3/45 ei tapahdu enää mitään virta-avaimesta?

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

hienosäätöleka
Mini -nuhvisti
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Huhti 2023, 04:40
Konekalustoani: 4/65,502

24 Huhti 2023, 09:43

Uusi nuhvilainen ilmoittautuu. Potilas on 3/65, jota yrittelin herätellä talviunilta. Foorumia sen verran lueskelin, että olisi pitänyt varmaankin ilmata ensin... no ensi kerralla sitten.

Nyt jäi starttailut siihen, että ekalla yrittämällä lupaavasti lupasi mutta sammui. Sitten sahailin ehkä kymmenisen kertaa jokusen sekunnin pätkissä, kunnes kuului sellainen sulakkeen palamisen tapainen ääni jostain oikealta. Sen jälkeen ei enää tapahtunut virta-avaimesta mitään. Että mikähän siellä voisi olla mennyt?

Olisihan tuossa muutakin, syöttöpumppu hikoilee ja sinertävää savua tulee koko ajan putken päästä... :roll:

edit. muutettu mallia 4/65 -> 3/45, muistelin väärin.
Viimeksi muokannut hienosäätöleka, 26 Huhti 2023, 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

24 Huhti 2023, 17:47

hienosäätöleka kirjoitti:
24 Huhti 2023, 09:43
Uusi nuhvilainen ilmoittautuu. Potilas on 4/65, jota yrittelin herätellä talviunilta. Foorumia sen verran lueskelin, että olisi pitänyt varmaankin ilmata ensin... no ensi kerralla sitten.

Nyt jäi starttailut siihen, että ekalla yrittämällä lupaavasti lupasi mutta sammui. Sitten sahailin ehkä kymmenisen kertaa jokusen sekunnin pätkissä, kunnes kuului sellainen sulakkeen palamisen tapainen ääni jostain oikealta. Sen jälkeen ei enää tapahtunut virta-avaimesta mitään. Että mikähän siellä voisi olla mennyt?

Olisihan tuossa muutakin, syöttöpumppu hikoilee ja sinertävää savua tulee koko ajan putken päästä... :roll:
Tuossa näin aluksi sähkökaavio ja sähkökaavion selitys.
Sulakehan sieltä on tainnut sanoa sopimuksen irti.

https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... avio+1.pdf
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... avio+2.pdf

Kannatta lähteä tarkastamaan polttoaineen saanti, ensimmäisenä tankissa oleva sihdin puhdistus, sitten siirtopumppu, polttoaine suodattimien vaihto, siirtotangon voitelu koneen käydessä, vd40:stä siirtotandon molempiin päihin ja nokkiin, lopuksi siirtopumpun öljyjen vaihto.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
hienosäätöleka
Mini -nuhvisti
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Huhti 2023, 04:40
Konekalustoani: 4/65,502

24 Huhti 2023, 18:03

Kiitos! Tuossahan sitä onkin tekemistä - en ole varmaan koskaan eläissäni (ikää nyt liki 50 vee) traktoreita päässyt huoltamaan eli korkea aikahan se jo taitaa olla. Kertoo kyllä jotain sekin, että sahataan starttia kunnes menee rikki... :roll:
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 185
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

24 Huhti 2023, 20:57

Tarkista myös että akunkengät on kunnolla kiinni ja kaapelit kunnossa.
Massey-Nuffield
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 876
Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
NLCF r.y jäsen Nro: 477

25 Huhti 2023, 06:55

Myös polttoaineen paluulinja liittimet ja putket. Itsellä 460 teki samaa
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
hienosäätöleka
Mini -nuhvisti
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Huhti 2023, 04:40
Konekalustoani: 4/65,502

26 Huhti 2023, 20:42

Malli onkin pienempi 3/45 eikä tuo 4/65...

Pitää tosiaan käydä nyt lämpimämmillä keleillä tuo pa-linjasto kauttaaltaan läpi. Muistelen, että viime kesänä sammui kesken ajon ja pienellä sahaamisella käynnistyi taas uudelleen. Tuohon siniseen jatkuvaan savutteluun lienee paras lääke käydä kansipuoli läpi, venojen tiivisteet kenties tiensä päässä?

Lisäksi löytyi arkistojen kätköistä "Leyland korjausohjekirja 245 (253)" - en ihan saanut täyttä varmuutta, onko miten käypäinen tuolle 3/45 mallille?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

27 Huhti 2023, 07:47

"Lisäksi löytyi arkistojen kätköistä "Leyland korjausohjekirja 245 (253)" - en ihan saanut täyttä varmuutta, onko miten käypäinen tuolle 3/45 mallille?"

Käytännössä polttoaine puoli en samanlainen molemmissa. En nyt muista oliko pikku leukut rivi vaiko jakajapumpulla.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 185
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

27 Huhti 2023, 10:21

Eikö pikku leukut ole perkinssin moottorilla? Ei taida polttoainepuoli samallainen olla.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

27 Huhti 2023, 11:10

Tuusaaja kirjoitti:
27 Huhti 2023, 10:21
Eikö pikku leukut ole perkinssin moottorilla? Ei taida polttoainepuoli samallainen olla.
Kyllä tiedän, että pikkuleukut on perkiisin moottorilla, mutta samat toiminpiteet pitää tehdä jos ja kun käy polttoaine linjaston läpi.
Elikkä "ensimmäisenä tankissa oleva sihdin puhdistus, sitten siirtopumppu, polttoaine suodattimien vaihto, siirtotangon voitelu koneen käydessä, vd40:stä siirtotandon molempiin päihin ja nokkiin, lopuksi siirtopumpun öljyjen vaihto.
Paitsi, "En nyt muista oliko pikku leukut rivi vaiko jakajapumpulla."
Jos on jakajapumpulla niin nämä toimentiteet ei sovellu jakajapumpulle.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
ville
Mini -nuhvisti
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Elo 2022, 21:20
Konekalustoani: nuffield 4/65 kylmäkosken kertojalla.-vm.-69

27 Huhti 2023, 17:43

pikkuleukkuja on monenlaisia 245 perkins(ei runkoa), 344=bmc ja runko, 255 runko oletan,että on bmc.taitaa olla muitakin?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

27 Huhti 2023, 19:42

ville kirjoitti:
27 Huhti 2023, 17:43
pikkuleukkuja on monenlaisia 245 perkins(ei runkoa), 344=bmc ja runko, 255 runko oletan,että on bmc.taitaa olla muitakin?
Nyt taitaa olla villellä hieman väärää tietoja pikkuleukuista.
Nämä ns. minileukkuja.
https://konedata.net/traktorit/nuffield ... yland-154/
Käytännössä 253:sta ja 245:sta sanotaa pikkuleukuiksi.

https://konedata.net/traktorit/nuffield ... d-253-384/
https://konedata.net/traktorit/nuffield ... -262-4100/
344:sesta lähtien neloskoneella varustettuna, 285 , 4100 kuutoskoneella varustettuna
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 185
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

27 Huhti 2023, 21:53

Näin on :D kolmi pyttyiset on niitä pikkuleukkuja.
Aloitahan tuosta sähköpuolesta että saat taas startin pyörittämään.
Itelläkin oli fourin käynnistys melko sitkeää talven jälkeen, käynyt syksyllä viimeksi.
Pitkään piti starttailla ja lopulta sain käyntiin mutta kierroksia ei ottanu alussa yhtään edes pakkosyöttö päällä.
Ilmaa siis jostain menny tai aineet valunu pois vaikka mistään ei vuodakkaan.
Nyt kyllä hörähtää heti ja kierroksiakin ottaa.
hienosäätöleka
Mini -nuhvisti
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Huhti 2023, 04:40
Konekalustoani: 4/65,502

07 Touko 2023, 21:24

Sulake palanut, vaihdoin tilalle lattasulakemallisen niin löytyy hyllytavarana kotoa paremmin. Nyt starttaa.

Syöttöpumppu oli kankea, alimmainen vipu joka menee jalkapolkimelle, ei liikkunut alkuun ollenkaan. Sitä herkistelin hienosäätövasaralla, sitten vääntelin meisselillä ja alkoi liikkumaan paremmin. Voitelun puutetta, vettä sisällä? Seissyt tosiaan syksystä. Ilmasin 3 x suuttimet, pakko syötöllä sain muutaman käynnistyskerran jälkeen heräteltyä eloon. Sammui alkuun, kun annoin syöttöä enemmän, ja ainoastaan pakko syötöllä suostui käynnistymään. Jossain vaiheessa helpotti, ja alkoi toimia. Kävin tekemässä lenkin metsätiellä vähän reilummilla kierroksilla, josko lähtisi löpö paremmin kiertämään. Sinertävää pakokaasu kyllä hävisi, eos miksi? Ehkä hyvä näin?

Mikä sen sijaan ihmetytti, niin low ja high tuntui olevan juurikin päinvastoin. Huomasin vasta nyt, yleensä vedellyt tällä pihassa klapi kärryä jokusen metrin, tänään tuli kokeiltua vauhdikkaampaa kulkua. Jotain vikaa askissa?

Mutta on nämä tämän ikäluokan traktorit kyllä ihailtavan yksinkertaisia, arvostan. Juuri katselin Valtran Q305 esittelyvideoita, jäisi kyllä tontille ainakin minulta 😄 https://youtu.be/IUyfTSTNqa4
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 185
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

08 Touko 2023, 05:16

Hyvä että alkoi pelaamaan.
Tuskin laatikossa mitään vikaa on jos iso ja pikkupuoli kuitenkin toimii.
Onko väärä nuppi kepissä :D
Noilla alueilla ei nuhvissa kovin suurta eroa nopeudessa ole muutenkaan.
hienosäätöleka
Mini -nuhvisti
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Huhti 2023, 04:40
Konekalustoani: 4/65,502

11 Touko 2023, 07:39

Tuusaaja kirjoitti:
08 Touko 2023, 05:16
Hyvä että alkoi pelaamaan.
Tuskin laatikossa mitään vikaa on jos iso ja pikkupuoli kuitenkin toimii.
Onko väärä nuppi kepissä :D
Noilla alueilla ei nuhvissa kovin suurta eroa nopeudessa ole muutenkaan.
Saattoi sitten hämätä tuo, jos ei ole merkittävää eroa vauhdin määrään low ja high -alueilla :D
Vastaa Viestiin