Uusi nuffiharrastaja kyselee

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

30 Huhti 2022, 19:33

Tuusaaja kirjoitti:
30 Huhti 2022, 17:59
Uskoisin että oikea on. Paketissa lukee nt3383 ja tuollahan löytää netistä mitatkin. 1 1/16, 9/16, 1/4.
Jospa noita akselin vahvuuksia onkin sitten 9/!6" ( 14,5 mm) ja 3/4" ( 19 mm).

Hauskaa japun aaton jatkoja foorumilaisille :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jambo72
Mini -nuhvisti
Viestit: 7
Liittynyt: 11 Huhti 2022, 15:42
Konekalustoani: Ferguson Tea20 x3 , Nuffield Universal Four -61, CFMoto 450 , Pappa tuna
Paikkakunta: Luumäki

08 Touko 2022, 18:41

Moikka, nyt on vaihdettu tiiviste(marjakankaalta). Samalla uudet öljyt(10w30) vaihteistoon/perään. Missä vivun asennossa noiden pelkkien nostolaitteiden tulisi toimia? Kun laitan nostolaite/ulosottovivun keskiasentoon lähtee vo akseli pyörimään mutta nostolaitteet ei reakoi. Takaasennossa pyörii voa ja nostolaitteet toimii. Jostain käyttöohjeesta olin nähnyt että keskiasento olisi vain hydrauliikka ja takaasento voa ja hydrauliikka.
Ja uusilla öljyillä tyhjäkäynnillä nostolaitteet tulee hitaasti ylös, kaasua kun lisää niin vauhdilla nousee. Vanhoilla kermoilla tuli nopeammin ylös tyhjäkäynnillä. Siivilän käytin myös ulkona ja putsasin. Onko nämä ominaisuuksia vai teinkö jotain väärin?
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 185
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

08 Touko 2022, 22:21

Hydrauliikka ja ulosotto toimii 4dm mallissa juuri noin, keskiasennossa pelkkä ulosotto ja taka-asennossa hydrauliikka+ulosotto. 460 mallissa tuo järjestys muuttuu että keskiasennossa toimii pelkkä hydrauliikka.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

09 Touko 2022, 05:00

jambo72 kirjoitti:
08 Touko 2022, 18:41

Ja uusilla öljyillä tyhjäkäynnillä nostolaitteet tulee hitaasti ylös, kaasua kun lisää niin vauhdilla nousee. Vanhoilla kermoilla tuli nopeammin ylös tyhjäkäynnillä. Siivilän käytin myös ulkona ja putsasin. Onko nämä ominaisuuksia vai teinkö jotain väärin?
Kuulostaa sille että hydraulipumppu on väljä. Uusien öljyjen viskositeetti on pienempi niin vaikutus korostui öljynvaihdon myötä.
Mukana kuin peräpukama!
Massey-Nuffield
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 876
Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
NLCF r.y jäsen Nro: 477

09 Touko 2022, 13:22

Ehdottomasti pitää olla 80w öljyt ja mielummin vielä gl 4. Se sopii liukuöinnoille paremmin.
Pumpun väljyyskin voi poistua tuolla.
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
Massey-Nuffield
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 876
Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
NLCF r.y jäsen Nro: 477

09 Touko 2022, 13:30

jamppi kirjoitti:
09 Touko 2022, 05:00
jambo72 kirjoitti:
08 Touko 2022, 18:41
Kirjoitin tänne joskus samasta ongelmasta ja nostolaige alkoi nostaa vipu alhaallakin kunnes laittoi kuormaa. Oli vanhoja jumeja

Ja uusilla öljyillä tyhjäkäynnillä nostolaitteet tulee hitaasti ylös, kaasua kun lisää niin vauhdilla nousee. Vanhoilla kermoilla tuli nopeammin ylös tyhjäkäynnillä. Siivilän käytin myös ulkona ja putsasin. Onko nämä ominaisuuksia vai teinkö jotain väärin?
Kuulostaa sille että hydraulipumppu on väljä. Uusien öljyjen viskositeetti on pienempi niin vaikutus korostui öljynvaihdon myötä.
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
jambo72
Mini -nuhvisti
Viestit: 7
Liittynyt: 11 Huhti 2022, 15:42
Konekalustoani: Ferguson Tea20 x3 , Nuffield Universal Four -61, CFMoto 450 , Pappa tuna
Paikkakunta: Luumäki

09 Touko 2022, 15:58

Moikka, ja kiitos vaatauksistanne. Tänään laite toimi normaalisti. Varmistin vanhemmalta ja kokeneemmalta, sanoi että kovaa ajoa vaan kone vailla. Kävi katsomassa homman.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

09 Touko 2022, 16:32

jambo72 kirjoitti:
09 Touko 2022, 15:58
Moikka, ja kiitos vaatauksistanne. Tänään laite toimi normaalisti. Varmistin vanhemmalta ja kokeneemmalta, sanoi että kovaa ajoa vaan kone vailla. Kävi katsomassa homman.
Tuossa vähän vinkkejä pääjärjestelmän ja sivujärjestelmän säätömahdollisuuksista.
Olettaisin kuitenkin, että vanhempi / kokeneempi nuhvimies on jo nuo sinuulle opastanutkin.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... aa0002.jpg
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jambo72
Mini -nuhvisti
Viestit: 7
Liittynyt: 11 Huhti 2022, 15:42
Konekalustoani: Ferguson Tea20 x3 , Nuffield Universal Four -61, CFMoto 450 , Pappa tuna
Paikkakunta: Luumäki

09 Touko 2022, 17:30

Kiitos, puhui juuri noista myös. Ei muistanut kummin päin säätö menee. Kokeillaan joku päivä.
Massey-Nuffield
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 876
Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
NLCF r.y jäsen Nro: 477

10 Touko 2022, 19:09

jambo72 kirjoitti:
09 Touko 2022, 15:58
Moikka, ja kiitos vaatauksistanne. Tänään laite toimi normaalisti. Varmistin vanhemmalta ja kokeneemmalta, sanoi että kovaa ajoa vaan kone vailla. Kävi katsomassa homman.
Ne öljyt kannattaa vaihtaa ohjekirjan mukaisiin 80 iin. Ajappa noilla vähän aikaa. Ajosta suoraan päästä vanhat pois (myös ronkat) vuorotellen kumpikin kylki ylempänä niin tulee kaikki moskat pois. Tänään hain 3×20l 80- 90 öljyä kun vanha keskon korjaamon pitäjä suositteli sitä laittamaan. Pari litraa yli merkin on hyväksi
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

11 Touko 2022, 08:37

Massey-Nuffield kirjoitti:
10 Touko 2022, 19:09
jambo72 kirjoitti:
09 Touko 2022, 15:58
Moikka, ja kiitos vaatauksistanne. Tänään laite toimi normaalisti. Varmistin vanhemmalta ja kokeneemmalta, sanoi että kovaa ajoa vaan kone vailla. Kävi katsomassa homman.
Ne öljyt kannattaa vaihtaa ohjekirjan mukaisiin 80 iin. Ajappa noilla vähän aikaa. Ajosta suoraan päästä vanhat pois (myös ronkat) vuorotellen kumpikin kylki ylempänä niin tulee kaikki moskat pois. Tänään hain 3×20l 80- 90 öljyä kun vanha keskon korjaamon pitäjä suositteli sitä laittamaan. Pari litraa yli merkin on hyväksi
Ehkäpä tämäkin huolto ohje, punaiseaalla huomioitu, on syytä heittää romukoppaan, aika paljon pitää nuhvia kallistella jotta saadaan kaikki moskat pois taka-akselikotelosta.

https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... 06+(1).JPG < vasenpaan. Ensimmäinen kuva pestystä akselikotelosta, toinen kuva pesemättömästä. Akselikotelo tyhjennetty öljyistä nostamalla moottorinostmella aivan pystyasentoon.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin