Sivu 1/1

Nuffield 10/60

Lähetetty: 12 Huhti 2023, 16:43
Kirjoittaja anzu63
Onko 10/60 vm1966 ajovoimanulosotto kyseisessä vehkeessä.

Re: Nuffield 10/60

Lähetetty: 12 Huhti 2023, 16:55
Kirjoittaja Tuusaaja
Eipä ole nuhveissa sellaista.

Re: Nuffield 10/60

Lähetetty: 12 Huhti 2023, 19:36
Kirjoittaja kari t
Käsittääkseni kaikissa traktoreissa on voiman ulosottoakseli, jos kysyt / tarkoitatko, voiko sitä käyttää myös ajattaessa, sanoisi että voi käyttää ajaessa, voi jopa työnnättää tratoria pelkällä vetävällä, tässä tapauksessa työntävällä peräkärryllä.

Re: Nuffield 10/60

Lähetetty: 12 Huhti 2023, 20:40
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Ajovoimanulosotolla yleisesti tarkoitetaan pto akselia joka on synkroonissa takarenkaiden pyörimisnopeuteen. Näin ollen saadaan joka vaihteelle passaamaan peräkärryyn veto.

Ei Nuffieldeissa eikä Leylandeissa sellaista ole ollut tarjolla.

Nuffieldeissa on vain joko kaksoiskytkin eli riippumaton voimanulosotto tai ajovoimansiirrosta riippuvainen ulosotto (yksöiskytkin). Nopeus standardi 540 rpm. 1000 rpm voimanottoa ei ole kuin vasta keltaisissa Leylandeissa lisävarusteena. 10 -malleista alkaen yksöiskytkinvoimanotossa 540 rpm tulee hieman eri moottorin kierroksilla ulos, riippuen onko hi vai lo -alue päällä.

Re: Nuffield 10/60

Lähetetty: 12 Huhti 2023, 21:23
Kirjoittaja Massey-Nuffield
Peräkärryynkin tarvitaan suunnanvaihtaja johon valitaan välitys niin, että vetävän kärryn ja traktorin 540 rpm ja joku hitaampi vaihde mikä sopii esim. Traktorin 2nen ja kärrystä lähinnä sitä. Sitä ei olekaan ajateltu muuhun kuin pahaan paikkaan. Siksi pieni vaihde. 10/60ssä minulla 2nen ja kärryn 1nen 1:1 suunnanvaihtaja on passissa. Ilman tuplaperää kärry työntää hitaasti traktorin vaihde vapaalla, mutta tuplaperällä varustetut kärryt ja 1000rpm mennään jo se maaginen 50km/h jopa yli
Keskon kirjanen Nuffield työvälineet -59 ilmoitti saatavan Sukevan vankilan tekemiä vetäviä autosta tehtyjä
perävaunuja
Tämä sivujuonne.