Universal four 4DM herättely

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

11 Huhti 2022, 17:06

Jarrua rupesin ehostamaan.

Kun otin rummun irti niin aloin kummastelemaan kenkien asentoa.
Mun mielestä nämä on väärin asennettu.
Eikös toisen kengän pitäisi olla toisin päin?
Eli molemmissa kengissä tuo "vajaa" pää rummun pyörimissuuntaa vastaan?
Liitteet
Jarru.jpg
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

11 Huhti 2022, 18:16

Ne rummut pyöriin eri suuntaan kuin pyörät.
jarrut.png
jarrut.png (110.28 KiB) Katsottu 3513 kertaa
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

11 Huhti 2022, 18:19

Ja tuo levittäjä on kulunu piloille, on ihan vinossa.
Mukana kuin peräpukama!
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

11 Huhti 2022, 18:30

Niin pyörii eri suuntiin. Mutta tuossa räjäytyskuvassakin kengät on pyörimissuuntaan nähden samoinpäin. Toisin kuin kuvassani,

Kuvassani optiikka tekee omituisen vääristymän. Ei se luonnossa tuolleen vinossa ole.
Kuvan mukaan jarrukilpikin on ihan kiero ja jarrukengät kartion muodossa.
Massey-Nuffield
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 876
Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
NLCF r.y jäsen Nro: 477

11 Huhti 2022, 22:31

Ostaisin Hahton Maurilta kaikki hilppeet.
Olen ottanut aina koko kengät niin ei tarvii niittailla. Joskus kouluaikaan ostin niittejä ja nauhoja. Kerran kun tekee mee toiset 60v
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

12 Huhti 2022, 06:14

Kegät on niitattuna jo. Nyt on kysymys vain siitä mihin järjestykseen ne kuuluu kasata, koska edellisen kasaajan jäljiltä ne olivat mielestäni väärin.

Jarrut olivat todella heikkotehoiset ja se voisi selittyä osittain sillä että itsetehostus ei toiminut väärin päin olevasta jarrukengästä johtuen.
Tuo räjäytyskuvakaan ei sitä kerro, koska siinä ei sanota kumman puolen jarrusta on kyse.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

12 Huhti 2022, 07:31

Nelitahtari kirjoitti:
12 Huhti 2022, 06:14
Kegät on niitattuna jo. Nyt on kysymys vain siitä mihin järjestykseen ne kuuluu kasata, koska edellisen kasaajan jäljiltä ne olivat mielestäni väärin.

Jarrut olivat todella heikkotehoiset ja se voisi selittyä osittain sillä että itsetehostus ei toiminut väärin päin olevasta jarrukengästä johtuen.
Tuo räjäytyskuvakaan ei sitä kerro, koska siinä ei sanota kumman puolen jarrusta on kyse.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... n+osat.jpg
Kertoiskohan tuo kuva sitten paremmin, mikäli osaan oikein noita kuvia lukea niin kyseessä on molemissa vasemmanpuoleisesta jarrusta.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

12 Huhti 2022, 10:15

kari t kirjoitti:
12 Huhti 2022, 07:31
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... n+osat.jpg
Kertoiskohan tuo kuva sitten paremmin, mikäli osaan oikein noita kuvia lukea niin kyseessä on molemissa vasemmanpuoleisesta jarrusta.
No nyt tärppäs. Tuo kuva vahvistaa käsitykseni: kengän "vajaa" pää pyörimssuuntaa vastaan.

Muutamaa tuntia myöhemmin:

Kenkien asennustavalla on merkitystä. Nyt kun ne on oikein päin niin jarrut muuttuivat huomattavasti tehokkaammaksi.
Joku merkitys on tietysti uusilla kitkapinnoillakin mutta ei vanhatkaan olleet loppu eivätkä rasvaiset.
Ennen lukkojarrutus edes lumella oli toiveajattelua. Nyt onnistuu sorallakin ihan kohtuullisella poljinvoimalla.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

14 Huhti 2022, 15:19

Minkäslaisia kokemuksia porukalla on sen alkuperäisen lasikuppi/polttoainehanan kanssa?
Saako sitä millään konstilla tiiviiksi?

Korkkitiiviste on uusi ja samoin lasikupin kumitiiviste.
Silti se keksintö hikoilee koko ajan itsensä kosteaksi.
En oikein keksi mistä se vuotaa vai päästääkö se se korkki luontojaan vähän läpi?

Olen nyt purkanut ja tutkinut sen kolmeen kertaan mutta aina se vaan on kostea.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

14 Huhti 2022, 18:50

Loppuiko kiristysvara lasikupin allapuolella olevasta "lehtimutterista"? Olen laittanu rikan lasikupin ja mutterin väliin, sillä olen saanut kumitiivisteenkin pitämään.
Sulkuhanan takapuolella olevia muttereita joutunut myös kiristelemään, hanaa sulkemaan, avaamaan, sulkemaan ja avamaan. useitakin kertoja.
Liitteet
IMG_1824.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

14 Huhti 2022, 18:58

Vääntelin sitä lasikupin lankapantaa niin että kiristys kyllä riittää.
Vuoto on ylempänä. Täytyy vielä katsoa hanan muttereita.ja tankilta tulevan putken liitosta.
Ei se varsinaisesti tiputa mutta kuitenkin koko ajan kosteana.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

16 Huhti 2022, 19:12

Tänään oli suuttimet irrallaan.
Purin ja putsasin sekä säädin avautumispaineet.
Ei ne täydelliset suuttimet ole mutta ihan kelvolliset.

Piti samalla vaihtaa pohjaprikat mutta eikö BMC;n koneessa olekaan erllisiä suutinprikkoja?
Vaikuttaa kuin pohja olisi samaa puuta kupariholkin kanssa.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

16 Huhti 2022, 19:28

Nelitahtari kirjoitti:
16 Huhti 2022, 19:12
Tänään oli suuttimet irrallaan.
Purin ja putsasin sekä säädin avautumispaineet.
Ei ne täydelliset suuttimet ole mutta ihan kelvolliset.

Piti samalla vaihtaa pohjaprikat mutta eikö BMC;n koneessa olekaan erllisiä suutinprikkoja?
Vaikuttaa kuin pohja olisi samaa puuta kupariholkin kanssa.
Ei BMC koneiden suutinholkeissa öle mitään erillisiä prikkoja, pelkkä suutinholkki vain. Tuossapa taitaakin olla syy miksi sinun nuhvisi on huono lähtemään käyntiin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

17 Huhti 2022, 06:25

kari t kirjoitti:
16 Huhti 2022, 19:28
[Tuossapa taitaakin olla syy miksi sinun nuhvisi on huono lähtemään käyntiin.
Mitä tarkoitat?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

17 Huhti 2022, 07:58

Nelitahtari kirjoitti:
17 Huhti 2022, 06:25
kari t kirjoitti:
16 Huhti 2022, 19:28
[Tuossapa taitaakin olla syy miksi sinun nuhvisi on huono lähtemään käyntiin.
Mitä tarkoitat?
Joku joskus tällä palstalla on tuon mainninnut. Muistaakseni tuolloin kun BMC- kuutosta kunnostin, tuosakin oli holkeissa prikat, laitoin uudet holkit, jätin prikat pois.
Eihän prikat kovin paljoa muuta suihkutuskohtaa, mutta kuitenkin parimilliä, vaikuttaneeko mihinkään, mene ja tiedä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin