Universal four 4DM herättely

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

17 Huhti 2022, 08:55

Siellä ei siis ollut prikkoja holkkien lisäksi.

Kuvittelin että olisi prikat ja niitä olin vaihtamassa mutta reikiä putsatessa aloin ounastelemaan, että nämähän ovatkin yhtä puuta niin siksi kyselin.

Nyt suuttimet ovat paikallaan ja ilman prikkoja.

Suuttimissa oli paineet suunnilleen oikein alunperinkin ja sumut ihan kohtuulliset.

Vain yhdessä suuttimessa suutinkärjen sisälläoleva neula liikkui kitkattomasti, yhdessä oli kokonaan jumissa ja kaksi sai juuri ja juuri sormivoimin ulos.
Sen yhden sai liikkeelle kun annoin kuumailmapuhaltimella vähän lämpöä ja vedin pihdeillä.

Suuttimien asentamisen jälkeen kone käynnistyi ennennäkemättömän helposti. Samoin kun käynnistin illalla vielä kokeilumielessä uudelleen.
Nollan keli, ei lämmitystä eikä pakkosyöttöä. Kone pärähti käymään ensimmäisen tai korkeintaan toisen puristuksen kohdalla.

Käynnistyvyys on parantunut koko ajan. Varmasti siihen vaikuttaa moni asia. Lämpö ja liike, karstojen palaminen, ehkä männänrenkaatkin ovat olleet vähän jumissa urissaan ja alkavat elpyä.
Suuttimien huolto ja ehkä pumpunkin huolto vaikka sen kohdallahan ei mikään oikeastaan muuttunut. Ei se laakereiden uusiminen oikein voi käynnistymiseen vaikuttaa. :lol:
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

18 Huhti 2022, 20:49

Selailin Nuhvin ohjekirjaa ja kiinitin huomioni venttiilien säätöohjeeseen.
Siinä käsketään säätämään jokainen venttiili tietyssä kampiakselin asennossa:

Venttiili 1 kun venttiili 8 on täysin auki
Venttiili 2 kun venttiili 7 on täysin auki
Venttiili 3 kun venttiili 6 on täysin auki
Venttiili 4 kun venttiili 5 on täysin auki
Venttiili 5 kun venttiili 4 on täysin auki
Venttiili 6 kun venttiili 3 on täysin auki
Venttiili 7 kun venttiili 2 on täyvin auki
Venttiili 8 kun venttiili 1 on täysin auki

Miksi näin?

Minä olen aina tottunut säätämään sylinterin molemmat venttiilit silloin kun kyseinen sylinteri on työtahdin yläkuolokohdassa.
Eli 4-mukisen koneen venttiilit neljässä kammen asennossa eikä kahdeksassa.
Onko tähän joku syy?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

19 Huhti 2022, 06:49

Nelitahtari kirjoitti:
18 Huhti 2022, 20:49
Selailin Nuhvin ohjekirjaa ja kiinitin huomioni venttiilien säätöohjeeseen.
Siinä käsketään säätämään jokainen venttiili tietyssä kampiakselin asennossa:

Venttiili 1 kun venttiili 8 on täysin auki
Venttiili 2 kun venttiili 7 on täysin auki
Venttiili 3 kun venttiili 6 on täysin auki
Venttiili 4 kun venttiili 5 on täysin auki
Venttiili 5 kun venttiili 4 on täysin auki
Venttiili 6 kun venttiili 3 on täysin auki
Venttiili 7 kun venttiili 2 on täyvin auki
Venttiili 8 kun venttiili 1 on täysin auki

Miksi näin?

Minä olen aina tottunut säätämään sylinterin molemmat venttiilit silloin kun kyseinen sylinteri on työtahdin yläkuolokohdassa.
Eli 4-mukisen koneen venttiilit neljässä kammen asennossa eikä kahdeksassa.
Onko tähän joku syy?
Tuollaiset venttilien säätöohjeet löytyy vielä viljankeltaisten leukkujen käyttöohjekirjastakin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

19 Huhti 2022, 17:30

kari t kirjoitti:
19 Huhti 2022, 06:49
Nelitahtari kirjoitti:
18 Huhti 2022, 20:49
Selailin Nuhvin ohjekirjaa ja kiinitin huomioni venttiilien säätöohjeeseen.
Siinä käsketään säätämään jokainen venttiili tietyssä kampiakselin asennossa:

Venttiili 1 kun venttiili 8 on täysin auki
Venttiili 2 kun venttiili 7 on täysin auki
Venttiili 3 kun venttiili 6 on täysin auki
Venttiili 4 kun venttiili 5 on täysin auki
Venttiili 5 kun venttiili 4 on täysin auki
Venttiili 6 kun venttiili 3 on täysin auki
Venttiili 7 kun venttiili 2 on täyvin auki
Venttiili 8 kun venttiili 1 on täysin auki

Miksi näin?

