460 huohottaa

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Universaalii
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 14 Touko 2020, 19:04
Konekalustoani: Universal tree

Öljypohja irti.kokeilin kiertokankia heilutella ei yhtätäkkiseltään tuntuntu väljyyttä.runkolaakeriista ei osaa sanoo enennkö ottaa koneen irti?!?
Mites nuffin kones irtoo?pitääkö katkoo rungon?vai löhteekö muuten nostalla/vetämällä
Universaalii
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 14 Touko 2020, 19:04
Konekalustoani: Universal tree

Vois hommata öljynpainemittarin ihan varmuudeksi.
Mistäs sen ois paras mitata?millä kierteellä mahtaa olla?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5094
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

Universaalii kirjoitti: 09 Helmi 2023, 10:41 Öljypohja irti.kokeilin kiertokankia heilutella ei yhtätäkkiseltään tuntuntu väljyyttä.runkolaakeriista ei osaa sanoo enennkö ottaa koneen irti?!?
Mites nuffin kones irtoo?pitääkö katkoo rungon?vai löhteekö muuten nostalla/vetämällä
Ei tarvitse runkoa katkaista.
Irroita virtajohdot, Ota akku pois paikaltaan
Kytkinkoppa kokonaisena ylös, akkukotelo, tankki, simpuka ohjauspyörineen, irroita ensin ohjausvipu sektoriakselin (ristiakselin) päästä, irroita kytkintanko kytkinpolkimesta.
Katkasise kytkinakseli vetoholkin kohdalta. Irroita kytkinasetelma ja vauhtipyörä
Irroita jäähdyttäjä. Nosta kone esim. mootorinostimellä taikka taljaa hyväksikäyttämällä ylös, pöydälle mikäli ei ole konepukkia käytössä.
Noilla, näin pikaisesti ulkomuistista, lisää neuvoja tarvittaessa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Universaalii
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 14 Touko 2020, 19:04
Konekalustoani: Universal tree

kari t kirjoitti: 09 Helmi 2023, 12:17
Universaalii kirjoitti: 09 Helmi 2023, 10:41 Öljypohja irti.kokeilin kiertokankia heilutella ei yhtätäkkiseltään tuntuntu väljyyttä.runkolaakeriista ei osaa sanoo enennkö ottaa koneen irti?!?
Mites nuffin kones irtoo?pitääkö katkoo rungon?vai löhteekö muuten nostalla/vetämällä
Ei tarvitse runkoa katkaista.
Irroita virtajohdot, Ota akku pois paikaltaan
Kytkinkoppa kokonaisena ylös, akkukotelo, tankki, simpuka ohjauspyörineen, irroita ensin ohjausvipu sektoriakselin (ristiakselin) päästä, irroita kytkintanko kytkinpolkimesta.
Katkasise kytkinakseli vetoholkin kohdalta. Irroita kytkinasetelma ja vauhtipyörä
Irroita jäähdyttäjä. Nosta kone esim. mootorinostimellä taikka taljaa hyväksikäyttämällä ylös, pöydälle mikäli ei ole konepukkia käytössä.
Noilla, näin pikaisesti ulkomuistista, lisää neuvoja tarvittaessa.
Okei kiitos näillä neuvollla koitetaan miten irtoo👍
Universaalii
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 14 Touko 2020, 19:04
Konekalustoani: Universal tree

Nonii yläpäätä kurkatttu sen verran että venttiilin tappi 1 männältä vinossa ja 2 männältä tippunu vallan alas..seuraavaksi kansi pois nii näkee mitä kauheita on tapahtunu..ihmekös että huohottaa😎
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

Universaalii kirjoitti: 11 Helmi 2023, 11:07 Nonii yläpäätä kurkatttu sen verran että venttiilin tappi 1 männältä vinossa ja 2 männältä tippunu vallan alas..seuraavaksi kansi pois nii näkee mitä kauheita on tapahtunu..ihmekös että huohottaa😎
Ainakaan mulle ei nyt ihan aukea. Kuva auttaisi paljon
Tarkoitatko, että kaksi venttiiliä on pudonnut sylinteriin? Melkonen ryske pitäisi olla käydessä jos ylipäätään pyörisi ollenkaan....
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5094
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

