Kaikki nuo koneet, jotka olen purkanut ( toisten seppien kasaamat) joissa on runkolaakereitten kannet (pukit) vaihtaneet paikkaansa, ovat olleet käyntikuntoisi minulle tullessa.Tuusaaja kirjoitti: ↑09 Tammi 2023, 22:58 Kyllähän nuo runkolaakeri pukit väärin voi laittaa. Nelosessa 2. ja 4. Pukit voi sekoittaa, kolmosessa 2. Ja 3. Käy ristiin. Ihan tuurissaan kyllä pyöriikö vai ei. Kiertokangen alapuolikas oli yhdessä moottorissa minulla väärinpäin eikä sekään ollu kiinnileikannut vaikka selvästi pykälää tuntu ja eron huomasi jo työntömitalla pyöreydessä.
Universal four 4DM herättely
Valvoja: automies560
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
En tarkoita päittäisvälystä vaan pumpun akselilla olevan rattaan ja kampiakselin rattaan välistä välystä, joka passataan pumpun rungon ja runkolaakerikannen väliin tulevilla shimmeillä.
Eli pumpun asennuskorkeus määrää hammasvälyksen.
- Liitteet
-
- Välys.JPG (50.07 KiB) Katsottu 2896 kertaa
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Kiitos. Osa 8
Se on siis koko pumpun rungon kokoinen.
Helppohan tommonen olisi tehdä itsekin kun löytää sopivaan matskua.
Kirjan mukaan niitä on kahta paksuutta: 0,05mm ja 0,075mm
Voi olla vähän vaikea löytää seitsemän satkun peltiä.
Se on siis koko pumpun rungon kokoinen.
Helppohan tommonen olisi tehdä itsekin kun löytää sopivaan matskua.
Kirjan mukaan niitä on kahta paksuutta: 0,05mm ja 0,075mm
Voi olla vähän vaikea löytää seitsemän satkun peltiä.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 193
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Jos tuollaisia simmilevyjä tarvitsee tehdä niin laakeri liikkeestä mellapeltiä. Sitä löytyy varmaan ainakin lähelle sopivia paksuuksia, niistä sitten kasaamaan.
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 876
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Näin. Kun on putkien korokkeita. Noita laakeriliikkeistä pitäisi löytyä. Akaalla? Vai Valkeakoskella on laakeritukku
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Pientä tilannepäivitystä:
Totesin tuon öljypumpun vähän joka suhteessa sen verran sohloksi, että laitoin uuden pumpun tilaukseen.
Akselissa on niin paljon klappia, että sitä shimmausta on turha edes mittailla.
Olisihan sitä tietysti kunnostetun tai kunnostettavan purkupumpunkin jostain varmaan löytänyt mutta enempi vähempi kuluneitahan nekin ovat. Laitetaan nyt sitten vallan uusi ja katsotaan sillä paljonko tarvii shimmiä, vai tarviiko ollenkaan.
Std-laakerisetin tilasin riskillä samaan lähetykseen. Kaupitellaan niitä sitten myyntipalstalla jos sieltä kuitenkin paljastuu alikokoiset. Lottoahan tämä elämä on monessa kohtaa muutenkin.
Sitä imusihtiä liotin polttoöljyssä vuorokauden ja koitin sitten harjapesua. Lähtihän siitä töhkää mutta ei tullut lähellekään puhtaaksi.
Seuraavaksi kuumaa vettä ja konetiskiainetta ultraäänipesuuriin ja sihti sinne. Yleensä sillä lähtee kaikki.
Taas irtosi moskaa mutta edelleen verkko osittain tukossa. Johan on kumma.
Aloin painella pianolangan pätkällä niitä reikiä auki, jotka eivät pesussa auenneet ja sihdin sisälle kertyi jotain kiiltäviä muruja. Tiirailin niitä hyvässä valossa ja totesin, että ne ovat joko kuivuneita muurahaisia tai hyttysiä. Mistä niitäkin on öljyn sekaan joutunut kourallinen?
Totesin tuon öljypumpun vähän joka suhteessa sen verran sohloksi, että laitoin uuden pumpun tilaukseen.
Akselissa on niin paljon klappia, että sitä shimmausta on turha edes mittailla.
Olisihan sitä tietysti kunnostetun tai kunnostettavan purkupumpunkin jostain varmaan löytänyt mutta enempi vähempi kuluneitahan nekin ovat. Laitetaan nyt sitten vallan uusi ja katsotaan sillä paljonko tarvii shimmiä, vai tarviiko ollenkaan.
Std-laakerisetin tilasin riskillä samaan lähetykseen. Kaupitellaan niitä sitten myyntipalstalla jos sieltä kuitenkin paljastuu alikokoiset. Lottoahan tämä elämä on monessa kohtaa muutenkin.
Sitä imusihtiä liotin polttoöljyssä vuorokauden ja koitin sitten harjapesua. Lähtihän siitä töhkää mutta ei tullut lähellekään puhtaaksi.
Seuraavaksi kuumaa vettä ja konetiskiainetta ultraäänipesuuriin ja sihti sinne. Yleensä sillä lähtee kaikki.
Taas irtosi moskaa mutta edelleen verkko osittain tukossa. Johan on kumma.
Aloin painella pianolangan pätkällä niitä reikiä auki, jotka eivät pesussa auenneet ja sihdin sisälle kertyi jotain kiiltäviä muruja. Tiirailin niitä hyvässä valossa ja totesin, että ne ovat joko kuivuneita muurahaisia tai hyttysiä. Mistä niitäkin on öljyn sekaan joutunut kourallinen?
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Siinä se olisi uusi pumppu.
Kiilauraa tässä ei ole mutta eiköhän se ratas kartiossa pysy ilmankin.
Pelkällä kartiollahan ne on monen auton nokka-akselin hihnapyörätkin.
Viikonloppuna katson tuleeko öljypohjan hitsaamisesta mitään vai hierotaanko Karin kanssa kauppaa.
Kiilauraa tässä ei ole mutta eiköhän se ratas kartiossa pysy ilmankin.
Pelkällä kartiollahan ne on monen auton nokka-akselin hihnapyörätkin.
Viikonloppuna katson tuleeko öljypohjan hitsaamisesta mitään vai hierotaanko Karin kanssa kauppaa.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 193
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Kyllähän tuolla kartiolla on aikamoinen pito jo ilman kiilaakin, varmaan toimii ilman sitäkin. Tigillä vaan kokeileen hitsausta. Luulisin että onnistuu, on sen verran paksua tavaraa. Huolellinen puhistus vaan ensin.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Eihän siitä nyt kaunis tullut mutta piilossahan se on.
Vaikka kuinka putsaa niin huokosista pulahtelee epäpuhtauksia. Sitten on annettava teräsharjalaikkaa ja uusi palko päälle. Tulee väkisinkin epätasaista.
Jäähtymisen jälkeen pannu täyteen vettä ja tiiveystesti. Jos meni suteen niin eipä tuosta paljoa kustannuksia tullut. Langat ja vähän kaasua.
Vaikka kuinka putsaa niin huokosista pulahtelee epäpuhtauksia. Sitten on annettava teräsharjalaikkaa ja uusi palko päälle. Tulee väkisinkin epätasaista.
Jäähtymisen jälkeen pannu täyteen vettä ja tiiveystesti. Jos meni suteen niin eipä tuosta paljoa kustannuksia tullut. Langat ja vähän kaasua.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 876
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Ihan hyvältähän tuo näyttääNelitahtari kirjoitti: ↑28 Tammi 2023, 16:22 Eihän siitä nyt kaunis tullut mutta piilossahan se on.
Vaikka kuinka putsaa niin huokosista pulahtelee epäpuhtauksia. Sitten on annettava teräsharjalaikkaa ja uusi palko päälle. Tulee väkisinkin epätasaista.
Jäähtymisen jälkeen pannu täyteen vettä ja tiiveystesti. Jos meni suteen niin eipä tuosta paljoa kustannuksia tullut. Langat ja vähän kaasua.
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Nyt se on maannut vettä puolillaan kaksi päivää eikä tippaakaan ole tullut läpi. Taisi onnistua.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Kun en tässä lomaa odotellessa järkevämpääkään tekemistä keksinyt niin askartelin vipstaakit joilla pakkosyötön saa vedettyä "ryyppyvaijerilla" päälle kojetaulusta kajuutassa istuen.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Tuos öljypumppuasiassa .....
Kannattaa varmistaa, että se kiilaton kartio on samalla kulmalla, kuin kiilallisen akselin kartio.
Nimim. onnekas kokemus, että ratas löystyi kartiosta koekäyttövaiheissa jo, kadottaen ö-paineet ........
Kannattaa varmistaa, että se kiilaton kartio on samalla kulmalla, kuin kiilallisen akselin kartio.
Nimim. onnekas kokemus, että ratas löystyi kartiosta koekäyttövaiheissa jo, kadottaen ö-paineet ........
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68