Universal four 4DM herättely
Valvoja: automies560
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 448
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Nyt kun koneessa on toimiva termostaatti niin lämmöt nousee normaaleihin lukemiin.
Luulin aluksi että alkuperäinen lämpömittari on rikki kun se ei liiku yhtään mutta toimiihan se.
Tänään ajelin ensimmäisen pikataipaleen kun kävin postilaatikolla kahden kilometrin päässä. Neljä kilometriä siis yhteensä.
Takaisin tullessa kurmootin konetta loikkari päällä pitkään ylämäkeen täydellä kaasulla. Juuri ja juuri havaittavasti tuli mustaa savua putkesta mutta kipinöitä lensi ihan kunnolla.
Kannessa ja pakosarjassa on varmaan nokea ihan reilu kerros kun kone ei ole käynyt lämpimänä miesmuistiin.
Jotenkin se tuntuu heti pirteämmellä. Jospa pikeentyneet suuttimetkin siitä vähän elpyvät kun lämpiävät ja läpi virtaa puhtaampaa naftaa. Lämpö ja liike taitaa tehdä vaan hyvää.
Luulin aluksi että alkuperäinen lämpömittari on rikki kun se ei liiku yhtään mutta toimiihan se.
Tänään ajelin ensimmäisen pikataipaleen kun kävin postilaatikolla kahden kilometrin päässä. Neljä kilometriä siis yhteensä.
Takaisin tullessa kurmootin konetta loikkari päällä pitkään ylämäkeen täydellä kaasulla. Juuri ja juuri havaittavasti tuli mustaa savua putkesta mutta kipinöitä lensi ihan kunnolla.
Kannessa ja pakosarjassa on varmaan nokea ihan reilu kerros kun kone ei ole käynyt lämpimänä miesmuistiin.
Jotenkin se tuntuu heti pirteämmellä. Jospa pikeentyneet suuttimetkin siitä vähän elpyvät kun lämpiävät ja läpi virtaa puhtaampaa naftaa. Lämpö ja liike taitaa tehdä vaan hyvää.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 448
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Tuosta öljypaineesta:
Mitens se muilla käyttäytyy pakkasella?
Mulla näyttää olevan niin, että kun kone käynnityy niin mittari nousee 20psi arvoon ja laskee sitten lähelle nollaa.
Jos koneen antaa käydä reipasta tyhjäkäyntä niin paineet alkaa pikkuhiljaa nousta ilmiselvästi lämmön vaikutuksesta.
Kierrosten nostaminen ei auta vaan pikemminkin laskee lukemaa entisestään.
Muutaman minuutin jälkeen paineet on normaalit ja pysyvät tyhjäkäynnilläkin. Myös vaikka kone seisoisi muutaman tunnin.
Päättelen tästä niin, että öljypumppu ei ole väljä eikä kammenlaakeritkaan ihan holot koska kuuma öljy pitää paineet.
Sensijaan kylmä öljy ahdistaa imupuolella eikä pumppaannu. Tai pumppu ei saa öljyä pumpattavakseen.
Imusihti tukossa/ahdas? Paineenrajoitusventtiilii avautuu ja jää auki?
Kokemuksia/mielipiteitä......
Mitens se muilla käyttäytyy pakkasella?
Mulla näyttää olevan niin, että kun kone käynnityy niin mittari nousee 20psi arvoon ja laskee sitten lähelle nollaa.
Jos koneen antaa käydä reipasta tyhjäkäyntä niin paineet alkaa pikkuhiljaa nousta ilmiselvästi lämmön vaikutuksesta.
Kierrosten nostaminen ei auta vaan pikemminkin laskee lukemaa entisestään.
Muutaman minuutin jälkeen paineet on normaalit ja pysyvät tyhjäkäynnilläkin. Myös vaikka kone seisoisi muutaman tunnin.
Päättelen tästä niin, että öljypumppu ei ole väljä eikä kammenlaakeritkaan ihan holot koska kuuma öljy pitää paineet.
Sensijaan kylmä öljy ahdistaa imupuolella eikä pumppaannu. Tai pumppu ei saa öljyä pumpattavakseen.
Imusihti tukossa/ahdas? Paineenrajoitusventtiilii avautuu ja jää auki?
Kokemuksia/mielipiteitä......
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Minulla10/42:sessa normaalisti startin jälkeen viisari lähes 100 psi, lämpimänä tyhjäkäynnillä 30 psi kieppeillä, sammuttaissa nollille, nyt kävin asiasta tehden katsomassa, viisari lähes 60:ssä Ei ole aiemmin tuota tehnyt.
Ongelmia tuossa on ollut tälle syksylle muutenkin, kuplii syylärissä, hukkaa jäähdytysnesteitä seisoessakin. Viime perjantain 5 h lumitöitä takakauhalla, lisäsin lähtiessä nestettä kennoston pinnan vähän yläpuolelle, sammutettaessa taas nesteen lisäys, nyt nestepinta laskenut alle kennoston
Näyttä että oljykin lisääntyy, tuosta johtunee ettei öljnpaine mittari näytä oikein, mene ja tiedä.
Nelivedossa (bmc 6) oljynpaineet startatessa, viisari lähelle 100, lämpimänä tyhjäkäynnillä hieman alle 30 .
342:sessa startatessa lähellä 100, lämpimänä tyhjäkäynnillä 20 kieppeillä.
61:sessä kolmosessa kesän jälkeen paineet eivät nousseet kylmänäkään, aiempina vuosin paineet nousi koneen lämmetessä
Remonttia näyttää piisaavan, pitää rueta autotallia tyhjentämään muista romppeista.
Ongelmia tuossa on ollut tälle syksylle muutenkin, kuplii syylärissä, hukkaa jäähdytysnesteitä seisoessakin. Viime perjantain 5 h lumitöitä takakauhalla, lisäsin lähtiessä nestettä kennoston pinnan vähän yläpuolelle, sammutettaessa taas nesteen lisäys, nyt nestepinta laskenut alle kennoston
Näyttä että oljykin lisääntyy, tuosta johtunee ettei öljnpaine mittari näytä oikein, mene ja tiedä.
Nelivedossa (bmc 6) oljynpaineet startatessa, viisari lähelle 100, lämpimänä tyhjäkäynnillä hieman alle 30 .
342:sessa startatessa lähellä 100, lämpimänä tyhjäkäynnillä 20 kieppeillä.
61:sessä kolmosessa kesän jälkeen paineet eivät nousseet kylmänäkään, aiempina vuosin paineet nousi koneen lämmetessä
Remonttia näyttää piisaavan, pitää rueta autotallia tyhjentämään muista romppeista.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 448
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Sehän tässä kumma on, että paineet ei näytä nousevan kovemmalla pakkasella (ainakaan mittarin mukaan).
Yleensä tilanne on toisinpäin. Tai näin ainakin itse olen tottunut.
Tässä videossa paineet kylmäkäynnistyksessä kun keli oli plussan puolella muutaman asteen:
https://www.youtube.com/watch?v=gGu-xF_Nh3M
Ja tosiaan paineet nousi pakkasellakin kun esilämmitin öljypohjaa nestekaasutoholla.
ps.
Tätä palstaa taaksepäin selatessa tuli vastaan seuraava keskustelu:
viewtopic.php?f=1&t=7825
Ja sieltä poiminta:
"Noissa vanhemmissa on rakenteellisesti turhan tiivis moottoriöljyn imusihti joka aiheuttaa kylmänä huonoa öljynpainetta, sihti päästää öljynpinnan yläpuolelta ilmaa pumpun imemän öljyn sekaan"
Yleensä tilanne on toisinpäin. Tai näin ainakin itse olen tottunut.
Tässä videossa paineet kylmäkäynnistyksessä kun keli oli plussan puolella muutaman asteen:
https://www.youtube.com/watch?v=gGu-xF_Nh3M
Ja tosiaan paineet nousi pakkasellakin kun esilämmitin öljypohjaa nestekaasutoholla.
ps.
Tätä palstaa taaksepäin selatessa tuli vastaan seuraava keskustelu:
viewtopic.php?f=1&t=7825
Ja sieltä poiminta:
"Noissa vanhemmissa on rakenteellisesti turhan tiivis moottoriöljyn imusihti joka aiheuttaa kylmänä huonoa öljynpainetta, sihti päästää öljynpinnan yläpuolelta ilmaa pumpun imemän öljyn sekaan"
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 448
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Nyt sain aika hyvän vahvistuksen tuolle näkemykselle jonka mukaan öljypumppu imee ilmaa öljyn sekaan pakkasella.
Käytin konetta hetken ja taas sama juttu: Pakkasta toistakymmentä ja öljynpaineet laskee käynnistyksen jälkeen käytyään ensin lähes sadassa psi:ssä.
Sammutin koneen ja kiersin uteliaisuuttani koneen kyljen öljykanavasta yhden pultin auki.
Kuului poksahdus kun pultin viimeinen kierre aukeni.
Paine ampui pultin sormista ja reijästä tulvi ensin ilmaa ja sitten vasta ryöpsähdys öljyä.
Aika karua, että kammenlaakereille painetaan öljynsekaista paineilmaa ensimmäiset minuutit pakkaskäynnistyksellä.
Mutta noinhan sen on täytynyt olla viimeiset 60 vuotta ja edelleen kampi on ehjä.
Käytin konetta hetken ja taas sama juttu: Pakkasta toistakymmentä ja öljynpaineet laskee käynnistyksen jälkeen käytyään ensin lähes sadassa psi:ssä.
Sammutin koneen ja kiersin uteliaisuuttani koneen kyljen öljykanavasta yhden pultin auki.
Kuului poksahdus kun pultin viimeinen kierre aukeni.
Paine ampui pultin sormista ja reijästä tulvi ensin ilmaa ja sitten vasta ryöpsähdys öljyä.
Aika karua, että kammenlaakereille painetaan öljynsekaista paineilmaa ensimmäiset minuutit pakkaskäynnistyksellä.
Mutta noinhan sen on täytynyt olla viimeiset 60 vuotta ja edelleen kampi on ehjä.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 448
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Tuon toisen keskusteluketjun innoittamana käytin viimeisen lomapäivän hyödyksi ja virkkasin Defan letkulämmittimen alavesiputkeen.
Vähän tuntui historialliselle vääryydelle katkaista se alkuperäinen valurautaputki rälläkällä.
Ja sitten vielä pahempana tyylirikkona käyttää sinistä silikoniletkua. Mutta kun ei paikallisella IKH:llä muutakaan ollut.
Vähän tuntui historialliselle vääryydelle katkaista se alkuperäinen valurautaputki rälläkällä.
Ja sitten vielä pahempana tyylirikkona käyttää sinistä silikoniletkua. Mutta kun ei paikallisella IKH:llä muutakaan ollut.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Onko IKH:lta myös Defa ?
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 448
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
On. Motonetissä olisi ollut vähän halvempi mutta kun ei ole motonettia täälläpäin.
Tässä Defassa on sisäinen termostaatti. EI suotta kiehuta nestettä kun kierto on kuitenkin huonoa.
Tässä Defassa on sisäinen termostaatti. EI suotta kiehuta nestettä kun kierto on kuitenkin huonoa.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 448
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Alkaa vaikuttaa sille, että tuo Marjakankaalta ostettu sparex-maali taitaa olla ihan hanurista.
Ainakin kahdesta loppukesällä maalatusta osasta on alkanut pintamaali kesiä pohjamaalin päältä pois.
Molemmat kerrokset sparex-tinnerimaalia.
Nyt jännitetään konepellin ja tankin maaleja seuraavaan mökkireissuuun.
Ainakin kahdesta loppukesällä maalatusta osasta on alkanut pintamaali kesiä pohjamaalin päältä pois.
Molemmat kerrokset sparex-tinnerimaalia.
Nyt jännitetään konepellin ja tankin maaleja seuraavaan mökkireissuuun.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 448
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Tuossa aiemmin kirjoitin öljynpaineesta seraavaa:
Ei nyt sentään....
Tarkoitin, että vaikka kone seisoo pakksessa muutaman tunnin niin paineet nousevat heti kun käynnistää.
Huonon öljynpaineen tilanne liitty vain todella kylmään öljyyn.
Tuostahan voi saada sen käsityksen, että mittari jää näyttämään painetta moottori sammutettuna.Nelitahtari kirjoitti: ↑03 Tammi 2022, 10:57
Muutaman minuutin jälkeen paineet on normaalit ja pysyvät tyhjäkäynnilläkin. Myös vaikka kone seisoisi muutaman tunnin.
Ei nyt sentään....
Tarkoitin, että vaikka kone seisoo pakksessa muutaman tunnin niin paineet nousevat heti kun käynnistää.
Huonon öljynpaineen tilanne liitty vain todella kylmään öljyyn.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Kunnollistakin maalia on saatavilla, taatusti mahdollisimman lähellä orkkissävyisenä olevaa.Nelitahtari kirjoitti: ↑09 Tammi 2022, 19:15Alkaa vaikuttaa sille, että tuo Marjakankaalta ostettu sparex-maali taitaa olla ihan hanurista.
Ainakin kahdesta loppukesällä maalatusta osasta on alkanut pintamaali kesiä pohjamaalin päältä pois.
Molemmat kerrokset sparex-tinnerimaalia.
Nyt jännitetään konepellin ja tankin maaleja seuraavaan mökkireissuuun.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 448
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Noo, turha työ meni hukkaan. Ei tässä sen suurempaa vahinkoa syntynyt.jusape kirjoitti: ↑11 Tammi 2022, 01:49Kunnollistakin maalia on saatavilla, taatusti mahdollisimman lähellä orkkissävyisenä olevaa.Nelitahtari kirjoitti: ↑09 Tammi 2022, 19:15Alkaa vaikuttaa sille, että tuo Marjakankaalta ostettu sparex-maali taitaa olla ihan hanurista.
Ainakin kahdesta loppukesällä maalatusta osasta on alkanut pintamaali kesiä pohjamaalin päältä pois.
Molemmat kerrokset sparex-tinnerimaalia.
Nyt jännitetään konepellin ja tankin maaleja seuraavaan mökkireissuuun.
Tuohon öljypaine-asiaan olisi sensijaan mielenkiintoista mielenkiintoista kuulla mielipiteitä.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
tse ole maalauttanut 10/42:sen 2012 Normandur 65 HS. N 65 B / PUN maaalilla, hyvin on pysynyt.
Viime syksynä samalla maalilla nelikon takavanteet ja levikevanteet.
Viime syksynä samalla maalilla nelikon takavanteet ja levikevanteet.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 448
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Kiitos kommentista.
Eiköhän tämä ole sitten ostettu ominaisuus tietyissä malleissa.
Mun omassa on öljypohja kolhittu puhki ja paikattu epämääräisellä kitillä.
Haen keväällä työkaverin varaosakoneesta ehjän öljypohjan. Samalla voi tutkiskella sitä imusihtiä ja miettiä pitäisikö sitä modata jotenkin....
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos