Sivu 21/40

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 31 Heinä 2022, 08:04
Kirjoittaja kari t
kari t kirjoitti: 30 Heinä 2022, 09:45
Nelitahtari kirjoitti: 28 Heinä 2022, 19:16 Tässä videonpätkä nuffi-projektin nykytilasta https://www.youtube.com/watch?v=e0BPYFdqgm4

Jossain vaiheessa täytyy ottaa tapeetille vetoakseleiden stefojen vaihto.
Siihen voisi heitellä pikku vinkkejä jos sellaisia on...

Olen kuullut huhuja, että akseleissa on vaihdettavat holkit, joihin stefat vastaavat. Saako näitä holkkeja jostain valmiina vai pitääko sorvailla?
Vetoakseleitten stefojen vaihtoon heitellään lisää vinkkejä siinä vaihessa kun tulee sinulle ajankohtaiseksi.
Jotakin kuitenkin tässä vaiheessa: Öljyt pois vaihdelaatikosta, minä ole irroittanut akselikotelon kokonaisuudessaan, mielestäni helpoin homma, ei tarvitse peräreppua irroittaa.
Jotkut ovat irroitaneet perärepun kautta vetoakselit stejaholkkien ja stefojen vaihtoa varten, olen yrittänyt itsekin muutaman kerran, mutta ei ole minulla onnistunut.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... n+osat.pdf. < osaluettelo.

Valmiita stefaholkkeja lienee myös Hahton Maurilla hyllyssä 0400 335350 ja https://www.vmv-start.fi/443177452
Oli tarkoitus vain muokata /lisätä "< osaluettelo."

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 31 Heinä 2022, 08:12
Kirjoittaja kari t
Nelitahtari kirjoitti: 30 Heinä 2022, 21:15
kari t kirjoitti: 30 Heinä 2022, 09:45 Vetoakseleitten stefojen vaihtoon heitellään lisää vinkkejä siinä vaihessa kun tulee sinulle ajankohtaiseksi.
Jotakin kuitenkin tässä vaiheessa: Öljyt pois vaihdelaatikosta, minä ole irroittanut akselikotelon kokonaisuudessaan, mielestäni helpoin homma, ei tarvitse peräreppua irroittaa.
Jotkut ovat irroitaneet perärepun kautta vetoakselit stejaholkkien ja stefojen vaihtoa varten, olen yrittänyt itsekin muutaman kerran, mutta ei ole minulla onnistunut.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... n+osat.pdf. < vasenpaan, osaluettelo.

Valmiita stefaholkkeja lienee myös Hahton Maurilla hyllyssä 0400 335350 ja https://www.vmv-start.fi/443177452
Hyvä vinkki heti jo alkuun. Olin lähetymässä hommaa perärepun kautta kuten montegoson näyttää: https://www.youtube.com/watch?v=-kKXKVgcfs0

Mulla on sellainen haaste, että traktori on mökillä pohjoisessa ja asustelen Pirkanmaalla. Eli kun jotain remonttia aikoo tehdä niin mahdollisuuksien mukaan yrittää valmistautua etukäteen ja varata sopivat emmeet mukaan, että saa homman kerralla maaliin.
Minulla on tuottanut vaikeuksia saada osanumero 29 akselille perärepun kautta vaihdetteassa.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 01 Elo 2022, 12:36
Kirjoittaja Nelitahtari
Enköhän irroita akselikotelon ja pura sitä kautta.

Sellainen pieni jännitysmomentti hommassa on, että toiselle puolelle lienee vaihdettu erilainen vetoakseli jossain vaiheessa.
Siinä on nimittäin erilainen akselin napa ja keskiö on hitsattu. Vanteen takapuolelta katsomalla mitään eroa ei ole mutta päästä katsottuna toinen on hitsattu ja toinen on kuppimallinen, kuten varaosakuvassa.
Sieltä voi löytyö joku ylläri kun alkaa purkamaan.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 01 Elo 2022, 18:11
Kirjoittaja kari t
Tuossapa mutama kuva stefaholkkien ja laakereitten asennuksesta.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Neliveton ... en+001.JPG <
Ananasviipalepurkkiin sinolia, neljän minuutin lämmitys, holkit ja stefaholkit menee vaivattomasti paikoilleen.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 04 Elo 2022, 13:34
Kirjoittaja Nelitahtari
Ennen stefahommaa otin kuitenkin työn alle suutinkärkien vaihdon.
Talvellahan ne putsasin mutta kuluneet mitkä kuluneet.

Netistä löytämässäni Nuffin korjausmanuaalissa annetaan suutinholkeille niinkin raju kiristysmomentti kuin 9,68 kgm.
Onko parempaa tietoa?

Sille ylpään isolle mutterille ei kiristysarvoa löydy.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 04 Elo 2022, 14:23
Kirjoittaja kari t
Suuttimien kiinnityspultit 12 lb.ft. (1,6 kg m) kertoo fourin ja three mallien korjausohjekirja.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 04 Elo 2022, 20:12
Kirjoittaja Nelitahtari
kari t kirjoitti: 04 Elo 2022, 14:23 Suuttimien kiinnityspultit 12 lb.ft. (1,6 kg m) kertoo fourin ja three mallien korjausohjekirja.
Nyt puhumme eri osasta.
Tarkoitan suutinrunkoon kierrettävää suutinholkkia, jonka sisään kärki tulee.

Kiinnihän se pitää kunnolla olla koska suutinrungon ja kärjen rungon väliin ei tule tivistettä mutta siellä on 170bar painetta.
ps. Kuvassa vielä vanha kärki. Mallailen vaan jigiä.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 04 Elo 2022, 21:09
Kirjoittaja kari t
Minä ole ymmärtänyt että sutinholkki nimitystä kätetään seuraavasta kuvassa olevasta holkista.
https://www.konekorjaamo.fi/leamk-330-- ... a-384.html
Tuota mikä on kuvassasi sanotaan suutimen rungoksi, johon kiinitetään suutin kärjen kiinnitysmutterilla.
Kärjen kiinnitymutterin kiristysmomenttia ei löytynyt fourin / three mallien korjausohjekirjasta.
Katselen huomenna muista korjausohjekirjoista.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 04 Elo 2022, 21:29
Kirjoittaja Nelitahtari
Holkkihan se on tietysti kannessakin.
Mutta toiset puhuu holkkina tästä putkimaisesta mutteristakin.

Tosiaan löytämässäni ohjeessa annetaan 9,68kgm kiristysmomentti ja se tuntuu äkkiseltään aika hurjalta tuollaiselle suht ohutseinämäiselle osalle.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 05 Elo 2022, 07:19
Kirjoittaja kari t
Nelitahtari kirjoitti: 04 Elo 2022, 21:29 Holkkihan se on tietysti kannessakin.
Mutta toiset puhuu holkkina tästä putkimaisesta mutteristakin.

Tosiaan löytämässäni ohjeessa annetaan 9,68kgm kiristysmomentti ja se tuntuu äkkiseltään aika hurjalta tuollaiselle suht ohutseinämäiselle osalle.
Kymppimallien ja 3/45:sen , 46/5:sen korjausohjekirjasta: Suutimen kärkien mutterit 9,68 kpm (70 lb. ft.)

Itse pyrin kaikista nuvien osista käyttämään korjausohjekirjoissa / varaosakuvastoissa mainittuja nimityksiä.

Tässä olisi hyvä aasinsilta kommentoida kauppapaikalla kirjoiteltua, mutta jätänpä kommentoimatta :wink:

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 05 Elo 2022, 08:18
Kirjoittaja Nelitahtari
Uskottava se lähes sadan Newtonin momentti sitten on.
kari t kirjoitti: 05 Elo 2022, 07:19
Kymppimallien ja 3/45:sen , 46/5:sen korjausohjekirjasta: Suutimen kärkien mutterit 9,68 kpm (70 lb. ft.)

Itse pyrin kaikista nuvien osista käyttämään korjausohjekirjoissa / varaosakuvastoissa mainittuja nimityksiä.
Sattuu sitä parmmissakin piireissä.

Itse tasavallan virallinen formulaselostaja sanoi valtakunnallisessa TV-lähetyksessä että auton takaosassa on jotain suuttimia joista tulee sinistä savua.
Automiehet kutsuvat niitä pakoputkiksi, kommentoi Keke.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 06 Elo 2022, 04:05
Kirjoittaja jusape
Nuo suutinkärkien holkkimutterit kiristetään "kiinni" eli aika lujaa
Käytännössä noin 60Nm on riittävä momentti.

Suutinrungon kanteen kiinnitýspulttien momentti on aika yleisesti n.20Nm

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 06 Elo 2022, 17:37
Kirjoittaja Massey-Nuffield
kari t kirjoitti: 04 Elo 2022, 14:23 Suuttimien kiinnityspultit 12 lb.ft. (1,6 kg m) kertoo fourin ja three mallien korjausohjekirja.
Saman arvon löysin kirjoistani

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 06 Elo 2022, 18:37
Kirjoittaja Nelitahtari
jusape kirjoitti: 06 Elo 2022, 04:05 Nuo suutinkärkien holkkimutterit kiristetään "kiinni" eli aika lujaa
Käytännössä noin 60Nm on riittävä momentti.
Pesin tänään kaikki osat ultraäänipesurilla ja kasailin suuttimet uusilla kärjillä.
Vedin holkkimutterit 80Nm kireyteen. Ehjänä säilyivät.

Kyllä hienosti tupsauttelee uudet kärjet sumuja vaikka kuinka hitaasti nostaa painetta.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 07 Elo 2022, 00:32
Kirjoittaja jusape
Tuos nyt ehtoolla yhden A6.354 perkinssin suuttimet laittelin, ja suutinkuppimutterit kiristelin taas ihan normi kiintoavaimella - kuten vuosien ajan olen tehnyt, ja eräänkin sata kpl muutakin suutinta niin olen tehnyt ......
Momenttiavainta en ole käyttänyt noiden holkkien kirraamiseen.