Universal four 4DM herättely

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

10 Tammi 2023, 18:38

Tuusaaja kirjoitti:
09 Tammi 2023, 22:58
Kyllähän nuo runkolaakeri pukit väärin voi laittaa. Nelosessa 2. ja 4. Pukit voi sekoittaa, kolmosessa 2. Ja 3. Käy ristiin. Ihan tuurissaan kyllä pyöriikö vai ei. Kiertokangen alapuolikas oli yhdessä moottorissa minulla väärinpäin eikä sekään ollu kiinnileikannut vaikka selvästi pykälää tuntu ja eron huomasi jo työntömitalla pyöreydessä.
Kaikki nuo koneet, jotka olen purkanut ( toisten seppien kasaamat) joissa on runkolaakereitten kannet (pukit) vaihtaneet paikkaansa, ovat olleet käyntikuntoisi minulle tullessa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

10 Tammi 2023, 18:44

kari t kirjoitti:
10 Tammi 2023, 18:28

Ei ainakaan suomenkielisessä korjausohjekirjassa sanota, että päittäisvälys passataisiin simmeillä.
Eikä varaosakuvstossakaan näy simmejä.
En tarkoita päittäisvälystä vaan pumpun akselilla olevan rattaan ja kampiakselin rattaan välistä välystä, joka passataan pumpun rungon ja runkolaakerikannen väliin tulevilla shimmeillä.
Eli pumpun asennuskorkeus määrää hammasvälyksen.
Liitteet
Välys.JPG
Välys.JPG (50.07 KiB) Katsottu 2867 kertaa
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

10 Tammi 2023, 18:55

Osa no 8
Liitteet
IMG_2555.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

10 Tammi 2023, 19:05

Kiitos. Osa 8
Se on siis koko pumpun rungon kokoinen.
Helppohan tommonen olisi tehdä itsekin kun löytää sopivaan matskua.
Kirjan mukaan niitä on kahta paksuutta: 0,05mm ja 0,075mm
Voi olla vähän vaikea löytää seitsemän satkun peltiä.
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 192
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

10 Tammi 2023, 21:41

Jos tuollaisia simmilevyjä tarvitsee tehdä niin laakeri liikkeestä mellapeltiä. Sitä löytyy varmaan ainakin lähelle sopivia paksuuksia, niistä sitten kasaamaan.
Massey-Nuffield
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 876
Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
NLCF r.y jäsen Nro: 477

11 Tammi 2023, 11:13

Tuusaaja kirjoitti:
10 Tammi 2023, 21:41
Jos tuollaisia simmilevyjä tarvitsee tehdä niin laakeri liikkeestä mellapeltiä. Sitä löytyy varmaan ainakin lähelle sopivia paksuuksia, niistä sitten kasaamaan.
Näin. Kun on putkien korokkeita. Noita laakeriliikkeistä pitäisi löytyä. Akaalla? Vai Valkeakoskella on laakeritukku
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

11 Tammi 2023, 21:47

Pientä tilannepäivitystä:

Totesin tuon öljypumpun vähän joka suhteessa sen verran sohloksi, että laitoin uuden pumpun tilaukseen.
Akselissa on niin paljon klappia, että sitä shimmausta on turha edes mittailla.
Olisihan sitä tietysti kunnostetun tai kunnostettavan purkupumpunkin jostain varmaan löytänyt mutta enempi vähempi kuluneitahan nekin ovat. Laitetaan nyt sitten vallan uusi ja katsotaan sillä paljonko tarvii shimmiä, vai tarviiko ollenkaan.

Std-laakerisetin tilasin riskillä samaan lähetykseen. Kaupitellaan niitä sitten myyntipalstalla jos sieltä kuitenkin paljastuu alikokoiset. Lottoahan tämä elämä on monessa kohtaa muutenkin.

Sitä imusihtiä liotin polttoöljyssä vuorokauden ja koitin sitten harjapesua. Lähtihän siitä töhkää mutta ei tullut lähellekään puhtaaksi.
Seuraavaksi kuumaa vettä ja konetiskiainetta ultraäänipesuuriin ja sihti sinne. Yleensä sillä lähtee kaikki.
Taas irtosi moskaa mutta edelleen verkko osittain tukossa. Johan on kumma.
Aloin painella pianolangan pätkällä niitä reikiä auki, jotka eivät pesussa auenneet ja sihdin sisälle kertyi jotain kiiltäviä muruja. Tiirailin niitä hyvässä valossa ja totesin, että ne ovat joko kuivuneita muurahaisia tai hyttysiä. Mistä niitäkin on öljyn sekaan joutunut kourallinen?
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 192
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

11 Tammi 2023, 22:45

Nuhvi ollut parkissa muurahaispesän lähellä :lol: nehän kyllä pääsee.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

24 Tammi 2023, 22:12

Siinä se olisi uusi pumppu.
Kiilauraa tässä ei ole mutta eiköhän se ratas kartiossa pysy ilmankin.
Pelkällä kartiollahan ne on monen auton nokka-akselin hihnapyörätkin.

Viikonloppuna katson tuleeko öljypohjan hitsaamisesta mitään vai hierotaanko Karin kanssa kauppaa.
Liitteet
Uusi pumppu.jpg
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 192
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

24 Tammi 2023, 22:48

Kyllähän tuolla kartiolla on aikamoinen pito jo ilman kiilaakin, varmaan toimii ilman sitäkin. Tigillä vaan kokeileen hitsausta. Luulisin että onnistuu, on sen verran paksua tavaraa. Huolellinen puhistus vaan ensin.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

28 Tammi 2023, 16:22

Eihän siitä nyt kaunis tullut mutta piilossahan se on.
Vaikka kuinka putsaa niin huokosista pulahtelee epäpuhtauksia. Sitten on annettava teräsharjalaikkaa ja uusi palko päälle. Tulee väkisinkin epätasaista.

Jäähtymisen jälkeen pannu täyteen vettä ja tiiveystesti. Jos meni suteen niin eipä tuosta paljoa kustannuksia tullut. Langat ja vähän kaasua.
Liitteet
Uutta ja vanhaa.jpg
Aihio.jpg
Massey-Nuffield
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 876
Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
NLCF r.y jäsen Nro: 477

28 Tammi 2023, 19:19

Nelitahtari kirjoitti:
28 Tammi 2023, 16:22
Eihän siitä nyt kaunis tullut mutta piilossahan se on.
Vaikka kuinka putsaa niin huokosista pulahtelee epäpuhtauksia. Sitten on annettava teräsharjalaikkaa ja uusi palko päälle. Tulee väkisinkin epätasaista.

Jäähtymisen jälkeen pannu täyteen vettä ja tiiveystesti. Jos meni suteen niin eipä tuosta paljoa kustannuksia tullut. Langat ja vähän kaasua.
Ihan hyvältähän tuo näyttää
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

30 Tammi 2023, 23:15

Nyt se on maannut vettä puolillaan kaksi päivää eikä tippaakaan ole tullut läpi. Taisi onnistua.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

16 Helmi 2023, 18:27

Kun en tässä lomaa odotellessa järkevämpääkään tekemistä keksinyt niin askartelin vipstaakit joilla pakkosyötön saa vedettyä "ryyppyvaijerilla" päälle kojetaulusta kajuutassa istuen.
Liitteet
Pakkosyöttö.jpg
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

21 Helmi 2023, 03:25

Tuos öljypumppuasiassa .....
Kannattaa varmistaa, että se kiilaton kartio on samalla kulmalla, kuin kiilallisen akselin kartio.
Nimim. onnekas kokemus, että ratas löystyi kartiosta koekäyttövaiheissa jo, kadottaen ö-paineet ........
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin