanen on tulos, hyvä vehe se on. Mulla oli 4x4 vanha volvo bm/valmet, ja ei siinä ollu mitään iloa, palasin tähän. :D
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

05 Joulu 2023, 16:42

Jos pelkät öljyt haluat vaihtaa mitään muuta purkamatta kuin öljyroput niin traktoria pitäs ainakin kallistaa voimakkaasti että kaikki vanhat valus mahollisimman tarkoin pois. Ensin kaikki kolme tulppaa irti ja keulaa koholle, sitten takarengasta ylös ja odotella että kotelo valus tyhjäksi. Sitten sama vielä toiselle puolelle.
Vastaa Viestiin