Nuhvi 4/65

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Markone
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Syys 2021, 07:55
Konekalustoani: Nuffield 4/65 Valmet 361
NLCF r.y jäsen Nro: 412
Paikkakunta: Rovaniemi

10 Helmi 2023, 15:48

Terveisiä Rovaniemeltä.
Vuosia sitten itselleni kulkeutui hytällinen Nuffield 4/65. Oli leikannut kiinni tyhjäkäynnillä. Sattuneista syistä kone oli pyörinyt ilman öljyjä. Purin lohkon nokalta ja kävin sen läpi. Käy ja kukkuu. Kytkin, jarrut, kynkkä, etuakselisto, poljinpukki ja ohjaustehostin ohjausventtiiliä myöten purettu ja kunnostettu. Palstasta on ollut suuri apu. 361 Valmetilla olen ajellut parikymmentä vuotta ja nyt näyttää, että Nuhvilla mennään eteenpäin. Siinäkin suhteessa, että Vallussa on takakuormain ja Nuhvissa etukuormaaja, 1100 Vilske ( ainakin lukee niin). Hitsasin siihen lumikauhan ja teetin sylintereistä kaksitoimiset, myös kauhankääntäjään. On ollut vuosia aikaa värkätä. Seuraava ongelma on käsissä, joka vaatii erilaista apua. Laitoin takapainon ja koneen käyntiin. Nostin ja lukitsin painon ylös, jolloin virtaus ohjautuu kuormaajalle pääjärjestelmän kautta mutta... laittaessani hydrauliikan käyttövivun penkin vasemmalta puolelta ensimmäiseen asentoon, ulosottoakseli pyörii mukana ja painaessani kytkimen pohjaan kytkeytyy pumppu pois päältä, eikä kuormaaja toimi ja sama toistuu toisessa lovessa. Yritin päästä jäsenten kirjastoon, mutta ei onnistu. Olen jäsen. Voisiko joku neuvoa tai ohjata johonkin keskusteluun, jossa tätä on puitu...
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1543
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

10 Helmi 2023, 16:05

Laitoin sinulle yv:n jäsenasioissa !
Massey-Nuffield
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 876
Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
NLCF r.y jäsen Nro: 477

10 Helmi 2023, 16:31

Markone kirjoitti:
10 Helmi 2023, 15:48
Terveisiä Rovaniemeltä.
Vuosia sitten itselleni kulkeutui hytällinen Nuffield 4/65. Oli leikannut kiinni tyhjäkäynnillä. Sattuneista syistä kone oli pyörinyt ilman öljyjä. Purin lohkon nokalta ja kävin sen läpi. Käy ja kukkuu. Kytkin, jarrut, kynkkä, etuakselisto, poljinpukki ja ohjaustehostin ohjausventtiiliä myöten purettu ja kunnostettu. Palstasta on ollut suuri apu. 361 Valmetilla olen ajellut parikymmentä vuotta ja nyt näyttää, että Nuhvilla mennään eteenpäin. Siinäkin suhteessa, että Vallussa on takakuormain ja Nuhvissa etukuormaaja, 1100 Vilske ( ainakin lukee niin). Hitsasin siihen lumikauhan ja teetin sylintereistä kaksitoimiset, myös kauhankääntäjään. On ollut vuosia aikaa värkätä. Seuraava ongelma on käsissä, joka vaatii erilaista apua. Laitoin takapainon ja koneen käyntiin. Nostin ja lukitsin painon ylös, jolloin virtaus ohjautuu kuormaajalle pääjärjestelmän kautta mutta... laittaessani hydrauliikan käyttövivun penkin vasemmalta puolelta ensimmäiseen asentoon, ulosottoakseli pyörii mukana ja painaessani kytkimen pohjaan kytkeytyy pumppu pois päältä, eikä kuormaaja toimi ja sama toistuu toisessa lovessa. Yritin päästä jäsenten kirjastoon, mutta ei onnistu. Olen jäsen. Voisiko joku neuvoa tai ohjata johonkin keskusteluun, jossa tätä on puitu...
Nyt voin olla täysin metsässä, mutta jos tuo on 'yksöiskytkimellä' niin se on normaali toiminta. Se on ns kytkimestä riippuvainen, toisin kuin kaksoiskytkimellinen Kartanomalli jossa kytkimen painaminen ei sammuta pumppua
Viimeksi muokannut Massey-Nuffield, 10 Helmi 2023, 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
Markone
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Syys 2021, 07:55
Konekalustoani: Nuffield 4/65 Valmet 361
NLCF r.y jäsen Nro: 412
Paikkakunta: Rovaniemi

10 Helmi 2023, 17:19

No, niin. Tämä on yksöiskytkimellä. Eikö pumppua saa pyörimään kokoaikaisesti?
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1543
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

10 Helmi 2023, 18:02

Markone kirjoitti:
10 Helmi 2023, 17:19
No, niin. Tämä on yksöiskytkimellä. Eikö pumppua saa pyörimään kokoaikaisesti?
Laita keulapumppu niin pyörii ainakin silloin kun kone on käynnissä :wink:
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Markone
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Syys 2021, 07:55
Konekalustoani: Nuffield 4/65 Valmet 361
NLCF r.y jäsen Nro: 412
Paikkakunta: Rovaniemi

10 Helmi 2023, 18:11

Keulapumpusta on ainakin viestiketjuja, joten pitää alkaa miettimään sellaista nokalle. Kiitos.
Massey-Nuffield
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 876
Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
NLCF r.y jäsen Nro: 477

11 Helmi 2023, 21:01

Markone kirjoitti:
10 Helmi 2023, 18:11
Keulapumpusta on ainakin viestiketjuja, joten pitää alkaa miettimään sellaista nokalle. Kiitos.
Lisäöljysäiliö ja reilu mitoitus. Laita samalla 2 karainen lohko, jos tulee kauhan kääntö
(Vaikka myöhemmin mieleen).
Paras tietty tyystin traktorista riippumaton systeemi, usein vain säiliön paikka on ongelma.
Tuo lisäsäiliö , vaikka piempikin. on minusta hyvä jos on paikka
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
Markone
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Syys 2021, 07:55
Konekalustoani: Nuffield 4/65 Valmet 361
NLCF r.y jäsen Nro: 412
Paikkakunta: Rovaniemi

14 Helmi 2023, 17:39

Kyllä se nokkapumpun rakenteluksi menee. Onneksi harrastemielessä, niin ei ala ahdistamaan. Ei siinä keulassa ole paljoa säiliölle tilaa, mutta ajan kanssa se siitä kehkeytyy. Nehän ovat lopulta teknisiä ratkaisuja.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

14 Helmi 2023, 21:36

Ota nokkapumpulle öljyt vaihdelaatikosta, nyt en muista onko 4/65:sessa laatikon oikealla puolella kolme proppua kuten on vanhemmissa nuhveissa.
Jk. Eipä ollut 4/65 :sen vaihdelaatikon kyljessä yhtään reikää eikä proppua.
Puota öljyt pois ja tee reikä vaihdelaatikon kylkeen.

Eikös keltaisissa leukuissakin ole otettu nokkapumpulle öljyt vaihdelaatikosta ?
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin