Sivu 1/2

460 käyntiinlähtö ongelma

Lähetetty: 07 Syys 2022, 18:24
Kirjoittaja juhadot
Moikka.

1. viesti foorumille.

En tiedä traktoreista juuri mitään.

460 Nuffi, diesel, 1965 vissiin.

Diiseli loppui tankista. Laitoin lisää ja ilmailin, kuten ennenkin olen tehnyt. Nyt ei vaan lähtenyt käymään ilmaamisen jälkeen.
Laitos on melkoisessa rinteessä olettaisin sen olevan ainakin 15 asteen kulmassa (oikeapuoli alaspäin, ei perä tai nokka), diisseli-pumppu tms. ns sivullepäin. Voisiko olla, että ei vaan ilmaannu, kun on noin vinossa? Mitäköhän lähtisi kokeilemaan?

YT, Juha

Re: 460 käyntiinlähtö ongelma

Lähetetty: 07 Syys 2022, 18:53
Kirjoittaja Nelitahtari
Moro

En tiedä onko tämä ihan oppikirjan mukaista mutta oman Nuffin olen aina saanut helposti käymään seuraavalla kaavalla:
-Suodattimen paluupuolen banjopultti löysälle ja siirtopumpusta käsin pumppausta niin kauan, että ruuvilta tulee pelkkää polttoainetta. > Banjopultti kiinni.
-Sitten ruiskutuspumpun ilmaushana auki ja sama pumppausoperaatio. > hana kiinni kun tulee pelkkää löpöä.
-Viimeisenä suutinputket löysällä suuttimen päästä ja startilla pyöritystä kunnes kaikista ruikkii.
Siten suutinputket kireälle ja kone käymään.

Nämä siis silloin jos polttoainepuolta on remontoitu ja paikat on tyhjänä. Pätee tietysti myös polttoaineen lopumiseen.

Ps. Siinä pumpussa ei taidakaan olla hanaa mutta ilmausruuvi kai kuitenkin.?

Re: 460 käyntiinlähtö ongelma

Lähetetty: 07 Syys 2022, 21:36
Kirjoittaja Massey-Nuffield
Etumaisen sylinterin suutinputki riittää. Startatessa laittaa kiinni kun polttoaine on kuplatonta. tietysti ilmauksen jälkeen. Ellei kaveria. TARKKA ETTÄ VAIHDE VAPAALLA

Re: 460 käyntiinlähtö ongelma

Lähetetty: 08 Syys 2022, 03:48
Kirjoittaja jusape
MINIMEC pumppu ei tarvii mitään suutinputkien löysäämistä - eikä siinä ole "ilmaushanaa".
Tankista lähtee "imuputki" keskeltä tankin pohjaa, ja tuollaisessa lievässä kallistuksessa riittää että ainetta on edes 5ltr tankissa.

Syöttöpumpun netepäästä jompikumpi ilmausuuvi löysään ja käsipumpulla pumpaten, kunnes ainetta tulee, ensin on hyvä suodattimen ilmausruuvista ilmata tietty.

460 koneita on tehty vuosina -62 -64

Re: 460 käyntiinlähtö ongelma

Lähetetty: 08 Syys 2022, 05:25
Kirjoittaja Nelitahtari
jusape kirjoitti: 08 Syys 2022, 03:48 MINIMEC pumppu ei tarvii mitään suutinputkien löysäämistä -
Ihan oppimisen vuoksi kysyn: Miksi ei tarvi löysätä?
Jos esimerkiksi remontin jäljiltä putket on tyhjänä niin jaksaako se "ilmanpaineella" työntää suuttimet auki?

Re: 460 käyntiinlähtö ongelma

Lähetetty: 08 Syys 2022, 19:59
Kirjoittaja juhadot
Kiitokset vinkeistä .Yrittelen jollain ohjeella, kunhan pääsen rattotin äärelle.
-Juha

Re: 460 käyntiinlähtö ongelma

Lähetetty: 09 Syys 2022, 02:40
Kirjoittaja jusape
Nelitahtari kirjoitti: 08 Syys 2022, 05:25
jusape kirjoitti: 08 Syys 2022, 03:48 MINIMEC pumppu ei tarvii mitään suutinputkien löysäämistä -
Ihan oppimisen vuoksi kysyn: Miksi ei tarvi löysätä?
Jos esimerkiksi remontin jäljiltä putket on tyhjänä niin jaksaako se "ilmanpaineella" työntää suuttimet auki?
Remontin jälkeen on toki hyvä ilmata putkistakin.
Mut polttoaineen loppuessa putkiin jää polttoainetta, ja vain pieni ilmakupla.
Pumppu kun vain saa polttoainetta, alkaa sitä menemään putkiin, ja syöttöpumpussa on elementtien päällä paineventtiilit, eli eräänlaiset takaiskuvenat, eli paine putkesta ei pääse purkaantumaan pumppuun päin, kuten jakajapumpuissa yleensä pääsee tekemään.

Re: 460 käyntiinlähtö ongelma

Lähetetty: 07 Touko 2023, 17:19
Kirjoittaja juhadot
Nonniin, muutama kuukausi sitä meni ennenkuin ennätti nuffin äärelle.

Putsasin sakkakupin, katsoin että diisseliä on noin 10 litraa tankissa. Pumppailin hetken että sakkakuppi täyttyi. Otin 1. nuolen suunnassa olevan suodattimen pois, putsasin kupin, laitoin diisseliä kippoon ja suodattimen takaisin. Pumppasin hetken.

Avasin 1-nuolen kohdalla olevan ilmausruuvin (?) ja pumppasin kunnes pelkkää diisseliä valui pitkin pihoja. Avasin diisselipumpun (nuoli2) ilmausruuvin ja pumppailin kunnes diisseliä valui pitkin naapurinkin pihoja. Koitin lähteekö, ei.

Irroitin nuolen 3. suunnassa olevan putken ja pumppasin, ei tule mitään, mutta näin vissiin pitääkin olla?

Kaiken sahaamisen jälkeen akku ilmoitti tarpeesta ladata.

Päätin naputtaa tänne, jos joku osaisi kertoa teenkö asiat oikein vai väärin ja mitä pitäisi tehdä jotta tän saisi käyntiin ja siirrettyä.

nuf.jpg

Re: 460 käyntiinlähtö ongelma

Lähetetty: 07 Touko 2023, 18:19
Kirjoittaja Tuusaaja
Jos käsipumpulla polttoaine tulee jos syöttopumpulle asti niin sitten putki irti suuttimelta ja starttaamaan. Kun alkaa alkaa sieltä tulemaan niin putket kiinni ja uudestaan starttaamaan. Pitäs alkaa näkymään savua piipustakin.

Re: 460 käyntiinlähtö ongelma

Lähetetty: 07 Touko 2023, 18:48
Kirjoittaja kari t
Taitaa olla nyt niin, että ruiskupumpussa on syöttöventtiilit jumissa.
Ota kaikki ruiskuputket pumpun päältä irti, laita läpinäkyvät muoviletkun pätkät kierteisiin, strttaa, jos ei tule polttoainetta kuten tuosta "nuolen 3. suunnassa" voisin päätellä.
Ota joku kaveriksi startaamaan, taikka pyöritä konetta kampiakselin päästä
Ota vielä ruiskupumpun kyljessä oleva luukku auki ja katsu liikkuuko säätötanko no 5.edestakaisin.
Samalla näet osien 11 -16 liikeet.

Re: 460 käyntiinlähtö ongelma

Lähetetty: 07 Touko 2023, 20:44
Kirjoittaja juhadot
Kiitos tuusaajalle ja Karille.
Kokeillaan näitä ja raportoidaan ku keretään!

Re: 460 käyntiinlähtö ongelma

Lähetetty: 08 Touko 2023, 05:23
Kirjoittaja Tuusaaja
Kokeilehan kuinka käy.
Ei syöttöpumpussa välttämättä mitään oo jumissa vielä.
Polttoaine ei vaan nouse pelkällä käsipumpulla suuttimille asti, vaatii että syöttöpumppu myös pyörii että suuttimille tulee polttoaine.

Re: 460 käyntiinlähtö ongelma

Lähetetty: 22 Touko 2023, 20:17
Kirjoittaja juhadot
Moikka.

Nuffi hörähti eloon!

Nappasin ruiskupumpun kyljen auki, tökin varovasti kaikkia summassa ruuvimeisselillä ja ruiskin wd40 reippaasti. Käväsin sopalla ja kun tulin takasin kokeilin ja lähti kuin palmun alta. Luukku kiinni ja taas lähti. Ajoin 10 metriä ja pysähtyi, vanha rouva vissiin vähän kylmänä ja tykkäs pelotella. Hehkuttelin tulille ja siirsin seuraavaan lepopaikkaan.

En tiedä mikä auttoi ja oliko joku jumissa tms, mutta lähti (kun kelit lämpes?)

Kiitos neuvoista!

Re: 460 käyntiinlähtö ongelma

Lähetetty: 23 Touko 2023, 07:36
Kirjoittaja kari t
juhadot kirjoitti: 22 Touko 2023, 20:17 Moikka.

Nuffi hörähti eloon!

Nappasin ruiskupumpun kyljen auki, tökin varovasti kaikkia summassa ruuvimeisselillä ja ruiskin wd40 reippaasti. Käväsin sopalla ja kun tulin takasin kokeilin ja lähti kuin palmun alta. Luukku kiinni ja taas lähti. Ajoin 10 metriä ja pysähtyi, vanha rouva vissiin vähän kylmänä ja tykkäs pelotella. Hehkuttelin tulille ja siirsin seuraavaan lepopaikkaan.

En tiedä mikä auttoi ja oliko joku jumissa tms, mutta lähti (kun kelit lämpes?)

Kiitos neuvoista!
Ota vielä kertaalleen sivuluukku auki, koneen käydessä, ruiskuta vd40:stä siirtotangon molempiin päihin, veikkaan että siirtotanko vielä hieman jumittaa eikä pysäytinyksikkö toimi suunnitellusti.
Pitää itsekkin vähän tutkia miten pääsisi pysäytinyksikköä herkistelemään ilman, ettei tarvitsesi pumppua irroitaa ja pumpun jakopään puoleista kantta aukaista.

Re: 460 käyntiinlähtö ongelma

Lähetetty: 24 Touko 2023, 18:06
Kirjoittaja kari t
kari t kirjoitti: 23 Touko 2023, 07:36
juhadot kirjoitti: 22 Touko 2023, 20:17 Moikka.

Nuffi hörähti eloon!

Nappasin ruiskupumpun kyljen auki, tökin varovasti kaikkia summassa ruuvimeisselillä ja ruiskin wd40 reippaasti. Käväsin sopalla ja kun tulin takasin kokeilin ja lähti kuin palmun alta. Luukku kiinni ja taas lähti. Ajoin 10 metriä ja pysähtyi, vanha rouva vissiin vähän kylmänä ja tykkäs pelotella. Hehkuttelin tulille ja siirsin seuraavaan lepopaikkaan.

En tiedä mikä auttoi ja oliko joku jumissa tms, mutta lähti (kun kelit lämpes?)

Kiitos neuvoista!
Ota vielä kertaalleen sivuluukku auki, koneen käydessä, ruiskuta vd40:stä siirtotangon molempiin päihin, veikkaan että siirtotanko vielä hieman jumittaa eikä pysäytinyksikkö toimi suunnitellusti.
Pitää itsekkin vähän tutkia miten pääsisi pysäytinyksikköä herkistelemään ilman, ettei tarvitsesi pumppua irroitaa ja pumpun jakopään puoleista kantta aukaista.
Pysäytinyksikköä pääsee herkistelemään öljyntäyttöpropun kautta, ruiskuttele vd40:stä hieman takaviistoon ja liikuttele sammutusvimpstaakia edestakaisin, vaihda tämän jälkeen ruiskupumpun öljyt.