Terveisiä Rovaniemeltä.
Vuosia sitten itselleni kulkeutui hytällinen Nuffield 4/65. Oli leikannut kiinni tyhjäkäynnillä. Sattuneista syistä kone oli pyörinyt ilman öljyjä. Purin lohkon nokalta ja kävin sen läpi. Käy ja kukkuu. Kytkin, jarrut, kynkkä, etuakselisto, poljinpukki ja ohjaustehostin ohjausventtiiliä myöten purettu ja kunnostettu. Palstasta on ollut suuri apu. 361 Valmetilla olen ajellut parikymmentä vuotta ja nyt näyttää, että Nuhvilla mennään eteenpäin. Siinäkin suhteessa, että Vallussa on takakuormain ja Nuhvissa etukuormaaja, 1100 Vilske ( ainakin lukee niin). Hitsasin siihen lumikauhan ja teetin sylintereistä kaksitoimiset, myös kauhankääntäjään. On ollut vuosia aikaa värkätä. Seuraava ongelma on käsissä, joka vaatii erilaista apua. Laitoin takapainon ja koneen käyntiin. Nostin ja lukitsin painon ylös, jolloin virtaus ohjautuu kuormaajalle pääjärjestelmän kautta mutta... laittaessani hydrauliikan käyttövivun penkin vasemmalta puolelta ensimmäiseen asentoon, ulosottoakseli pyörii mukana ja painaessani kytkimen pohjaan kytkeytyy pumppu pois päältä, eikä kuormaaja toimi ja sama toistuu toisessa lovessa. Yritin päästä jäsenten kirjastoon, mutta ei onnistu. Olen jäsen. Voisiko joku neuvoa tai ohjata johonkin keskusteluun, jossa tätä on puitu...
Nuhvi 4/65
Valvoja: automies560
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1549
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Laitoin sinulle yv:n jäsenasioissa !
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 880
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Nyt voin olla täysin metsässä, mutta jos tuo on 'yksöiskytkimellä' niin se on normaali toiminta. Se on ns kytkimestä riippuvainen, toisin kuin kaksoiskytkimellinen Kartanomalli jossa kytkimen painaminen ei sammuta pumppuaMarkone kirjoitti: ↑10 Helmi 2023, 15:48 Terveisiä Rovaniemeltä.
Vuosia sitten itselleni kulkeutui hytällinen Nuffield 4/65. Oli leikannut kiinni tyhjäkäynnillä. Sattuneista syistä kone oli pyörinyt ilman öljyjä. Purin lohkon nokalta ja kävin sen läpi. Käy ja kukkuu. Kytkin, jarrut, kynkkä, etuakselisto, poljinpukki ja ohjaustehostin ohjausventtiiliä myöten purettu ja kunnostettu. Palstasta on ollut suuri apu. 361 Valmetilla olen ajellut parikymmentä vuotta ja nyt näyttää, että Nuhvilla mennään eteenpäin. Siinäkin suhteessa, että Vallussa on takakuormain ja Nuhvissa etukuormaaja, 1100 Vilske ( ainakin lukee niin). Hitsasin siihen lumikauhan ja teetin sylintereistä kaksitoimiset, myös kauhankääntäjään. On ollut vuosia aikaa värkätä. Seuraava ongelma on käsissä, joka vaatii erilaista apua. Laitoin takapainon ja koneen käyntiin. Nostin ja lukitsin painon ylös, jolloin virtaus ohjautuu kuormaajalle pääjärjestelmän kautta mutta... laittaessani hydrauliikan käyttövivun penkin vasemmalta puolelta ensimmäiseen asentoon, ulosottoakseli pyörii mukana ja painaessani kytkimen pohjaan kytkeytyy pumppu pois päältä, eikä kuormaaja toimi ja sama toistuu toisessa lovessa. Yritin päästä jäsenten kirjastoon, mutta ei onnistu. Olen jäsen. Voisiko joku neuvoa tai ohjata johonkin keskusteluun, jossa tätä on puitu...
Viimeksi muokannut Massey-Nuffield, 10 Helmi 2023, 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1549
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 880
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Lisäöljysäiliö ja reilu mitoitus. Laita samalla 2 karainen lohko, jos tulee kauhan kääntö
(Vaikka myöhemmin mieleen).
Paras tietty tyystin traktorista riippumaton systeemi, usein vain säiliön paikka on ongelma.
Tuo lisäsäiliö , vaikka piempikin. on minusta hyvä jos on paikka
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 4
- Liittynyt: 09 Syys 2021, 07:55
- Konekalustoani: Nuffield 4/65 Valmet 361
- NLCF r.y jäsen Nro: 412
- Paikkakunta: Rovaniemi
Kyllä se nokkapumpun rakenteluksi menee. Onneksi harrastemielessä, niin ei ala ahdistamaan. Ei siinä keulassa ole paljoa säiliölle tilaa, mutta ajan kanssa se siitä kehkeytyy. Nehän ovat lopulta teknisiä ratkaisuja.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Ota nokkapumpulle öljyt vaihdelaatikosta, nyt en muista onko 4/65:sessa laatikon oikealla puolella kolme proppua kuten on vanhemmissa nuhveissa.
Jk. Eipä ollut 4/65 :sen vaihdelaatikon kyljessä yhtään reikää eikä proppua.
Puota öljyt pois ja tee reikä vaihdelaatikon kylkeen.
Eikös keltaisissa leukuissakin ole otettu nokkapumpulle öljyt vaihdelaatikosta ?
Jk. Eipä ollut 4/65 :sen vaihdelaatikon kyljessä yhtään reikää eikä proppua.
Puota öljyt pois ja tee reikä vaihdelaatikon kylkeen.
Eikös keltaisissa leukuissakin ole otettu nokkapumpulle öljyt vaihdelaatikosta ?
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !