Perheeseen tuli kesällä 460. Ostettaessa käynnistyi mainiosti, mutta kuukauden seisomisen jälkeen startatessa ei tapahtunut mitään muuta kuin meissenlillä 'startaten' löi vain kipinää, solenoidi ei naksahtanut. Aivan kuin kone olisi ruostunut jumiin. Otin pakosarjan irti, kun epäiltiin sataneen vettä täyteen, ei ollut. Akussa 12,5 V.
Tilalle uusi startti, joka ei mahtunut kytkinkopan aukkoon, joka on 91,5 mm. Autosähköliikkeen mittauksen mukaan vanha oli sökö. IKH:sta toinen startti, josta löytyi sama koodi SM1211, kuin entisestä. Meni paikoilleen, kun alimpaa reikää hitusen avarsi porakoneella. Uudessa sama vika, lyö kipinää. Konetta vedetty vaihde päällä, pyörii. Kerran kaksi startti pyörähti, mutta ei pyörittänyt konetta. Vauhtipyörän hannastus näytti hyväkuntoisekta.
Tiivistettynä: vanha startti ja vastaava uusi startti eivät edes yritä pyöräyttää konetta. Ei jaksa tmv.
Mitä seuraavaksi ? Hyviä ideoita, kiitos Ajattelin yrittää vetämällä käyntiin, kun saan isomman koneen vetämään.
460 starttiongelma
Valvoja: automies560
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 880
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Ensimmäinen vinkki. Heitä sillä IKH startilla kuikkaa.
Viimeksi muokannut Massey-Nuffield, 17 Joulu 2022, 17:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ittellä on TurboNuffissa vuosia ollut IKHn startti - eikä mitään ongelmia.
Kuten monilla muillakaan. Mut ainahan sinne huonojakin yksilöitä sekaan sopii.
Kuten monilla muillakaan. Mut ainahan sinne huonojakin yksilöitä sekaan sopii.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 880
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Kaveri osti Valtraan IKH startin, ei pyörittänyt kunnolla eikä meinannut saada millään rahoja takaisin, Massikkaan laitettiin 3! Kertaa IKH startti ennen kuin suostuivat palauttamaan rahat jaNyt Hankkijan startti ollut 10 vuotta.
On sinulla hyvä tuuri ollut
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Valtran ja Maasian startit saattaa IKHoolle tulla ihan eri valmistajalta, mitä Nuffield / Leyland startit.Massey-Nuffield kirjoitti: ↑21 Loka 2022, 10:01Kaveri osti Valtraan IKH startin, ei pyörittänyt kunnolla eikä meinannut saada millään rahoja takaisin, Massikkaan laitettiin 3! Kertaa IKH startti ennen kuin suostuivat palauttamaan rahat jaNyt Hankkijan startti ollut 10 vuotta.
On sinulla hyvä tuuri ollut
Lisäksi saattaa olla eräkohtaisia eroja toimivuuksissa.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 880
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
jusape kirjoitti: ↑24 Loka 2022, 00:28Valtran ja Maasian startit saattaa IKHoolle tulla ihan eri valmistajalta, mitä Nuffield / Leyland startit.Massey-Nuffield kirjoitti: ↑21 Loka 2022, 10:01Kaveri osti Valtraan IKH startin, ei pyörittänyt kunnolla eikä meinannut saada millään rahoja takaisin, Massikkaan laitettiin 3! Kertaa IKH startti ennen kuin suostuivat palauttamaan rahat jaNyt Hankkijan startti ollut 10 vuotta.
On sinulla hyvä tuuri ollut
Lisäksi saattaa olla eräkohtaisia eroja toimivuuksissa.
Se on totta. Marjakankaalla oli joskus startteja vakkka hinnasto näytti ei saa. Syy oli että laatu oli heikko mutta lupasi jos ei toimi hän kustantaa uuden. Oli joku harvinaisempi. Toki kaikissa on yksilöitäjusape kirjoitti: ↑24 Loka 2022, 00:28Valtran ja Maasian startit saattaa IKHoolle tulla ihan eri valmistajalta, mitä Nuffield / Leyland startit.Massey-Nuffield kirjoitti: ↑21 Loka 2022, 10:01Kaveri osti Valtraan IKH startin, ei pyörittänyt kunnolla eikä meinannut saada millään rahoja takaisin, Massikkaan laitettiin 3! Kertaa IKH startti ennen kuin suostuivat palauttamaan rahat jaNyt Hankkijan startti ollut 10 vuotta.
On sinulla hyvä tuuri ollut
Lisäksi saattaa olla eräkohtaisia eroja toimivuuksissa.
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 880
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 200
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Eipä ole pahaa sanottavaa IKH:n starteista. Nämähän ovat foortin 1000 sarjan starteista muokattuja. Itekkin näitä muutaman muokannut nuhviin sopivaksi. Rälläkällä kidasta pala pois, pultin reiät isommaksi ja sorvissa pikku lastu pois että mahtuu kytkinkopan reikään. Kahdessa nuhvissa näin ja ainakin 5 vuotta toimineet.
Jälkijättöisesti vastailen, mutta syyllinen löytyi. Aikaisemman startin vaihdon lisäksi hankin 140 Ah akun. Ei auttanut.
En tajunnut, että syy voisi olla viilenneissä keleissä ja 55 litran nokkapumpussa. 2,8 kW stattti ei jaksa pyörittää konetta pumpun kera. Kevään tullen lähti eka startilla käyntiin. Vaihdoin 32 hydrauliikkaöljyt nyt 22:ksi. Nollakelillä sain käyntiin nokkapumppua eri tavoin lämmitellen. Pumpun kierto "nollille" startatessa.
Pumpun ja syylärin välissä ei ole nyt tilaa pumpun akselin irrottamiseksi. Onko jollain tietoa nokkapumpun irtikytkennän mahdollistavasta kytkimestä / kytkennästä ? Toteutettu nyt kahdella nivelakselillä, joten suoraan mikään liukuholkki ura-akseli -systeemia ei onnistu mm. tilan ahtauden takia. Ilman kytkettyä pumppua kone käytetään lämpimäksi, sammutetaan ja kytketään nokkapumppu toimintaan. Kone käynnistetään. Kuuleman mukaan 60-luvulla oli rakennetuissa traktorikaivureissa, joissa oli järeä pumppu.
Edelleen kuuleman mukaan 465:ssa olisi n. 4 kW startti saatavilla. En ole vielä löytänyt.
-> on nyt kesäkone
En tajunnut, että syy voisi olla viilenneissä keleissä ja 55 litran nokkapumpussa. 2,8 kW stattti ei jaksa pyörittää konetta pumpun kera. Kevään tullen lähti eka startilla käyntiin. Vaihdoin 32 hydrauliikkaöljyt nyt 22:ksi. Nollakelillä sain käyntiin nokkapumppua eri tavoin lämmitellen. Pumpun kierto "nollille" startatessa.
Pumpun ja syylärin välissä ei ole nyt tilaa pumpun akselin irrottamiseksi. Onko jollain tietoa nokkapumpun irtikytkennän mahdollistavasta kytkimestä / kytkennästä ? Toteutettu nyt kahdella nivelakselillä, joten suoraan mikään liukuholkki ura-akseli -systeemia ei onnistu mm. tilan ahtauden takia. Ilman kytkettyä pumppua kone käytetään lämpimäksi, sammutetaan ja kytketään nokkapumppu toimintaan. Kone käynnistetään. Kuuleman mukaan 60-luvulla oli rakennetuissa traktorikaivureissa, joissa oli järeä pumppu.
Edelleen kuuleman mukaan 465:ssa olisi n. 4 kW startti saatavilla. En ole vielä löytänyt.
-> on nyt kesäkone