Nostolaitteen ihmettelyä
Valvoja: automies560
10/60 nuhvista heittäytyi kerrasta nostolaite voimattomaksi. Purin perärepun ja pohjalta löyty irrallaan tulppa. Tuossa banjoliittimessä missä paineventtiili on tyhjä lähtö. Onko tulppa siihen, kierre ei ole täsmäävä mutta kiristyy. Räjäytyskuvia yritin selata mutta niissä kaikissa tuosta lähdöstä lähtee joku putki jonnekin?
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 192
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Jotakin tuolla on touhuttu. Eikö tässä kymppimallissa pitäs olla jo kaksoispumppu? Onkohan tähän joskus vaihdettu vanhanmallinen pumppu ja siksi myös tuo tulppa ollut paikoillaan. Onko tuohon nippaan alkujaan tullu paine pumpun toisesta pesästä?
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tuollaiset hydraulipumput pitäsii olla kymppimalleissa.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... pumppu.jpg < vasenpaan niin löytyy uudemmanmallin pumppu.
Putkistosta räjäytyskuvat huomenna aamulla.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... pumppu.jpg < vasenpaan niin löytyy uudemmanmallin pumppu.
Putkistosta räjäytyskuvat huomenna aamulla.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Jotaki outoa kyllä. Eihän tuolla paineventtiilillä ole mitään virkaa jos öljy pääsee holona valumaan viereisestä kanavasta vapaasti takaisin perään.. Tosiaan tuo tulppa liian väljä kierteiltään tuohon lähtöön mutta saa kirittyä. Oikealla kierteellä olevan tulpan jo hain siihen mutta haluisin varmistuksen että vika olisi tuossa ettei turhaan kasaisi reppua takaisin.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tuossa hydrauliikan putkistokuvat.
Kymppimallien putkistoissa on O-renkaat.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... tkisto.PDF
Tuossa kuva venttilistöstä.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... %C3%B6.PDF
Muistaakseni tuosta paineventiilistä lähtö syvyydensäätöön, ihan vain suora noin 50 mm putki, ei kierteitä.
Kädessäsi oleva tulppa on vesijohtotulppa, kierre tässä R-kierre, nuhveissa pääsääntöisesti tuumaiset unf- kierteiset.
Kymppimallien putkistoissa on O-renkaat.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... tkisto.PDF
Tuossa kuva venttilistöstä.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... %C3%B6.PDF
Muistaakseni tuosta paineventiilistä lähtö syvyydensäätöön, ihan vain suora noin 50 mm putki, ei kierteitä.
Kädessäsi oleva tulppa on vesijohtotulppa, kierre tässä R-kierre, nuhveissa pääsääntöisesti tuumaiset unf- kierteiset.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Kyllä, samanlailla lähtee syvyydensäätö venttiilille. Mutta tuo ylimääräinen lähtö on siis jos olis uudemman mallin pumppu? Hyd.pumpussa ei ole kuin yksi painelähtö ja tietenki imu. Jos siis pumppu vaihettu joskus nii tuo lähtö tulpattu ensimmäisellä tulpalla mikä sattunu käsiin Oikeanlainen tulppa kiinni ja reppu takas. Ja toivoa että toimii..
Sitten vielä yksi ihmetyksen aihe, perän pohjaa siivotessa löyty aivan minimaalisia jousen pätkiä. Vähän pienempiä mitä kuulakynän jousi ja vetojousia. Mistähä lie ne peräisin?
Sitten vielä yksi ihmetyksen aihe, perän pohjaa siivotessa löyty aivan minimaalisia jousen pätkiä. Vähän pienempiä mitä kuulakynän jousi ja vetojousia. Mistähä lie ne peräisin?
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tuossa on kuva vuodelta 2010, tuolloi laitoin 10/42:seen leukun hydraulipumpun. kuvassa näkyy sinun mainitsema ylimmääräinen lähtökin, venttilistö on ns. "viimeisimmät mallit." Muistaakseni pumpulta lähtevä pitkä putki liitettiin tuohon, syvyydensäätöventiilille menevään putkeen, tussilla merkityyn1 alapuolella olevaan liitimeen.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Tuossa ois vielä ihmettelyn aihetta mistä nuo jousen kappaleet perän pohjalta. Ja tuo lukkorenkaan palanen. Äkkiseltään en repusta löytäny ainakaa paikkaa tuolle lukkorenkaalle eli onko kulketunu laatikosta tai muualta.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Voiman ulosoton akselin laakeri on lukittu lukkorenkaalla.
Noin hennoille jousille en kyllä muista paikkaa perärepussa, ainoat jouset löytyy hydrauliikan hallintaventtiiliyksiköstä.
Noin hennoille jousille en kyllä muista paikkaa perärepussa, ainoat jouset löytyy hydrauliikan hallintaventtiiliyksiköstä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Keskellä yötä välähti että nuo jousen kappaleethan on huulitiivisteen jousesta. Tästä pari kesää sitten hajos ulosoton stefa ja siitähän ne täytyy olla peräisin.
Tuo ulosoton laakerin lukitus pitää vielä tarkastaa ja sitten pääsee niputtaa kasaan.
Tuo ulosoton laakerin lukitus pitää vielä tarkastaa ja sitten pääsee niputtaa kasaan.
Nojoo, ei menny ihan nappiin. Nostolaite nousee nyt hienosti mutta ei tuu alas nykäyksin tulee alas päin ku vivusta ees taas heiluttaa. Eikai nostolaite karalla oo merkitystä jos pyörähtää sen 180 astetta? Nimittäin ainoa asia minkä käytin irti ku reppu oli irti.
Vastustaa vastustaa..
Vastustaa vastustaa..
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Karan pyörähtämiseellä ei ole mitään vaikutusta mihinkään.Nuhvi1060 kirjoitti: ↑29 Elo 2021, 13:43Nojoo, ei menny ihan nappiin. Nostolaite nousee nyt hienosti mutta ei tuu alas nykäyksin tulee alas päin ku vivusta ees taas heiluttaa. Eikai nostolaite karalla oo merkitystä jos pyörähtää sen 180 astetta? Nimittäin ainoa asia minkä käytin irti ku reppu oli irti.
Vastustaa vastustaa..
Kolmas vipu istuimen oikealla puolella, lähinnä peräreppua, tällä vivulla hallitaan työkoneitten laskutimisnopeutta. Vipu kaarella etuasennossa, laskeutumisnopeus muistaakseni hyvin hidas, taisi olla laskeutumatta. Vipu taka-asennossa nosto ja laskeutumisnopeus nopea.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vikaha löyty tuosta syvyys säädöstä, löysäsin työntövarren korvakkoa ettei paina tuota venttiiliä. Nyt nousee ja laskee
Voimat tuntu oleva paremmin ku entisellä, kärry täynnä tiiliä nousi vaivatta koukkuun mitä ei ole minun omistus aikana tehny, liekkö tuo harva vesi kierre tulppa vuotanu kiinnikin ollessaan.
Kohtaha nuo alkaa linko kelit ja tämä kapistus on siihen vailla vertaa, ilma ketjuja menee talvi. Vara rattori 565 valmetti ei liiku mihinkää ilman ketjuja ja huonosti niidenkin kanssa. Etukuormaaja vähän liikaa siinä, liian keulapainoinen.
Mutta isot kiitokset foorumisteille, suuri apu oli vian etsinnässä kun ei näitä oo tullu entuudestaan purettua. Hyvillä mielin pääsee talven urakoita odottamaan.