Sivu 1/1

Universal four lämmöt

Lähetetty: 10 Heinä 2022, 08:37
Kirjoittaja Stede
Miten paljon on normaalia että moottori lämpiää ajon aikana kesällä? Vajaan 20 asteen lämpötilassa kun karhitsee kolmosvaihteella puolisen tuntia niin lämmöt nousee punaiselle asti. Talvi tehty lumitöitä ja aina pysynyt nätisti vihreällä.

Eli tarvitseeko laskea nesteet ja tarkistaa termostaatti? Ja mahdollisesti huuhtoa jäähdytysjärjestelmä uudelleen kun siellä oli kuraa jo aiemmin. Miten vesipumpun toiminnan voi tarkistaa? Kone lämpimäksi että termostaatti auki ja paisuntasäiloön korkki varovasti auki ja nesteen pitäisi liikkua koneen käydessä?

Re: Universal four lämmöt

Lähetetty: 10 Heinä 2022, 11:30
Kirjoittaja Massey-Nuffield
Vesipumppu on ok jos ei siivistä heiluttamalla tunnu väljää ja juorureijästä (pieni reikä ala puolella) tiputa. ota termostaatti ensin työn alle. Sen voi testata kun laittaa emännän kattilaan vettä kiehumaan. Ennen kiehumista pitäisi aueta. Jos moskaa järjedtelmässä. Huuhdohan lohko ja syyleri ensin. Lohkosta hana juurineen irti niin tulee moskat paremmin.
Se nesteen liikkuminen lämpimän poistaa termostaatin jumin. Tuo on minun keino

Re: Universal four lämmöt

Lähetetty: 10 Heinä 2022, 19:17
Kirjoittaja kari t
Stede kirjoitti: 10 Heinä 2022, 08:37 Miten paljon on normaalia että moottori lämpiää ajon aikana kesällä? Vajaan 20 asteen lämpötilassa kun karhitsee kolmosvaihteella puolisen tuntia niin lämmöt nousee punaiselle asti. Talvi tehty lumitöitä ja aina pysynyt nätisti vihreällä.

Eli tarvitseeko laskea nesteet ja tarkistaa termostaatti? Ja mahdollisesti huuhtoa jäähdytysjärjestelmä uudelleen kun siellä oli kuraa jo aiemmin. Miten vesipumpun toiminnan voi tarkistaa? Kone lämpimäksi että termostaatti auki ja paisuntasäiloön korkki varovasti auki ja nesteen pitäisi liikkua koneen käydessä?
Ei tarvitse huolestua jos muutaman millin on lämpömittarin viisari punaisella. Tarkasta lämmöt / nesteen määrä, syylärin korkin kautta jollakin lämpömittarilla joka mahtuu korkin reijästä sisään.
Torstaina kun ajoin neliveto nuhvilla Oulaisiin (kaksi tuntia) , viisari oli noin 5 mm punaisella kokoajan.
Onneksi on lohkon takaosassa toinen mittari joka näytt numeroilla lämpötilan, tämä mittari näytti noin 88 astetta koko ajon ajan. Oli muuten kaihdin kiinni asennossa. :evil:
Huomenna haetaan kalusto kotiin, sitten ajetaan kaihdin aukia sennossa :wink:

Re: Universal four lämmöt

Lähetetty: 10 Heinä 2022, 19:59
Kirjoittaja jusape
Massey-Nuffield kirjoitti: 10 Heinä 2022, 11:30 Vesipumppu on ok jos ei siivistä heiluttamalla tunnu väljää ja juorureijästä (pieni reikä ala puolella) tiputa. ota termostaatti ensin työn alle. Sen voi testata kun laittaa emännän kattilaan vettä kiehumaan. Ennen kiehumista pitäisi aueta. Jos moskaa järjedtelmässä. Huuhdohan lohko ja syyleri ensin. Lohkosta hana juurineen irti niin tulee moskat paremmin.
Se nesteen liikkuminen lämpimän poistaa termostaatin jumin. Tuo on minun keino
Kattilssa vedessä termostaatin lämmittäminen vaatii kyllä lämpömittarin sinne veteen myös mukaan.
Alle 85 astetta pitäis olla jo hyvinkin auki.
Jokin kinkunpaistomittari, tms kelpaa vedenlämmön seuraamiseen ihan hyvin.

Re: Universal four lämmöt

Lähetetty: 11 Heinä 2022, 20:00
Kirjoittaja kari t
kari t kirjoitti: 10 Heinä 2022, 19:17
Stede kirjoitti: 10 Heinä 2022, 08:37 Miten paljon on normaalia että moottori lämpiää ajon aikana kesällä? Vajaan 20 asteen lämpötilassa kun karhitsee kolmosvaihteella puolisen tuntia niin lämmöt nousee punaiselle asti. Talvi tehty lumitöitä ja aina pysynyt nätisti vihreällä.

Eli tarvitseeko laskea nesteet ja tarkistaa termostaatti? Ja mahdollisesti huuhtoa jäähdytysjärjestelmä uudelleen kun siellä oli kuraa jo aiemmin. Miten vesipumpun toiminnan voi tarkistaa? Kone lämpimäksi että termostaatti auki ja paisuntasäiloön korkki varovasti auki ja nesteen pitäisi liikkua koneen käydessä?
Ei tarvitse huolestua jos muutaman millin on lämpömittarin viisari punaisella. Tarkasta lämmöt / nesteen määrä, syylärin korkin kautta jollakin lämpömittarilla joka mahtuu korkin reijästä sisään.
Torstaina kun ajoin neliveto nuhvilla Oulaisiin (kaksi tuntia) , viisari oli noin 5 mm punaisella kokoajan.
Onneksi on lohkon takaosassa toinen mittari joka näytt numeroilla lämpötilan, tämä mittari näytti noin 88 astetta koko ajon ajan. Oli muuten kaihdin kiinni asennossa. :evil:
Huomenna haetaan kalusto kotiin, sitten ajetaan kaihdin aukia sennossa :wink:
Tänään kalusto kotia, nyt ajettiin kaihdin auki asennossa :wink:
Kuva kertokoon miten kävi.

Re: Universal four lämmöt

Lähetetty: 14 Heinä 2022, 16:31
Kirjoittaja Massey-Nuffield
Samaa näyttää 10:n lämpömittari sirkkeliä pyörittäessä n20° lämpötilassa