Universal four 4DM herättely

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

10 Kesä 2022, 07:46

Nelitahtari kirjoitti:
09 Kesä 2022, 21:48
Kiitos. Tämä on vanhemman version kuva mutta tiivisteet lienevät samanlaiset.
Tuo kuva vahvistaa käsitykseni siitä, ette edellinen mekaanikko on veikannut väärää arpaa.
Tuossapa sitten fourin ja three mallien imuventiili.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... tiilit.JPG > yksi oikealle kymppimallien ja 4/65:sen venttiilit.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

12 Kesä 2022, 21:37

Kai siitä hyvä tulee.

Venttiilit laitettiin kaikki uudet ja seetit koneistettin. Kolmosen pako, joka oli se pahin, jäi 0,8mm syvään mutta vastaavasti imu on kannen tasossa. Koneistaja oli sitä mieltä, että ei kannata rengastaa.

Jousten kanssa kävi niin, että tilasin Marjakankaalta kaksi uutta sisä- ja ulkojousta mutta lopulta kasasin alkuperäisillä.
Syystä, että ne uudet jouset olivat 2mm lyhyemmät kuin lyhimmät alkuperäiset.
Liitteet
Maalia pintaan.jpg
Uutta.jpg
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

13 Kesä 2022, 07:38

"Venttiilit laitettiin kaikki uudet ja seetit koneistettin. Kolmosen pako, joka oli se pahin, jäi 0,8mm syvään mutta vastaavasti imu on kannen tasossa. Koneistaja oli sitä mieltä, että ei kannata rengastaa. "

Minä, henkilökohtatsesti olisin toista mieltä koneistajan kanssa, mutta, "jokainen taaplaa tyylillään."
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

18 Kesä 2022, 19:00

kari t kirjoitti:
13 Kesä 2022, 07:38
"Venttiilit laitettiin kaikki uudet ja seetit koneistettin. Kolmosen pako, joka oli se pahin, jäi 0,8mm syvään mutta vastaavasti imu on kannen tasossa. Koneistaja oli sitä mieltä, että ei kannata rengastaa. "

Minä, henkilökohtatsesti olisin toista mieltä koneistajan kanssa, mutta, "jokainen taaplaa tyylillään."
Jos tästä tehtäisiin työkonetta niin ilman muuta kaikki viimeisenpäälle. Mutta kun edelleen vain käyttökunnostetaan hupilaitetta niin vikojen korjaaminen riittää.
Jos korjausohjeen mukaan venttiilit saa jäädä molemmat max 0,7mm syvään niin ei liene ongelmaa puristussuhteen kanssa siinä tapauksessa jossa imuventtiili on kannen tasossa ja pako 0,1mm ohjearvoa syvemmällä. Puristusuhde on kuitenkin parempi kuin silloin että molemmat olisi vaikka 0,5mm upoksissa, joka on ihan spekseissä.
Niillä käyttötunneilla jota minun käytössäni tälle koneelle koskaan kertyy venttiilit eivät tule kanteen uppoamaan. Tehköön seuraava korjaaja sitten kuinka priimaa vaan.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

18 Kesä 2022, 20:00

Nelitahtari kirjoitti:
18 Kesä 2022, 19:00
kari t kirjoitti:
13 Kesä 2022, 07:38
"Venttiilit laitettiin kaikki uudet ja seetit koneistettin. Kolmosen pako, joka oli se pahin, jäi 0,8mm syvään mutta vastaavasti imu on kannen tasossa. Koneistaja oli sitä mieltä, että ei kannata rengastaa. "

Minä, henkilökohtatsesti olisin toista mieltä koneistajan kanssa, mutta, "jokainen taaplaa tyylillään."
Jos tästä tehtäisiin työkonetta niin ilman muuta kaikki viimeisenpäälle. Mutta kun edelleen vain käyttökunnostetaan hupilaitetta niin vikojen korjaaminen riittää.
Jos korjausohjeen mukaan venttiilit saa jäädä molemmat max 0,7mm syvään niin ei liene ongelmaa puristussuhteen kanssa siinä tapauksessa jossa imuventtiili on kannen tasossa ja pako 0,1mm ohjearvoa syvemmällä. Puristusuhde on kuitenkin parempi kuin silloin että molemmat olisi vaikka 0,5mm upoksissa, joka on ihan spekseissä.
Niillä käyttötunneilla jota minun käytössäni tälle koneelle koskaan kertyy venttiilit eivät tule kanteen uppoamaan. Tehköön seuraava korjaaja sitten kuinka priimaa vaan.
En tiedä mistä korjusohjeesta sinä tuon 0,7 mm oikein olet kaivanut.

Sanasta sanaan lainattu three ja fourin korjausohekirjasta

"Jusien pitäessä venttiilit paikoillaan tarkistetaan , että venttiililautasten yläpinnat ovat sylinterikannen tasalla tai korkeintaan 0,010" (0,254 mm) sen alapuolella"
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

18 Kesä 2022, 20:14

kari t kirjoitti:
18 Kesä 2022, 20:00
En tiedä mistä korjusohjeesta sinä tuon 0,7 mm oikein olet kaivanut.
Nämä samat tiedot oli koneistajalla joka muuten tuntui olevan hyvinkin perillä Nuffieldin tekniikasta. En minä niitä mittoja tyrkyttänyt vaan päädyin samaan tulokseen tuon manuaalin mukaan kuin keskustelussa. Huomion arvoinen on tuo ensimmäisen kuvakaappauksen maininta tehdaskorjattujen kansien mitoituksesta...

Toki maailmassa voi olla useita ainoita totuuksia.
Liitteet
Depth.JPG
Depth.JPG (25.46 KiB) Katsottu 2621 kertaa
Manual.JPG
Valve seat.JPG
Avatar
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 929
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

18 Kesä 2022, 21:52

Mitä me tästä opimme! Karit on se henkilö ken on aina oikeassa eikä siinä auta vastaan väittää. Tuossa jouaika takaperin kari ilmoitti jämäkästi jättävänsä palstalle kirjoittamisen
eipä se lupaus pitänyt paikkaansa. Kerkesin jo huokaista helpotuksesta mutta mitä vielä tauti jatkuu.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

19 Kesä 2022, 02:50

Sen 0.8 - 1.25mm voi huoletta olla kansitason alle, ei juuri isompaa merkitystä toiminnan kannalta ole.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

19 Kesä 2022, 07:35

"Jousien pitäessä venttiilit paikoillaan tarkistetaan , että venttiililautasten yläpinnat ovat sylinterikannen tasalla tai korkeintaan 0,010" (0,254 mm) sen alapuolella"
Tämän tiedon ole kirjoittanut alkuperäisestä Suomenkielisestä korjausohjekirjasta, sama tieto löytyy myös Englanninkielisestä kirjasta.
Alenpi kuva on kymppimallien kirjasta, lukemat oli kopiossa senverran huonot uutenakin joten selvensin omalla käsialalla.
IMG_1982.JPG
Liitteet
IMG_1983.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

19 Kesä 2022, 07:57

sompio kirjoitti:
18 Kesä 2022, 21:52
Mitä me tästä opimme! Karit on se henkilö ken on aina oikeassa eikä siinä auta vastaan väittää. Tuossa jouaika takaperin kari ilmoitti jämäkästi jättävänsä palstalle kirjoittamisen
eipä se lupaus pitänyt paikkaansa. Kerkesin jo huokaista helpotuksesta mutta mitä vielä tauti jatkuu.
Tuossa muutama vuosi sitten sompio aikoi muuttaa käsitystä minun suhteen.
Aiemmin vittuili samaan malliin mitä nytkin. Eipä pitänyt sompionkaan lupaus.

Ihan vain pienenä vinkkinä sompio, opettele kirjoitamaan minun nimimerkini oikein, selvennykseksi, kari t on oikein kirjoitettu.

Toki voin jättää kirjoittelun vieläkin, kun vain joku muu vaivautuisi vastaileemaan nuhvimiesten kysymyksiin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

19 Kesä 2022, 08:34

kari t kirjoitti:
19 Kesä 2022, 07:35
Alenpi kuva on kymppimallien kirjasta, lukemat oli kopiossa senverran huonot uutenakin joten selvensin omalla käsialalla.
IMG_1982.JPG
Niinhän tuossa minun korjauskirjan kuvakaappauksessakin sanotaan (vapaasti suomennettuna), että jatkossa kaikki korjatut kannet tehdään uudemmalla syvemmällä upotuksella.

Ymmärrän tekstin niin, että nokka-akseli on jossain vaiheessa vaiheessa vaihtunut äkäisemmälle nousulle ja se vaatii mäntäkosketuksen välttämiseksi enemmän pelivaraa.
Koska samaa nokkaa asennetaan varaosana myös vanhempiin moottoreihin niin varmuuden vuoksi kaikki kannet korjataan sen mukaisesti.

Eli molemmat mitat ovat oikein riippuen julkaisujankohdasta.

Turha tästä on riidellä. Ei tuo yhden venttiilin hiukan rajamaille jäänyt upotus voi koneesta kovin huonotapaista tehdä. Eihän se kolmepyttyinenkään käy kuin kolmelle. :wink: Jos neljäs muki käynnistyy vasta seuraavalla purstuksella niin riittää minulle.

ps. Minun kirjassa ei kyllä anneta kolme- ja nelipyttyiselle eri mittoja. Tuossa käsin kirjoittamassasi on neloselle kymmenyksen matalampi arvo kuin kolmoselle. Mutta alkuperäisessä kuvassa ei sellaista eroa näy?
Viimeksi muokannut Nelitahtari, 22 Kesä 2022, 20:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

19 Kesä 2022, 09:43

"ps. Minun kirjassa ei kyllä anneta kolme- ja nelipyttyiselle eri mittoja. Tuossa käsin kirjoittamassasi on neloselle kymmenyksen matalampi arvo kuin kolmoselle. Mutta alkuperäisessä kuvassa ei sellaista eroa näy?"

Ei minunkaan kirjoissa anneta kolmos- ja nelipyttyisille eri mittoja, nuo mitat olen aikoinaan saanut tälläkin palstalla aiemmin aktiivikirjoittajalta.

Enhän minä tässä ole riidellyt, ainoastaan kirjoitan sen mitä korjausohjekirjoissa sanotaan.

Jk. Tiedoksi: En ymmärrä englanninkielellä kirjoitetuista teksteistä juuri mitään, ikä 75 > :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

19 Kesä 2022, 10:13

Sellaistahan se on, että nettikirjoittelussa tulee helposti tulkintavirheitä kun ei näe vastapuolen ilmeitä eikä kuule äänenpainoja.

Tämä kyseinen ketju on avattu kertomaan vaimolta lahjaksi saamani traktorin herättely- ja käyttökunnostusprojektia. Vaimo kun on sitä mieltä, että jokaisella viisikymppisellä ukolla on oltava traktori ja miellellään itse kunnostettu. Kaiken takana on siis pyrkimys hyvään mieleen ja hyvätuulisuuteen. Hampaat irvessä tätä ei tehdä vaikka pellitkin piti maalata kahteen kertaan kun hätäpäissäni hommasin väärät maalit.

Kuten ole jo aiemminkin todennut, niin asioista eri mieltä oleminen on vain rikastuttavaa. Ja tulihan tässäkin todistettua, että painetussa sanassakin on eroja riippuen siitä koska se on painettu.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

20 Kesä 2022, 20:41

Pientä tilannepäivitystä.
Huomenna otetaan savut tai kolinat tai molemmat.
Liitteet
52160574445_b366d1bd91_c.jpg
52161000489_5c1658c81c_c.jpg
52160701613_726c7241cc_c.jpg
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

21 Kesä 2022, 13:56

https://www.youtube.com/watch?v=yHX8CYfVHuY

Ps.
Kasatessa huomasin, että kolmessa keinuvivussa oli venttiilin varren pään tekemää painumaa jonkun verran. Osa oli ihan priimaa.
En nyt tiedä menikö oppikirjan mukaan mutta pyyhkäisin lamellilaikalla ne kuluneet päät sileiksi.
Vastaa Viestiin