Universal four 4DM herättely

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

06 Tammi 2023, 17:08

Tuusaaja kirjoitti: 06 Tammi 2023, 16:30 Oliko koneessa vielä std kokoiset laakerit? Miltä näytti vanhat?
En alkanut sitä tässä pakkasessa purkamaan enempää.
Koneen historia on selvillä ja alkuperäisen omistajan pojan eli myyjän mukaan alakertaa ei ole koskaan remontoitu.

Onko niin että ne saattaa olla tehtaan jäljiltä jo valmiiksi alikoossa?
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

06 Tammi 2023, 17:20

Tuskin tehtaalta lähtiessä on alikokoja laitettu. Onhan näihin nuhveihin tähän ikään mennessä jo monet remontit ehditty tehtä, minulla ei ole yhdessäkään nuhvissa std kokoisia laakereita eikä parissa moottorissa mitä olen purkanut.
Suosittelen että varmistat asian, näihin kuitenkin laakerit aika arvokkaita.
Ite oon tilannut farmilaitteelta pari sarjaa, olivat edullisempia kuin muualla.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

06 Tammi 2023, 17:26

Katselin että englanista saa alle satasella koko paketin tulleineen.
Mutta jos riski väärästä koosta on suuri niin sitten teen niin että tutkin ja kunnostan/vaihdan pumpun ja kasaan putsatulla sihdillä.
Jos paineissa on edelleen sanomista niin sitten uudelleen auki kesällä. Tässä on se logistinen ongelma että traktorin ja asuinpaikan välillä on reilu 1000km

Ei se öljypohjan pudottaminen niin kummoinen homma ole tehdä kahteen kertaan.
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

06 Tammi 2023, 18:01

No joo, kyllähän tuollainen matka vähän harrastamista rajoittaa :lol: farmilaitteella oli kk laakerisarja 60 euron kieppeillä.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

06 Tammi 2023, 18:08

https://www.tractorspareparts.co.uk/nuf ... parts/?p=5
Kohtuuhintaisia osia tuolla mutta 24% tulee hintaan tullia ja lisäksi postikulut.
Muutamaan kertaan olen tuolta tilannut ja kysellyt tyhmiä sähköpostilla. Vastaavat nopeasti ja asiallisesti tyhmiinkin kysmyksiin.

Alle satkun kuluineen siis kk + runkosarja
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

06 Tammi 2023, 20:51

Nelitahtari kirjoitti: 06 Tammi 2023, 17:08
Tuusaaja kirjoitti: 06 Tammi 2023, 16:30 Oliko koneessa vielä std kokoiset laakerit? Miltä näytti vanhat?
En alkanut sitä tässä pakkasessa purkamaan enempää.
Koneen historia on selvillä ja alkuperäisen omistajan pojan eli myyjän mukaan alakertaa ei ole koskaan remontoitu.

Onko niin että ne saattaa olla tehtaan jäljiltä jo valmiiksi alikoossa?
Hieno homma jos luotat aina myyjän sanomisiin.

Uskoisin ettei tehtaalla laiteta alikoon laakereita.

Ei välttämättä tarvitse etes kiertokankien pulttia aukaista kun huomaa onko niitä käytetty auki. Katso onko lukitusprikkoja murjottu. Ennenkuin pultti kierretään auki, yleensä lukitusprikka lyödään joko pienellä katkaisumeisselillä taikka ruuvimeisselillä auki lukitusasennosta. Satavarmasti voin sanoa että siintä jää aina jälki jos on aukaistu ja sen jälkeen taas toistamiseen lukittu.
Useasti mitä olen nuhvin koneita purkanut on runkolaakereitten kannet vaihtaneet paikkaansa. Kannet on numeroitu, sama numero näkyy lokin alatasossa (tiivistepinnassa) kunkin runkolaakeri kohdalta.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

06 Tammi 2023, 21:07

kari t kirjoitti: 06 Tammi 2023, 20:51 Hieno homma jos luotat aina myyjän sanomisiin.

Ei välttämättä tarvitse etes kiertokankien pulttia aukaista kun huomaa onko niitä käytetty auki. Katso onko lukitusprikkoja murjottu.
En tietenkään aina luota mutta nyt on tuttu mies jo ennestään eikä varsinkaan tässä asiassa ole mitään syytä puhua palturia.
Eri asia on tietysti että muistaako kukaan kaikki tapahtumat kuudenkmmenen vuoden ajalta.

Ei niissä muttereissa ja lukituspelleissä kyllä väkivallan merkkejä näy. Ja runkolaakereiden sokat on kaikki samalla lailla väännetty.
Yläsakara suorassa ja alasakara käännetty pulttia päin.

Ainoastaan tuo ykkös kk:n lukitus näyttää sille, että on jäänyt vajaaksi alunperinkin.
Liitteet
52611515845_91f1d4562a_c.jpg
52611513460_07d9f31edb_c.jpg
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

07 Tammi 2023, 11:45

Kyllähän tuo näyttää siltä, ettei ole kk laakerikansien pulttia aukaistu, eikä varmaan runkolaakereitten kansien muttereitakaan.

10/60:sen öljypohja. Tarjoa yv:n välityksellä, taikka puhelimella soittaen / tekstiviestillä 040 7077455
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... G_2544.JPG <
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Massey-Nuffield
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 876
Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
NLCF r.y jäsen Nro: 477

07 Tammi 2023, 17:32

Nelitahtari kirjoitti: 06 Tammi 2023, 21:07
kari t kirjoitti: 06 Tammi 2023, 20:51 Hieno homma jos luotat aina myyjän sanomisiin.

Ei välttämättä tarvitse etes kiertokankien pulttia aukaista kun huomaa onko niitä käytetty auki. Katso onko lukitusprikkoja murjottu.
Hyvä jos Karilla on ehyt. On se aina parempi kuin pienenkin korjauksen vaativa. Minun on tosiaan pore pohjassa.

En tietenkään aina luota mutta nyt on tuttu mies jo ennestään eikä varsinkaan tässä asiassa ole mitään syytä puhua palturia.
Eri asia on tietysti että muistaako kukaan kaikki tapahtumat kuudenkmmenen vuoden ajalta.

Ei niissä muttereissa ja lukituspelleissä kyllä väkivallan merkkejä näy. Ja runkolaakereiden sokat on kaikki samalla lailla väännetty.
Yläsakara suorassa ja alasakara käännetty pulttia päin.

Ainoastaan tuo ykkös kk:n lukitus näyttää sille, että on jäänyt vajaaksi alunperinkin.
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

07 Tammi 2023, 21:24

kari t kirjoitti: 07 Tammi 2023, 11:45 10/60:sen öljypohja. Tarjoa yv:n välityksellä, taikka puhelimella soittaen / tekstiviestillä 040 7077455
Palaan asiaan viimeistään lähiaikoina.

Tietysti jos jollakulla on ehjä öljypohja tarjolla Pirkanmaan seudulla niin ehkä vielä parempi.....
janne.kosonen
Kutos -nuffisti
Viestit: 69
Liittynyt: 22 Helmi 2021, 18:48
Konekalustoani: Leyland 384

09 Tammi 2023, 15:42

kari t kirjoitti: 06 Tammi 2023, 20:51
Nelitahtari kirjoitti: 06 Tammi 2023, 17:08
Tuusaaja kirjoitti: 06 Tammi 2023, 16:30 Oliko koneessa vielä std kokoiset laakerit? Miltä näytti vanhat?
En alkanut sitä tässä pakkasessa purkamaan enempää.
Koneen historia on selvillä ja alkuperäisen omistajan pojan eli myyjän mukaan alakertaa ei ole koskaan remontoitu.

Onko niin että ne saattaa olla tehtaan jäljiltä jo valmiiksi alikoossa?
Hieno homma jos luotat aina myyjän sanomisiin.

Uskoisin ettei tehtaalla laiteta alikoon laakereita.

Ei välttämättä tarvitse etes kiertokankien pulttia aukaista kun huomaa onko niitä käytetty auki. Katso onko lukitusprikkoja murjottu. Ennenkuin pultti kierretään auki, yleensä lukitusprikka lyödään joko pienellä katkaisumeisselillä taikka ruuvimeisselillä auki lukitusasennosta. Satavarmasti voin sanoa että siintä jää aina jälki jos on aukaistu ja sen jälkeen taas toistamiseen lukittu.
Useasti mitä olen nuhvin koneita purkanut on runkolaakereitten kannet vaihtaneet paikkaansa. Kannet on numeroitu, sama numero näkyy lokin alatasossa (tiivistepinnassa) kunkin runkolaakeri kohdalta.
Miten ihmeessä pukin puolikkaat on voinu vaihtaa paikkaa tai pikemminkin miten akseli on voinu pyöriä jos runkopukit on väärissä paikoissa?
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

09 Tammi 2023, 21:09

Pumppu on ainakin aika sohlo.
Päittäisvälys ei ole suuren suuri mutta roottorien hampaiden väli on 0,4-0,45mm.
Akselin välys runkoon on ok mutta akselin ja pumpun kannessa olevan reijän välys on toista milliä.
Kannen reijän voisi tietysti holkittaa mutta roottorin kuluneisuudelle ei mahda mitään.
Taitaa olla viisain tilata uusi pumppu.
Liitteet
Pumppu.jpg
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

09 Tammi 2023, 22:58

Kyllähän nuo runkolaakeri pukit väärin voi laittaa. Nelosessa 2. ja 4. Pukit voi sekoittaa, kolmosessa 2. Ja 3. Käy ristiin. Ihan tuurissaan kyllä pyöriikö vai ei. Kiertokangen alapuolikas oli yhdessä moottorissa minulla väärinpäin eikä sekään ollu kiinnileikannut vaikka selvästi pykälää tuntu ja eron huomasi jo työntömitalla pyöreydessä.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

10 Tammi 2023, 09:10

Nelitahtari kirjoitti: 09 Tammi 2023, 21:09 Pumppu on ainakin aika sohlo.
Päittäisvälys ei ole suuren suuri mutta roottorien hampaiden väli on 0,4-0,45mm.
Akselin välys runkoon on ok mutta akselin ja pumpun kannessa olevan reijän välys on toista milliä.
Jäin pohtimaan, että miksi se on syönyt tuon kannen reiän horoksi....

Korjauskirjassa sanotaan, että käyttörattaan ja kammen rattaan välys passataan pumpun ja runkolaakerikannen väliin tulevilla shimmeillä. Ei sieltä purettaessa kyllä mitään shimmejä tullut.
Onkohan tämä kasattu ilman shimmejä 0-välyksellä ja akselipaine on aiheuttanut kuluman....

Olisiko kellään kuvaa niistä shimmeistä?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

10 Tammi 2023, 18:28

Nelitahtari kirjoitti: 10 Tammi 2023, 09:10
Nelitahtari kirjoitti: 09 Tammi 2023, 21:09 Pumppu on ainakin aika sohlo.
Päittäisvälys ei ole suuren suuri mutta roottorien hampaiden väli on 0,4-0,45mm.
Akselin välys runkoon on ok mutta akselin ja pumpun kannessa olevan reijän välys on toista milliä.
Jäin pohtimaan, että miksi se on syönyt tuon kannen reiän horoksi....

Korjauskirjassa sanotaan, että käyttörattaan ja kammen rattaan välys passataan pumpun ja runkolaakerikannen väliin tulevilla shimmeillä. Ei sieltä purettaessa kyllä mitään shimmejä tullut.
Onkohan tämä kasattu ilman shimmejä 0-välyksellä ja akselipaine on aiheuttanut kuluman....

Olisiko kellään kuvaa niistä shimmeistä?
Ei ainakaan suomenkielisessä korjausohjekirjassa sanota, että päittäisvälys passataisiin simmeillä.
Eikä varaosakuvstossakaan näy simmejä.
Liitteet
IMG_2554.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin