Universal four 4DM herättely

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 431
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

23 Loka 2021, 20:17

kari t kirjoitti:
23 Loka 2021, 19:58
Ok. Tavataan sitten keväällä 2022 :wink:
Eiköhän tässä matkan varrella jotain kysymyksiä herää :?:
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 431
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

24 Loka 2021, 19:32

Nelitahtari kirjoitti:
23 Loka 2021, 20:17
kari t kirjoitti:
23 Loka 2021, 19:58
Ok. Tavataan sitten keväällä 2022 :wink:
Eiköhän tässä matkan varrella jotain kysymyksiä herää :?:
Ja siinä samassa:

Jarrukengät. Onko kitkapinnat kiinni niittien lisäksi myös liimalla?
Kitkapintoja ja niittit saa esimerkiksi Marjakankaalta mutta jos ne pitää myös liimata niin se taitaa olla hankalampi homma.
Ellei sitten liimaa vaan super-epoksilla vaikkei se mitään oikeaa jarruliimaa olekaan. Vai riittääkö pelkät niitit?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

25 Loka 2021, 07:43

Pelkästään niittaamalla rumpujarrujen hinnat ja levyjarrujen levyt olen laittanut.
https://www.konekorjaamo.fi/traktorit/t ... nuffi.html
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
TwelveSpeed
Kylmäkoskelainen
Viestit: 96
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
Konekalustoani: 10/60
Paikkakunta: Oulu

12 Marras 2021, 18:12

kari t kirjoitti:
14 Loka 2021, 17:10
"Ps. Minkälaiset pehmikkeet tankin etupään ja kiinntysraudan kannakeiden väliin alunperin kuuluu? Tässä oli kumia ja korkkia mutta ne on uusittava huonon kunnon takia."

Kumiset lätkät minullaa olleet aina 10/42:seen asti.
Minä laitoin tuollaisesta palat: https://www.motonet.fi/fi/tuote/6502559 ... 0-x-100-cm
Hyvin elastinen ja muotoutuva. Palat pysyy hyvin paikallaan omalla liimallaan. Saa sitten nähdä kuinka kauan kestävät. Materiaalia ainakin on muutamaan kertaan uusia. :lol:
TwelveSpeed
Kylmäkoskelainen
Viestit: 96
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
Konekalustoani: 10/60
Paikkakunta: Oulu

12 Marras 2021, 18:49

kari t kirjoitti:
14 Loka 2021, 17:10

Tuo väriasia putkahtaa tuon tuostakin esille.

eikä kukaan ole huomauttanut väristä.


Ei sattunut aivan nappiin minulla 😂
Puuilosta purkin korkin värin perusteella mikä lähinnä muistutti Nuhvin väriä.
No, on tuossa uudessa akkukotelossa nyt kuitenkin suoja ruostumiselta siihen asti josko maalaan koko traktorin.
3 mm levystä tehty. Ei happane ihan heti pohja puhki kuten alkuperäisessä oli vaikka sivut antoi olettaa että on muutenkin ehyt. Ei ollut ja pohjaa oli sepitetty jo aiemminkin.
Nuita koteloita jos teette niin maksimi leveydeksi 20 cm ulkomitta niin ei tarvi tehdä moottorin nostokorvakkeen pulteille reikiä. Ei tullut mitottua riittävän tarkasti omalla kohdalla.
Ilmansuodatin pöntön kiinnikkeen hitsaus ei myöskään mennyt ihan nappiin. Migin lanka heilui kappaleesta toiseen. Ois pitänyt puikolla hitsata tuollaiseen rakoon. Konepellin läpi menevä putki sattui sentään aikalailla keskelle reikää.
Alle laitoin elastiset kumilätkät. Samoja joita käytetään lumiesteiden jalkojen alla tiivisteinä. Tuntuisi että kestävät jonkun aikaa eikä puristu piuhat ja vaijerit/kaapelit.
Liitteet
IMG_20211103_101815.jpg
IMG_20211103_101825.jpg
Viimeksi muokannut TwelveSpeed, 12 Marras 2021, 19:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TwelveSpeed
Kylmäkoskelainen
Viestit: 96
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
Konekalustoani: 10/60
Paikkakunta: Oulu

12 Marras 2021, 19:31

kari t kirjoitti:
20 Loka 2021, 16:12
"Sitten pari kysymystä:
Onko laakerin alapuolella, akselin urassa olevalla tiivisteellä minkälainen merkitys ja oletteko yleensä uusineet sen? Tässä entinen on ns. entinen.


En varmaksi muista, tapana on kuitenkin tehdä kuten varaosakuvassa mainitaan.
Laitoin tuollaisen: https://www.bauhaus.fi/vesilukon-kumiti ... 40-mm.html kun ajattelin että onpahan kuin on ollutkin.
Aika liki alkuperäisen kokoa.
Laakeripesän täytin peltikantta myöten vedenkestävällä vaseliinilla niin luulisi ettei vesi ole ihan heti laakerilla asti.
Aiemmin kysyttiin oliko uusi laakeri löysä pesäänsä. Ei ollut mutta kevyellä naputtelulla meni kun laitoin mutteritervaa liukasteeksi. Liekö terva sitten ollut virhe mutta ajattelin että jos joskus jonkun tarvii nostaa laakeri ylös niin saattaisi saada sen ilman isompaa taistelua.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 431
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

19 Marras 2021, 19:41

Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä:
Minkälaiset lukot tai salvat konepellin ja tankin välillä on alunperin ollut?
Tankissa on metalliset koukut mutta konepellissä ei vastaavissa paikoissa ole kuin 3mm reiät. Välistä puuttuu jotain....
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

19 Marras 2021, 20:03

nuffilipare.jpg
nuffilipare.jpg (15.77 KiB) Katsottu 4242 kertaa
Mukana kuin peräpukama!
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 431
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

19 Marras 2021, 20:31

Nyt ei vieläkään Hämeen hitaalle aukene kokonaisuus...
Avatar
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 929
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

20 Marras 2021, 13:25

No tuossa kuvassa olevat jouset kiinnitetään toisesta päästään nuiden lipareiden päässä oleviin reikiin ja sen jälkeen jousen toinenpää konepellissä olevaan reikään jonka jälkeen liparetta vedetään alaspäin niin paljon että se ylettyy kiinittymään tankissa tai etumaskissa olevaan hahloon.
Helpottiko?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

20 Marras 2021, 16:46

Nelitahtari kirjoitti:
19 Marras 2021, 20:31
Nyt ei vieläkään Hämeen hitaalle aukene kokonaisuus...
sompio kirjoitti:
20 Marras 2021, 13:25
No tuossa kuvassa olevat jouset kiinnitetään toisesta päästään nuiden lipareiden päässä oleviin reikiin ja sen jälkeen jousen toinenpää konepellissä olevaan reikään jonka jälkeen liparetta vedetään alaspäin niin paljon että se ylettyy kiinittymään tankissa tai etumaskissa olevaan hahloon.
Helpottiko?
Kerrotaan kuvien keran, jospa se sitten avautuu :wink:
Liitteet
Nuhvin konepeltin kiinnitys klipsi.JPG
Nuhvin konepeltin kiinnitys klipsi (2).JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 929
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

20 Marras 2021, 19:19

Hyvä Kari! Kyllä jos tuosta ei selviä niin sitten vaan painoja konepellinpäälle ja avaimet piironginlaatikkoon. Itsellä ei noita kuvia juurikaan ole niin ei ollut mitä liittää.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 431
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

20 Marras 2021, 21:25

No nyt!!
Jo tyhmäkin tajusi.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 431
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

21 Marras 2021, 19:35

Ilta-askereita
Liitteet
Puhllus.jpg
Maalauksia.jpg
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 431
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

03 Joulu 2021, 17:37

Överiksi menee tämä nysvääminen
Liitteet
BMC.jpg
Vastaa Viestiin