Nelitahtari kirjoitti: 12 Helmi 2023, 07:49
Universaalii kirjoitti: 11 Helmi 2023, 11:07 Nonii yläpäätä kurkatttu sen verran että venttiilin tappi 1 männältä vinossa ja 2 männältä tippunu vallan alas..seuraavaksi kansi pois nii näkee mitä kauheita on tapahtunu..ihmekös että huohottaa😎
Ainakaan mulle ei nyt ihan aukea. Kuva auttaisi paljon
Tarkoitatko, että kaksi venttiiliä on pudonnut sylinteriin? Melkonen ryske pitäisi olla käydessä jos ylipäätään pyörisi ollenkaan....
Tarkoitaneeko Universaali mahdolisesti venttilien työntötankoja, jos näin on, niin ota sivuluukku auki ja oikaise työntötanko ja asenna paikoilleen.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 199
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

Työntötankoja joskus vääntynyt minullakin. Ei noiden takia sivuluukkua tarvi aukoa. Venttiikoppa jos on irti niin nosta ylös vaan ja puupölkyn päällä vasaralla naputtele suoraan. Venttiilien säätö tietenkin sen jälkeen kun ovat takasin paikoillaan.
Universaalii
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 14 Touko 2020, 19:04
Konekalustoani: Universal tree

Ei onneksi sylinteriin asti pudonnut..samoin oli lähteny se palikka mikä on nokka akselin päällä löyty irrallaan lokin sisältä😳oisko nokka akseli heittäny ylös.huohotus ei tiemmä johdu tuosta "viasta"vaan männät päästää läpi.,tanko tosiaan suoraksi ja palikka paikalleen..männät ylös seuraavaksi ja kattoo missä kunnossa ovat
Massey-Nuffield
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 880
Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
NLCF r.y jäsen Nro: 477

Universaalii kirjoitti: 12 Helmi 2023, 16:38 Ei onneksi sylinteriin asti pudonnut..samoin oli lähteny se palikka mikä on nokka akselin päällä löyty irrallaan lokin sisältä😳oisko nokka akseli heittäny ylös.huohotus ei tiemmä johdu tuosta "viasta"vaan männät päästää läpi.,tanko tosiaan suoraksi ja palikka paikalleen..männät ylös seuraavaksi ja kattoo missä kunnossa ovat
Täälä jo tulikin. Vielä vakuudeksi.
Britti moottoripyörästä naputtelin ovenkarmia vasten. Kyllä kestää sen jälkeen. Tarkkaan kun katsoo.
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5094
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

Universaalii kirjoitti: 12 Helmi 2023, 16:38 Ei onneksi sylinteriin asti pudonnut..samoin oli lähteny se palikka mikä on nokka akselin päällä löyty irrallaan lokin sisältä😳oisko nokka akseli heittäny ylös.huohotus ei tiemmä johdu tuosta "viasta"vaan männät päästää läpi.,tanko tosiaan suoraksi ja palikka paikalleen..männät ylös seuraavaksi ja kattoo missä kunnossa ovat
Ei työntötanko ja tangon nostin millään voin sylinteriin pudota.
Itellä sattui tuon kuutoskoneen kanssa tapaus, olin vahingossa jättänyt venttilisäädön mutterin kiristämättä ja nostin ja työntötanko pois paikaltaan, kävi jännästi tuputtamalla,
Saitko nostimen paikoilleen ilman sivuluukun avaamista ?
Niin, ja jo 70:ntä luvulla kolmosnuhvin nostotanko vääntyi kylmäkäynnistyksen yhteydessä, - 30 astetta iman minkäälaista lämmitystä, vasaralla, kakkosnelosen lankkua vasten naputteli suoraksi.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Universaalii
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 14 Touko 2020, 19:04
Konekalustoani: Universal tree

Männät irrotettu..ja kas ykkösen kaulalla liuskat päällekkäin..koneistamo hommiks meni siis..
Massey-Nuffield
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 880
Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
NLCF r.y jäsen Nro: 477

Universaalii kirjoitti: 13 Helmi 2023, 18:46 Männät irrotettu..ja kas ykkösen kaulalla liuskat päällekkäin..koneistamo hommiks meni siis..
Hyvä että selvisi. Taas menee 60 vuotta
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
Vastaa Viestiin