Universal four 4DM herättely

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 431
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

02 Tammi 2023, 20:26

Massey-Nuffield kirjoitti:
02 Tammi 2023, 20:09
Näitkö mun vastauksen?
Näin toki, kiitos siitä.

Huomenna ollaan viisaampia kun irrotetaan öljypohja.

Pohjalla ei ole juurikaan töhnää mutta alle 10h ajetut öljyt ovat ihan tervaa. Aikalailla irtoaa moskaa koneesta.
Osansa tekee tietysti se, että kone on käynyt kylmänä ties kuinka monta vuosikymmentä kun termostaatti oli rikki.

Olen siinä uskossa, että öljypumpun saa alakautta irti sen enempää konetta pilkkomatta. Onkohan näin?
Jotenkin oma järki sanoisi, että tuo lautasmallinen imusihti olisi paras. Onko ne suoraan vaihtokelpoisia keskenään?
Viimeksi muokannut Nelitahtari, 02 Tammi 2023, 22:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

02 Tammi 2023, 20:51

Nelitahtari kirjoitti:
02 Tammi 2023, 20:26
Massey-Nuffield kirjoitti:
02 Tammi 2023, 20:09
Näitkö mun vastauksen?
Näin toki, kiitos siitä.

Huomenna ollaan viisaampia kun irrotetaan öljypohja.

Pohjalla ei ole juurikaan töhnää muuta alle 10h ajetut öljyt ovat ihan tervaa. Aikalailla irtoaa moskaa koneesta.
Osansa tekee tietysti se, että kone on käynyt kylmänä ties kuinka monta vuosikymmentä kun termostaatti oli rikki.

Olen siinä uskossa, että öljypumpun saa alakautta irti sen enempää konetta pilkkomatta. Onkohan näin?
Jotenkin oma järki sanoisi, että tuo lautasmallinen imusihti olisi paras. Onko ne suoraan vaihtokelpoisia keskenään?
Tein uudevuoden lupauksen, että jatkan neuvojen antamista tällä foorumilla, tykäätköön siintä sitten jokainen mitä haluaa.

Öljypumpumppu lähtee irti kun löysäät ensimmäisen runkolaakerin muttreit.
Olen samaa mieltä tuosta lautasmallin imusihdin toimivuudesta.
Kaikki kolme imusihtiä on keskenään vaihtokelpoiset.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 431
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

02 Tammi 2023, 22:21

kari t kirjoitti:
02 Tammi 2023, 20:51
Tein uudevuoden lupauksen, että jatkan neuvojen antamista tällä foorumilla, tykäätköön siintä sitten jokainen mitä haluaa.

Öljypumpumppu lähtee irti kun löysäät ensimmäisen runkolaakerin muttreit.
Olen samaa mieltä tuosta lautasmallin imusihdin toimivuudesta.
Kaikki kolme imusihtiä on keskenään vaihtokelpoiset.
Ainakin tähän mun ikuisuusprojektiketjuun ovat kaikki neuvot ja näkemykset tervetulleita.
Tämä kun on sellainen hyväntuulen harrastusprojekti.

Täytyy jostain metsästellä tuo laustamalli putkineen.
Saa tarjota....
Massey-Nuffield
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 876
Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
NLCF r.y jäsen Nro: 477

02 Tammi 2023, 22:47

20221008_203320.jpg
Tuollaista
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 431
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

03 Tammi 2023, 12:49

No ei tämä nyt ihan puhtaimmasta päästä tosiaan ole.

Sanoin aiemmin, että öljypohjassa ei ole pahasti tatinaa. Väärässä olin.
Sehän on muotoiltu niin, että läheskään kaikki tavara ei tule propun kautta ulos. Pohjalle jää noin 15mm kerros moskaa.
Tämä oli niin paksua mönjää että piti bensalla liottaa juoksevaksi.
Liitteet
Sihti.jpg
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 185
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

03 Tammi 2023, 22:34

Tuttu näky :lol: pitäs huolto ohjeisiin päivittää öljypohjan ja sihdin putsaus edes 10 vuoden välein. Paksu sakka on ollut omissakin nuhveissa, 10/42:sen kampura piti hioa viime remontissa.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 431
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

04 Tammi 2023, 10:47

Mä olen nyt vähän kolmen vaiheilla.

-Onko tuo imusihti sittenkään niin huonon mallinen jos vaan olisi puhdas? Nyt ongelma johtunee siitä, että se on alaosastaan ihan tukossa ja imuputki imaisee sisustan tyhjäksi.

-Pumpun otan joka tapauksessa kotiin mukaan. Puran ja mittailen kuluneisuuden. Mietin sitten kunnostusmahdollisuutta tai uutta pumppua. Englannista ainakin näyttää saavan.

-Vaihtaisiko veiveihin samalla uudet liuskat kun ne olisi nyt hyvin tyrkyllä?
Toisaalta pelottaa avata kauloja......

Ölynpaineethan ovat olleet muuten ihan hyvät paitsi kesällä kuumalla koneella tyhjäkäynnilla aika matalat.
Poislukien tuo pakkaskäynnistyksen jälkeinen hetkellinen lasku.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

04 Tammi 2023, 16:25

Nelitahtari kirjoitti:
04 Tammi 2023, 10:47
Mä olen nyt vähän kolmen vaiheilla.

-Onko tuo imusihti sittenkään niin huonon mallinen jos vaan olisi puhdas? Nyt ongelma johtunee siitä, että se on alaosastaan ihan tukossa ja imuputki imaisee sisustan tyhjäksi.

-Pumpun otan joka tapauksessa kotiin mukaan. Puran ja mittailen kuluneisuuden. Mietin sitten kunnostusmahdollisuutta tai uutta pumppua. Englannista ainakin näyttää saavan.

-Vaihtaisiko veiveihin samalla uudet liuskat kun ne olisi nyt hyvin tyrkyllä?
Toisaalta pelottaa avata kauloja......

Ölynpaineethan ovat olleet muuten ihan hyvät paitsi kesällä kuumalla koneella tyhjäkäynnilla aika matalat.
Poislukien tuo pakkaskäynnistyksen jälkeinen hetkellinen lasku.
Puhdista vain tuo imusihti, noita vanhemman mallin imusihtejä harvoin enään tarjolla, viiskymmen luvun koneissahan noita käytännössä oli, tai on.

Minä katsoisin tuossa vaiheessa, kiertokankien ja runkolaakerienkin liuskat, tosin takimmaisen runkolaakerin liuskia et pääse katsomaan. Jos kaulat on ok, niin laakeriliuskojen vaihdolla menee sitten isältä pojalle.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 431
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

04 Tammi 2023, 19:25

kari t kirjoitti:
04 Tammi 2023, 16:25
Puhdista vain tuo imusihti, noita vanhemman mallin imusihtejä harvoin enään tarjolla, viiskymmen luvun koneissahan noita käytännössä oli, tai on.

Minä katsoisin tuossa vaiheessa, kiertokankien ja runkolaakerienkin liuskat, tosin takimmaisen runkolaakerin liuskia et pääse katsomaan. Jos kaulat on ok, niin laakeriliuskojen vaihdolla menee sitten isältä pojalle.
Tarkemmin ajatellen se matala lautasmallinen sihtihän makaa kokonaisuudessaan siellä pohjalietteessä, jota ei saa propun kautta valutettua ulos. Tässä nykyisessä sentään pääsee tuoreempaa öljyä valumaan yläkautta.

Kammenlaakereiden avaamisessa jännittää juuri se, että jos niissä kauloissa onkin sanomista niin silloin purattaa koko koneen....
Toisaalta jos vaan vaihtaa liuskat niin ei kai se ainakaan huonommaksi voi mennä ja ihan huono se ei ole tällaisenakaan.
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 185
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

04 Tammi 2023, 20:13

Tuo on ihan hyvä sihti, laita pestynä takaisin vaan. Matala sihti menee kyllä tukkoon kun sakkaa kertyy, sen ja öljypohjan väliin kun ei suurta väliä jää.
Massey-Nuffield
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 876
Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
NLCF r.y jäsen Nro: 477

05 Tammi 2023, 14:35

Tuusaaja kirjoitti:
04 Tammi 2023, 20:13
Tuo on ihan hyvä sihti, laita pestynä takaisin vaan. Matala sihti menee kyllä tukkoon kun sakkaa kertyy, sen ja öljypohjan väliin kun ei suurta väliä jää.
Oikaisin kanssa. Pesin sihdin ja öljypohjan.
Sen luistin tarkistin.
Sen jousen olisin vaihtanut kun olisin tiennyt. Nyt on paineet n. 50 lbs kylmänä -> 3.5 kg.
Lämpimänä tietysti alemmat
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 431
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

05 Tammi 2023, 19:44

Kiitoksi kommenteista.

Alkaa tämä loma loppumaan ja Nuffi jää taas purettuna odottelemaan seuraavaa mökkireissua.
Mukaan lähtee öljypumppu, imusihti ja öljypohja.
Seuraavaa reissua varten pitänee tilata std-kokoinen liuskasetti mukaan odottamaan päättäväisyyden puuskaa.

Öljypohja mukaan siksi, että vaikka tiesinkin sen olevan kolhittu rikki ja paikattu jollain kitillä mutta nyt vasta selvisi kuinka pahasti se on kappaleina.
Katson löytyykö jostain helposti ja edullisesti ehjä öljypohja vai rupeanko hitsaamaan tuota ehjäksi.
Siihen pitäisi hitsata käytännössä kokonaan uusi pohjalevy eli saumaa tulee metrin verran. Hitsattavaa alumiinivalua se ainakin, koska sitä on hitsaamalla korjattu ennenkin. Varmaan puikkokoneella rätkytelty. Karsean näköistä. Itsellä on AC/DC-tig jolla kyllä periaatteessa onnistuisi.
Massey-Nuffield
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 876
Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
NLCF r.y jäsen Nro: 477

06 Tammi 2023, 13:58

0400335350 lienee. Ellei niin minulla on 10/60 pohja. Sitä on joskus paikattu. Se tihutti ei paha liene korjattavaksi jos kiinnostaa
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 185
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

06 Tammi 2023, 16:30

Oliko koneessa vielä std kokoiset laakerit? Miltä näytti vanhat?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

06 Tammi 2023, 17:05

Tuusaaja kirjoitti:
06 Tammi 2023, 16:30
Oliko koneessa vielä std kokoiset laakerit? Miltä näytti vanhat?
Kiinostaisi tosiaan tuo tieto, oliko koneessa tosiaan std koon laakerit.
Muutamia nuhvin koneita olen renpannut, yhdessä kolmosen koneessa on ollut std laakerit.

Muistaakseni minullakin on 10/60:sen korjaamaton / hitsaamaton öljypohja, käyn huomenna varikolta varmistamassa.
Hahton Maurillakin mahtanee olla hitsaamattomia öljypohjia.0400 335359
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin