Sivu 1/1

460 starttiongelma

Lähetetty: 16 Loka 2022, 10:13
Kirjoittaja 460
Perheeseen tuli kesällä 460. Ostettaessa käynnistyi mainiosti, mutta kuukauden seisomisen jälkeen startatessa ei tapahtunut mitään muuta kuin meissenlillä 'startaten' löi vain kipinää, solenoidi ei naksahtanut. Aivan kuin kone olisi ruostunut jumiin. Otin pakosarjan irti, kun epäiltiin sataneen vettä täyteen, ei ollut. Akussa 12,5 V.

Tilalle uusi startti, joka ei mahtunut kytkinkopan aukkoon, joka on 91,5 mm. Autosähköliikkeen mittauksen mukaan vanha oli sökö. IKH:sta toinen startti, josta löytyi sama koodi SM1211, kuin entisestä. Meni paikoilleen, kun alimpaa reikää hitusen avarsi porakoneella. Uudessa sama vika, lyö kipinää. Konetta vedetty vaihde päällä, pyörii. Kerran kaksi startti pyörähti, mutta ei pyörittänyt konetta. Vauhtipyörän hannastus näytti hyväkuntoisekta.

Tiivistettynä: vanha startti ja vastaava uusi startti eivät edes yritä pyöräyttää konetta. Ei jaksa tmv.

Mitä seuraavaksi ? Hyviä ideoita, kiitos Ajattelin yrittää vetämällä käyntiin, kun saan isomman koneen vetämään.

Re: 460 starttiongelma

Lähetetty: 16 Loka 2022, 10:40
Kirjoittaja Nelitahtari
Sähkön puutteelta tuo kuulostaa.
Vaikka akussa on lepotilassa 12,5V niin se ei todista, että akku on kunnossa.
Mittaa jännite silloin kun yritetään startata. Mihin jännite silloin notkahtaa?

Entäs maakaapelin kunto ja kontakti runkoon? Ettei olisi liitoksessa ylimenovastusta.

Mittaa jännite myös startin rungon ja solenoidin paksun kaapelin liittimistä samalla kun yritetään startata.
Siitäkin väliltä pitäsi löytyä se 10-12V kuormitettunakin.

Re: 460 starttiongelma

Lähetetty: 16 Loka 2022, 21:51
Kirjoittaja 460
Kiitos vinkeistä. Pääsen ensi viikonloppuna testaamaan.

Re: 460 starttiongelma

Lähetetty: 18 Loka 2022, 03:10
Kirjoittaja Massey-Nuffield
Ensimmäinen vinkki. Heitä sillä IKH startilla kuikkaa.

Re: 460 starttiongelma

Lähetetty: 21 Loka 2022, 02:21
Kirjoittaja jusape
Ittellä on TurboNuffissa vuosia ollut IKHn startti - eikä mitään ongelmia.
Kuten monilla muillakaan. Mut ainahan sinne huonojakin yksilöitä sekaan sopii.

Re: 460 starttiongelma

Lähetetty: 21 Loka 2022, 10:01
Kirjoittaja Massey-Nuffield
jusape kirjoitti: 21 Loka 2022, 02:21 Ittellä on TurboNuffissa vuosia ollut IKHn startti - eikä mitään ongelmia.
Kuten monilla muillakaan. Mut ainahan sinne huonojakin yksilöitä sekaan sopii.
Kaveri osti Valtraan IKH startin, ei pyörittänyt kunnolla eikä meinannut saada millään rahoja takaisin, Massikkaan laitettiin 3! Kertaa IKH startti ennen kuin suostuivat palauttamaan rahat jaNyt Hankkijan startti ollut 10 vuotta.
On sinulla hyvä tuuri ollut😀😀😀

Re: 460 starttiongelma

Lähetetty: 21 Loka 2022, 14:50
Kirjoittaja Nelitahtari
Massey-Nuffield kirjoitti: 21 Loka 2022, 10:01
jusape kirjoitti: 21 Loka 2022, 02:21 Ittellä on TurboNuffissa vuosia ollut IKHn startti - eikä mitään ongelmia.
Kuten monilla muillakaan. Mut ainahan sinne huonojakin yksilöitä sekaan sopii.
Kaveri osti Valtraan IKH startin, ei pyörittänyt kunnolla eikä meinannut saada millään rahoja takaisin, Massikkaan laitettiin 3! Kertaa IKH startti ennen kuin suostuivat palauttamaan rahat jaNyt Hankkijan startti ollut 10 vuotta.
On sinulla hyvä tuuri ollut😀😀😀
Jos siellä IKH:n starttitehtaalla on useammin maanantai kuin Hankkijan starttitehtaalla. :lol:

Mun Nuffissa on Lucas-merkkinen startti ja se ei alkuun pyörittänyt vaikka sai sähköä.
Maapuolen hiilien johdot oli niiteillä kiinni moottorin alumiinisessa päätylevyssä. Siitä ei mennyt sähkö läpi. Englantilaiset osaa näköjään tehdä sähköä johtamatonta alumiinia.

Re: 460 starttiongelma

Lähetetty: 24 Loka 2022, 00:28
Kirjoittaja jusape
Massey-Nuffield kirjoitti: 21 Loka 2022, 10:01
jusape kirjoitti: 21 Loka 2022, 02:21 Ittellä on TurboNuffissa vuosia ollut IKHn startti - eikä mitään ongelmia.
Kuten monilla muillakaan. Mut ainahan sinne huonojakin yksilöitä sekaan sopii.
Kaveri osti Valtraan IKH startin, ei pyörittänyt kunnolla eikä meinannut saada millään rahoja takaisin, Massikkaan laitettiin 3! Kertaa IKH startti ennen kuin suostuivat palauttamaan rahat jaNyt Hankkijan startti ollut 10 vuotta.
On sinulla hyvä tuuri ollut😀😀😀
Valtran ja Maasian startit saattaa IKHoolle tulla ihan eri valmistajalta, mitä Nuffield / Leyland startit.
Lisäksi saattaa olla eräkohtaisia eroja toimivuuksissa.

Re: 460 starttiongelma

Lähetetty: 26 Loka 2022, 23:24
Kirjoittaja Massey-Nuffield
jusape kirjoitti: 24 Loka 2022, 00:28
Massey-Nuffield kirjoitti: 21 Loka 2022, 10:01
jusape kirjoitti: 21 Loka 2022, 02:21 Ittellä on TurboNuffissa vuosia ollut IKHn startti - eikä mitään ongelmia.
Kuten monilla muillakaan. Mut ainahan sinne huonojakin yksilöitä sekaan sopii.
Kaveri osti Valtraan IKH startin, ei pyörittänyt kunnolla eikä meinannut saada millään rahoja takaisin, Massikkaan laitettiin 3! Kertaa IKH startti ennen kuin suostuivat palauttamaan rahat jaNyt Hankkijan startti ollut 10 vuotta.
On sinulla hyvä tuuri ollut😀😀😀
Valtran ja Maasian startit saattaa IKHoolle tulla ihan eri valmistajalta, mitä Nuffield / Leyland startit.
Lisäksi saattaa olla eräkohtaisia eroja toimivuuksissa.
jusape kirjoitti: 24 Loka 2022, 00:28
Massey-Nuffield kirjoitti: 21 Loka 2022, 10:01
jusape kirjoitti: 21 Loka 2022, 02:21 Ittellä on TurboNuffissa vuosia ollut IKHn startti - eikä mitään ongelmia.
Kuten monilla muillakaan. Mut ainahan sinne huonojakin yksilöitä sekaan sopii.
Kaveri osti Valtraan IKH startin, ei pyörittänyt kunnolla eikä meinannut saada millään rahoja takaisin, Massikkaan laitettiin 3! Kertaa IKH startti ennen kuin suostuivat palauttamaan rahat jaNyt Hankkijan startti ollut 10 vuotta.
On sinulla hyvä tuuri ollut😀😀😀
Valtran ja Maasian startit saattaa IKHoolle tulla ihan eri valmistajalta, mitä Nuffield / Leyland startit.
Lisäksi saattaa olla eräkohtaisia eroja toimivuuksissa.
Se on totta. Marjakankaalla oli joskus startteja vakkka hinnasto näytti ei saa. Syy oli että laatu oli heikko mutta lupasi jos ei toimi hän kustantaa uuden. Oli joku harvinaisempi. Toki kaikissa on yksilöitä

Re: 460 starttiongelma

Lähetetty: 17 Joulu 2022, 17:57
Kirjoittaja Massey-Nuffield
460 kirjoitti: 16 Loka 2022, 21:51 Kiitos vinkeistä. Pääsen ensi viikonloppuna testaamaan.
Jos on vielä tarvis
Hahton Maurilla on Lucaksen käämejä
0400335350

Re: 460 starttiongelma

Lähetetty: 17 Joulu 2022, 21:07
Kirjoittaja Tuusaaja
Eipä ole pahaa sanottavaa IKH:n starteista. Nämähän ovat foortin 1000 sarjan starteista muokattuja. Itekkin näitä muutaman muokannut nuhviin sopivaksi. Rälläkällä kidasta pala pois, pultin reiät isommaksi ja sorvissa pikku lastu pois että mahtuu kytkinkopan reikään. Kahdessa nuhvissa näin ja ainakin 5 vuotta toimineet.

Re: 460 starttiongelma

Lähetetty: 28 Heinä 2023, 13:22
Kirjoittaja 460
Jälkijättöisesti vastailen, mutta syyllinen löytyi. Aikaisemman startin vaihdon lisäksi hankin 140 Ah akun. Ei auttanut.

En tajunnut, että syy voisi olla viilenneissä keleissä ja 55 litran nokkapumpussa. 2,8 kW stattti ei jaksa pyörittää konetta pumpun kera. Kevään tullen lähti eka startilla käyntiin. Vaihdoin 32 hydrauliikkaöljyt nyt 22:ksi. Nollakelillä sain käyntiin nokkapumppua eri tavoin lämmitellen. Pumpun kierto "nollille" startatessa.

Pumpun ja syylärin välissä ei ole nyt tilaa pumpun akselin irrottamiseksi. Onko jollain tietoa nokkapumpun irtikytkennän mahdollistavasta kytkimestä / kytkennästä ? Toteutettu nyt kahdella nivelakselillä, joten suoraan mikään liukuholkki ura-akseli -systeemia ei onnistu mm. tilan ahtauden takia. Ilman kytkettyä pumppua kone käytetään lämpimäksi, sammutetaan ja kytketään nokkapumppu toimintaan. Kone käynnistetään. Kuuleman mukaan 60-luvulla oli rakennetuissa traktorikaivureissa, joissa oli järeä pumppu.

Edelleen kuuleman mukaan 465:ssa olisi n. 4 kW startti saatavilla. En ole vielä löytänyt.

-> on nyt kesäkone