Minä olen aina tottunut säätämään sylinterin molemmat venttiilit silloin kun kyseinen sylinteri on työtahdin yläkuolokohdassa.
Eli 4-mukisen koneen venttiilit neljässä kammen asennossa eikä kahdeksassa.
Onko tähän joku syy?
Tuollaiset venttilien säätöohjeet löytyy vielä viljankeltaisten leukkujen käyttöohjekirjastakin.
Kai tuossa on ajatus että olis tarkempi kohdistus säätökohdalle. Mutta pytty kerrallaan olen itsekkin säädellyt kaikista parillisista koneista. Yksi Mackin kone ei toiminu tuolla systeemillä, jenkeillä on joissain ihan omia systeemeitä. :D
Mukana kuin peräpukama!
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

20 Huhti 2022, 10:27

Kevin eilen lomapäivän ratoksi venttiilit läpi tuon ohjekirjan kaavion mukaan ja samaan lopputulokseen tulin kuin perinteiselläkin menetelmällä.
Mittasin samalla puristukset uudelleen nyt kun koneella on ajettu jonkun verran ja karstoja on poltettu.
1 ja 4 sylintereissä mittari tapittaa kuten ennenkin mutta 2 ja 3 on vain 16-17bar.

Taidan päätyä siihen, että raapaisen tällä mökkireissulla kannen irti ja tutkiskelen venttiilipuolta kotiverstaalla.
Koska paineilmatestin perusteella ainakin pakoventtiilit vuotavat eikä huohottimesta tule käydessä juuri mitään niin oletan paineiden karkaavan venttiilien kautta
Nyt vain sormet ristiin, ettei kannessa ole murtumia.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

20 Huhti 2022, 15:12

Oliskohan palanut vaan tiiviste kakkosen ja kolmosen välistä.
Mukana kuin peräpukama!
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

20 Huhti 2022, 18:55

jamppi kirjoitti:
20 Huhti 2022, 15:12
Oliskohan palanut vaan tiiviste kakkosen ja kolmosen välistä.
Se on yksi hyvä vaihtoehto jota mietin itsekin.

Kun painoin paineilmaa sylinteriin 2 venttiilien ollessa kiinni niin pakoputkessa pihisi.
Mutta voihan se toki kiertää palaneen tiivisteen kautta kolmoseen ja sieltä avonaisen venttiilin kautta pakoputkeen.

No, huomenna kansi irti niin selviää. Ja samalla putsaan venttiilit, seetit ja kanavat joka tapauksessa vaikka olisikin vain tiivistevika.
Mitään "turhia" osia ei ole tarkoitus kuitenkaan uusia, koska kone on vain hupi- ja harrastekäytössä. Ja satunnaista linkousta mökkitiellä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

21 Huhti 2022, 04:33

kari t kirjoitti:
16 Huhti 2022, 19:28
Nelitahtari kirjoitti:
16 Huhti 2022, 19:12
Tänään oli suuttimet irrallaan.
Purin ja putsasin sekä säädin avautumispaineet.
Ei ne täydelliset suuttimet ole mutta ihan kelvolliset.

Piti samalla vaihtaa pohjaprikat mutta eikö BMC;n koneessa olekaan erllisiä suutinprikkoja?
Vaikuttaa kuin pohja olisi samaa puuta kupariholkin kanssa.
Ei BMC koneiden suutinholkeissa öle mitään erillisiä prikkoja, pelkkä suutinholkki vain. Tuossapa taitaakin olla syy miksi sinun nuhvisi on huono lähtemään käyntiin.
Eikös niitä ole kahta eri laja, kannen suutinholkkia.
Pohjallista ja pohjatonta = pohjalliseen ei prikkoja - pohjattomaan prikat ....

Ja suutinkorkeudella on aika iso merkitys palotapahtuman kannalta ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

21 Huhti 2022, 14:33

No niin. Otsalohko on irrallaan mutta eipä sieltä mitään näkyvää vikaa löytynyt.
Kannentiiviste on ehjä eikä kannessa näy vuotohohtia.
Karstaa on yllättävän vähän niin männissä kuin kannessakin.

Sylintereissä ei tunnu pykälää kuin ihan nimeksi. Luulen, että siitäkin oin suurin osa karstakerrostumaa.

Silmämääräisesti pakoventtiilit on syvemmällä kuin imut. Tarkempi mittailu jää kotiverstaalle.
Liitteet
Lohko.jpg
Kansi ja pahvi.jpg
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

22 Huhti 2022, 18:31

Sen enempää vielä purkamatta voinee todeta, että tuossa pakoventtiilissähän se kakkosen vuoto on.
Liitteet
Vuoto.jpg
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

24 Huhti 2022, 11:19

Nyt kaivattais vähän kokemusta ja näkemystä tuohon kansihommaan.

Marjakankaalla näyttää olevan tarjolla pakoventtiilin istukoita.
Onko näissä kansissa vaihdettavat seetit vai onko tuo saatavana oleva vain aihio koneistajalle joka jyrsii alkuperäisen kiinteän seetin pois?

Mitään täydellisesti peruskorjattua kantta ei ruveta tekemään vaan vain viat korjataan.
Ainakin nuo kakkosen ja kolmosen pakoventtiilit menee uusiksi + seetit ja ilmeisesti ohjurit. Tarvittaessa kaikki pakoventtiilit.
Käykö Marjakankaan / IKH:n ohjurit ihan suoraan sellaisenaan vai vaatiiko vaihto koneistushommia?

Näkemyksiä....
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 192
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

24 Huhti 2022, 12:48

Ei taida olla vaihdettavia seeti renkaita. Koneistamossa kyllä tekevät ne itse jos tarvii rengastaa. Vie kansi vaan koneistamoon ja tutkikaa mitä kannattaa tehdä. Uudet venttiilit saattaa olla sen verran paksumpia ettei edes rengastaa tarvi, voi riittää pelkkä koneistus. Ohjurin vaihdot hoituu siellä myös, itse vaihtaen voi tulla vahinkoa helposti.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

24 Huhti 2022, 16:55

Minä olen koneistanu istukat ja laittanu uudet venat, sitten kansi koneistukseen ja niin paljon pois että venat on oikealla tasolla.
Mukana kuin peräpukama!
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

24 Huhti 2022, 20:42

Tuusaaja kirjoitti:
24 Huhti 2022, 12:48
Vie kansi vaan koneistamoon ja tutkikaa mitä kannattaa tehdä.
Tämä olisi tietysti helpoin, mukavin ja nopein tapa.
Mutta harrastuksen kannalta olisi tylsä vaihtoehto viedä kansi suoraan koneistamoon.
Tasohiontahan siihen on minimissään teetettävä mutta ensin pitää kuitenkin tutkia ja katsoa mitä pystyy tekemään itse. Mulla kun on isän puolelta sellainen sukurasite, että kaikki on ihan pakko tutkia, opetella ja yrittää tehdä itse. Vaikka se joskus tulee kalliiksi :lol:

Mutta asiaan:
Paljonko näissä hommissa on paljon?

Siis paljonko venttiilin uppoama kannen tasosta on liikaa?
Mittasin tasopinnat samalla kun irrottelin imu- ja pakosarjat ja putsasin karstat.
Imuventtiilit ovat kaikki 0,8-0,9mm kannen tasosta. Samoin Nelosen pako.
Ykkosen ja kolmosen pako 1,0mm ja kakkonen, jossa on selvät vuodon merkit, on 1,2mm montussa.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

25 Huhti 2022, 07:23

"Nelitahtari" sinullahan lienee myös korjausohjekirjakin, mtta siintä huolimatta.

Suora lainaus korjausohjekirjsta:
"Jousien pitäessä venttiilit paikoillaan tarkistettaan, että venttiililautasten yläpinnat ovat sylinterikannen yläpinnan tasalla tai korkeintaan 0,010" (0,254 mm) sen alapuolella."

Venttilien jouset:
"Jos jousien vapaapituus on enemmän kuin 1/8" (3 mm) ohjausarvoa lyhyempi , ne on vaihdettava. Samalla kertaa tarkistetaan suoruus akselin suhteen. Jos päät eroavat enenpi kuin 0,015" (0,38 mm) on jouset vaihdettavat"

Toki jokainen kunnostaa omansa koneen miten haluaa, mutta suosittelen "Tuusaajan" suositamaa menettelytapaa. Itse olen kaikki kannet kunnostuttanut joko mootorikoneistamossa taikka ammattikoululla.
Toki purkanut itse ja arvoinut kansien kunnon. Kaikkiin olen laitattanut uudet venttiilit, seetit tarvittaessa, venttilien ohjarit ja tarvittaessa mitat täyttävät venttilien jouset.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin