460 käyntiinlähtö ongelma

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

juhadot
Mini -nuhvisti
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Syys 2022, 15:59

Moikka.

1. viesti foorumille.

En tiedä traktoreista juuri mitään.

460 Nuffi, diesel, 1965 vissiin.

Diiseli loppui tankista. Laitoin lisää ja ilmailin, kuten ennenkin olen tehnyt. Nyt ei vaan lähtenyt käymään ilmaamisen jälkeen.
Laitos on melkoisessa rinteessä olettaisin sen olevan ainakin 15 asteen kulmassa (oikeapuoli alaspäin, ei perä tai nokka), diisseli-pumppu tms. ns sivullepäin. Voisiko olla, että ei vaan ilmaannu, kun on noin vinossa? Mitäköhän lähtisi kokeilemaan?

YT, Juha
Massey-Nuffield
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
NLCF r.y jäsen Nro: 477

Etumaisen sylinterin suutinputki riittää. Startatessa laittaa kiinni kun polttoaine on kuplatonta. tietysti ilmauksen jälkeen. Ellei kaveria. TARKKA ETTÄ VAIHDE VAPAALLA
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8939
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

MINIMEC pumppu ei tarvii mitään suutinputkien löysäämistä - eikä siinä ole "ilmaushanaa".
Tankista lähtee "imuputki" keskeltä tankin pohjaa, ja tuollaisessa lievässä kallistuksessa riittää että ainetta on edes 5ltr tankissa.

Syöttöpumpun netepäästä jompikumpi ilmausuuvi löysään ja käsipumpulla pumpaten, kunnes ainetta tulee, ensin on hyvä suodattimen ilmausruuvista ilmata tietty.

460 koneita on tehty vuosina -62 -64
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
juhadot
Mini -nuhvisti
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Syys 2022, 15:59

Kiitokset vinkeistä .Yrittelen jollain ohjeella, kunhan pääsen rattotin äärelle.
-Juha
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8939
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Nelitahtari kirjoitti: 08 Syys 2022, 05:25
jusape kirjoitti: 08 Syys 2022, 03:48 MINIMEC pumppu ei tarvii mitään suutinputkien löysäämistä -
Ihan oppimisen vuoksi kysyn: Miksi ei tarvi löysätä?
Jos esimerkiksi remontin jäljiltä putket on tyhjänä niin jaksaako se "ilmanpaineella" työntää suuttimet auki?
Remontin jälkeen on toki hyvä ilmata putkistakin.
Mut polttoaineen loppuessa putkiin jää polttoainetta, ja vain pieni ilmakupla.
Pumppu kun vain saa polttoainetta, alkaa sitä menemään putkiin, ja syöttöpumpussa on elementtien päällä paineventtiilit, eli eräänlaiset takaiskuvenat, eli paine putkesta ei pääse purkaantumaan pumppuun päin, kuten jakajapumpuissa yleensä pääsee tekemään.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
juhadot
Mini -nuhvisti
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Syys 2022, 15:59

Nonniin, muutama kuukausi sitä meni ennenkuin ennätti nuffin äärelle.

Putsasin sakkakupin, katsoin että diisseliä on noin 10 litraa tankissa. Pumppailin hetken että sakkakuppi täyttyi. Otin 1. nuolen suunnassa olevan suodattimen pois, putsasin kupin, laitoin diisseliä kippoon ja suodattimen takaisin. Pumppasin hetken.

Avasin 1-nuolen kohdalla olevan ilmausruuvin (?) ja pumppasin kunnes pelkkää diisseliä valui pitkin pihoja. Avasin diisselipumpun (nuoli2) ilmausruuvin ja pumppailin kunnes diisseliä valui pitkin naapurinkin pihoja. Koitin lähteekö, ei.

Irroitin nuolen 3. suunnassa olevan putken ja pumppasin, ei tule mitään, mutta näin vissiin pitääkin olla?

Kaiken sahaamisen jälkeen akku ilmoitti tarpeesta ladata.

Päätin naputtaa tänne, jos joku osaisi kertoa teenkö asiat oikein vai väärin ja mitä pitäisi tehdä jotta tän saisi käyntiin ja siirrettyä.

nuf.jpg
Tuusaaja
Nuhvitietäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

Jos käsipumpulla polttoaine tulee jos syöttopumpulle asti niin sitten putki irti suuttimelta ja starttaamaan. Kun alkaa alkaa sieltä tulemaan niin putket kiinni ja uudestaan starttaamaan. Pitäs alkaa näkymään savua piipustakin.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5103
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

Taitaa olla nyt niin, että ruiskupumpussa on syöttöventtiilit jumissa.
Ota kaikki ruiskuputket pumpun päältä irti, laita läpinäkyvät muoviletkun pätkät kierteisiin, strttaa, jos ei tule polttoainetta kuten tuosta "nuolen 3. suunnassa" voisin päätellä.
Ota joku kaveriksi startaamaan, taikka pyöritä konetta kampiakselin päästä
Ota vielä ruiskupumpun kyljessä oleva luukku auki ja katsu liikkuuko säätötanko no 5.edestakaisin.
Samalla näet osien 11 -16 liikeet.
Liitteet
IMG_2765.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
juhadot
Mini -nuhvisti
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Syys 2022, 15:59

Kiitos tuusaajalle ja Karille.
Kokeillaan näitä ja raportoidaan ku keretään!
Tuusaaja
Nuhvitietäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

Kokeilehan kuinka käy.
Ei syöttöpumpussa välttämättä mitään oo jumissa vielä.
Polttoaine ei vaan nouse pelkällä käsipumpulla suuttimille asti, vaatii että syöttöpumppu myös pyörii että suuttimille tulee polttoaine.
juhadot
Mini -nuhvisti
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Syys 2022, 15:59

Moikka.

Nuffi hörähti eloon!

Nappasin ruiskupumpun kyljen auki, tökin varovasti kaikkia summassa ruuvimeisselillä ja ruiskin wd40 reippaasti. Käväsin sopalla ja kun tulin takasin kokeilin ja lähti kuin palmun alta. Luukku kiinni ja taas lähti. Ajoin 10 metriä ja pysähtyi, vanha rouva vissiin vähän kylmänä ja tykkäs pelotella. Hehkuttelin tulille ja siirsin seuraavaan lepopaikkaan.

En tiedä mikä auttoi ja oliko joku jumissa tms, mutta lähti (kun kelit lämpes?)

Kiitos neuvoista!
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5103
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

juhadot kirjoitti: 22 Touko 2023, 20:17 Moikka.

Nuffi hörähti eloon!

Nappasin ruiskupumpun kyljen auki, tökin varovasti kaikkia summassa ruuvimeisselillä ja ruiskin wd40 reippaasti. Käväsin sopalla ja kun tulin takasin kokeilin ja lähti kuin palmun alta. Luukku kiinni ja taas lähti. Ajoin 10 metriä ja pysähtyi, vanha rouva vissiin vähän kylmänä ja tykkäs pelotella. Hehkuttelin tulille ja siirsin seuraavaan lepopaikkaan.

En tiedä mikä auttoi ja oliko joku jumissa tms, mutta lähti (kun kelit lämpes?)

Kiitos neuvoista!
Ota vielä kertaalleen sivuluukku auki, koneen käydessä, ruiskuta vd40:stä siirtotangon molempiin päihin, veikkaan että siirtotanko vielä hieman jumittaa eikä pysäytinyksikkö toimi suunnitellusti.
Pitää itsekkin vähän tutkia miten pääsisi pysäytinyksikköä herkistelemään ilman, ettei tarvitsesi pumppua irroitaa ja pumpun jakopään puoleista kantta aukaista.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5103
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

kari t kirjoitti: 23 Touko 2023, 07:36
juhadot kirjoitti: 22 Touko 2023, 20:17 Moikka.

Nuffi hörähti eloon!

Nappasin ruiskupumpun kyljen auki, tökin varovasti kaikkia summassa ruuvimeisselillä ja ruiskin wd40 reippaasti. Käväsin sopalla ja kun tulin takasin kokeilin ja lähti kuin palmun alta. Luukku kiinni ja taas lähti. Ajoin 10 metriä ja pysähtyi, vanha rouva vissiin vähän kylmänä ja tykkäs pelotella. Hehkuttelin tulille ja siirsin seuraavaan lepopaikkaan.

En tiedä mikä auttoi ja oliko joku jumissa tms, mutta lähti (kun kelit lämpes?)

Kiitos neuvoista!
Ota vielä kertaalleen sivuluukku auki, koneen käydessä, ruiskuta vd40:stä siirtotangon molempiin päihin, veikkaan että siirtotanko vielä hieman jumittaa eikä pysäytinyksikkö toimi suunnitellusti.
Pitää itsekkin vähän tutkia miten pääsisi pysäytinyksikköä herkistelemään ilman, ettei tarvitsesi pumppua irroitaa ja pumpun jakopään puoleista kantta aukaista.
Pysäytinyksikköä pääsee herkistelemään öljyntäyttöpropun kautta, ruiskuttele vd40:stä hieman takaviistoon ja liikuttele sammutusvimpstaakia edestakaisin, vaihda tämän jälkeen ruiskupumpun öljyt.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8939
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Tuusaaja kirjoitti: 08 Touko 2023, 05:23 Kokeilehan kuinka käy.
Ei syöttöpumpussa välttämättä mitään oo jumissa vielä.
Polttoaine ei vaan nouse pelkällä käsipumpulla suuttimille asti, vaatii että syöttöpumppu myös pyörii että suuttimille tulee polttoaine.
Jeps, käsipumpulla lutkutellen et saa polttoainetta suutinputkista tulemaan.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin