Moikka.
1. viesti foorumille.
En tiedä traktoreista juuri mitään.
460 Nuffi, diesel, 1965 vissiin.
Diiseli loppui tankista. Laitoin lisää ja ilmailin, kuten ennenkin olen tehnyt. Nyt ei vaan lähtenyt käymään ilmaamisen jälkeen.
Laitos on melkoisessa rinteessä olettaisin sen olevan ainakin 15 asteen kulmassa (oikeapuoli alaspäin, ei perä tai nokka), diisseli-pumppu tms. ns sivullepäin. Voisiko olla, että ei vaan ilmaannu, kun on noin vinossa? Mitäköhän lähtisi kokeilemaan?
YT, Juha
460 käyntiinlähtö ongelma
Valvoja: automies560
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 880
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Etumaisen sylinterin suutinputki riittää. Startatessa laittaa kiinni kun polttoaine on kuplatonta. tietysti ilmauksen jälkeen. Ellei kaveria. TARKKA ETTÄ VAIHDE VAPAALLA
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8935
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
MINIMEC pumppu ei tarvii mitään suutinputkien löysäämistä - eikä siinä ole "ilmaushanaa".
Tankista lähtee "imuputki" keskeltä tankin pohjaa, ja tuollaisessa lievässä kallistuksessa riittää että ainetta on edes 5ltr tankissa.
Syöttöpumpun netepäästä jompikumpi ilmausuuvi löysään ja käsipumpulla pumpaten, kunnes ainetta tulee, ensin on hyvä suodattimen ilmausruuvista ilmata tietty.
460 koneita on tehty vuosina -62 -64
Tankista lähtee "imuputki" keskeltä tankin pohjaa, ja tuollaisessa lievässä kallistuksessa riittää että ainetta on edes 5ltr tankissa.
Syöttöpumpun netepäästä jompikumpi ilmausuuvi löysään ja käsipumpulla pumpaten, kunnes ainetta tulee, ensin on hyvä suodattimen ilmausruuvista ilmata tietty.
460 koneita on tehty vuosina -62 -64
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8935
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Remontin jälkeen on toki hyvä ilmata putkistakin.Nelitahtari kirjoitti: ↑08 Syys 2022, 05:25Ihan oppimisen vuoksi kysyn: Miksi ei tarvi löysätä?
Jos esimerkiksi remontin jäljiltä putket on tyhjänä niin jaksaako se "ilmanpaineella" työntää suuttimet auki?
Mut polttoaineen loppuessa putkiin jää polttoainetta, ja vain pieni ilmakupla.
Pumppu kun vain saa polttoainetta, alkaa sitä menemään putkiin, ja syöttöpumpussa on elementtien päällä paineventtiilit, eli eräänlaiset takaiskuvenat, eli paine putkesta ei pääse purkaantumaan pumppuun päin, kuten jakajapumpuissa yleensä pääsee tekemään.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nonniin, muutama kuukausi sitä meni ennenkuin ennätti nuffin äärelle.
Putsasin sakkakupin, katsoin että diisseliä on noin 10 litraa tankissa. Pumppailin hetken että sakkakuppi täyttyi. Otin 1. nuolen suunnassa olevan suodattimen pois, putsasin kupin, laitoin diisseliä kippoon ja suodattimen takaisin. Pumppasin hetken.
Avasin 1-nuolen kohdalla olevan ilmausruuvin (?) ja pumppasin kunnes pelkkää diisseliä valui pitkin pihoja. Avasin diisselipumpun (nuoli2) ilmausruuvin ja pumppailin kunnes diisseliä valui pitkin naapurinkin pihoja. Koitin lähteekö, ei.
Irroitin nuolen 3. suunnassa olevan putken ja pumppasin, ei tule mitään, mutta näin vissiin pitääkin olla?
Kaiken sahaamisen jälkeen akku ilmoitti tarpeesta ladata.
Päätin naputtaa tänne, jos joku osaisi kertoa teenkö asiat oikein vai väärin ja mitä pitäisi tehdä jotta tän saisi käyntiin ja siirrettyä.
Putsasin sakkakupin, katsoin että diisseliä on noin 10 litraa tankissa. Pumppailin hetken että sakkakuppi täyttyi. Otin 1. nuolen suunnassa olevan suodattimen pois, putsasin kupin, laitoin diisseliä kippoon ja suodattimen takaisin. Pumppasin hetken.
Avasin 1-nuolen kohdalla olevan ilmausruuvin (?) ja pumppasin kunnes pelkkää diisseliä valui pitkin pihoja. Avasin diisselipumpun (nuoli2) ilmausruuvin ja pumppailin kunnes diisseliä valui pitkin naapurinkin pihoja. Koitin lähteekö, ei.
Irroitin nuolen 3. suunnassa olevan putken ja pumppasin, ei tule mitään, mutta näin vissiin pitääkin olla?
Kaiken sahaamisen jälkeen akku ilmoitti tarpeesta ladata.
Päätin naputtaa tänne, jos joku osaisi kertoa teenkö asiat oikein vai väärin ja mitä pitäisi tehdä jotta tän saisi käyntiin ja siirrettyä.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 205
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Jos käsipumpulla polttoaine tulee jos syöttopumpulle asti niin sitten putki irti suuttimelta ja starttaamaan. Kun alkaa alkaa sieltä tulemaan niin putket kiinni ja uudestaan starttaamaan. Pitäs alkaa näkymään savua piipustakin.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5101
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Taitaa olla nyt niin, että ruiskupumpussa on syöttöventtiilit jumissa.
Ota kaikki ruiskuputket pumpun päältä irti, laita läpinäkyvät muoviletkun pätkät kierteisiin, strttaa, jos ei tule polttoainetta kuten tuosta "nuolen 3. suunnassa" voisin päätellä.
Ota joku kaveriksi startaamaan, taikka pyöritä konetta kampiakselin päästä
Ota vielä ruiskupumpun kyljessä oleva luukku auki ja katsu liikkuuko säätötanko no 5.edestakaisin.
Samalla näet osien 11 -16 liikeet.
Ota kaikki ruiskuputket pumpun päältä irti, laita läpinäkyvät muoviletkun pätkät kierteisiin, strttaa, jos ei tule polttoainetta kuten tuosta "nuolen 3. suunnassa" voisin päätellä.
Ota joku kaveriksi startaamaan, taikka pyöritä konetta kampiakselin päästä
Ota vielä ruiskupumpun kyljessä oleva luukku auki ja katsu liikkuuko säätötanko no 5.edestakaisin.
Samalla näet osien 11 -16 liikeet.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 205
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Kokeilehan kuinka käy.
Ei syöttöpumpussa välttämättä mitään oo jumissa vielä.
Polttoaine ei vaan nouse pelkällä käsipumpulla suuttimille asti, vaatii että syöttöpumppu myös pyörii että suuttimille tulee polttoaine.
Ei syöttöpumpussa välttämättä mitään oo jumissa vielä.
Polttoaine ei vaan nouse pelkällä käsipumpulla suuttimille asti, vaatii että syöttöpumppu myös pyörii että suuttimille tulee polttoaine.
Moikka.
Nuffi hörähti eloon!
Nappasin ruiskupumpun kyljen auki, tökin varovasti kaikkia summassa ruuvimeisselillä ja ruiskin wd40 reippaasti. Käväsin sopalla ja kun tulin takasin kokeilin ja lähti kuin palmun alta. Luukku kiinni ja taas lähti. Ajoin 10 metriä ja pysähtyi, vanha rouva vissiin vähän kylmänä ja tykkäs pelotella. Hehkuttelin tulille ja siirsin seuraavaan lepopaikkaan.
En tiedä mikä auttoi ja oliko joku jumissa tms, mutta lähti (kun kelit lämpes?)
Kiitos neuvoista!
Nuffi hörähti eloon!
Nappasin ruiskupumpun kyljen auki, tökin varovasti kaikkia summassa ruuvimeisselillä ja ruiskin wd40 reippaasti. Käväsin sopalla ja kun tulin takasin kokeilin ja lähti kuin palmun alta. Luukku kiinni ja taas lähti. Ajoin 10 metriä ja pysähtyi, vanha rouva vissiin vähän kylmänä ja tykkäs pelotella. Hehkuttelin tulille ja siirsin seuraavaan lepopaikkaan.
En tiedä mikä auttoi ja oliko joku jumissa tms, mutta lähti (kun kelit lämpes?)
Kiitos neuvoista!
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5101
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Ota vielä kertaalleen sivuluukku auki, koneen käydessä, ruiskuta vd40:stä siirtotangon molempiin päihin, veikkaan että siirtotanko vielä hieman jumittaa eikä pysäytinyksikkö toimi suunnitellusti.juhadot kirjoitti: ↑22 Touko 2023, 20:17 Moikka.
Nuffi hörähti eloon!
Nappasin ruiskupumpun kyljen auki, tökin varovasti kaikkia summassa ruuvimeisselillä ja ruiskin wd40 reippaasti. Käväsin sopalla ja kun tulin takasin kokeilin ja lähti kuin palmun alta. Luukku kiinni ja taas lähti. Ajoin 10 metriä ja pysähtyi, vanha rouva vissiin vähän kylmänä ja tykkäs pelotella. Hehkuttelin tulille ja siirsin seuraavaan lepopaikkaan.
En tiedä mikä auttoi ja oliko joku jumissa tms, mutta lähti (kun kelit lämpes?)
Kiitos neuvoista!
Pitää itsekkin vähän tutkia miten pääsisi pysäytinyksikköä herkistelemään ilman, ettei tarvitsesi pumppua irroitaa ja pumpun jakopään puoleista kantta aukaista.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5101
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Pysäytinyksikköä pääsee herkistelemään öljyntäyttöpropun kautta, ruiskuttele vd40:stä hieman takaviistoon ja liikuttele sammutusvimpstaakia edestakaisin, vaihda tämän jälkeen ruiskupumpun öljyt.kari t kirjoitti: ↑23 Touko 2023, 07:36Ota vielä kertaalleen sivuluukku auki, koneen käydessä, ruiskuta vd40:stä siirtotangon molempiin päihin, veikkaan että siirtotanko vielä hieman jumittaa eikä pysäytinyksikkö toimi suunnitellusti.juhadot kirjoitti: ↑22 Touko 2023, 20:17 Moikka.
Nuffi hörähti eloon!
Nappasin ruiskupumpun kyljen auki, tökin varovasti kaikkia summassa ruuvimeisselillä ja ruiskin wd40 reippaasti. Käväsin sopalla ja kun tulin takasin kokeilin ja lähti kuin palmun alta. Luukku kiinni ja taas lähti. Ajoin 10 metriä ja pysähtyi, vanha rouva vissiin vähän kylmänä ja tykkäs pelotella. Hehkuttelin tulille ja siirsin seuraavaan lepopaikkaan.
En tiedä mikä auttoi ja oliko joku jumissa tms, mutta lähti (kun kelit lämpes?)
Kiitos neuvoista!
Pitää itsekkin vähän tutkia miten pääsisi pysäytinyksikköä herkistelemään ilman, ettei tarvitsesi pumppua irroitaa ja pumpun jakopään puoleista kantta aukaista.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8935
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Jeps, käsipumpulla lutkutellen et saa polttoainetta suutinputkista tulemaan.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68