Universal four 4DM herättely

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

14 Loka 2021, 07:53

Nelitahtari kirjoitti:
14 Loka 2021, 06:10
jusape kirjoitti:
14 Loka 2021, 04:02

Liekö noista kumpikaan maalisävy OIKEASTI oikeaa ..... TUSKIN ......
Tuskin on niin.. Ja vähän pettymys muutenkin tuo maali.
Kuivuu todella nopeasti, tinnerimaali.
Mutta kuivuttuaan tuntuu lasimaisen kovalta. Saas nähdä kestääkö yhtään kolhua ja kulutusta. Tuskin.
Toki jokainen voi vapaasti valita mieleisensä maalin, millä nuhvinsa maalaa.
Normadur on Potkosen Joonaksen valitsema sävy, varmistanut englannista, en nyt tarkemmin muista paikkaa, oliko Englannin Nuhvikerho.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Puukoura/ ... in+(3).JPG
Nuhvi maalattu kyseisellä maalilla 2012, kuva viime keväältä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

14 Loka 2021, 10:00

On nämä sävyasiat vähän hankalia JOS haluaisi alkuperäisen näköistä.

Kuvassa on Marjakankaan maalilla maalaamani ohjauspylväs.
Takaa häämöttää alkuperäinen mutta auringossa haalistunut lokasuoja.
Kytkinkoppa, tankin kiinnitysrauta ja vaihdeaskin kansi ovat kaikki eri värisiä.
Mitään osia ei edellisen omistajan toimesta ole kuulemma maalattu. Jos olisi maalattu niin kuluneista ja naarmuuntuneista kohdista näkyisi maalikerrokset.
Miksi ne sitten poikkeavat noin paljon toisistaan?

Minä olen nyt sillä linjalla, että maalaan valitulla maalilla kaikki loputkin peltiosat ja runko saa olla mikä on.

Tiedän, että entisöintiasiat ovat herkkä ja tunteita herättävä laji ja kunnioitan kovasti niitä, jotka pyrkivät autenttisuuteen. Mutta koska tätä yksilöä ei tällä kierroksella pyritäkään entisöimään niin näillä mennään.
Traktori tulee joka tapauksessa olemaan ulkoruokinnassa ja säiden armoille. Korkeintaan on mahdollista järjestää pressukatosta suojaksi. Katsotaan minkälaisen patinan se saa tulevina vuosina.

Ps. Minkälaiset pehmikkeet tankin etupään ja kiinntysraudan kannakeiden väliin alunperin kuuluu? Tässä oli kumia ja korkkia mutta ne on uusittava huonon kunnon takia.
Liitteet
Sävyjä.jpg
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

14 Loka 2021, 17:10

"Ps. Minkälaiset pehmikkeet tankin etupään ja kiinntysraudan kannakeiden väliin alunperin kuuluu? Tässä oli kumia ja korkkia mutta ne on uusittava huonon kunnon takia."

Kumiset lätkät minullaa olleet aina 10/42:seen asti.

Tuo väriasia putkahtaa tuon tuostakin esille. Itse ole sitä mieltä, ettei suomeen tulleisakaan ei ole ollut aina yksi ja sama väri. Minä maalasin 61 kolmosen 2003 miranoolilla, eikä kukaan ole huomauttanut väristä.
Tuossa on veturina vm.61, kyydissä etummaisena 58 alkuperäsiskuntoinen, takimmaisena 10/42, maalattu Normadur maalilla, kuva vuodelta 2015.

https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Oulainen+ ... 15+001.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

14 Loka 2021, 20:48

Hillittyä onnistumisen iloa tuotti täysin jumiutuneen tunti- ja vauhtimittarin onnistunut elvytys.
Mittari1.jpg
Pölyn ja lian alta paljatui mittariin kertyneet tunnit: 670
Kysymys kuuluukin: millä vuosikymmenellä mittari on pysähtynyt.
Mittari2.jpg
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

18 Loka 2021, 15:46

Mä en nyt oikein tiedä kehtaanko tällälaista edes postata mutta teen sen kuitenkin.
Nuffin herättelyn parin ensimmäisen päivän räpellyksiä päätyi videolle ja sain vihdoin koostettua niistä pätkän.

https://youtu.be/tYeCqGnP-ZA

Amatöörin räpellystä mutta sellaista elämä on.

Jatko-osa: https://youtu.be/CKss33YrDrw
Viimeksi muokannut Nelitahtari, 18 Loka 2021, 18:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

18 Loka 2021, 17:53

Kyllähän tuollaisen opinnäytetyön voi postata puhtaalla omallatunnolla.

Pikku vinkki ruiskupumppuun liityen: Ota pumpun kansi uudelleen irti, ruiskuta vd40: stä koneen käydessä, elementeihin nokkiin ja molenpiin siirtotangon päihin. Näitten toiminpiteitten jälkeen, öljyjen vaihto ruiskupumppuun :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

18 Loka 2021, 18:41

kari t kirjoitti:
18 Loka 2021, 17:53
Kyllähän tuollaisen opinnäytetyön voi postata puhtaalla omallatunnolla.

Pikku vinkki ruiskupumppuun liityen: Ota pumpun kansi uudelleen irti, ruiskuta vd40: stä koneen käydessä, elementeihin nokkiin ja molenpiin siirtotangon päihin. Näitten toiminpiteitten jälkeen, öljyjen vaihto ruiskupumppuun :wink:
Kiitos kannustuksesta.
Juu, pumppua huollan vielä muutenkin. Se akselin stefa on on tilattu ja menee vaihtoon.

Ps. Lisäsin vielä videon jatko-osan.
https://youtu.be/CKss33YrDrw
TwelveSpeed
Kylmäkoskelainen
Viestit: 96
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
Konekalustoani: 10/60
Paikkakunta: Oulu

20 Loka 2021, 15:48

Nelitahtari kirjoitti:
24 Elo 2021, 21:16
"Tuurii onkii näet kahen laista...."

Aloin purkamaan ohjauspylvään laakeria irti.

Ensinnäkin se laakerin mutteri oli aivan helkkarin kireällä. Käsipelillä ei inahtanutkaan eikä edes 1000N pyssyllä.
Vasta kun annoin mutterille vähän lämpöä niin alkoi kiertyä pyssyn voimalla. Olisikohan ollut joku locktite välissä kun haisi vähän sille.
No sitten se laakerin irroitus putkesta. Moskulaa sen valmiiksi viallisen akselin päähän. Ei irtoa.
Varovasti lämpöä putkelle ja moskulan paukautus: Irtosi.

Rakennehan on sellainen, että vesi sinne uuteenkin laakerin tulee pääsemään ellei jotain tee.
Sen verran tein tutkimuksia, että kyllä siihen stefan saa istutettua pienellä sovitusholkin sorvaamisella.
Samanlaista hommaa täälläkin eilen.
Sillä erolla että laakeri ja sen mutteri lähtivät lähes itsestään irti.
Alunalkaen arvelin ratin istuvan tiukassa jotenka liottelin sitä viikon päivät irrotusöljyllä.
Lähti lopulta ilman suurempaa väkivaltaa leveällä, n. 20 mm ruuvitaltalla kampeamalla ja varovaisella naputtelulla entisen kupumutterin päähän. Ilmeisesti joku aiempikin omistaja koittanut irrotella rattia ja takonut mutterin pään tasaiseksi.
Ensimmäinen ja ainut pettymys tuli vastaan kun normimittainen hylsy ei yltänytkään laakerimutteriin. Puuilosta 38 mm pitkän mallin hylsy ja mutteri auki. Melko löyhässä oli. Aiempi seppä oli takonut mutterin nurkkia jollain tuurnan kärjellä tms. Ilmeisesti pitkää hylsyä huutanut hänenkin työmaa.
Olin varautunut taistelemaan laakerin kanssa uudella ulosvetäjällä, sellaisella jossa vedinjalat laitetaan kuulien väliin ja pyöräytetään 90 astetta jotta jalat lukittuu koolien väliin kuulauriin. Kylmäsprayta hommasin myös.
No kumpaakaan ei tarvinnut. Laakeri nousi itsestään ylös putkesta kun pyöritin rattiakselia :lol:
Ilmeisesti irrotusöljy oli tehnyt tehtäväänsä myös laakerin ja sen mutterin irtoamiseksi. Varmasti myös hytti on suojannut sadevesien valumiselta akseliputkeen ruostuttamaan. No, hyttiä ei enää ole. Eikä tule.

Sitten pari kysymystä:
Onko laakerin alapuolella, akselin urassa olevalla tiivisteellä minkälainen merkitys ja oletteko yleensä uusineet sen? Ja jos ootte uusineet niin onko Hahto tai Marjakangas paikat josta tiivistettä löytyy?
Entäpä rattiakselin putken ja ohjausvaihdekotelon sauman tiiviste? Tuossa ei tainnut olla mitään välissä. Yksi pulttikin oli jäänyt kirimättä. Sen verran oli kierteissään kuin sormin voisi kuvitella menneen.

Poikittaisakselin puslat laitoin uudet ja samoin O-rengas tiivisteen vivun ja kotelon väliin.
Kohtalainen homma oli saada sovitettua akseli ja uudet puslat siten että pyörii kevyesti mutta ei mene väljäksi. Jonkunlaista soikeutta ilmeni varsinkin vivun puoleisessa laakeroinnissa. Vastapäinen akselin pää ei mennyt puslaan ollenkaan hoonaamatta.
Se vähäinen öljy mitä oli jäänyt vuotokohdan, eli poikittaisakselin läpiviennin alapuolelle, oli aikalailla vedestä vapaata mönjää.
Proppuja ei oltu aukaistu varmaan ikinä maalauksesta päätellen.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

20 Loka 2021, 16:12

"Sitten pari kysymystä:
Onko laakerin alapuolella, akselin urassa olevalla tiivisteellä minkälainen merkitys ja oletteko yleensä uusineet sen? Tässä entinen on ns. entinen.
Entäpä rattiakselin putken ja ohjausvaihdekotelon sauman tiiviste? Tuossa ei tainnut olla mitään välissä."

1 kysymykseen: En varmaksi muista, tapana on kuitenkin tehdä kuten varaosakuvassa mainitaan.
2 kysymykseen: Tiivistemassaa.

Sektoriakselin / Ristiakselin / Poikittaisakselin puslat on yleensä hoonaamalla sovitettava.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
TwelveSpeed
Kylmäkoskelainen
Viestit: 96
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
Konekalustoani: 10/60
Paikkakunta: Oulu

20 Loka 2021, 16:39

kari t kirjoitti:
20 Loka 2021, 16:12
"Sitten pari kysymystä:
Onko laakerin alapuolella, akselin urassa olevalla tiivisteellä minkälainen merkitys ja oletteko yleensä uusineet sen? Tässä entinen on ns. entinen.
Entäpä rattiakselin putken ja ohjausvaihdekotelon sauman tiiviste? Tuossa ei tainnut olla mitään välissä."

1 kysymykseen: En varmaksi muista, tapana on kuitenkin tehdä kuten varaosakuvassa mainitaan.
2 kysymykseen: Tiivistemassaa.

Sektoriakselin / Ristiakselin / Poikittaisakselin puslat on yleensä hoonaamalla sovitettava.
Hoonaus sinänsä ei kovin kummoinen homma ollut mutta vivun puoleisen akselin kaulan ja puslan sovittaminen oli.
Kevyesti meni puslasta läpi jossain asennossa mutta pyöritellessä hirtti kiinni juuri sillä sektorilla joka on käytössä ohjailussa.
Onneksi akseli sai väriä puslasta kun putkipihdeillä väkisin pyöritteli niin tiesi mille kohdalle antaa hiomanauhaa. Sitä saikin antaa ihan tolkusti ennen kuin alkoi pyörähdellä kevyesti. Eikä onneksi mennyt väljäksi kumpikaan laakerointi.
Seuraavalla harrastereissulla kasata sen verran että voi todeta onko ratin klappi kadonnut kokonaan. Viime syksynä laitoin olkatappien laakeroinnin ja raidetangon laakeroinnin kuntoon. Pitkittäistangon nivelissä ei ollut väljää yhtään. Luultavasti vaihdettu joskus.

