Universal four 4DM herättely

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

20 Elo 2021, 20:24

Nelitahtari kirjoitti:
20 Elo 2021, 16:08
No niin, harjakaisryypyn paikka!

Nuffi liikkuin eilen ensikertaa kymmeneen vuoteen omin voimin!

Havaintoja:

-Kytkin oli aluksi jumissa, kuten arvata saattoi, mutta lähti helposti irti kun starttasi vaihde päällä.
-Ja kytkin tuntuu pitävänkin vaikka niistä varaosakyselyistä saattoi päätellä, että kytkin olisi kaput. Nythän on tosin ajettu vasta tyhjänä.
-Jarrut olemattomet. Mekaanisesti toimivat mutta pito on lähes nolla.
Avasin rummut. Kengissä on vielä vähän pintaa ja rummut Ok. Täytynee uusia kengat, josko olisivat vähän pehmeämmät.

Mutta mikä on normaali käynnistyvyys nuffille?
Nyt näillä 10-15'C keleillä ei käynnisty kylmänä ilman pakkosyöttöä. Savua tupruttaa kyllä mutta ei käynnisty. Sitten kun napsauttaa pakkosyötön päälle niin lähtee heti. Normaalia vai epänormaalia?
Kokeileppas noiden jarrukenkien puhdistusta etikalla, tällä konstilla nuorenamiehenä minin jarrurukenkiä pehmennettiin ennen katsastukseen menoa.
Kyllä nelosnuvin pitäis näillä keleillä pärskähtää käyntiin ilman pakkosyöttöä, paripäivää siiten 342: nen lähti nöyrästi käyntiin ilman pakkosyöttöä.
En muista nyt oletko säätänyt venttiilit herättelyn yhteydessä. Kansi kannattais käyttää irti ja katsella kuinka syvässä on venttiilit kannen tasopintaan nähden.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

20 Elo 2021, 23:01

Venttiilit kävin läpi eikä niissä paljoa sanomista ollut.
Pari pakoa vähän pienellä välyksellä mutta ei lähelläkään kantamista.

Tiedä sitten kun siellä siirtopumpussa oli sakkaa oikein kunnolla ja samoin suodattimessa niin olisiko suuttimet huonossa kunnossa.
Sitten kun pörähtää käymään niin ei kylläkään savuta. Ei sinistä eikä mustaa normaaleilla kierroksilla,
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

21 Elo 2021, 10:42

Jotain juilua tuossa syöttöpuolessa on käynnistymiseen liittyen.

Aamulla kun kokeilin 8'C läpötilassa vuorokauden seissyttä konetta nyt heti pakkosyöttö päällä.
Kone käynnistyi herkästi. Väittäisin että yhden puristuksen yli mentyään jo kävi.
Eilen ilman pakkosyöttöä tuprutti vain savua.

Mutta jos painaa sammuttimen vipua käsin pumpun kyljestä pakkosyötön suuntaan millin ja samalla starttaa niin jo vain hörähtää. Siis tavallaan pakkosyötön salpaa vasten.
Sammuttimen vaijeri ei kuitenkaan kanna. Sama ilmiö vaikka irrottaa koko vaijerin.

Pumpun säätötanko liikkuu vapaasti. Hmm. Minivac-spesialistit?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

21 Elo 2021, 13:52

En ole katsonut jusapen laittamia fideoita, mutta jo aiemmin olen antanut tällä palstalla ohjeita jokseenkin samansuuntaiset mitä sinä mainitsit jusapen ohjeista.

Jos ja kun vaikuttaa, ettei siirtotako tosiaan toimin niinkuin pitää, ota sivuluukku auki, käynnistä kone ruiskuta, VD-nelikymppistä molenpiin siirtotankon päihin, ei haittaa vaikka ruiskutat nokka-akselillkin ja nostimiin.
HUOM :!: Ruiskupumpun öljyjen vaihto tuo toiminpiteen jälkeen.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

21 Elo 2021, 19:23

Yksi olennainen toiminpide rouiksupmpun säädöistä. Kokeileppas säätää säätötanko tuon ohjeen mukaan, katsotaan onko mitään vaikutusta käyntiinlähdön suhteen.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... usohje.jpg
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

22 Elo 2021, 17:02

Kiitos vinkistä. Pitää testata mutta jää valitettavasti seuraavaan mökkireissuun. Toivottavasti ennen lumia kuitenkin.

Tänään purin ohjauspylvään pois rattiakselin laakerin vaihtoa varten.
Kuten arvata saattoi, ohjausvaihteen pohjalla oli reilusti vettä, koska sehän on päässyt valumaan suoraa ylälaakerin läpi pesään.
Öljy oli hyvän näköistä ja kellui veden päällä omana kerroksenaan.

Öljyn, veden ja osien pinnoilla olleen liejun poistamisen ja löpöpesun jälkeen ohjausvaihteen sisuskalut paljastuivat ainakin päällisinpuolin virheettömiksi. Korroosiosta ei tietoakaan.

Täytyy katsoa saisiko laakerin vaihtamisen yhteydessä soviteltua siihen jonkun stefan suojaksi.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

24 Elo 2021, 21:16

"Tuurii onkii näet kahen laista...."

Aloin purkamaan ohjauspylvään laakeria irti.
Traktorin mukana tuli irrallinen ohajuspylvät jossa oli rikkinäinen laakeri ja akselin pää mysötty rikki.
Ajattelin harjoitella sillä ja kokeilla kuinka lujassa laakeri on.

Ensinnäkin se laakerin mutteri oli aivan helkkarin kireällä. Käsipelillä ei inahtanutkaan eikä edes 1000N pyssyllä.
Vasta kun annoin mutterille vähän lämpöä niin alkoi kiertyä pyssyn voimalla. Olisikohan ollut joku locktite välissä kun haisi vähän sille.
No sitten se laakerin irroitus putkesta. Moskulaa sen valmiiksi viallisen akselin päähän. Ei irtoa.
Varovasti lämpöä putkelle ja moskulan paukautus: Irtosi.

No sitten sen käytöstä irroitetun pylvään kimppuun.
Mutteri irtosi samoilla eväillä mutta laakeri ei.

En tiedä millä se ulkokooli oli kiinni putkessa mutta täysin yhtä puuta putken kanssa tuntui olevan.
Ruosteessa se toki oli mutta muuten sen näköinen, että voisi irrotakin.
Yksi konsti olisi tietysti ollut rikkoa laakeri ja ottaa palasina irti. Ei tullut lähdettyä sille tielle.
Lisää lämpö ja voimaa: VIRHE.
Tuli kantapään kautta opittua, että se valupylväs ei kestä lämmittämistä. Kun laakeri oli lopulta irti niin huomasin, että putken suulla oli halkeama. Kaasupillillä lämmitin, varovasti enkä edes kovin kuumaksi. Sen verran, että rasvat laakerissa kärysivät. Mutta halkeama siihen tuli. (Ellei se sitten jostain syystä ollut halki jo aiemmin.)

Niin se hyvä tuuri: No se, että että traktorin mukana tuli se kertaalleen vaihdettu ohjauspylväs. Nyt minulla on typeryydestäni huolimatta kaikki osat ehjinä.

Rakennehan on sellainen, että vesi sinne uuteenkin laakerin tulee pääsemään ellei jotain tee.
Sen verran tein tutkimuksia, että kyllä siihen stefan saa istutettua pienellä sovitusholkin sorvaamisella.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

25 Elo 2021, 21:36

Nyt on sorvailtu ja lorvailtu.

Tuohon rattiputken suulle mahtuu nätisti 7mm leveä stefa sovitusholkin kanssa. Holkki tulee kolmisen milliä putken suusta ulos mutta se ei haittaa mitään.

Kuvassa holkkia ei ole vielä lyöty pesään ja siksi se näkyy kokonaan. Stefa tiivstyy suoraksi sorvattuun mutterin olkapäähän.
Se alkuperäinen peltitötterö ei tietysti enää mahdu mutta eipä se mitään tiivistäkään.

Ps. Ketjun aloitusviestiin lisätty kuva toimenpiteiden kohteesta.
Liitteet
Rattilaakeri3.jpg
Rattilaakeri1.jpg
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

28 Elo 2021, 14:52

Jos ketä sattuu kiinostamaan niin tällainen siitä rattiakselin vesitiivistyksestä tuli.

Stefa on niin lähellä laakeria, että vaikka akseli hieman liikkuukin säteen suunnassa niin stefa seuraa akselia ihan mukavasti.
Kaempana liike olisikin jo ongelma.

Stefa tuli lopulta vain 1,5mm putken suun ulkopuolelle.
Liitteet
Stefa.jpg
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

28 Elo 2021, 17:35

Nelitahtari kirjoitti:
28 Elo 2021, 14:52
Jos ketä sattuu kiinostamaan niin tällainen siitä rattiakselin vesitiivistyksestä tuli.

Stefa on niin lähellä laakeria, että vaikka akseli hieman liikkuukin säteen suunnassa niin stefa seuraa akselia ihan mukavasti.
Kaempana liike olisikin jo ongelma.

Stefa tuli lopulta vain 1,5mm putken suun ulkopuolelle.
Tämä on hyvä muutos, fiksusti toteutettu. Tämä pitäs saada työselosteineen ja mittoineen yksiin kansiin, luulen että monella on sama ongelma.
Mukana kuin peräpukama!
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

05 Syys 2021, 17:56

Kysymys tietäjille.

Onko vm -61 4DM ja pari vuotta uudemman 460:n lokasuojat vaihtokelpoiset?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

05 Syys 2021, 18:35

Nelitahtari kirjoitti:
05 Syys 2021, 17:56
Kysymys tietäjille.

Onko vm -61 4DM ja pari vuotta uudemman 460:n lokasuojat vaihtokelpoiset?
On.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

07 Syys 2021, 20:14

Taas kysymystä:

Onko nuffeissa eri malleissa eri kierteitä rattiakselissa/mutterissa?
Mulla oli alkujaan siinä ratin keskiössä sellainen kruunumutteri jonka saa sokalla lukittua. Akselissa ei kuitenkaan ole sokan reikää. Oletin, että se ei siihen kuulu.
Tilasin Engalnnista tractorpartsilta vähän pikkunippeleitä ja samalla kromatun kupolimutterin ratin keskiöön. Ihan mallikohtaisia osia.

Nyt kuitenkin vaikuttaa sille, että kierre ei ole oikea.
Molemmissa on 14 kierrettä 20mm matkalla mutta mutterin sisämitassa on 0,3mm ero.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

09 Syys 2021, 20:23

Kyllä se rattiakselin kierre kaiken järjen mukaan on 5/8"-18
Ja niin on sen uuden kupolimutterinkin. Paitsi, että sen reikä on 14,3mm kun sen taulukon mukaan pitäisi olla 14,6mm
Möivät vissiin susikappaleen.

Täytyy hommata jostain kierretappi ja koittaa avartaa sitä.
Ei vaan ihan joka hyllyn reunalla sellaista loju.
Ana
Kolmos -nuffisti
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Heinä 2021, 18:04

11 Syys 2021, 11:56

Nelitahtari kirjoitti:
07 Syys 2021, 20:14
Taas kysymystä:

Onko nuffeissa eri malleissa eri kierteitä rattiakselissa/mutterissa?
Mulla oli alkujaan siinä ratin keskiössä sellainen kruunumutteri jonka saa sokalla lukittua. Akselissa ei kuitenkaan ole sokan reikää. Oletin, että se ei siihen kuulu.
Näköjään on erilaisia kiinnityksiä, omassani (DM4) on 1” UNF kierre.
Vastaa Viestiin