Universal four 4DM herättely

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

25 Huhti 2022, 08:42

kari t kirjoitti: 25 Huhti 2022, 07:23 "Nelitahtari" sinullahan lienee myös korjausohjekirjakin, mtta siintä huolimatta.
Ei kyllä ole kirjaa missä olis näitä mittojen raja-arvoja.
On vain nuormaalit huolto-ohjeet.

Jos olisi tarkoitus peruskorjata työkäyttöön tuleva traktori niin ilman muuta veisin kannen heti suoraan koneistamoon ja sanoisin, että tehkää priimaa.
Mutta kun kyseessä on mökktraktori jolle tulee käyttöä korkeintaan muutama kymmenen tuntia vuodessa niin nyt korjataan vain viat.
Sen takia puran ja tutkin itse ja arvioin mitä kannattaa teettää. En näe mielekkääksi ylikorjata konetta talliin seisomaan.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

25 Huhti 2022, 19:24

Englanninkielisessä korjauskirjassa, jollaisen löysin netistä, sanotaan että venttiilit pitää asentaa 0,508 - 0,762mm kannen tason alapuolelle jos koneessa on uudemman mallinen nokka-akseli.

Ps. Ja lisäksi mainitaan, että kaikki tehdaskunnostetut moottorit tehdään tällä syvemmällä sovituksella riippumatta siitä kumpi nokka-akseli moottorissa on.

Kun nyt mittailen noita omia venttiilejä ja kaikki imut on 0,8-0,9mm haarukassa niin alkaa tulla tunne, että tämä kansi on ollut alunperinkin tehty uusemmalla 0,508 - 0,762mm sovituksella.
Tämän perusteella taitaa olla viisainta antaa koneistajalle nämä lukemat
Liitteet
Venttiilit.JPG
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

25 Huhti 2022, 21:08

"Englanninkielisessä korjauskirjassa, jollaisen löysin netistä, sanotaan että venttiilit pitää asentaa 0,508 - 0,762mm kannen tason alapuolelle jos koneessa on uudemman mallinen nokka-akseli."

Nämä arvot onkin sitten kymppimalleissa ja nuoremmissa, kerotaan suomenkielisessä korjausohjekirjassa :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

25 Huhti 2022, 22:13

Moottorin numerosta 9435 lähtien on asennettu uudemman mallista nokkaa.
Sama numero mainitaan sekä 3- että 4-sylinterisen osiossa mikä on vähän hämäävää.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

26 Huhti 2022, 20:27

Syylliset
Liitteet
Syylliset.jpg
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

26 Huhti 2022, 20:54

ei näytä ollenkaan pahalta nuo venttiili istukat.
kokeileppa uusilla venttiileillä mihin korkeuteen asettuu.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

26 Huhti 2022, 20:55

Kaiken varalta, jos kelpaa.

Venttiilien jouset:
"Jos jousien vapaapituus on enemmän kuin 1/8" (3 mm) ohjausarvoa lyhyempi, ne on vaihdettava. Samalla kertaa tarkistetaan suoruus akselin suhteen. Jos päät eroavat enempi kuin 0,015" (0,38 mm) on jouset vaihdettavat"

Venttiilin ja ohjaimen välys 0,002-0,0029” (0,051-0,074 mm).
Venttiilin välys - Kuuma tai kylmä 0,13” (0,33 mm).
Venttiilin ohjaimen korkeus 0,417” (10,59 mm).
(sylinterin kannen yläpinnasta) 7/8” (22,23 mm).

Venttiilin jouset:
Vapaa pituus sisempi 1,8” (45,72 mm). Ulompi 2,25” 857,15 mm.
Pituus asennettuna, (venttiili suljettu,) sisempi 1,594” (40,487 mm. Ulompi 1,875” (47,625 mm).

Pituus asennettuna, (venttiili auki) sisempi 1,177” (29,896 mm) Ulompi 1,458” (37,033 mm).
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

26 Huhti 2022, 21:17

kari t kirjoitti: 26 Huhti 2022, 20:55 Kaiken varalta, jos kelpaa.
Ilman muuta kelpaa. Kokemusta ja näkemystä kaipasinkin.
Olen avoimen keskustelun kannattaja ja minusta on vain rikastuttavaa että asioista ei aina olla samaa mieltä vaan pohditaan monelta kannalta.

Täytyy nuo venttiilit vielä mitata.
Ahtamattoman ja matalakierroksisen koneen kyseessä ollessa olen aina ihmetellyt näitä venttiilijousten tarkkoja toleransseja.
Onko siitä oikeasti haittaa jos ne ovat vähän löysät? Onko riski, että jäävät jälkeen ja tulee mäntäkosketus?
Ainakaan männissä ei näy jälkiä kosketuksesta.

Kierroskoneissa ja ahdetuissa ymmärrän paremmin jousivoiman merkityksen.

Tuusaaja kirjoitti: 26 Huhti 2022, 20:54 ei näytä ollenkaan pahalta nuo venttiili istukat.
kokeileppa uusilla venttiileillä mihin korkeuteen asettuu.
Kuva ei oikein paljasta totuutta mutta kyllä se kakkosen seeti aika huonona on. Luulen, että se yksi menee rengastukseen. Vuotokohta on syöpynyt.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

27 Huhti 2022, 07:50

Raahen mootorikoneistamon omistaja / koneisaja oli hyvinkin tarkka noista venttiilijousten mitoista, sanoi, että venttilit rupeaa sakkaamaan kovilla kierroksilla raskaasti kuomitettuna.
Minulla tuossa 10/42:sessa selvät merkit yhdessä männässä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

27 Huhti 2022, 08:33

kari t kirjoitti: 27 Huhti 2022, 07:50 Raahen mootorikoneistamon omistaja / koneisaja oli hyvinkin tarkka noista venttiilijousten mitoista, sanoi, että venttilit rupeaa sakkaamaan kovilla kierroksilla raskaasti kuomitettuna.
Minulla tuossa 10/42:sessa selvät merkit yhdessä männässä.
Liitteet
IMG_1707.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

27 Huhti 2022, 16:59

kari t kirjoitti: 27 Huhti 2022, 07:50 Raahen mootorikoneistamon omistaja / koneisaja oli hyvinkin tarkka noista venttiilijousten mitoista, sanoi, että venttilit rupeaa sakkaamaan kovilla kierroksilla raskaasti kuomitettuna.
Minulla tuossa 10/42:sessa selvät merkit yhdessä männässä.
Näkyy läpsyttäneen ihan kunnolla.
Omissa männissä ei näy hipaisuakaan.
Viimeksi muokannut Nelitahtari, 28 Huhti 2022, 14:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

27 Huhti 2022, 21:25

Mittailin joutessani jouset kun en oikein muutakaan saanut verstaalla aikaiseksi.
Ykköspyttyä lukuunottamatta olivat mitoissaan.
Ykkösen jouset 3mm muita lyhyemmät ja myös eri väriset. Olisikohan vaihdettu jossain vaiheessa. Ne menee vaihtoon.

Jostain toisesta ketjusta luin, että jollain oli ollut numeroidut venttiilit. Nyt huomasin että sylinterin numerot on näidenkin venttiilien lautasissa.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

28 Huhti 2022, 21:13

Taas olisi kysyttävää...

Voiman ulosotto vuotaa öljyä ja tilaan siihen stefat samalla kun tilaan muutakin.
Stefoja menee näköjään 2kpl ja niitä saa Marjakankaalta.
Siellä on tarjolla myös O-rengas ulosottoakselille mutta en tuosta kuvasta löydä O-rengasta. Mihin väliin se kuuluu?
Kuvassa osa 8 on ilmeisesti huoparengas. Onko sitten sille vaihtoehtona o-rengas?
Liitteet
PTO.JPG
Viimeksi muokannut Nelitahtari, 29 Huhti 2022, 10:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

28 Huhti 2022, 21:25

Fouriin ei tule muistaakseni sitä O- rengasta. Se tulee 460 ja kymppimalleihin, niissä tuo rakenne hieman erilainen. Eli 2 stefaa, huoparengas ja laippa moottorisilikonilla kiinni niin pitäs öljyt pysyä sisällä.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

28 Huhti 2022, 21:41

Thanks!
Vastaa Viestiin