Taidettiin Karin kanssa kirjailla yhtä aikaa. Muutin hiukan aiempaa alkuperäistä kysymällä mistähän tuota rattiakselin tiivistettä voisi löytyä. Marjakangas tai Hahto Mauri? Koko on jotakuinkin 28x46x2

Kysymys vaihdekepin keskittämisjousista:
Millainen homma on uusia jouset jotka keskittävät kepin 2-3 linjalle?
Nyt kun tankki, ratin akseliputki ja mittaritaulu on irti, niin vaihdeaskin kansi ois nätti käyttää irti.
Miten askin kannen tiivistys? Massalla vai irtotiivisteellä?
Oisko muuta huomioitavaa samalla jos/kun käyttää kannen auki?
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

20 Loka 2021, 21:44

TwelveSpeed kirjoitti:
20 Loka 2021, 15:48
Laakeri nousi itsestään ylös putkesta kun pyöritin rattiakselia :lol:
Ilmeisesti irrotusöljy oli tehnyt tehtäväänsä myös laakerin ja sen mutterin irtoamiseksi.
Onko uusi laakeri yhtä löysä pesäänsä?
Sehän jää silloin pelkästään lukkorenkaan varaan toiseen suuntaan rattia käännettäessä.

En tiedä kuinka se oikeasti kuuluisi kasata mutta itse laitoin laakerilukitetta laakeripesään.

Mulla oli tosiaan kaksi ohjauspylvästä. Toinen joskus traktoriin vaihdettu ja alkuperäinen irrallaan johon oli aikoinaan yritetty vaihtaa laakeria siinä onnistumatta. Kummassakaan ei ollut tiivistettä akselilla.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

21 Loka 2021, 08:13

"Kysymys vaihdekepin keskittämisjousista:
Millainen homma on uusia jouset jotka keskittävät kepin 2-3 linjalle?
Nyt kun tankki, ratin akseliputki ja mittaritaulu on irti, niin vaihdeaskin kansi ois nätti käyttää irti.
Miten askin kannen tiivistys? Massalla vai irtotiivisteellä?
Oisko muuta huomioitavaa samalla jos/kun käyttää kannen auki?"

En ole koskaan vaihtanut mitään jousia nuhvi vaihdelaatikon kanteen, joten en tiedä. Vaihda ja kerro minkälainen homma oli.
Kannen tiivistyksessä voi käyttää myös moottorisilkooonia mikäli haluaa, ei roiski öljyjä vaikkei laita mitään, varaosakuvissakaan ei näytä tiivistettä olevan.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
TwelveSpeed
Kylmäkoskelainen
Viestit: 96
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
Konekalustoani: 10/60
Paikkakunta: Oulu

21 Loka 2021, 10:47

kari t kirjoitti:
21 Loka 2021, 08:13
"Kysymys vaihdekepin keskittämisjousista:
Millainen homma on uusia jouset jotka keskittävät kepin 2-3 linjalle?
Nyt kun tankki, ratin akseliputki ja mittaritaulu on irti, niin vaihdeaskin kansi ois nätti käyttää irti.
Miten askin kannen tiivistys? Massalla vai irtotiivisteellä?
Oisko muuta huomioitavaa samalla jos/kun käyttää kannen auki?"

En ole koskaan vaihtanut mitään jousia nuhvi vaihdelaatikon kanteen, joten en tiedä. Vaihda ja kerro minkälainen homma oli.
Kannen tiivistyksessä voi käyttää myös moottorisilkooonia mikäli haluaa, ei roiski öljyjä vaikkei laita mitään, varaosakuvissakaan ei näytä tiivistettä olevan.
Kepin keskistymisasia selvisi puhelinsoitolla Madekoskelle.
Jousia on vain yksi jota vasten käännetään kun 1. ja pakkivaihdetta käytetään.
Keskistyminen 2-3 linjalle johtuu todennäk. kepin juuren suojakumin kimmoisuudesta.
Harhauduin luulemaan että on jouset molemmin puolin kun velipojan Nuhvissa keskittää kepin 2-3 linjaan. Sama oli minun 10/42:ssa.
Nykyisessä 10/60:ssä suojakumi on niin veltto ettei se pidä keppiä kohdillaan.

Rattiakselin laakerin alapuolen tiivisteellä ei ole virkaa ja alkuperäinen on muotoilultaan reunoille päin oheneva. Tiivistettä ei mainita edes varaosakirjassa.

Nelitahtarin kysymykseen:
Kasaaminen on kesken. En osaa sanoa onko uusi laakeri miten tiukka pesäänsä.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

23 Loka 2021, 19:17

Projekti jää pressun alle talvehtimaan ja talven aikana peräkärryllinen peltiä saa uuden maalipinnan.
Vanhat lokarit tosin lähti jo romikselle.
Puhteita.jpg
Liitteet
Talvehtimaan.jpg
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

23 Loka 2021, 19:58

Ok. Tavataan sitten keväällä 2022 :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin